Tien dingen die je nog niet wist over BMW

Auteur: , 77 Reacties

BMW. Je hebt fanboys en je hebt haters. Toch geven we je vandaag les in het vak Bayerische Motoren Werke. Tien dingen die je BMW kennis verrijken, of je nou wilt of niet.

BMW vliegtuig

1. Wie dacht dat BMW begon als autoproducent heeft het mis. Vliegtuigmotoren, motorfietsen en treinremmen waren de eerste 13 jaar de dagelijkse kost. Pas in 1929 rolde de eerste BMW automobiel van de band.

2. Misschien ben je het al bijna vergeten, maar BMW stond ooit bekend om zijn zes-in-lijn motoren. De eerste BMW met zescilinder was de BMW 303. Datzelfde model was ook de eerste BMW met de welbekende niervormige grille.

3. De eerste BMW M maakte BMW tot wat het nu nog steeds uitdraagt; sportiviteit. Het begon allemaal met de M1 in 1978. Alle ingrediënten waren aanwezig: een 3.5 zes-in-lijn met 24 kleppen, 284 pk en uiteraard achterwielaandrijving.

4. De E30 M3 is misschien wel de meeste geliefde drift-bak ever. Het brute apparaat werd origineel gebouwd om mee te kunnen doen in de eerste klasse van de Touring Car race. Naast een ‘normale’ 197 pk versie kwam er ook een Evolution en Sport Evolution model. In gelimiteerde oplage had die laatste een vermogen van 235 pk. Niet slecht voor die tijd, toch?

5. Ja mensen, BMW deed aan slavenarbeid. In de tweede wereldoorlog werkten een dikke 30.000 arbeiders voor noppes. Dat is nu gelukkig verleden tijd, dan kan je beter ontslagen worden…

6. BMW en turbotechniek, we raken er zo langzamerhand aan gewend. We zouden bijna vergeten dat het merk in 1972 al experimenteerde met turbo’s. De BMW Turbo was een conceptauto met middenmotor en 280 pk. Kenmerkend waren de gullwing deuren en een digitaal dashboard. Uiteindelijk zijn er twee van gemaakt. De 8-serie en M1 hebben hun ontwerp te danken aan deze legendarische verschijning.

7. 1973 was het jaar van de BMW 2002 Turbo. Weer turbotechniek. Dit keer op een 2.0 liter motor. Met 170 pk de eerste geblazen productieauto. Een sperdifferentieel gelocked op 40 procent maakte de 2002 tot een ware held.

8. Het logo van BMW is geen propeller! Toen BMW vliegtuigmotoren produceerde ging het verhaal de ronde dat het een propeller was. BMW vond dat allemaal wel leuk en aardig en ging mee in dat verhaal. In 2005 werd pas bekend dat het eigenlijk gewoon de Beierse vlag moet voorstellen. Wat een dooddoener.

9. Crisis? bij BMW niet hoor. Het merk breekt nog steeds verkooprecords. Over 2013 is BMW één van de weinige merken die plust met een slordige 10% ten opzichte van vorig jaar.

10. De rijkste autosjeik ter wereld is geen sjeik. Het is een mevrouw. Met 12,5% aandelen in BMW is Susanne Klatten (50) de allerrijkste. Die aandelen erfde ze trouwens van haar vader. Met 14,3 miljard dollar op haar bankrekening is dat geen slechte erfenis.

Uiteraard zijn er genoeg andere weetjes over BMW te vinden, leuke aanvullingen mogen dan ook graag in de comments!



