• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toch een kilometerheffing in Belgie

Auteur: autoblogger, gepost 16 november 2010 om 15:17 – 84 Reacties

File


In België wordt waarschijnlijk in 2013 toch een kilometerheffing voor vrachtwagens ingevoerd. Later komt er ook een wegenvignet voor personenauto’s. De drie gewesten willen nog voor het einde van dit jaar een akkoord over het betalend rijden op Belgische wegen.

We konden begin dit jaar melden dat de Belgische kilometerheffing waarschijnlijk niet voor 2014 haalbaar zou zijn. Sinds die tijd is er veel gebeurd en in België blijken ze toch vasthoudend over dit onderwerp. Eerder deze week liet Nederland weten dat men niet moet rekenen op onze hulp/samenwerking. De Vlaamse minister-president Kris Peeters zei vorige week (na een bezoek aan Rutte) toch vast te willen houden aan de heffing. Na een onderhoud met de regeringsleiders is men gisteren overeen gekomen om nog dit jaar een systeem uit te dokteren dat de gebruikers laat betalen voor de aanleg en het onderhoud van de Belgische wegen. Hetgeen hard nodig is, laten we eerlijk zijn. Vanaf 2013 wordt de geplande kilometerheffing voor vrachtwagens ingevoerd, daarna volgt het wegenvignet voor personenwagens.

Zo, met deze actie zijn we weer een stapje verder qua integratie in Europa en/of de Benelux. Next? Strengere grenscontroles? De gulden als betaalmiddel? Het schrappen van de EU bijdrage?

Ook interessant!

  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned
  • Kilometerheffing is voordeliger voor meeste automobilisten
  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, kilometerheffing, Verkeer

Vorig bericht: « Usain Bolt mag weer eens bij Ferrari langs
Volgend bericht: Retro Jensen Interceptor met Viper V10 power »

Lees Interacties

Reacties

  1. pieter zegt

    16 november 2010 om 15:22

    “Zij zijn gek daar; je kan er ook een gun kope en alles. Ze hebbe een hele andere wet” – Tim Haarsma (new kids)

    Login om te reageren
  2. C220AMG zegt

    16 november 2010 om 15:23

    Leuk, moeten we nog betalen ook om over die schokdempertestbaan te rijden.

    Login om te reageren
    • Joop zegt

      16 november 2010 om 15:24

      @C220AMG: leuk die kinderkopjes !

      Login om te reageren
    • tuur zegt

      16 november 2010 om 23:57

      @C220AMG: als je onze wegen wil gebruiken (stuk rijden) vind ik het inderdaad niet meer als logisch dat buitenlanders hiervoor betalen. Dat doe ik ook als ik naar FR, CH of andere landen rij.
      Mocht NL dit invoeren zou ik er ook geen probleem mee hebben.

      Zaak is natuurlijk wel dat het geinde geld wel degelijk gebruikt wordt om de wegen te onderhouden, en daar vrees ik dan weer voor. Zal voor uitkeringstrekkers, asielzoekers en andere rotzooi uitgegeven worden.

      Login om te reageren
  3. philippe zegt

    16 november 2010 om 15:25

    Voor vrachtwagens ok, maar voor personenwagens ???

    Login om te reageren
  4. Rik3 zegt

    16 november 2010 om 15:25

    Ik mag hopen dat er tegen die tijd wegen als biljartlakens liggen, want voor die kiezelpaden die ze nu hebben kunnen ze geen geld vragen.

    Login om te reageren
  5. anuspraeternaturalis zegt

    16 november 2010 om 15:26

    Zouden ze hier ook moeten invoeren, laat die buitenlanders maar meebetalen voor onze wegen.

    Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      16 november 2010 om 15:30

      @anuspraeternaturalis: Huppa! :twisted:

      Login om te reageren
    • Panther zegt

      16 november 2010 om 15:39

      @anuspraeternaturalis: Het probleem is dat er geen buitenlanders naar nederland willen komen haha! Het wordt tijd dat ze de buitenlanders laten betalen, enkel voordelen voor ons vlamingen: extra geld voor reparatie van de wegen of minder wagens op onze wegen en dus minder files

      Login om te reageren
      • bakvis zegt

        16 november 2010 om 21:13

        @Panther: wat denk je van al het buitenlands vrachtverkeer wat richting Rotterdam/Schiphol moet?

        Login om te reageren
      • bakvis zegt

        16 november 2010 om 21:13

        @Panther: wat denk je van al het buitenlands vrachtverkeer wat richting Rotterdam/Schiphol moet?

