
Ja, een Golf GTI, maar geen doorsnee VII GTI. Eén van 400 is deze collectables GTI Clubsport S. Ja daar worden we hebberig van ja!
Een Golf VII Clubsport S uit 2016 is het meest unieke wat je kon krijgen als je voor een Golf VII GTI koos. En dat is niet zo heel moeilijk om te begrijpen. Met 310 pk is het nog steeds de krachtigste Golf GTI ooit. In 2016 introduceerde VW ter ere van het 40-jarige jubileum van de GTI de Golf GTI Clubsport. Daar werd later in dat jaar deze GTI Clubsport S nog aan toegevoegd.
Zoals het dan hoort in moderne tijden pakte deze hardcore hot hatch in 2016 dan ook het Nürburgringrecord voor de snelste voorwielaandrijver met een tijd van 7:49.21. Is dat dan snel? Enig vergelijk: een 997 GT3 RS Mk1, Murcielago LP640 en BMW M3 GTS deden het in dezelfde tijd.
SneIheid is niet de enige ‘party-trick’ van de GTI Clubsport S (maar toch, topsnelheid 265 km/u en 0-100 km/u in 5,8 seconden). Want daarnaast is het ook een hele exclusieve auto: er zijn er niet meer dan 400 van gebouwd.
Daarvan zijn er maar 10 naar Nederland gekomen en dit exemplaar (nummer 265) is er eentje van. De auto komt direct van de eerste eigenaar en er staat nog maar 9.205 km op de teller.

Waar de Clubsport maximaal 290 pk eruit perste in de tijdelijke overboost-modus, heeft de Clubsport S 310 pk. Opvallend is dat de Clubsport S hiermee krachtiger is dan de Golf 7 R én krachtiger dan de nieuwste GTI Clubsport. Om aan 310 pk te komen is naast de motor zelf ook het uitlaatsysteem aangepast door Volkswagen. Het bijbehorende geluid is een mooie bonus!
Naar een achterbank kan je lang zoeken. Deze is slachtoffer geworden van een besparingskuur die Volkswagen doorvoerde. Mede door het wegstrepen van de achterbank/hoedenplank en dubbele bodem zakt het gewicht van de auto naar 1.260 kg. De Clubsport S heeft ten opzichte van een normale GTI een dakspoiler, een aangepaste voorbumper en een diffuser. In plaats van lift op hoge snelheid, genereert de Golf GTI Clubsport S nu downforce.
De Clubsport S is daarnaast onder meer voorzien van een ander sportonderstel. Aangepaste remmen en een aluminium subframe. Ook een groot deel van de geluidsisolatie is achterwege gelaten.
In de video gaat Wouter op stap met deze Collectables Volkswagen Golf GTI Clubsport S. De veiling van deze auto staat nu live!
Meer informatie over deze auto vind je dus op de kavelbeschrijving op de website van The Collectables.
Dit is misschien wel de beste versie van de Golf GTI die ze gemaakt hebben.
Hou van de analoge tellers.
Armen vol getatoeëerd, opgeschoren kop en hangen bij de McDonalds.
Ik pas helaas niet bij de doelgroep.
@dieseltor: Ik heb een goede job, geen enkele tatoe, sportief, vader van 2 kinderen maar hoor toch tot deze doelgroep.
Dat heb ik met de MB A 45 AMG. Fantastisch ding, maar wordt bereden door een hele andere doelgroep..
Als ik me niet vergis had de gewone Clubsport 265pk. De TCR had er 290 geloof ik. Ik vind de gewone Clubsport erg gaaf en beter betaalbaar dan bijv. een Golf R. Maar je hebt dan helaas geen awd en als je wilt chippen, wat ik sowieso wil, heeft dat eigenlijk geen zin. En de gewone Clubsport gaat naar 310pk. Dus is een andere configuratie dan de R of de Clubsport S want die gaan beide naar 375pk. Wel een tof ding, schijnt ook echt goed te sturen.
@E34M5Touring: gewone heeft idd 265Pk, maar heeft voor 10sec een overboost functie naar 290pk. Dan valt het vermogen terug naar 265pk.
De tcr heeft 290 en geen overboost functie.
De R heeft 300 of 310 pk
@gtveej: vergeten te melde.
Een std clubsport heeft met stage 1 al rond de 360 pk
Pff wat dom van me. Je hebt gelijk. Haal em door de war met de Performance.
Zeer mooie en speciale uitvoering.
Alleen in handbak te krijgen, heerlijk.
Een aantal jaren geleden een foto shoot voor Autovisie gehad op circuit midland met een aantal speciale uitvoeringen van de golf.
Onder de golfjes ook een clubsport S. Heerlijk apparaat.
Dit maakt hebberig! Jammer dat het een tweedeurs is maar daar valt mee te leven. Vooral het interieur is erg gaaf! En zoals hierboven al vermeld: analoge tellers, top! Precies de reden voor mij om afgelopen jaar te kiezen voor de GTI 7 ipv 7.5.
Je hebt natuurlijk niets aan 4 deuren als er geen achterbank in staat…
Kun je de achterbank monteren of is dat zo net als bij auto met grijs kenteken.?
Heb je weer zo’n Golfje… ik geloof het nou wel met die dingen, niks bijzonders meer aan en zo karakteristiek rijdt het niet..
Mooi verhaal. Ik heb geen tasje. Dus geen publiek voor weer een Golf GTI.
Stuk trager dan mijn 6 jaar oude bmw 1 serie met handbak. Snap het enthousiasme niet zo