77 reacties

-edit: nutteloze bijdrage-
@kakhead: Inderdaad ja!
@kakhead:
nee FIAT je leest verkeerd !
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Familie Quandt (eigenaar van BMW) is sowieso niet helemaal correct in de oorlog geweest. Maar dat waren Mercedes en Ferdinand Porsche ook niet.
@Joel_D: Als we alle bedrijven gaan noemen die niet correct waren in de oorlog komt er wel een hele lange lijst tevoorschijn. ;-). Mijn BMW rijd er overigens niet minder om.
Tja leuk die internet wijsheden/info.
@Joel_D: Ik heb altijd begrepen dat het bij BMW relatief gezien (!) nog meeviel…niet per sé uit moreel overwicht maar meer omdat het bedrijf destijds op sterven na dood was (zozeer dat er sprake van was dat Mercedes de zaak zou overkopen). Het enige feit dat ik nog niet wist van deze tien zijn die 30.000 gedwongen arbeiders.

Dat Mercedes veel joden te werk gesteld heeft is bekend, niet zo lang geleden heeft de PR divisie van Mercedes nog een onhandige foto in een historie verhaaltje gepubliceerd, even over het hoofd gezien dat er een paar hakenkruizen op de twee deurklinken van de fabriek zaten…oeps.

Tsja het verhaal van Porsche/VAG is helemaal duidelijk natuurlijk. Een bijzondere ontstaansgeschiedenis kan je wel zeggen.

Maar of je het de huidige concerns nog kan aanrekenen…denk het niet, maar ik vraag me nu eigenlijk wel af of ze in het verleden ooit een soort compensatie betaald hebben of schuld hebben betuigd.
Immer BMW!
11. De eigenaren van BMW de familie Quandt zijn van oorsprong Nederlandse touwslagers.

12. De 2002 Turbo was zo’n rampending -omdat de wastegate op de inlaat zat gemonteerd ipv op de uitlaatzijde- dat het BMW er jaren vanheeft weerhouden om een auto met Turbo motor uit te brengen

13. Dr Karl Heinz Rademacher (afkomstig van heel toepasselijk ZF) is de man geweest die BMW heeft moeten overtuigen om de 5 serie met een Dieselmotor uit te brengen.

14. Tegenwoordig hebben veel BMW’s geen koelvloeistoftemperatuur meter meer, onbegrijpelijk, maar de verkopers maken er een pracht verhaal van (NIET)

15 de M1 was een fiasco omdat de wagen niet allen bij de verkeerde fabrikant werd gebouwd (Lamborghini) maar vooral omdat de wagen ‘slechts’een getunede 6-cilinder lijnmotor had en ‘maar’ een BMW was.

16 de Amerikaanse importeur de Joods Max Hoffman is verantwoordelijk voor het ontstaan van de 02 serie, hij zag de 1800 ‘neue klasse serie ‘en stelde BMW voor om een twee deurs versie van deze wagen te ontwikkelen.

Zo, en ik ben geeneens een BMW fan of liefhebbert.
DoemijmaareenAlfa
@desjonnies: BMW of Alfa. Ik kan om eerlijk zijn niet kiezen. Allebei prachtige merken met een mooie historie.
@desjonnies: Volgens mij was de M1 meer slachtoffer van de oliecrisis en veranderende race reglementen dan maar een 6 cilinder en maar een BMW.

Verder een grote blunder van Autoblog zou ik noemen, de Hofmeister Knik.
Kun je mooi voor punt 4 inruilen, want als je als regelmatige Autoblogger of autopersoon dit nog niet wist, je je toch wel eens moet gaan schamen.
@KUYL:
timing van de M1 was idd ook ‘vout’
En die pro-car races, (waarin iedere F1 coureur voor de F1 wedstrijd kon rossen in zo’n M1) was een marketing idee van BMW om te proberen de M1 aan de man te brengen.

Maar de eerste Drie serie kwam ook op een ongelukkig moment.