        Login om te reageren
  6. zakki zegt

    16 november 2010 om 15:28

    Normaal zouden België en Nederland dit samen invoeren, maar Nederland is van gedacht veranderd…

    Login om te reageren
    • philippe zegt

      16 november 2010 om 16:52

      @zakki: inderdaad, Nederland is de meest betrouwbare partner, eerst het pact over de Schelde annuleren, en nu ook het wegenvignet. Erg geloofwaardig komt jullie regering ook niet over op dit moment (ok het is een andere dan de vorige maar deal = deal)

      Login om te reageren
      • arokh zegt

        16 november 2010 om 17:20

        @philippe: helaas maar waar. Er zijn nog altijd veel Nederlanders voor de afspraken die er lagen (die polder ligt wel gevoelig bij veel Nederlanders, en ik heb nooit begrepen waarom dat nu nodig is om onder water te zetten) maar die kilometerheffing had er gewoon gezamenlijk moeten komen. Als wij niet meer willen, dan maar een vignet. Eigen schuld, Rutte en PVV!

        (die lui zijn trouwens het minst betrouwbaar qua politiek wat er is, en juist die 3 partijen zitten nu in 1 regering..)

        Login om te reageren
  7. Rutger zegt

    16 november 2010 om 15:31

    Dit wordt natuurlijk vestzak broekzak maar dan over de ruggen van de automobilist. De landen beginnen steeds maar hun eigen landje dicht te reguleren. Je moet er niet aan denken als vrachtwagenchauffeur of bestuurder dat je met drie of vier verschillende heffingssystemen te maken krijgt.

    Login om te reageren
  8. laurens324 zegt

    16 november 2010 om 15:32

    er komt geen vignet!! dat is het voorstel vd waalse regering, vlaanderen wil kilometerheffing voor vrachtwagens en personenwagens

    over personenwagens is nog geen akkoord dus kan nog effe duren

    Login om te reageren
  9. loxley zegt

    16 november 2010 om 15:49

    pfff altijd maar betalen hier in belgie en voor wat? voor kapotte wegen en herstellingen aan onze wagens omdat de wegen ze kapot maken.

    Login om te reageren
  10. XytraS zegt

    16 november 2010 om 15:51

    Kilometerheffing, altijd leuk voor de mensen die niet het geluk hadden (zoals de meeste) om dicht bij hun deur te kunnen werken…
    En aangezien ze de laatste 30 jaar geen bal meer hebben uitgevoerd aan ons ooit zo geroemde wegennet vraag ik me enigzins af waar dat geld van de laatste 30 jaar dan naartoe is gegaan, iemand een ideetje?
    Ik vraag me verder ook af hoeveel belastingen je iemand kan laten betalen voor hetzelfde goed, wss verdienen we daarmee wel een macaber plaatsje in het Guiness book of records…

    Login om te reageren
    • Barryyy zegt

      16 november 2010 om 15:55

      @XytraS:
      Geluk krijg je niet, geluk dwing je af.
      Als jij een baan dicht in de buurt wilt hebben, dan is die er vast en zeker. Tenzij je nucleaire fabrieksontwerper bent.

      Login om te reageren
  11. tomz zegt

    16 november 2010 om 15:55

    Hoe willen ze dit controleren dan? Moet iedereen een kastje in de auto laten inbouwen voor als ze toevallig naar belgie moeten, of hoe?

    Login om te reageren
  12. Mr. CO2 zegt

    16 november 2010 om 15:57

    Erg dom en gewoon een belastingverhoging. De vele restaurants, hotels en terrassen aan de grens met NL zullen nu veel inkomsten mislopen en autorijden wordt waarschijnlijk een stuk duurder voor de Belgen. Ik ben blij dat het in Nederland niet doorgaat.

    Login om te reageren
    • Panther zegt

      16 november 2010 om 16:02

      @Mr. CO2: het wegenvignet dient er juist voor om de buitenlanders te laten betalen voor het gebruik van de belgische wegen . (de belgen betalen al via de belastingen) Iedereen zou dan zo een vignet moeten kopen (ook de belgen) maar wij belgen kunnen die kost dan aftrekken van onze belastingen ( dus eigelijk betalen we niets)

      Login om te reageren
      • Mr. CO2 zegt

        16 november 2010 om 19:56

        @Panther: Belgen hoeven toch ook niet te betalen om te rijden op de Nederlandse wegen? En de economische effecten zijn groter dan jij denkt, behalve eten gaan veel Nederlanders ook boodschappen doen en/of tanken in Vlaanderen of naar bijv. Bobbejaanland. Ik vind dit dan ook nogal kortzichtig van de Vlaamse regering.

