• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toch 14% minder files in 2009

Auteur: RubenBaeten, gepost 28 december 2009 om 15:33 – 13 Reacties

file op de snelweg

Je zou het misschien niet zeggen, maar er waren alles bij elkaar minder files in 2009 dan in voorgaande jaren. De filezwaarte (lengte x duur) is gemiddeld met 14% afgenomen ten opzichte van 2008, wat natuurlijk grotendeels komt door de crisis/economische situatie/etc. Vooral de spitsuren waren minder druk: in de ochtendspits bedroeg de daling zelfs 19%.

In de avondspits stond er over het algemeen 15% minder file. Daar stond tegenover dat de weekeinden juist drukker waren, mede door de vele wegwerkzaamheden. Vooral op de A2 tussen Utrecht en Breukelen was het regelmatig een drama, maar ook op de A50 tussen Arnhem en Nijmegen.

Over het algemeen waren de weersomstandigheden in 2009 gunstiger, al waren er een paar uitzonderingen: de eerste werkdag van het jaar bijvoorbeeld, en natuurlijk de afgelopen sneeuwwitte periode. De topper was donderdag 17 december met een nette 670 km stilstaande autootjes, ondanks alle waarschuwingen en weeralarmen. “De ANWB concludeert hieruit dat werknemers nog onvoldoende handelingsperspectief hebben om drukke spitsuren te kunnen mijden.” Nice one.

Als uitsmijter roept de ANWB het volgende: “Het is mogelijk dat weggebruikers die dagelijks in de file staan de daling in filezwaarte niet als zodanig ervaren.” Ah, vandaar.

Ook interessant!

  • Video: Meneer doet dutje tijdens file. Met kussen.
  • Lezersvraag: houd de sneeuw jou thuis vandaag?
  • Hier stond je in 2021 het vaakst in de file
  • Lezersvraag: met welke auto wil jij niet in de file staan?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

files, snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « Video: Honda HSV-10, speakers open!
Volgend bericht: Rijtest & minivideo: Volvo V50 T5 R-design »

Lees Interacties

Reacties

  1. Cantago zegt

    28 december 2009 om 15:37

    Weeralarms? Is het niet weeralarmen???
    -edit: kan allebei, maar alarmen is idd gebruikelijker; is veranderd, thx-

    Login om te reageren
  2. EJS zegt

    28 december 2009 om 15:42

    het meervoud van alarm is alarmen, dus het is ook weeralarmen.

    OT mooi dat de filedruk daalt!

    Login om te reageren
  3. EJS zegt

    28 december 2009 om 15:42

    oh, cantago was sneller en het is al veranderd:)

    Login om te reageren
  4. Punk zegt

    28 december 2009 om 15:48

    het is weeralarms guys beter verander je terug. ;)

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      28 december 2009 om 15:54

      @Punk:

      weeralarmen tussen dubbele aanhalingstekens haalt op google 66.800 hits, weeralarms tussen dubbele aanhalingstekens levert 682 hits op.. Ik denk dat duidelijk is welke term het meest ingeburgerd is;)

      Login om te reageren
  5. zdev zegt

    28 december 2009 om 15:53

    Ik heb de oplossing:

    1) Ambtenaren
    Overheden verplichten om kantoren aan de randen van steden te hebben, in plaats van in (dure) binnensteden. Ambtenaren moeten binnen 10KM van hun werk gaan wonen. Anders krijgen ze minder salaris. En ze moeten met het OV.

    2) Rijlessen inzetten op doorstroming
    Leuk hoor, dat rijden 2.0. Het wordt tijd voor rijden 3.0: rijd door! Als het veilig harder kan, doe het dan. Dat bevordert de doorstroming. Onnodig een ander ophouden is een economisch delict.

    3) Werk een dag thuis. Dat scheelt echt.

    Login om te reageren
  6. Thomas Bol zegt

    28 december 2009 om 16:27

    In de spits nooit files ´s ochtends :) Vanaf Nieuwegein over de A2 en A12 naar Driebergen.

    Login om te reageren
  7. JanJansen zegt

    28 december 2009 om 16:44

    Minder verkeer betekent dus ook minder inkomsten van flitspalen en benzineaccijns voor Woutertje Bos.
    Ik zie de belasting-bui al hangen.

    Login om te reageren
  8. Megakix zegt

    28 december 2009 om 21:03

    …hmmm…toch heeft iedereen van Autoblog er weer ingestaan ! :-)

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      28 december 2009 om 21:08

      @Megakix:
      je kan niet in de file staan ..
      je kan hooguit de file zijn ..

      Login om te reageren
  9. borrelnoot zegt

    29 december 2009 om 10:16

    In de file staan is toch echt een beetje een keuze. Als je er voor kiest om tot 0800uur in je nest te liggen dan sluit je idd aan in de rij. Ik rij elke dag Deventer – Utrecht en vice versa. ’s ochtends 0600uur in de auto en gewoon ’s avonds om 1700 thuis op de bank met een biertje hoor. Tis maar net wat je zelf wil.

    Login om te reageren
    • Dimocash zegt

      29 december 2009 om 20:57

      @borrelnoot:

      dit is niet voor een ieder weggelegd.
      het heeft te maken met de openingstijden van je werkgever.
      ik kan me bedenken dat als je op een callcenter of in een winkel werkt dat je niet om 7 uur op het werk kan zijn.

      Ik heb zelf gelukkig de mogelijkheid om 7 uur te beginnen en half 4 naar huis te gaan.
      Hierdoor heb ik inderdaad weinig file, maar mijn collega’s van de helpdesk hebben die luxe helaas niet….

      Login om te reageren
  10. Pim Brussee zegt

    29 december 2009 om 14:47

    Minder files, dus minder brandstofgebruik. Snapt u nu waarom de belasting op brandstof per 1 januarie omhoog gaat?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North