Hofmeister knik, daar ben ik maar niet over begonnen.
@desjonnies:

14: Koelwatertemperatuur meter zit er gewoon op, alleen digitaal. Bereik je -onder meer- door 10 sec de dagteller in te drukken, dan naar item 07 (kort op de dagteller drukken) even wachten en de koelwatertemperatuur verschijnt digitaal op de graad nauwkeurig. ;-)
@desjonnies: Als of de ‘hoer van Europa’ het braafste jongetje van de klas was. Ze maken en maakten allebei toch mooie auto’s…
@desjonnies: +1 ben zelf ook een Alfa liefhebber in hart en nieren!
3 bmw’s gehad en 6 alfa’s!
@desjonnies:
17: Er bestaan ook mooie BMW’s.
@desjonnies: Kweenie of ik nummer 11 wel moet geloven maar goed dat van susanne klatten vond ik bijzonder.
@desjonnies: Ook zoiets geks: De V10 M5(E60) heeft gewoon geen oliepijlstok ! Dat word lekker digitaal aangegeven. Wat nu als dat systeem het af laat weten?
volgens mij had de m1 275 pk, en is er later vanaf de e28 m5 en daarna met de m635csi wel 286 pk!!
De eerste auto die BMW bouwde, was de Dixi. Dat was een onder licentie gebouwde Austin Seven.
De titel moet zijn:

De 10 meest bekende feitjes over BMW op een rijtje.
@boertje: inderdaad… Om te huilen dit…
@10.
Óf je hebt 12,5% aandelen BMW t.w.v. 14,3 miljard, óf je hebt $ 14,3 miljard op een bankrekening.
Als in: Of je hebt een auto ter waarde van €50.000, of je hebt geen auto, maar wel €50.000.
O ja. Tenzij je €100.000 hebt, en zojuist €50.000 uitgaf aan een auto.
Filmpje over het ontstaan van het logo van BMW:
http://www.youtube.com/watch?v=znBnNJ1Fv08
“5. Ja mensen, BMW deed aan slavenarbeid.” … tja het zijn toch Duitsers he
@roberto: Wij Nederlanders hebben ons daar gelukkig niet schuldig aan gemaakt…
@Klassiekerrally: ssstttt…
@roberto: Nu doen Nike, Adidas, Apple,… etc. etc. etc. het voor ons en nu hebben we dus niets meer met slavenhandel te maken????
@roberto: Tegenwoordig nog hoor. Elke slavendrijver rijdt in een BMW…
Zijn er uiteindelijk M1’s gebouwd bij Lamborghini? Volgens de alwetende Wikipedia niet. (kijk onder de “Nog meer tegenslag”titel)
@hippus: Volgens mij zijn er alleen maar gesprekken geweest om de M1 daar te bouwen, maar is dat niet doorgegaan vanwege de wankele financiële positie van Lamborghini destijds.
Of vergis ik me nu compleet?
@Klassiekerrally: De blueprints van M1 lagen wel bij lamborghini dat ik weet
@hippus:
@klassiekerraly
Touche :


December 1981BY MULTIPLE AUTHORS PHOTOGRAPHY BY AARON KILEY
MICHAEL JORDAN, CSABA CSERE, AND LARRY GRIFFIN

BMW meant the M1 to be the foremost expression of its automotive art. The M1 was also intended to win races. The car’s name personifies its stature: “M” designates all BMW engineering projects of substance, and “1” signifies this project’s importance in BMW engineering history.





As the project emerged, the E26 (en­gineering concept 26) would be designed by Giugiaro and his Ital Design staff around the proven CSL racing engine. Lamborghini would build 400 cars, making the design eligible for Group 4 racing. Once homologation was completed, a turbocharged version of the CSL six-cylinder would be fitted to the factory race car, and, went the plan, the winning would commence.