        Login om te reageren
        • Panther zegt

          16 november 2010 om 22:12

          @Mr. CO2: we verbieden jullie niet om naar belgie te komen hé. Trouwens in frankrijk moet je ook op verschillende plaatsen tol betalen om naar het zuiden te rijden dus niet doen alsof wij de enige zijn hé ( bekijk het van de possitieve kant misschien zal het leiden tot een beter wegennet)

          Login om te reageren
  13. de sjonnies zegt

    16 november 2010 om 15:59

    Dus hoeven wij de Westerschelde ook niet meer uit te diepen voor grotere schepen……………………

    Login om te reageren
    • RobertJ zegt

      16 november 2010 om 16:04

      @de sjonnies: Gewoon tol op de Westerschelde. 15% van alle niet vaste materialen op het schip(goederen, brandstof). Dan zit die 2e Maasvlakte zo vol, en Amsterdam kan ook weer als haven dienen.

      Login om te reageren
      • de sjonnies zegt

        16 november 2010 om 16:08

        @RobertJ:
        Da’s een hele goede: Wij gewoon tol heffen op iedere ton goederen die over de Westerschelde vervoerd wordt.
        Kijken wie er lacht.

        Login om te reageren
        • NatOchtendkutje zegt

          16 november 2010 om 16:13

          @de sjonnies: Dan annexeren wij gewoon Zeeland

          Login om te reageren
          • Erik zegt

            17 november 2010 om 19:54

            @NatOchtendkutje: Alsof iemand moeilijk zal doen over Zeeland. Vraag t lief en jullie krijgen er zelfs een strik omheen..

            Login om te reageren
  14. NatOchtendkutje zegt

    16 november 2010 om 16:09

    autorijden wordt niet duurder voor de Belgen, die gaan niet meer moeten betalen want het vignet komt ter vervanging van de bestaande wegentaks. Dus enkel maar mooi kut voor buitenlanders, en dat vinden wij niet zo erg. Het toerisme zal er ook wel niet zo enorm onder lijden, Toeristen die maar één keer peer jaar afkomen geven toch waarschijnlijk niet veel uit. En dat wordt allemaal gecompenseerd door de slakkenhuizen in de zomer die toch sowieso via België naar frankrijk moeten gaan. (tenzij ze echt in oost-nederland wonen, dan is via duitsland misschien beter, voor de anderen wordt het maar lullig om om te rijden (en meer te verbruiken). Enfin tot zover over de Nederlanders, vooral de kilometerheffing voor de vrachtwagens is interessant want al die polen, bulgaren en roemenen rijden de wegen in België kapot, Omdat ze van zuid uit naar rotterdam haven moeten gaan, of van noord-oost naar Calais gaan.

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      16 november 2010 om 16:16

      @NatOchtendkutje:
      Het is gewoon een luizige rotstreek van de Belgen.
      Als ik in Frankrijd rijd, krijg ik van de Fransen alrtijd een redelijk alternatief, de Route Nationale of Departementale.
      Heb ik geen haast (terugrit van een zakenreis in Frankrijk) neem ik vaak de Nationales die minder snel opschieten maar wel afwisselend zijn.
      Wil ik snel zijn in Frankrijk, neem ik de peage, maar voor Belgie noord – zuid of noord naar zuid west is geen alternatief, behalve die zgn express weg Liefkenshoektunnel – Gent Zeebrugge.
      ’t is dus chantage.

      Login om te reageren
      • Panther zegt

        16 november 2010 om 17:10

        @de sjonnies: ,Rutger, 911GT2 haha daar kunnen de nederlanders niet tegen hé. Er is geen enkele belg die het erg gaat vinden als jullie ons land gaan mijden om naar het zuiden te rijden op vakantie. geen witte afvalcontainers op wielen meer op onze wegen, ik krijg er spontaan tranen van in mijn ogen.

        Login om te reageren
        • de sjonnies zegt

          16 november 2010 om 17:36

          @Panther:
          Vind het jammer dat je zo kortzichtig bent en denkt.
          Misschien hebben we elkaar wel nodig, wel eens bij stil gestaan?
          ’t is dat wij onze oude VOC mentaliteit hebben laten varen, anders zouden wij stante pede alleen voor Belgen en Duitsers eveneens een maut of tol gaan invoeren.
          En een tol voor gebruik van de Westerschelde.
          En waar blijven we dan?
          Oorlog of zo ?
          Ik begrijp best wel dat België ervan baalt dat Breda, Antwerpen, Gent, Lille voor doorvoer naar Frankrijk wordt gebruikt
          Het zij zo.
          Bij ons zitten de wegen vanuit Rotterdam naar het Oosten bomvol met buitenlands vrachtverkeer.
          Waar ik voor de weg betaal.
          Nog een vermogen ook in vergelijking met België.

          Login om te reageren
          • Panther zegt

            16 november 2010 om 22:17

            @de sjonnies: ja maar in belgie is de situatie veel erger dan in nederland wij liggen gesandwiched tussen 4 landen hé (luxemburg niet megerekend).vergeet ook niet de inpakt van brussel (europese instellingen en navo) en de grote havens alle verkeer naar antwerpen (vanuit het zuiden ) en rotterdam moet dwars door ons land heen. Ik weet dat deze maatregel vele buitenlanders tegen de borst stoot maar probeer het ook van een andere kant te zien met dat geld (laten we hopen ) kan de infrastructuur worden verbeterd ( dringend nodig) en is het een verberering voor iedereen op de weg.

