• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toename aantal bedrijfswagens in Nederland

Auteur: RubenPriest, gepost 2 april 2020 om 20:59 – 8 Reacties

Toename aantal bedrijfswagens in Nederland

We gaan richting de miljoen! Het aantal bedrijfswagens blijft toenemen.

Voor het vijfde jaar op rij zijn het aantal bestelauto’s in Nederland gestegen. In het begin van dit jaar stonden bijna 940.000 bedrijfswagens geregistreerd in ons land. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Record aantal bestelauto’s

Het miljoen komt daarmee in zicht. Niet eerder telde Nederland zoveel bestelauto’s. Er is sprake van een stijging van 2,7 procent in vergelijking met een jaar eerder. Als je de cijfers van vijf jaar geleden erbij pakt is het verschil helemaal groot. In vijf jaar tijd is het aantal bedrijfswagens met 15 procent gestegen.

Particulier bezit neemt af

Begin 2019 stonden 91 procent van alle bestelauto’s op naam van een bedrijf. Dat is inclusief eenmanszaken. Slechts een klein gedeelte van de Nederlanders bezit een particuliere bestelauto, wat ook logisch is natuurlijk. Het aantal bedrijfswagens onder particulieren neemt tevens af. Reden er in 2015 nog 94.500 particulieren met een bedrijfswagen. Begin januari was dat aantal gezakt naar 82.900.

Sectoren

Verreweg de meeste bedrijfsauto’s zijn te vinden in de bouw. De bouwsector had begin 2019 bijna 256.000 bestelauto’s in bezit. Dat komt neer op 31 procent van alle bedrijfsbestelauto’s. Onder de bouwsector vallen onder meer elektrobedrijven, loodgieters, schilders en glaszetters. Ook de groot- en detailhandel is goed vertegenwoordigd. Begin 2019 waren 255.800 bestelauto’s in handen van bedrijven die actief zijn of waren in deze sector.

Ook interessant!

  • apple autodiefstallen
    Apple zorgt voor toename aantal autodiefstallen
  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens
  • Het aantal motorfietsen in Nederland blijft maar groeien
    Het aantal motorfietsen in Nederland blijft maar groeien
  • Zo staat het ervoor met het aantal verkeersdoden in NL

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, cbs, onderzoek

Vorig bericht: « BMW 5 Serie hybride power-sedan op komst
Volgend bericht: Renntech E63 AMG is de dikste station voor 53 mille »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rick-dos zegt

    2 april 2020 om 21:26

    Klopt. Meeste van hun krijgen nu een €4000 gift via de sociale dienst.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      2 april 2020 om 21:57

      @Rick-dos: nogal misplaatste opmerking als je ’t mij vraagt…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        3 april 2020 om 11:07

        Aan de ene kant is het een terechte opmerking, de ZZPer koos er zelf voor om ondernemer te worden, zelf er voor om geen reserves te bouwen, zelf er voor zich niet goed te verzekeren. Tegenover de belastingbetaler is het niet eerlijk dat we deze mensen nu gaan pamperen met gratis geld. Aan de andere kant, na de financiële crisis waren er veel werkelozen die van het UWV de opdracht kregen als ze geen baan vonden het maar als ZZPer te proberen, dat worden dan vaak mensen zonder ondernemers instinct die zich voor veel te lage tarieven laten uitbuiten. De bedrijven vinden het geweldig, spot goedkoop personeel dat ook nog zelf het gereedschap mee brengt en dat er meteen uit gegooid kan worden als het wat minder gaat, zonder UWV, zonder transitievergoeding. Je ziet nu dat de 2e kamer wel begrijpt dat die ZZPers niet altijd een echte keus hadden en nu gecompenseerd moeten worden.
        Misschien moeten we heel dat ZZP concept wat anders insteken, met verplichte deelname aan pensioenfondsen, met verplicht afdragen van sociale premies en daarbij het minimum uurtarief van €16 naar iets als €70 opkrikken (voor minder zou een slimme ZZPer wat mij betreft niet eens moeten willen werken).

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          3 april 2020 om 11:44

          Ik ben het wel met je eens. ZZP’ers dragen niks bij aan de Nederlandse zorgstaat dus zou je kunnen stellen dat het ook oneerlijk is dat ze nu wel hun handje ophouden. Bovendien wordt van de ZZP’er verwacht dat hij voor zichzelf zorgt, bijv. door reserves aan te leggen of zich te verzekeren. Dat doen ze niet altijd en in tijden van crisis wordt deze groep het hardst geraakt. Dat is echter ook bekend. In mijn ogen is het dan ook de taak van de overheid om dit stelsel anders vorm te geven. Niet alleen is er sprake van teveel schijnzelfstandigheid (waardoor veel ZZP’ers feitelijk gewoon werknemers zijn, maar die niks bijdragen aan de zorgstaat), maar we moeten deze groep ook tegen zichzelf beschermen. Daar is al een begin mee gemaakt door een verzekering verplicht te stellen voor deze groep. Nu moeten we ook doorpakken, anders lopen we bij de volgende crisis tegen hetzelfde probleem aan.

          Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        3 april 2020 om 11:13

        @potver7 Het zou misplaatst zijn als ik een waardeoordeel er aan zou hangen. Dat doe ik niet. Ik wijs alleen op een specifieke eigenschap van die groep net zoals het getoonde busje grijs is bijvoorbeeld.

        Ik heb er totaal geen probleem mee dat die mensen €4000 krijgen. Sterker nog ik vind het een terechte beslissing. We leven op dit moment in vreemde tijden dan moeten we dit soort acties steunen.

        Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    2 april 2020 om 22:05

    Met al die zzp-‘ers die er bij zijn gekomen de laatste jaren verbaasd mij dit niet. Verkopen zullen nu wel een teruggang laten zien vrees ik

    Login om te reageren
  3. bobje zegt

    2 april 2020 om 22:19

    Je ziet het hier inderdaad vrij veel. Mensen worden ontslagen, krijgen wat geld mee en kopen daar een bus voor. Gooien die vol met gereedschap en gaan voor €25,- p.u. op pad. Dan komt de belastingsdienst en daar gaat de bus…..

    Login om te reageren
  4. Stijnson zegt

    3 april 2020 om 09:17

    Toch behoorlijk wat particulieren die in een bedrijfswagen rijden. Dan betaal je toch alsnog de volle mep bpm en btw?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North