Lamborghini’s financial problems postponed the start of production beyond the original 1977 deadline, so BMW Motorsports hastily created the racing 320i for Group 5 competition. Although the M1 was formally announced soon after (January 1978), Lamborghini’s imminent bankruptcy finally forced BMW to cancel its contract on April 20, 1978. Under a new plan, Marchese would build the car’s tube frame, TIR would mold the fiberglass, and then Ital Design would mate the two and install the interior. The cars would then be shipped from Italy to Stuttgart, where Baur, long a builder of BMW production prototypes, would in­stall the BMW hardware. BMW Motor­sports would do the final preparation in Munich—in fact, the car would carry a BMW Motorsports manufacturing plate.
10 dingen die ik nog niet wist? Ik moest even lachen na het lezen van het artikel.
Sterkste F1 blok ooit (rond de 1350 pk dacht ik.) kwam toch ook van BMW?
@rotjeknor: Renault toch?
@rotjeknor: Ik dacht altijd dat er in de jaren 80, toen men met 1.5 Turbo’s rondreden, tot een 1500 pk in kwalificatiesetting haalde. Of BMW daar ook tussen zat weet ik niet.
@waxweazel: 900pk.in race, 1200pk in kwalificatie. Renault was de topper…
BMW, wat een prachtig merk is het ook he?

Freude am Premium fahren!
@premiumbmw: GEWELDIG!!
@premiumbmw: Iedere dag weer, en wat klinkt de 6 in lijn toch heerlijk!!
Zeker met racekat en Eisenmann einddemper..hmmm!!
@premiumbmw: mijn F30 330d met 6 in lijn geeft me elke dag premium rijplezier.
– Het is ook een vlag maar veel mensen bekijken het logo niet diagonaal maar horizontaal waardoor het op een propellor lijkt.
– Nog steeds levert BMW vliegtuigmotoren. Velen van die vliegtuigen hebben een rolls royce motor erin liggen. Doordat BMW met Rolls Royce in de business zit bouwen ze ook voor: defensie, energie industrie en scheepsmotoren.
@bempi:
Volgens mij is dat eenheel andere tak ven Rolls Royce en heeft BMW alleen maar de autotak gekocht.
Niet de turbine tak.
Want daar rijden ze Peugeot.
@desjonnies: Ze hebben eind jaren 80 samen met Royce een fabriek in Duitsland neergezet waar ze samen de straalmotoren van de gemiddelde Bombardier (die Canadese vliegtuigen en treinenboer) en geloof ik ook van een Boeing.
Wist ik al allemaal.
Je bent fanboy of niet.
18.De “M” ( die van de gepeperde versies dus ), is de laatste jaren voor Marketing gaan staan ipv Motorsport.
19. Sinds het gerommel met Rover, LandRover, MINI en Rolls Royce staat de B niet meer Bayerische maar voor British.
Een hardnekkig misverstand, vooral bij BMW liefhebbers, is dat de 2002 Turbo de eerste productie auto was met turbo. De corvairt uit 65-66 was toch echt eerder. Ik zou ook niet weten waarom hij legendarisch zou moeten zijn. Het was aan-uit met de turbo en de auto was vrijwel onhandelbaar of het moet vanwege deze extremen zijn. De 2002 serie had overgens ook nog een vrij hoge luchtweerstand. De hofmeisterknik is ook weer zo iets. Dit vrij onbelangrijke, maar grappige, stylingelement werd ook al eerder bij andere merken gebruikt en is helemaal niet uniek BMW.
@hdla: kijk eens aan iemand die er verstand van heeft.. Verfrissend!
Vergeten jullie niet te vertellen dat de eerste BMW eigenlijk een Austin was?
Het logo is wel degelijk een propeller, de kleuren komen van Beieren :-)
@rafdk: klopt :)
Schweichen der quandts. Er zijn verschrikkelijke zaken gebeurd. Kijk de Duitse documentaire!