            Login om te reageren
        • Rutger zegt

          17 november 2010 om 15:54

          @Panther:

          Nee, er zijn vast geen ondernemers in de grensstreek in België de graag klanten zien verdwijnen. Leg maar een kaarsrechte weg aan van Breda naar Roubaix, zonder op of afritten, dan wil ik daar best voor betalen. ;-)

          Login om te reageren
    • tomz zegt

      16 november 2010 om 16:17

      @NatOchtendkutje:
      het zijn niet de buitenlanders die de wegen kapot rijden, maar het is de regering die het verwaarloost de wegen te repareren…dit word dan ook nog eens in de hand gewerkt door de enorm versnipperde structuur waarmee alles is ontworpen.
      Nederland zal procentueel ongeveer net zoveel buitenlands vrachtvervoer ontvangen, maar de wegen zijn daar helemaal prima… en er is geen 1 iemand die daar een vignet voor moet betalen.

      Je vergeet trouwens ook dat dat buitenlands vrachtvervoer ook vaak genoeg een belgisch doel heeft… die prijzen gaan dus stijgen. Daarbij gaat het weekend tourisme aan de grens (vooral in Limburg) gewoon helemaal sterven nu. Er is niemand die een vignet gaat betalen om een kort weekendje naar belgie te gaan..

      Login om te reageren
      • arokh zegt

        16 november 2010 om 17:23

        @tomz: tja, ik betaal me wel blauw aan accijns en wegenlasting en BPM en BTW……

        Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      16 november 2010 om 16:20

      @NatOchtendkutje: Tja dan ga ik voortaan lekker in Breda naar de Bios ipv Antwerpen. dat doe ik normaal gesproken regelmatig. En ik ben niet de enige kan ik je vertellen.
      Dus als jullie jezelf buiten spel willen zetten in europa moet je vooral met zo’n vignet aan de slag gaan!

      Login om te reageren
    • Rutger zegt

      16 november 2010 om 16:24

      @NatOchtendkutje:

      Wat mij betreft rijd ik van Nederland direct de grens over met Frankrijk. Alleen ligt er nog iets tussen dat zich soms een landen noemt en soms drie staten.

      Login om te reageren
  15. the-budel-guy zegt

    16 november 2010 om 16:10

    hoe willen ze dit doen zonder regering

    Login om te reageren
    • RRoosen zegt

      16 november 2010 om 16:16

      @the-budel-guy: nou ik geef die nieuwe regering van jullie ook maar een paar maanden hoor, de eerste opstootjes zijn er ook al geweest. Zou maar niet te hoog van je toren blazen!

      Login om te reageren
      • the-budel-guy zegt

        16 november 2010 om 17:36

        @RRoosen: doe ik ook niet was alleen maar een vraag

        Login om te reageren
        • RRoosen zegt

          16 november 2010 om 18:17

          @the-budel-guy: wel antwoord is simpel…die kilometerheffing is niet federaal maar gewestelijk (vlaanderen, wallonie, brussel hoofdstedelijk) echter de gewesten doen dit wel in gezamelijk overleg….het hangt dus niet af vd federale regering die er is of niet is…

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            16 november 2010 om 20:35

            @RRoosen: Zeker dat het al gewestelijk is? Is het niet één van de dingen die ze WILLEN gewestelijk maken, eens de nieuwe regering er is?

            Login om te reageren
  16. RRoosen zegt

    16 november 2010 om 16:12

    Niet meer dan normaal dat ze er geld voor vragen, heel veel buitenlandse vrachtwagens gebruiken Belgie puur om van Nederland (R’dam) naar de rest van Europa te rijden of omgekeerd…Hier heeft Belgie dus enkel last van…In Nederland daarentegen rijden enkel vrachtwagens die er moeten zijn omwille van import/export waar Nederland dus wel iets aan heeft…

    Login om te reageren
    • Panther zegt

      16 november 2010 om 17:15

      @RRoosen: klopt volledig, Belgie is voor velen een transit land.

      Login om te reageren
  17. Marco zegt

    16 november 2010 om 16:14

    Belgie en een grootschalig project?! Hahahahaha, zal wel even duren voor er een buitenlander zal gaan betalen voor het gebruik van de wegen.
    Tenzij ze de kennis uit andere landen halen voor een hoop centen, Belgie, economie en kennis gaan gewoon niet samen…

    Login om te reageren
    • FredT zegt

      16 november 2010 om 16:22

      @Marco: Ga elders de Belgen afzeiken, lul.

