• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Van welke klassieke supercar is deze maffe kofferbak?

Auteur: Dizono, gepost 2 januari 2017 om 18:05 – 33 Reacties

Bijzondere kofferbak


Hint: het is geen Volkswagen.

Nee, dat het geen Volkswagen is had je zelf natuurlijk ook al gezien. Maar de hint zit hem in het feit dat de auto wel zijn naam deelt met een Volkswagen. Je kijkt hier namelijk naar de hoogst onpraktische bagageruimte van een Maserati Bora. Deze opvolger van de Ghibli werd ontwikkeld onder de leiding van toenmalige eigenaar Citroën en alle pedalen waren dan ook hydraulisch bediend, van de rem, via het koppelingspedaal tot aan het gas. Dat kon nogal een uitdaging zijn als je de auto liet afslaan in de versnelling, aangezien het koppelingspedaal dan keihard werd. Ook de stoelbediening en mechaniek van de klapkoplampen waren hydraulisch bediend.

Maserati Bora

De Bora onderscheidde zich van de optisch gelijkende Merak door zijn 4.7 en later 4.9 liter metende V8, daar waar de Merak wordt aangedreven door een uitgeboorde V6 uit de Citroën SM. Van buiten herken je de Bora het gemakkelijkste aan de achterkant, in tegenstelling tot de Merak heeft deze 70’s supercar namelijk zijruitjes en een achterruit die de lijn van de carrosserie volgt. Ook de glimmende ‘putdeksel’-wielen zijn exclusief voor de supercar met V8.

Maserati Bora

En juist die achterkant zorgt ervoor dat je in de Bora net wat meer bagage kunt meenemen dan in zijn goedkopere broertje met V6. De afdekplaat voor de motor dient namelijk ook als kofferruimte, met een verhoging in het midden die het luchtfilterhuis en de reserveband wat extra ruimte geeft.

Maserati Bora

Mocht je je geliefde willen verrassen met een romantische picknick, dan is deze ruimte alleen niet heel geschikt om de mand in op te bergen (als dat al zou passen). Niet alleen staat deze dan vol in het zicht, ook zal de motorwarmte vrijwel ongehinderd door de dunne afdekplaat omhoog komen en zorgen voor gesmolten brie en op zijn best lauwwarme champagne. De kleine opbergvakjes in de B-stijl zijn daarentegen wél een perfecte verstopplek voor een verlovings- of trouwring. Veel meer past er dan ook niet in. Het goede nieuws is overigens dat er voorin de auto nog een bagageruimte is, waar volgens de Maserati-folder zeker twee middelgrote koffers en een beautycase in past.

Maserati Bora

Dit schandalig mooie exemplaar uit 1975, met de latere 4.9 V8 met 320 pk, wordt op 19 januari geveild door RM Sotheby’s. De geschatte opbrengst is met 175.000 tot 225.000 dollar alles behalve laag, maar in vergelijking met tijdsgenoten van dat andere Italiaanse merk lijkt het een regelrecht koopje te gaan worden.

Ook interessant!

  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
  • Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
    Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
  • Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
    Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
  • Bespoke Maserati MC20 voor David Beckham
    Bespoke Maserati MC20 voor David Beckham

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, bora, Klassiekers, Maserati, veiling

Vorig bericht: « BMW M3 Competition Package F80: rijtest en video
Volgend bericht: Hoe vaak was jij je auto eigenlijk? »

Lees Interacties

Reacties

  1. camber24 zegt

    2 januari 2017 om 18:08

    Iedereen die TG keek met het bekende trio herkende het meteen ;-)

    Login om te reageren
    • sracert zegt

      2 januari 2017 om 18:55

      @camber24: Die Bora werd mooi naar de gallemiezen gereden!.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      2 januari 2017 om 20:21

      @camber24: Help mij eens even. Ik herinner mij een aflevering waarin de drie heren een Italiaanse supercar moesten kopen voor (minder dan) 10.000 pond. Hammond had een Dino 308 GT4, May een Lamborghini Uracco en Clarkson een Merak. De Merak lijkt behoorlijk op de Bora doordat ze veel onderdelen delen. Bedoel je die wellicht, of heb ik nu een andere aflevering dan jij in mijn hoofd?

