Een supercar vermomd als praktische station. De BMW M5 Touring kan je best mee thuis komen en je petrolhead vrienden gaan graag een blokje met je mee om.
Het hart van de auto maakt de BMW M5 (Touring) zo bijzonder. Onder de motorkap is de befaamde S85 tiencilinder te vinden die er 507 pk en 520 Nm uitpompt. De V10 draait meer dan 8.000 toeren per minuut, iets wat je als petrolhead minimaal één keer je leven mee moet hebben gemaakt. Het geluid is van binnen én van buiten zo waanzinnig gaaf.
BMW verkoopt van de 5-serie in Europa aanmerkelijk meer Tourings dan de sedan. Voor de M5 geldt het omgekeerde: van de 20.589 gebouwde M5’s waren er 19.564 sedans en slechts 1.025 M5 Touring. Daarvan zijn er slechts 803 links gestuurd, dat maakt de BMW M5 Touring (E61) tot een zeldzame verschijning.
Mee bieden op deze Interlagos blauwe BMW M5 Touring kan tot woensdag 21 oktober 20:30 uur via The Collectables.
Thecollectables.nl is een online veilingplatform. Voor auto’s die je niet nodig hebt, maar wel wilt hebben. Autoblog is partner van The Collectables. Op dit moment vind je op The Collectables o.a. de volgende veilingen:
Had it, loved it, sold it :) ik reed toch altijd met samengeknepen billen (als ie maar niet stuk gaat….). Was er wel echt blij mee als Touring. Mooie auto, geweldig blok en ondanks zn gewicht kon hij een dagje Eiffel de groep prima bijbenen/voorblijven! Indrukwekkende auto en zeker een collectable.
Een vd meest sexy wagens die BMW de afgelopen 15 jaar heeft uitgebracht. Top!
Sexy? In vergelijking met een kartonnen doos zeker?
Wat is dit toch een gewéldige kleur!
Ik hield echt van deze auto, hij was perfect voor lange autoritten met familie en hij zag er ook goed uit en gaf een goed gevoel tijdens het rijden. Maar het onderhoud was een ander verhaal … dus ik zocht iets anders.
Vast en zeker een briljante wagen. Maar wel gewoon een BMW. En die zie je op elke straathoek staan.
Dus Collectable? Voor mij wat minder vrees ik.
@frank2b: Nou, iedereen die een beetje iets van auto’s afweet herkent dit toch wel als iets bijzonders.
@frederik: iets van auto’s afweten betekend niet dat ieder mens het ook bijzonder vindt. Ik zie het als een leuke wagen maar ook als een opgepompte 5-serie touring en daarom voor mij ook niet bijzonder.
@christian85: Hmm, er is eigenlijk maar één M5 Touring dus dat is al bijzonder, en dan met die knotsgekke V10 erin die nooit meer terug gaat komen… Ik deel je mening als het bijvoorbeeld om de F10 of G30 M5 gaat maar dit is toch wel iets anders.
@frederik: de e34 was er ook al m5 touring.
@maotje: Goed punt… Even goed best zeldzaam.
@frank2b: en hoeveel daarvan hebben een 6 in lijn, v8 of zelfs een v10? Dit is echt wel iets bijzonders… zeker in deze kleur: wow!
Ik zie vooral wannabmw’s en varkensneuzen op straat. Eentje met een haast subtiel te noemen front is helaas een zeldzaamheid.
Best slim. Een goed bekeken platform gebruiken als site om een nieuwe project aan de nodige traffic te laten komen.
Hier in Zwitserland staan er meer als 5 te koop
Gefeliciteerd. (meer *dan)
In 2009 had mijn directeur er 1 hij woonde in het buitenland en was vaker weg dan hier in Nederland. Heb een keer 6 maanden lang hem mogen gebruiken met tankpas. Pfffff wat een monster van een wagen was het. Omdat het een lease bak was zei hij toen ik hem op schiphol af zetten met een knip oog drive it like you stole it. Na 6 maanden stapte ik weer in mijn seat leon diesel wat een teleurstelling was dat zeg.
BMW en zware blokken, nee danku! Wel een knotsgekke auto. Ik zou hem wel willen als ik een godsvermogen zou willen uitgeven aan onderhoud en onbetrouwbaarheidn
Och, ik rij al 15 jaar in een e61 met de 4.8 V8
Kost zo’n 5000 euro per jaar (bij de BMW dealer, dus daar zou op te besparen zijn) nu om m “nieuw uit doos” te houden (het ene jaar meer, het andere jaar minder).
Een vergelijkbare nieuwe kost nu 130 tot 150K, dat geeft echt heel veel meer afschrijving per jaar.