      Login om te reageren
    • arokh zegt

      16 november 2010 om 17:25

      @Marco: je toon is niet zo netjes, maar het is wel waar. Grote binnenlandse grens-overschrijdende projecten zijn in België haast niet te realiseren. De Vlamen zijn koppig, en de Walen zijn koppig, dat wordt nog heel veel ruzie en gedoe.

      Check anders eens de feiten en het gedoe rond de metro van Charleroi! (ligt daar een metro? nou en of! werkt hij? Nee! Ooit gewerkt zoals gepland? Nee!)

      Login om te reageren
      • RRoosen zegt

        16 november 2010 om 18:19

        @arokh: het zijn Vlamingen en Walen….nog nooit van Vlamen gehoord….

        Login om te reageren
  18. hetvijfdewiel zegt

    16 november 2010 om 16:33

    wij (hollanders) moeten gewoon doen waar we goed in zijn:
    een tunnel d’r onderdoor of een dijk eromheen en probleem is opgelost
    Hoeven belgen niet meer te klagen over oostblokkers die hun weg aan gort rijden en hoeven wij niet na elke vakantie in frankrijk op de terugweg langs de ruitschademaffia

    Login om te reageren
  19. Kenneth zegt

    16 november 2010 om 16:38

    Aan al die Belgen haters hier.

    Eens kijken of jullie zo happig zijn om zelf alle kosten aan het volledige wegennet te betalen als er dagelijks duizenden vrachtwagens overrijden.

    Een heel groot aantal moet hier zelfs niet zijn, maar rijdt gewoon door ons land omdat het de kortste weg is.

    Rijden er minder vrachtwagens via België als de heffing er is, geen probleem, minder geld, maar ook minder kosten.

    En leer jullie simpele comentaren voor jullie eigen te houden. Dit bewijst maar eens hoe simpel sommigen het allemaal bekijken.

    Gegroet,

    Een Belg die VOOR de kilometerheffing is. Laat de buitenlanders die onze wegen kapotrijden OOK maar betalen.

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      16 november 2010 om 16:52

      @Kenneth:
      Wat denk jij dat wij in Nederland doen?
      Heb jij er enig besef van hoeveel wegenbelasting wij in Nederland betalen?
      Voor mijn auto met een Diesel en een gewicht van 1400 kilo betaal ik rond de € 1200 per jaar.
      En Nederland is een doorvoer land voor alles wat ten Noorden en ten Oosten van ons ligt.
      En daar hoor je nooit iemand over in Nederland.
      Wij begrijpen dat we van die doorvoer wel een graantje kunnen meepikken
      Verder lijkt het me ook heel begrijpelijk dat wij dalijk voor jullie wegen gebruik moeten betalen terwijl jullie voor nix over de onze mogen rijden.
      Bovenstaand heeft overigens niets met België haters of andere simpele one-liners te maken.

      Login om te reageren
      • RRoosen zegt

        16 november 2010 om 17:15

        @de sjonnies: Er is geen enkele vrachtwagen die door Nederland rijdt waar jullie niet aan verdienen…in Belgie is dat niet zo…jullie zijn geen doorvoerland…jullie zijn een land met een HAVEN waar jullie geld aan verdienen en dan pas gaan de goederen verder of ze komen binnen in de haven…is dat nu zo moeilijk te snappen??? Wat verdient Belgie nu aan al die trucks die vanuit jullie havens via Belgie naar de rest van Europa rijden? Die ene koffie die een trucker eventueel komt drinken aan een benzinestation? En hoeveel vrachtwagens rijden er door Nederland om uiteindelijk in een ander land moet zijn ZONDER dat jullie er aan verdienen (haven, import,…)

        Wij belgen betalen ten dele de kosten die jullie veroorzaken om jullie handel te laten drijven…awel betaal er dan maar voor…

        Login om te reageren
        • de sjonnies zegt

          16 november 2010 om 17:23

          @RRoosen:
          Sorry hoor, maar ik werk al dertig jaar in de scheepvaart, zwerf tussen Hamburg en Le Havre bij tijd en wijlen en zit met mijn bedrijf gemiddeld 1 keer per dag in Antwerpen, Gent of Zeebrugge.
          Antwerpen heeft zich ontwikkeld tot de specialist op het gebied van stukgoed en Ro-Ro naar West Afrika -daar doet Nederland weinig.
          Juist Zeebrugge is enorm gegroeid ten opzichte van de Franse ferry havens en heeft qua vrachtvervoer een leidende positie ingenomen.
          Zeker als je de gunstiger geografische ligging van Calais in ogenschouw neemt.
          En de Oost Europese vrachtrijder, daar hebben we maar gewoon aan te wennen, deze mensen zijn nog bereid om 2 a 3 weken van huis af te zijn.
          En hoeveel vrachtwagens met een Nederlandse of Belgische plaat hebben geen Oost Europeaan achter het stuur?
          Dus de stelling België alleen doervoer leg ik bij deze naast me neer.