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        2 januari 2017 om 20:32

        @Edge: andere aflevering. May maakte een special over de Bora. Die aflevering van Clarkson herinner ik me ook nog goed: the MIGHTY Merak, herhaalde hij steeds

        Login om te reageren
  2. brankohyundai97 zegt

    2 januari 2017 om 18:09

    Ik gokte de hyundai i20, had er niet meer naast kunnen zitten, balen

    Login om te reageren
  3. tenaci zegt

    2 januari 2017 om 18:10

    Damn! Wat een heerlijk apparaat! Seventies porno zoals ik het graag zie!

    Login om te reageren
  4. kilum zegt

    2 januari 2017 om 18:18

    Een van de weinige Maserati’s die ik echt lelijk vind. De verhoudingen kloppen mijn inziens niet en ligt daardoor niet lekker op het netvlies.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      2 januari 2017 om 20:27

      @kilum: Bizar zeg, mijn mening is precies het tegenovergestelde. Ik vind juist dat zijn gedrongenheid hem geweldige verhoudingen geeft! Maar hey, we hoeven niet allemaal hetzelfde mooi te vinden!

      Login om te reageren
  5. Pallas zegt

    2 januari 2017 om 18:20

    Mooi man, maar toch begeer ik deze auto niet. Vreemd, Italiaanse sportwagen met Citroën-DNA, zou theoretisch mijn ding moeten zijn.

    Login om te reageren
  6. autodrop zegt

    2 januari 2017 om 18:22

    Automobiele perfectie!

    Login om te reageren
  7. dawwg zegt

    2 januari 2017 om 18:23

    Dat interieur … zelfs in blauw bloedmooi ! En de radio mooi links, er is maar 1 kapitein aan boord in zo’n auto en aan hoeft ie alleen in noodgevallen :)

    Login om te reageren
  8. viezefreddyw zegt

    2 januari 2017 om 18:25

    Overduidelijke jaren ’70 styling. Prachtige auto ook maar zijn voorganger, de Ghibli, heb ik altijd veel mooier gevonden.

    Login om te reageren
  9. Daniel073 zegt

    2 januari 2017 om 18:28

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  10. papa zegt

    2 januari 2017 om 18:31

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  11. yipikaye zegt

    2 januari 2017 om 18:36

    Stond vroeger één regelmatig bij de tennisbaan.
    Zeer mooie auto.

    Login om te reageren
  12. parttimeautospotter zegt

    2 januari 2017 om 18:49

    Hoeveel kost dat nog vandaag de dag?

    Login om te reageren
  13. dunhozzie zegt

    2 januari 2017 om 18:52

    prachtige auto

    Login om te reageren
  14. e36thuglife zegt

    2 januari 2017 om 18:56

    Ja leuke waggi maar zelfs toen konden ze toch wel achterlichten maken die de flow volgen? Deze zijn kapot lelijk net alsof ze van een cheap ass skere aanhanger komen en op de achterkant zijn geflatst.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      2 januari 2017 om 19:35

      @e36thuglife: de achterlichten van deze waggi hebben ze helemaal niet zelf getekend, maar komen rechtstreeks van een Alfa Romeo 2000 Berlina.

      Login om te reageren
  15. Gulli zegt

    2 januari 2017 om 19:00

    Had de Citroën niet de motor van Maserati ipv andersom?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      2 januari 2017 om 19:04

      @gulli: ja en nee. De motor is inderdaad door Maserati ontwikkeld, maar lag als eerste in de SM en pas later in de Merak. Die laatste had in eerste instantie overigens ook het dash van de SM.

