De Lexus LFA, Carrera GT en M5 ken je wel. Nu kijken we naar andere verrassende auto’s met een V10.
In rap tempo hebben we onlangs afscheid moeten nemen van twee bijzondere auto’s met een V10. In maart liep de laatste Audi R8 van de band (een gele!) en van de week was het tijd voor de laatste Lamborghini Huracán. Nu is dat niet zo heel erg vreemd, want die twee auto’s zijn familie van elkaar.
Met het verscheiden van Audi’s supercar en Lamborghini’s kleinste zijn er bij ons weten geen auto’s meer met een tiencilinder aan boord. De V10 was altijd al een beetje een rare motor. In veel gevallen gaat een fabrikant voor de V12, of maken ze een bonkige V8. Een V10 kiest men vooral voor de emotie. Om er iets bijzonders van te maken. Met een apart karakter, afwijkend timbre en uniek geluid.
We hebben al eens een lijstje gemaakt met tien epische tiencilinders. En ja, daar vindt je de LFA, Carrera GT en R8. We gaan nu even wat auto’s behandelen die we toen hebben over geslagen!
Devon GTX
2009
We beginnen met de Devon GTX. Die auto is wellicht bekend bij mensen die veel Forza Motorsport 4 gespeeld hebben. Devon Motorworks was het bedrijf van Scott Devon. Dodge was net klaar met de vierde generatie Viper. Het idee was om de Viper lichter, compacter, sneller en luxer te maken. Dus ook wat duurder. Aangezien Chrysler stopte met de Viper, wilde Devon het chassis overnemen. Dat leek goed te gaan, maar het bod van Devon was te laag voor Chrysler. Hierdoor ging uiteindelijk het hele project niet door. Er zijn wel twee auto’s gemaakt. Overigens zag Chrysler uiteindelijk toch nog ruimte om nog een keer de Viper uit te brengen. Die vijfde generatie kwam in 2013.
Ford Shelby GR1
2005
Het succes van de Dodge Viper was ze ook bij Ford niet ontgaan. Sterker nog, ze wilden zelf ook een dergelijke supercar. Nu hadden ze al de Ford GT, maar dat was een exoot volgens het recept supercar. Het mocht wel iets rauwer, ongepolijste en bruter; een dikke GT met een enorme motor in de neus dus. De Ford GT was een samenwerking tussen Shelby, Lotus, Aston Martin, BBS en Saleen, allemaal hele dure leveranciers. De motor van de Ford Shelby GR1 is een 6.4 liter Modular V10, dus in feite een V10-variant van Ford’s Modular V8. Zodoende ook de term ‘Modular’.
De door George Saridakis getekende auto had 600 pk. Ford wilde het model in productie nemen, maar de bonentellers staken er een stokje voor wegens een te milde verkoopprognose. Op dit moment is Superformance (die ook Cobra en GT40-replica’s maken) bezig om de auto straatlegaal te krijgen voor kleinserie productie. Dan krijgt ‘ie wel ‘slechts’ een V8. Met 750 pk, heeft de GR1 dan wel meer vermogen dan het origineel.
Vermot Veritas RS-III
2009
Noem de BMW S85 motor en iedereen gaat zeuren om de betrouwbaarheid. Lagerschalen, waterpomp: alles kan kapot. Het is dan ook een exotische motor en die hebben soms schoonheidsfoutjes. De V10 is in de BMW M5 en M6 geleverd, maar er waren ook andere bedrijven die aanklopten. Zoals Veritas. Die maakten een soort retro-achtige sportwagen, lang voor de Ferrari Monza, McLaren Elva, SLR Stirling Moss, enzovoorts. Een heldhaftige roadster met een enorm laag gewicht, nul luxe en een epische V10.
Veritas was vroeger (voor de tweede wereldoorlog) een merk dat oude BMW 328 racers ombouwde tot spartaanse roadster. In dit geval is het eigenlijk niet anders. Aanvankelijk werd de auto in 2001 voorgesteld met een V12 van BMW Motorsport, maar in 2008 (toen de auto eindelijk in productie moest gaan) gebruikte men de V10 uit de M5. De transmissie werd eveneens overgenomen. Qua prestaties die je terugziet in regenboogkleuren in de onderbroek, zat het wel goed: de auto woog slechts 1.080 kg! Er zijn er daadwerkelijk 30 van gebouwd, van de 30 die in de planning stonden. Dat is wel uniek.
VLF Force 1
2016
Henrik Fisker is betrokken geweest bij de meest fraaie auto’s, deze VLF Force 1 is daar ook eentje van. Op basis van de Dodge Viper VX-I kwam VLF met deze speciale auto. De V staat voor Villareal (zakenman), de L voor Lutz (‘Maximum’ Bob Lutz, ex-GM honcho en Tesla-hater) en de F van Fisker. Die laatste was toen nog bezig met tiencilinders in plaats van elektrische auto’s (wat hij nu probeert te doen). Bijna alle nadelen van de Viper werden aangepakt. Het onderstel werd grondig aangepakt, met actieve ophanging. Het idee was om er 50 te gaan bouwen voor bijna 3 ton in dollars. Uiteindelijk zijn er 5 stuks gemaakt.
Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale
2010
Ja, er bestaat een Alfa Romeo met een V10! Het verhaal erachter is minder exotisch dan je zou denken. Deze auto stamt uit de periode dat de fusie tussen Fiat en Chrysler/Cerberus (FCA) heel pril was. De TZ3 heeft de Dodge Viper – en die heeft altijd een V10 – als basis. De proporties van een Dodge Viper zijn natuurlijk al heel erg mooi en de Alfa Romeo-variant profiteert daar ook van.
Bij Zagato bewezen ze dat de Viper VEEL mooier kon worden als je een beetje je best deed. De auto kreeg een fastback-esque achterzijde. Ondanks het ontbreken van spoilers, maakte ‘Alfa’ gebruik van de aandrijflijn van de ACR-X, niet de gewone Viper. De 8,4 liter V10 was dus goed voor 600 pk. Uiteindelijk zijn er 9 exemplaren van gebouwd. In het interieur werd een enorme verbetering bewerkstelligd met bijzonder fraai leer en een Alfa-logo op het Chrysler stuurwiel. Maar het blijft wel een beetje plastic fantastic. Zo Italiaans als een volvette Pizza Hawaï, maar wel gaaf!
Wiesmann Roadster MF5
2008
Wiesmann begon ooit als BMW tuner (MST Wiesmann) en leverancier van hardtops en zonnedaken. Hun droom was om altijd een eigen sportwagen te maken. In veel gevallen mislukt zo’n project, maar Wiesmann kwam heel erg ver. Aanvankelijk maakte men gebruik van relaxte zescilinders. Later kwam Wiesmann erachter dat de marge per auto belangrijker is dan het aantal auto’s, dus werden de Wiesmanns exotischer. De MF5 Roadster is bijzonder zeldzaam: er zijn er slechts 43 van gemaakt, terwijl 55 de planning was. De coupé was iets populairder, maar in totaal zijn er alsnog minder dan 200 van gebouwd. Kijk uit dat je niet een later model hebt, want de net als bij de M5, kreeg de MF5 uiteindelijk een biturbo V8.
Honda NSX
2008
Maar de Honda NSX heeft toch een V6? Uiteindelijk wel ja. Maar Honda wilde eigenlijk een opvolger met V10 maken. Het was niet alleen een idee, maar ook echt ‘een auto’. Jarenlang was Honda aan het testen. Net als met de Lexus LFA. Er zijn veel overeenkomsten bij die auto’s. Het enige verschil is dat Lexus wél doorzette en Honda afhaakte. Maar ze waren er dus wel mee bezig. In eerste instantie hadden ze een zwaar aangepaste S2000, met daar een V10 erin om testrondjes te maken op de Nordschleife.
Naar verluidt had de motor een slagvolume van 5,5 liter, goed voor minimaal 550 pk. De rest van de aandrijflijn leek meer op een Nissan GT-R: de transmissie was een automaat met dubbele koppeling en de auto had vierwielaandrijving. Helaas maakte de kredietcrisis van 2008 een einde aan Honda in de Formule 1 en dit specifieke NSX V10-project. Helemaal voor niets was de moeite niet, want de Honda HSV-010 zou wel het levenslicht zien. Ja, dat is een race auto (JGTC), maar wel eentje gebaseerd op een auto die klaar was voor productie.
Lamborghini Gallardo LP550-2 Spyder (met handbak!)
2012
Aanvankelijk wilden we de Lamborghini Calá benoemen, maar die hadden we al in het vorige lijstje staan. De Calá kwam er zelf niet, maar het idee van de Cala wel. Een kleiner model met een V10 in plaats van V12. Uiteraard lag de focus op versies met vierwielaandrijving. Ook de ‘e-gear’ transmissie was populair. Maar veel versies van de Gallardo kon je ook met handbak bestellen. De leukste is de LP550-2.
Het idee kwam met de Balboni-editie en werd later in het gamma opgenomen. Je kon tot 2013 dus gewoon een Gallardo bestellen met achterwielaandrijving en handbak. Geen spoilers, geen rare wielen, geen gekke kleuren, geen maffe details. Gewoon een een strakke gelijnde Italiaanse compacte sportwagen met atmosferische tiencilinder, achterwielaandrijving en een handbak. Oh, en kies de Spyder, dan hoor je die V10 nog beter. Het verlies in stijfheid en de toename van het gewicht valt redelijk mee.
McLaren Solus GT
2023
De McLaren F1 had een twaalfcilinder, alles daarna een V8, toch? Dat klopt bijna. Natuurlijk doet McLaren nu ook al aan de V6 (in de Artura), maar ze hebben wel degelijk een V10. De McLaren Solus GT is een auto uit de zogenaamde ‘Ultimate Series’, dus de hyper-exclusieve club van snelle McLarens (zoals de Senna en P1). De auto is gebouwd specifiek voor trackdays. Onder de kap vinden we een 5.2 liter grote atmosferische V10.