          Login om te reageren
    • primramessar zegt

      16 november 2010 om 17:17

      @Kenneth:

      In België heb je ook veel vries schade aan het wegennet van afgelopen winter die niet wordt gerepareerd.

      Login om te reageren
      • Kenneth zegt

        16 november 2010 om 19:13

        @primramessar:

        Tuurlijk niet, het geld moet allemaal naar de wegen gaan waar al het grote vrachtverkeer rijd.

        Login om te reageren
  20. tomofbelgium zegt

    16 november 2010 om 16:38

    Ik ben persoonlijk voor een all-in-1, dus alle taxen en verzekering bij de benzine-prijzen over Europa. Ok, betaal je wel meer aan de pomp, maar die kosten zijn er toch.
    Hoe meer je verbruikt (en vervuilt), hoe meer taks en verzekering je betaald, wat ergens meer logisch is niet?
    Dan is iedereen ook automatisch verzekerd, worden buitenlanders niet lastig gevallen en worden de grootste vervuilers ook rechtstreeks aangepakt.
    Ook kan men meerdere voertuigen bezitten zonder dan telkens aparte verzekeringen te hebben, en bij een ongeval weet je zeker altijd je geld te hebben. Net zoals een ziekteverzekering.
    Supplementaire verzekeringen zoals glasbreuk, diestal en omnium kan je dan op eigen kosten afsluiten.

    Login om te reageren
    • peter - italia zegt

      16 november 2010 om 16:52

      @tomofbelgium: zit wel een kern van waarheid in, maar dan wel aan km gebonden imo… iemand die met zijn bmw 530d maar 50km per ritje rijd vervuilt meer dan die 6L vrachtwagen die 600km per dag rijd…in verhouding dan.
      (warme motor/uitlaat/roetfilter enzo)

      Login om te reageren
      • tomofbelgium zegt

        17 november 2010 om 06:10

        @peter – italia: absoluut! Die 530d zal meer vervuilen op korte afstanden en dus ook meer verbruiken, dus meer taks.

        @ Sven: ja, die kosten zijn er toch. Beschouw het als een prepaid systeem net zoals een telefoon. Rij je niet, betaal je niets, rij of verbruik je veel, betaal je veel.
        Volgens mij veel logischer dan bvb:
        -een E34 525td met 115pk 800€ taks/jaar te laten betalen, dan een Volvo V40 1.9td met 90pk 300€
        -een wagen met 90pk minder verzekering dan een met 115pk
        -een verzekering voor een scooter, motorfiets, wagen en oldtimer, en toch maar met 1 tegelijk kan rijden
        -een bejaarde die nog geen 1000km/jaar doet en toch een vol jaar taks en verzekering moet.
        -ik die bvb een volledige werkweek met de fiets naar het werk kan, en toch 7/7 betaal voor verzekering en taks.
        -Een Pruis minder belasting moet dan een lupo diesel die minder verbruikt

        Dit systeem zou meer aanzetten om de wagen ‘ns te laten, altijd iedereen verzekerd, en die personen die hun wagen laten, er ook absoluut niks voor betalen, dus ergens zou het voor velen echt veel goedkoper worden en aanzetten tot zuiniger en meer elektrisch rijden.

        Eigenlijk simpel

        Login om te reageren
    • sven zegt

      17 november 2010 om 00:01

      @tomofbelgium: Laat staan, ik betaal nu al genoeg voor benzine met hun cliquetsysteem. En de vervuiler betaalt nu al. Wanneer je nog eens een nieuwe wagen koopt zul je zien dat grotere motoren die meer vervuilender zijn en meer verbuiken, ook veel meer kosten in wegenbelasting. Ipv zo’n stomme reactie’s over en weer tussen belgen en nederlanders zouden we samen eens best protesteren deze malafide regeringen die ons nu al voor al het mogelijke belasten. Zat landen waar zon dingen door protest niet mogelijk zijn. Graag in de toekomst een regering voor het volk, die het wat goedkoper maakt om te leven!

      Login om te reageren
  21. Alwood zegt

    16 november 2010 om 16:48

    Stomme Belgen, willen weer centen zien! ;)

    Maar ze kijken wel de goede kant op. Beter nog zou de kilometerheffing Europees ingevoerd worden. Betalen aan het land waar je rijdt, gebeurt natuurlijk ook al via accijnzen. Meteen een maximum aan wegenbelasting opleggen vanuit Brussel. Nederland weet namelijk niet hoe ze met dat geld om moeten gaan.