      Login om te reageren
  16. Rob zegt

    2 januari 2017 om 19:16

    Helemaal af, zou er best één willen hebben. Ook wel twee. Vijf mag ook.
    Ding is namelijk perfect in dit donkerblauw, in geel, in zilver, in rood en in oranje.
    Vijf dus gaarne. ;-)

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    2 januari 2017 om 19:21

    Wat een knapperd!

    Login om te reageren
  18. dare2think zegt

    2 januari 2017 om 19:25

    Echt een leuke manier om te zeggen dat er een Maserati Bora geveild gaat worden. Daarvoor ga ik naar Autoblog ;)

    Login om te reageren
  19. spiderman zegt

    2 januari 2017 om 19:34

    Die opbrengst wordt zomaar het dubbele, zou me althans niet verbazen. Mooi exemplaar, al vind ik de Merak toch net mooier.

    Login om te reageren
  20. lexaudi zegt

    2 januari 2017 om 19:36

    Ik vind ‘m mooi hoor. Is alleen wel $224.000 boven budget en met de veilingkosten erbij waarschijnlijk nog veel meer.

    Login om te reageren
  21. pinut187 zegt

    2 januari 2017 om 20:16

    Mooie bak, mooi chique kleurtje ook. Mis alleen een foto van de kofferruimte voor?

    Login om te reageren
  22. alfablog zegt

    2 januari 2017 om 20:44

    Mooi, maar uit die Citronënperiode vind ik de Khamsin de winnaar. Ook door de doorzichtige achtrzijde.

    Login om te reageren
  23. lekbak zegt

    2 januari 2017 om 21:27

    Ik ben meestal erg slecht in deze spelletjes maar blijkbaar is de bora erg herkenbaar. Schitterende wagen trouwens met evenzo schitterende kofferbak. Handig nee, mooi ja absoluut!

    Login om te reageren
  24. robbie123 zegt

    2 januari 2017 om 21:37

    Geweldige wagen! Maserati is alleen interessant tot 1980, daarna is het gruwelijk mis gegaan. Totaal geen eigen identiteit meer. De Tomasso heeft het met de Biturbo goed verkloot en later werd het eigenlijk het zielige broertje van Ferrari, waar het het de hulp van kreeg. Nee, de tijden van de Sebring, Mistral, Indy en dergelijke zijn nooit meer terug gekomen. Om maar niet te spreken over de nieuwe Ghibli. Een geweldenaar in de jaren ’60 en nu het model van een opgeblazen broodzak. Alleen de NAAM Ghibli is nog steeds mooi… Daar veranderd niets aan natuurlijk

    Login om te reageren
  25. mrrallycross zegt

    2 januari 2017 om 21:41

    Is dat dat ding die clarckson gesloopt heeft tijdens een Challenger?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      2 januari 2017 om 22:05

      @mrrallycross: nee, dat was een Merak: https://www.youtube.com/watch?v=lx0S3cIW-q8

      Login om te reageren
  26. jeroenwz zegt

    2 januari 2017 om 22:36

    Ik weet het nog zo goed. Ik was 14 of 15 jaar en idolaat van auto’s. We woonden in Boskoop en ik wist uit het Autovisie jaarboek dat de importeur van Maserati in Voorburg zat. De importeur S. Maasland zat niet ver van station Voorburg. Dus op een dag ben ik daar naar toe gegaan. Met de trein. Er naar toe gelopen en met het zweet (angst: wat nu als ze nee zeggen?) gevraagd of ik de auto’s mocht bekijken. Dat mocht. Er stonden een Merak en een Bora en nog wat andere auto’s die ik me niet meer herinner. Het was fantastisch! En aan het eind kreeg ik een ringbandje met A4 (landscape) zwart/wit foto’s van alle toen in productie zijnde Maserati’s.
    Ik heb de folder jaren gehad, weet nu niet meer waar hij is gebleven, helaas. Maar de Bora maakte toen erg veel indruk op me…
    Vind het nog steeds een prachtige wagen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North