Deze komt niet bij McLaren vandaan, maar bij Judd. Deze motor levert 840 pk en 650 Nm. Leuker is het maximale toerental van de tiencilinder: 10.000 toeren per minuut! Er zijn er 25 van gebouwd voor zeer vermogende trackday-enthousiastelingen. Grappig detail: de auto is ontworpen door Robert Melville, die gek genoeg niet de auto’s voor GTA 5 heeft getekend.
Ford Excursion
2000
In Nederland kon je de Ford Explorer krijgen, een model boven de Escape en groot genoeg voor de meesten. In de VS was het mogelijk om een Ford Expedition te bestellen: die was nóg groter. Maar voor wiel echt veel kinderen had en vaak boten moest slepen, was daar de Ford Excursion. Dat was een enorm apparaat die je toevallig ook met een V10 kon krijgen. In dit geval is het een vrij rudimentaire benadering van het concept.
De Triton V10 was eenvoudig en moest het hebben van slagvolume van 6.8 liter. Het maximum vermogen van 310 pk stelt niet zo heel erg veel voor. Het koppel van 576 Nm valt zelfs een beetje tegen. In dit geval was de V10 gebouwd om betrouwbaar te zijn. Ford Excursions met deze motor zijn tegenwoordig een heilige graal. Ook met veel kilometers op de teller worden ze voor flinke prijzen verkocht, simpelweg omdat ze er niet meer zijn. Ook is er niets dat er op lijkt. Zie het niet echt als een auto, maar een voertuig tussen een auto en een vrachtwagen in. Want met deze Excursion kun je nog écht zwaar werk verrichten.
Tot zover mijn spreekbeurt over verrassende tiencilinders. Nogmaals, mocht je de geijkte LFA, Carrera GT en dergelijke willen zien, die staan dus in dit artikel.
racerx zegt
Leuk lijstje Willem! Vooral die Chrysler V10 is een een hoop andere projecten gebruikt, wegens gebrek aan toeren wat mij betreft een van de minst inspirerende V10’s. Wel een beul van een apparaat.
De McLaren F1 had natuurlijk een V12 (wist je wel, koffie nog niet ingewerkt?) en Bord zal wel Ford moeten zijn? ;-)
tortuga zegt
-edit:check-
Estate_of_mind zegt
-edit:klopt!-
Hoflander zegt
Vergeet de Dodge RAM 2500 8 liter V10 niet uit 1996!
dubcars zegt
Ik kwam er laatst nog eentje tegen in Zandvoort. Machtig apparaat!
hotze zegt
De Gallardo en Wiesmann hebben wmb het fraaiste uiterlijk. Met handbak graag.
janboel zegt
Gave lijst! Top @willeme
William zegt
Touareg 4,9 liter V10 TDI
Rob zegt
Runge Veleno. Gebaseerd op de tweede generatie Dodge Viper roadster, maar met een prachtige nieuwe koets.
Een volledig met de hand gebouwde aluminium koets en ook het interieur is niet vergeten. Werkelijk een prachtig staaltje coachbuilding, zoals het ooit bedoelt was. En de bouwer (Chris Runge) maakt het zichzelf nog wat extra moeilijk door de auto niet te verven, maar enkel te polijsten. Elk paneel moet dus perfect zijn, want werkelijk alles zie je. Ontzettend knap.
https://www.youtube.com/watch?v=i2ZFAPol_do
Samen met de nieuwe sportwagen van Maarten de Bruijn het mooiste wat er de afgelopen jaren gebouwd is.
Boeman zegt
Die triton v10 zit ook in amerikaanse huurcampers op basis van de ford e450. Veel geblaas (klinkt niet mooi), hoog verbruik maar relatief weinig actie. Een vijf cilinder diesel in de mb sprinter is leuker om te rijden.
slowland zegt
Yep…
Een gast hier in de straat heeft een F350 met deze motor, niet vooruit te fikken, met die 3 traps automaat die bij 25km/u al in de 3e versnelling zit!
1.2mjn km staat er op…. dat dan weer wel
tjorque zegt
Damn, 1,2 Mkm en evenveel liters benzine erdoor gejaag waarschijnlijk 😜
kemp86 zegt
Wiesmann schitterend.
56 GT met v10
22 GT met v8
43 roadster met V10
63 roadster met V8
Zeldzame units, maar niks kan op tegen die v10 pfff. Alleen helaas geen handbak.
kemp86 zegt
Die Gallardo zou toch ook wel guilty pleasure zijn trouwens.
guillaum zegt
@kemp86 inz. WM
Toch wel:
1 met handbak, en die rijd in Rotterdam e.o.
Was die gele, origineel pace car die volledig nieuw opgebouwd is en toen voorzien van een handbak. Is nu mat donker grijs.
cossiekiller zegt
Die Shelby GR1 is gewoon een moderne interpretatie op de Shelby Daytona Coupe van Peter Brock.