    Login om te reageren
  22. louis minque zegt

    16 november 2010 om 16:51

    Ok geen probleem voor mij , het wegen vignet…
    Doch! men moet dan eerlijk zijn, en de belasting op ingebruikname van de wagen ( die werd uitgevonden ter vervanging van het wegen vignet) moet dan worden afgeschaft…
    Dan is dit een eerlijk systeem…

    Login om te reageren
  23. louis minque zegt

    16 november 2010 om 16:51

    Ok geen probleem voor mij , het wegen vignet…
    Doch! men moet dan eerlijk zijn, en de belasting op ingebruikname van de wagen ( die werd uitgevonden ter vervanging van het wegen vignet) moet dan worden afgeschaft…
    Dan is dit een eerlijk systeem…

    Login om te reageren
  24. twingopower zegt

    16 november 2010 om 16:53

    Lekker handig voor die Nederlanders die in Zeeuws-Vlaanderen wonen. Die kunnen dan niet eens zonder te betalen hun “eiland” verlaten. Denk niet dat ze dit zo maar geregeld krijgen.

    Login om te reageren
  25. Olli zegt

    16 november 2010 om 18:04

    Heerlijke discussies!

    Belgie laat het al jaren om de wegen maar iets te onderhouden en als het dan kapot is gereden word het zo gerepareerd dat het 3 weken later weer kapot gereden is. Nog maar te zwijgen over de schade aan het wegdek dat door de vorst van vorig jaar nog niet gerepareerd is.
    Dat belgie een doorvoer-land is klopt deels maar volgens mij let niemand hun om heel de kust vol te leggen met havens maar die kosten geld en geld dat is er niet! Toch niet wit want een belg doet alles in het zwart!
    Belgie is eigenlijk een land, dat failliet is maar weet het zelf nog niet, dit komt dan weer doordat er al jaren geen gekozen regering zit die alles eens op orde zet! Dan heb je nog B-H-V waardoor er geen regering zit, haal alle bewoners daar weg en breng ze naar doel, gebeurt daar ook weer eens iets mee, kan je na 10 jaar eens een regering vormen die met serieuze oplossingen komt!

    kan zo nog wel even doorgaan. Maar als alle belgen eens belasting zouden gaan betalen en niet vinden dat ze al te veel betalen dan zou er geld zijn om de wegen te vervangen waar dan weer iedereen overheen kan rijden! Maar hoe verander je het aard van het beestje!

    Login om te reageren
  26. RRoosen zegt

    16 november 2010 om 18:13

    @de sjonnies: maar jullie hebben geen nadeel van groeiend vrachtvervoer vanuit Zeebrugge of A’pen…die komen jullie wegen niet kapot rijden. Punt is dat bij handel of vervoer allerhande ELKE schakel betaald moet worden…jullie gaan toch ook je havens niet gratis laten werken, waarom zouden wij dan onze wegen gratis laten gebruiken voor jullie of een ander zijn winsten? En nogmaals, welke vrachtwagen moet in Nederland zijn als het niet is om net in jullie land iets te leveren of te komen ophalen? Het is ons te doen om vrachtvervoer waar wij (Belgie) niets aan hebben, die gewoon gratis gebruik maken voor ons land als doorvoerweg….een schip dat op een kanaal voert moet toch ook betalen ad sluizen…heel logisch.

    Login om te reageren
  27. eddie zegt

    16 november 2010 om 19:04

    vrachtwagens betalen al aan een vignet

    dat is een euro vignet

    daar zat ook duitsland bij maar helaas die heeft nu een eigen tol

    maar er gaat niks van de prijs af

    nu belgie

    dus weer 1400 euro per jaar per auto weggegooid

    Login om te reageren
  28. Lan_Evo zegt

    16 november 2010 om 19:17

    Dat is wel lelijk, niet dat ik sowieso vrijwillig over Belgische wegen ga rijden (slecht idee met een schroefset) maar toch. Wij maar een heffing invoeren op de Westerschelde dan zeker? :twisted:

    Login om te reageren
  29. Jatoet zegt

    16 november 2010 om 19:23

    haha, het huidige politieke klimaat zegt dat er in 2013 een kilomterheffing komt.

    RARA – wat klopt niet? Iets met visie op lange termijn ..

    Login om te reageren
  30. Megakix zegt

    16 november 2010 om 19:58

    Och, een ambtenaar is in alle landen hetzelfde; zolang ze maar op hun stoel al pennenkauwend een wetje kunnen verzinnen of handhaven, dan kunnen ze om 16:45 betaald uitloggen iedere dag….sneue mensen…waarschijnlijk het gevolg van een nóg sneuere samenleving.

    Login om te reageren
  31. loutre zegt

    16 november 2010 om 20:47

    Aan RRoosen en alle anderen die heel hard roepen dat Nederlanders jullie wegen kapot komen rijden: Er zijn meer vrachtwagens die vanuit Antwerpen via Nederland naar Duitsland gaan dan er vrachtwagens over uitsluitend Belgische wegen Duitsland binnenrijden.
    Dit is ook vrij logisch, want de kortste routes van Antwerpen naar Duitsland lopen ook allemaal via Nederland. Ga anders eens bij de grensovergangen van de Nederlandse A16, A67 en A76 kijken: Ze zitten vol met vrachtwagens die van en naar Antwerpen rijden.

