• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tom Coronel en Jarek Janis gaan voor Spyker racen [updated]

Auteur: robbie, gepost 19 februari 2009 om 22:12 – 20 Reacties

Spyker C8 Laviolette GT2R
Spyker heeft vandaag bekend gemaakt dat Tom Coronel en de Tsjechische Jarek Janis komend seizoen voor het Spyker Squadron gaan racen. Het Squadron neemt in elk geval deel aan het complete Le Mans Series seizoen dat bestaat uit 5 races van 1000 kilometer. En Spyker heeft ook nog een verzoek ingediend bij de organisatie van de 24 uur van Le Mans om met 2 auto’s daar aan deel te nemen.

Beide coureurs zijn geen onbekenden van het Spyker Squadron, Tom Coronel reed al meerdere races voor het team, onder andere op Le Mans. Jarek Janis reed in 2007 voor Spyker. Zijn laatste race was op Spa, die race liep overigens niet zo goed voor hem af. Als gevolg van een klapband crashte hij hard en heeft hij jaren moeten revalideren.

Spyker zal dit jaar weer aan de start verschijnen met de C8 Laviolette GT2R, die vorig jaar is geintroduceerd, maar er zijn wel de nodige verbeteringen doorgevoerd in de winter. Zo heeft het Squadron een uitbreid testprogramma afgewerkt in Papenburg (ATP testbaan) en Vallelunga.

Naar verluid hebben de veranderingen vooral betrekking op de achteras en de aerodynamica. Het is trouwens wel te hopen dat het Peter van Erp gelukt is om de Audi motor eindelijk wat betrouwbaarder te maken, want dat is al jarenlang de achilleshiel van de Spyker raceauto’s.

Tot slot is het misschien nog wel grappig om te vermelden dat de keuze voor Jarek Janis wellicht te verklaren is door het feit dat zijn manager Antonin Charouz is. Charouz is toevallig ook de Spyker dealer voor Tsjechie en erg actief betrokken in de racerij. Zijn team Charouz Racing Systems nam vorig jaar met een Lola-Aston Martin B08/60 deel aan Le Mans en de Le Mans Series. Tevens is hij een van de drijvende krachten achter het Aston Martin LMP1 project.

Tijdens de autosalon van Geneve zal Spyker alle plannen exact uit de doeken doen. Als je meer wil weten over de Le Mans Series dan moet je HIER eens een kijkje nemen.

Spyker Squadron completes line-up with Jarek Janis

Zeewolde, February 19.
After last week’s confirmation of Tom Coronel as a Spyker factory driver, Spyker Squadron today reveals Tom’s team mate for the upcoming race season: Czech talent and former Spyker Squadron pilot Jarek Janis will share the Spyker C8 Laviolette GT2R with Tom in the Le Mans Series and in the most grueling endurance race of all; the 24 Hours of Le Mans. Although both have raced the Spyker GT2 race cars before they have never shared a car in the past.

Jarek Janis: “I am really pleased to be back with the team. After the accident at Spa Franchorchamps in 2007 my first priority was to fully recover and get fit to be able race again. Fortunately Peter van Erp gave me a chance to test with the team last week at Vallelunga, Italy, and everything went really well. We successfully completed over 200 laps in two days and the car felt great. Both the aerodynamics and the engine have been improved a lot compared to the Spyker C8 that I raced in 2007”.

He continues: “I am looking forward to race next season, we have a good chance to be a front runner, and I am pleased to share the car with Tom Coronel, he truly is great person to work with and brings a lot of experience to the team. I would like to thank team manager Peter van Erp for giving me the opportunity to race and Victor Muller and Antonin Charouz for making it possible for me to compete with a Spyker at Le Mans”.

Tom Coronel: “Last week it was the first time I met with Jarek. He is a great guy to work with and although he is young, he is very bright and, most important, quick. If you look at his resume it is easy to understand why Spyker Squadron has chosen for Jarek”.

Antonin Charouz, manager of Jarek Janis: “I am very glad that we succeeded to close a deal with Spyker Squadron and that Jarek became official factory driver of Spyker. Thanks to that, Jarek returns to a team where they know each other well. He also returns to world class sports cars racing competing in both the Le Mans Series and the 24 Hours of Le Mans”.

Peter van Erp, managing director Spyker Squadron: “I am exited to have Jarek back in our team. We have worked with Jarek and his manager Antonin Charouz since 2007 and it has always been a pleasure to work with them. We first talked with Jarek before Christmas and decided to invite Jarek for our two day Vallelunga test last week. After a thorough evaluation the team decided to contract him for 2009. We have high expectations that both Tom and Jarek will perform well”.