Ondertussen rij ik nog dagelijks met een brede glimlach m’n kilometers
Die E60 familie blijf ik één van de mooiste 5-series vinden, ziet er nu ook reeds minder gedateerd uit dan de f10 familie, want wat lijkt die al oubollig. Zo’n M5 is natuurlijk fantastisch als alles goed werkt en daar lijkt nu het schoentje te knellen, het is geen bulletproof combinatie…
Alle goede bedoelingen ten spijt en hulde voor het initiatief, maar ik zou niet snel op dit soort auto’s met zeer kostbare en kwetsbare techniek aan boord gaat bieden in een veiling. Ok, je kunt de wagen eerst bekijken en laten keuren, maar dat kost een hoop tijd en keuren is binnen het tijdsframe van de veiling vaak een halszaak. En dan wordt je misschien alsnog overboden, so why bother..? Genoeg horrorstories online bijvoorbeeld te vinden van deze M5 versnellingsbak en blok, dat laat je toch eerst in alle rust goed bekijken door een expert voordat je overgaat tot koop? Een Finnik rapportje is geen keuringsrapport, eerder een verzameling van wat de RDW databases te bieden heeft. Dat ie tot nu toe dealeronderhouden is zegt ook niks, kan evengoed nog voor 30k aan werk aan zitten..
Wat deze veiling al laagdrempeliger zou maken is een uitgebreid technisch keuringsrapport toevoegen van een merkspecialist. Dan kan men met veel meer vertrouwen bieden. Nu trek je denk ik vooral de koopjesjagers die een ruime veiligheidsmarge inbouwen in hun bod. Van veel van de aangeboden auto’s staan er ook rijkelijk veel te koop, genoeg exemplaren dus (van deze M5 touring dan weer een stuk minder weliswaar) waar je rustig kunt kijken, keuren, onderhandelen. Na al die jaren zijn dit soort auto’s geen homogeen produkt meer en zijn de verschillen qua staat van de auto’s te groot en de bedragen te hoog om een gokje te wagen op een veiling vind ik..
Beste Variomatic, je maakt een aantal valide punten, waar we zeker naar gaan kijken. Ik wil hier graag ook even op reageren, maar ben me terdege bewust dat ik twee petten op heb: eentje als eigenaar van deze M5 en eentje als mede-oprichter van The Collectables. Ik ga mijn best doen dit zo objectief mogelijk te doen, dat beloof ik!
Ik zet eerst mijn Collectables-pet op, okay?
– Een auto wordt niet opgenomen op ons platform als de eigenaar niet vooraf (schriftelijk) instemt elke voorgestelde keuring, check, inspectie of taxatie zoals voorgestelde door (potentiële) bieders uit te laten voeren. Dat geldt voor deze auto natuurlijk ook. Daarmee wordt alvast veel kaf van het koren gescheiden.
– Wij kunnen natuurlijk vooraf een inspectie laten uitvoeren. Door een dealer. Of een merkspecialist. Maar jij weet ook dat deze nooit volledig onafhankelijk zijn (of gemaakt kunnen worden), dus deze rapporten zullen derhalve vaak met een korreltje zout genomen (kunnen) worden. Juist daarom laten we eventuele echt geïnteresseerden dit zelf doen, door mensen die zij volledig vertrouwen. Binnen de looptijd van een veiling is daar meer dan voldoende tijd voor.
En dan over deze specifieke auto. Nu wordt het echt persoonlijk ;-)
– Voor mij als (niet-technische) liefhebber is het wél belangrijk dat de auto bij de dealer onderhouden is. Want ik weet dat mijn instructie aan diezelfde dealer is dat alles 100% moet zijn. Natuurlijk, dat zal niet iedereen doen, maar dan gaan we weer terug naar het bovenstaande punt. Een check bij deze dealer of een andere specialist maakt dat snel genoeg duidelijk.
– Er gaan vele verhalen over de betrouwbaarheid en kosten van V10-BMWs in de rondte op internet. Ik gok dat 95% van de mensen die daar posten nog nooit in zo’n auto hebben gereden, laat staan er een voor langere tijd in bezit hebben gehad. Zoals andere reacties ook al aangeven: als je het (ongeplande) onderhoud van zo’n auto niet kunt betalen, dan moet je hem niet kopen. Maar het is altijd een stuk minder dan de afschrijving van een nieuwe M5, dat kan ik je wel vertellen! En ja, je weet bij zo’n auto nooit welke kosten er in het verschiet liggen. Maar uiteindelijk geldt dat voor iedere auto uit de fabrieksgarantie, alleen met een verschillend prijskaartje.
mooi verslag. En ook lekker discreet toen nog. Heerlijk zonder die M badge achteraan!
Al zou ik toch we opteren, zoals bij de M3 ook kan, die SMG om te bouwen naar manueel. Onderdelen bestaan tenslotte officieel van BMW.