Deze auto’s zijn letterlijk fabrieksnieuw.
Het is je vast niet ontgaan: de Audi-fabriek in Brussel gaat haar deuren sluiten. Daarmee komt een einde aan een tijdperk, want hier rollen al sinds de jaren ’50 Volkswagen-producten van de band. Deze fabriek heeft dus een rijke historie, die voor een deel nog aanwezig is in Brussel. Daar staat namelijk een collectie met gloednieuwe exemplaren van modellen die hier door de jaren heen van de band zijn gerold.
Wat gaat er gebeuren met deze collectie, nu de fabriek dicht gaat? Dat kunnen we vertellen: die komt naar Nederland! Onze vrienden van The Collectables hebben deze collectie namelijk in handen weten te krijgen. Deze auto’s – of in ieder geval een deel daarvan – zullen binnenkort geveild worden. Wij mochten alvast een kijkje nemen in Brussel, voordat de auto’s op transport gingen naar Nederland.


Een aantal hoogtepunten van de collectie zijn een Audi A1 quattro, een Golf Rallye G60 en een Kever. Er zitten ook veel reguliere modellen tussen, maar ze hebben één ding gemeen: ze zijn fabrieksnieuw. En dat bedoelen we in de meest letterlijke zin van het woord. Deze auto’s zijn 10, 20 of 30 jaar geleden van de band gerold en hebben sindsdien de fabriek niet verlaten. Sommige zitten nog gewoon in het plastic.
Verder zitten er ook bijzondere exemplaren tussen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de 500.000ste Audi A1 ooit geproduceerd? Deze is voor de gelegenheid uitgevoerd in matzwart met gele accenten. Ook zitten er een e-tron en een A1 tussen met de handtekeningen van alle fabrieksmedewerkers.
Bekijk vooral de video, waarin Wouter op ontdekkingsreis gaat in de collectie. En houd de website van The Collectables in de gaten voor meer info!





Die A1 en G60 zijn wel begerenswaardig!
Wel oppassen, ‘new old stock’ auto’s die nooit eerder van een kenteken zijn voorzien, kun je maar zo niet gekentekend krijgen bij de RDW. Ook al zijn deze 10, 20 of 30 jaar oud; ze moeten op het gebied van de veiligheidssystemen namelijk wél aan de hedendaagse keuringseisen voldoen…
Ik zou denken dat de kopers dat helemaal niet willen. Zodra je er een flink blokje om mee doet staan er kilometers op en devalueert de auto als een malle. Je zit ook met een ander probleem. Alles van rubber is hard geworden, en alles van plastic bros. Dus voor je zo’n 30 jaar oude auto de weg op hebt ben je wel even bezig.
Dan zou geen youngtimer of klassieker meer kunnen rondrijden. Het valt nogal mee met de degeneratie van het materiaal.
Gewoon het CoC opvragen, obv bouwjaar geen probleem
Ik zie een knalrode Ludo, met schuifdak! Joepie!
Lupo
Ik bedoel: Lupo
Nou totaal nutteloos, want die wagens krijg je nooit meer de weg op.
De geitenpaadjes van in een ander land registreren en invoeren zijn ook wel zo goed als dicht.
Wel perfect voor omkatpraktijken natuurlijk.
Registratie kan inderdaad soms moeilijk zijn, maar stiekem best gaaf dit. Ook al zitten er ‘saaie’ modellen tussen. Hoe cool is het om zo’n auto helemaal nieuw weer te kopen.
Zo’n Audi met handtekeningen gewoon een leuke wrap erop zetten + je goede verhaal = ook wat waard.
Is Mark Wegh mede-eigenaar van the collectables ja? Ik heb begrepen dat hij deze collecties had gekocht voor zijn privé-collectie
Ja, precies dit. The Collectables haalt deze collectie helemaal niet naar Nederland. Mark Wegh heeft die collectie weten te bemachtigen. Houdt de pareltjes voor zijn eigen collectie en verkoopt de rest via The Collectables.
Wat is ‘in handen krijgen’ precies? In eigendom, of namens de eigenaren verkopen, of heeft iemand anders gekocht en laten ze verkopen door Collectables….? Gewoon nieuwsgierig 😉
Als je na driekwart eeuw al je kroonjuwelen verkoopt dan weet je dat het echt afgelopen is. Dankzij verwoestend EU beleid gaan we nu Chinese auto’s kopen en lopen we te foeteren op Trump, die nare man.
We willen niet snappen dat je soms je eigen bevolking moet beschermen en ze een baan en zingeving geven.
Triest om dit te zien, er zouden nog veel meer auto’s bij moeten komen.
Voor mij ook de vraag hoe je deze auto’s wil registreren? Euro 0-5 motoren ‘nieuw’ voldoen niet aan de wet. Omwegen via Europese landen die hier andere regels voor hebben zijn er nauwelijks. Dan nog de BPM voor niet-gekentekende auto’s uit een ver verleden. Dat worden toch enorme bedragen? Of is dit alleen voor de mensen die zo’n ding in huis willen hebben, voor op kantoor, zoals die Ferrari 348 laatst? Of was Audi zo verstandig de auto’s wel even op kenteken te hebben gehad? Ben benieuwd naar de verdere reacties en ook vanuit AB c.q. The Collectables.