http://youtu.be/gw1E9udRWwo
@willem veenstra: Schweichen -ch +g
“De E30 M3 is misschien wel de meeste geliefde drift-bak ever” Echt niet daar hebben we Toyota en Nissan voor.
Correctie…de straat-versie van de M1 heeft 277pk…de E24 M635CSI, E28 M5 en de E36 M3 3.0 hebben 286pk!
De nieren die BMW al jaren gebruikt, hebben ze als handelsmerk gekocht van Ihle, de Duitse carrosserie bouwer.
18. De viercilinderblokken van de E46 en E90-series hebben een te zwakke distributie. Deze distributie is zwakker dan bij 6-cilindermotoren (wat opzich logisch is), maar tegelijkertijd té zwak. Hierdoor kan de ketting breken en slijten de nokkenastandwielen overmatig. Ook gebeurt het regelmatig dat de kettinggeleiders kapotbarsten, waarbij er stukjes in je olie terechtkomen. Leeftijd en kilometerstand van het voertuig zijn hierbij niet relevant. Reparatie van zo’n complete set kost tussen de 600 en 1200 euro afhankelijk of je het zelf kunt doen, of laat doen door een garage. Ook na reparatie blijft de kans op herhaling aanwezig.

Het is blijkbaar ingewikkeld om een betrouwbare kettingdistributie te bedenken. Volkswagen is hier na een hoop problemen ook van teruggekomen. Naar mijn weten heeft BMW dit probleem nooit erkend. Toch vreemd dat ze stug door blijven bouwen..
@splitsecond: Fout, het zijn pas de viercilinders vanaf 2008 (facelift-E90, F20, F25, F30) die problemen hebben met de distributie, dit met geleiders die afbreken. En dan nog zijn er relatief nog weinig wagen die daarmee problemen krijgen. De viercilinders uit de E46 hebben nooit zoiets gekend ;-)
@rafdk: Niks fout. E46’s hebben er wel degelijk last van (de N42 blokken). Heb het er laatst nog over gehad met een specialist. En raad eens waarom ik bij hem was? Juist, de distributie van mn E46 had het begeven… Doe eerst eens onderzoek voordat je wat roept alsjeblieft..
@rafdk: niks fout, E46’s hebben hier wel degelijk last van (de N42 blokken), dat is algemeen bekend. Ik heb het er laatst nog met een specialist over gehad. En waarom was ik bij die specialist? Juist, omdat mijn E46 z’n distributie kapot was gegaan. Doe eerst eens onderzoek voordat je wat roept..
@splitsecond: Werken bij BMW, dan zou je denken dat ik zoiets weet ;-)
Niks nieuws gelezen hier
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Bmw maakt fantastische auto’s.
0 dingen die je nog niet wist over BMW
BMW heeft op het gebied van veiligheid ook veel “firsts” op hun naam gezet hier een aantal op een rijtje:
1972: BMW Turbo Concept car met geïntegreerd, op radar gebaseerd afstandswaarschuwingssyteem.
1980: De boordcomputer in de BMW 745i
1992: Park Distance Control op de BMW 7 serie
1994: Eerste volledig geïntegreerde naviagtiesysteem
1999: Eerste fabrikant in Europa met noodoproepfunctie
1999: BMW Assist telematicadiensten
2001: BMW online, de eerste web-based autoportal
2004: Het eerste multi-color Head-Up display
2008: BMW Surround View 270 graden zicht rondom met 3 camera’s
@rbngrt: Dus niet airbag, esp, abs, asr ?
@yerrie: dat zijn verdienste van Mercedes Benz…. ;-)
Het zwijgen van de Quandts de BMW familie. Kijk deze documentaire maar eens dan weet je ook waar roots van BMW liggen.

Met stip op nr 1 als je wat van BMW wil weten.

http://www.youtube.com/watch?v=FpQpgd_EeWY
Wist ik allemaal, profiel werkstuk voortgezet onderwijs over BMW gedaan :)
20. BMW staat ook voor zoals de logo de kleuren “Blauw Met Wit” aangeeft.
Ik heb ooit een keer op weg in een mercedes taxi van Augsburg naar Munchen Airport de lollige opmerking gehoord wat BMW eigenlijk betekent, namelijk: Bei Mercedes Weg geworfen.
Zucht, weer een BMW topic

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).