    Oja, hoeveel snelwegen lopen er vanuit Rotterdam naar Belgie? Maarliefst 1 weg. Dat is dezelfde A16 die we moeten delen met alle vrachtwagens die terug naar Antwerpen rijden. Het zijn 2 gedeelde rijstroken vanuit Rotterdam naar Belgie tegen maarliefst 6 rijstroken die vanuit Antwerpen zo Nederland ingaan.

    En dan zal ik het maar niet hebben over het verschil in kwaliteit van de snelwegen. Aan elke grensovergang met Belgie weet je meteen aan welke kant van de grens je beland bent ;)

    Kortom: Jullie hebben meer baat bij de Nederlandse wegen dan wij bij de Belgische. Uit het oogpunt van Europese eenwording vind ik het erg jammer dat nou juist degene die er al voordeel bij de situatie had, nu nog eens met een extra anti-Europese maatregel komt. Erg kortzichtig allemaal over de rug van je buren extra geld proberen te genereren.

    Login om te reageren
  32. steven simons zegt

    16 november 2010 om 20:47

    Het kan nog heel lang duren voor die kilometerheffing er
    door komt . . .
    Google maar eens naar “Do you want to know more about
    Belgium ?” by Jerome de Gerlache op Vimeo.com

    Login om te reageren
  33. the-budel-guy zegt

    16 november 2010 om 20:49

    dan toch maar kijken of we er nog voordelig kunnen tanken.

    want ja als je 2 kilometer van de Belgische grens woont is het toch een stuk voordeliger ik noem het het liefst tank toerisme

    Login om te reageren
  34. corvettez06 zegt

    16 november 2010 om 21:32

    als we belgie nou gewoon bij nederland trekken , geven we die belgen allemaal een minimum uitkering laten we hun aan de wegen werken, en onze shit opruimen , zijn we van dit gezeik ook weer af hehehehe.

    Login om te reageren
    • Panther zegt

      16 november 2010 om 22:25

      @corvettez06: we zullen beginnen met de dijken op te ruimen

      Login om te reageren
  35. fab zegt

    17 november 2010 om 00:10

    Nederland bereid je voor op een massale immigratie van Belgen

    Login om te reageren
  36. Tony_Casa zegt

    17 november 2010 om 00:22

    Zullen we eindelijk van die hollanders verlost zijn op ONZE wegen (en niet die van de hollandse bezetter met geel-zwarte nummerplaat)

    Login om te reageren
  37. wilco zegt

    17 november 2010 om 10:07

    Wat een gedoe weer. Als ik de belgen was zou ik inderdaad met een dergelijk systeem komen, maar ipv kilometerheffing er gewoon tol van maken zoals in Frankrijk. Niks mis mee, je MOET betalen en omdat je er toch langs moet doe je dat toch wel. Bovendien is het wegdek wel rijp voor vervanging.

    Dat Nederland vs Belgie moet trouwens eens ophouden. We spreken nagenoeg dezelfde taal (de vlamen dan) en bovendien is Belgie wel degelijk ook een mooi vakantieland (Ardennen of de kust bijvoorbeeld!!).

    Bovendien hebben we elkaar toch nodig, en dan op diverse fronten, zoals internationaal beleid en ook transport.

    Login om te reageren
  38. corvettez06 zegt

    17 november 2010 om 10:13

    @ panther hahahahaha

    Login om te reageren
  39. quattroporte zegt

    17 november 2010 om 12:10

    wat kilometerheffing in belgie ? in onze kutwegen-straten ?

    Login om te reageren
  40. Timo zegt

    17 november 2010 om 14:15

    @Wilco: da’s volgens mij de juiste denkwijze….We hebben meer gemeen met de Nederlanders dan de Walen, een taal verbind dus die zever van Belgie vs Nederland hoeft niet.

    Als er betere wegen komen kan men dit alleen toejuichen maar ik denk dat iedere Vlaming wel beseft dat dit geld rechtstreeks doorgesluisd zal worden naar het cateringsbedrijf die de feestjes van de heren ministers regelt….

    Login om te reageren
    • Tony_Casa zegt

      17 november 2010 om 15:48

      @Timo: wees realist, de taal is het ENIGE wat ons bindt.

      Login om te reageren
  41. Mardec zegt

    18 november 2010 om 08:26

    Dat ze al de boeren met die monstertrucktraktoren van hun maar eens wegentax laten betalen.

    Als ik ooit kilomterheffing moet betalen stop ik met werken, en dan ga ik doppen. Dan houd ik evenveel over.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North