In the next weeks the team will reveal further details of their 2009 plans.

UPDATE 28 februari Jeroen Bleekemolen rijdt mee tijdens Le Mans.

Spyker Squadron to Le Mans with Jeroen Bleekemolen

Completely inverse to the economic downturn a record breaking 82 teams applied to enter a car in the 24 Hours of Le Mans next June. Based on previous results, the Le Mans organising Automobile Club de l’ Ouest (ACO) already nominated 15 cars last January. The remaining 40 positions for the 77th edition of the 24 hour race were presented by the ACO to the teams and international motor sport press presented last Thursday in Paris.

Spyker Squadron has been invited by the ACO to race again in the GT2 class with one Spyker C8 Laviolette GT2R. After an earlier announcement this month, where Spyker Squadron revealed its ‘Le Mans Series’ drivers Dutchman Tom Coronel and Czech Jarek Janis to the press, the team is proud to reveal that Jeroen Bleekemolen has been contracted to join the pair at Le Mans.

Jeroen Bleekemolen: “I have done my first Le Mans with the team in 2006 and It is great to be back with Spyker. Although we have been part of the same team, I actually never shared a car with Tom Coronel before. I know him very well and he is a great fellow to work with. Jarek and myself have both competed in the DTM, he is a very strong driver and a great asset to the team. When I visited the Spyker Squadron workshop last week I was amazed to see how much progress has been made, they have a very professional approach to Le Mans. I am already looking forward to the race in June”.

Peter van Erp, Managing Director Spyker Squadron: “I am delighted to have contracted Jeroen for Le Mans. Like Tom and Jarek he is familiar with the team and car and we absolutely need his speed and experience to compete against the fierce Porsche and Ferrari competition”.

Mr. Victor Muller, CEO Spyker Cars: “It seems that there is an inverse situation at Le Mans in 2009. Whilst the world is submerged in an unprecedented crisis, the Le Mans field is one of the best ever seen. This applies to all classes and certainly to GT2 in which Spyker Squadron will participate with one C8 Laviolette GT2R. To compete in this highly challenging setting, Spyker Squadron has managed to attract the best drivers it could possible find. It was already communicated that Tom Coronel would join Jarek Janis at Le Mans and we are proud to announce that he will be joined by Jeroen Bleekemolen.

Next weekend the team will take part in the Le Mans Series official test at Paul Ricard, France. As Tom Coronel competes in the the first WTCC round this season, at Curitiba, Brazil, Jarek and Jeroen will be testing the car.

Ook interessant!

  • Verstappen voorbij aan Schumacher
    Verstappen voorbij aan Schumacher, aldus Coronel
  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • Audi RS3 LMS is de volgende auto voor Tom Coronel
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

c8, le-mans, Racing, Spyker, tom-coronel

Vorig bericht: « Gelekt! Rolls-Royce 200EX aka Silver Ghost concept
Volgend bericht: Scoop! Opel Ampera betrapt in het wild »

Lees Interacties

Reacties

  1. gogogomagazine.com zegt

    19 februari 2009 om 22:16

    De racewagens blijven toch mooier als de straatautos! Als ze nu ook nog eens heel snel gaan en wat Porsches de stuipen op het lijf jagen..

    Login om te reageren
  2. Benz.. zegt

    19 februari 2009 om 22:16

    Wordt dit dan de wederopstanding van Spyker.? :D

    Login om te reageren
  3. Gerben zegt

    19 februari 2009 om 22:21

    @gogogomagazine

    komt omdat de racewagens iets breder zijn denk ik.
    Die LWB versies van de oorspronkelijke C8 zijn allemaal te lang of te smal om het plaatje te doen kloppen

    Login om te reageren
  4. PfBee zegt

    19 februari 2009 om 22:25

    Het is inderdaad te hopen dat ze de betrouwbaarheid wat beter op orde krijgen. Ben de afgelopen drie jaar op le mans geweest maar heb nog niet een keer het plezier gehad om ook s ochtends nog een Spyker te zien rijden. Het is vooral jammer omdat ze er wat de snelheid betreft altijd redelijk goed bij zitten. Kan me dan ook niet voorstellen dat de ACO ze niet weer zou uitnodigen.

    Login om te reageren
  5. JanJansen zegt

    19 februari 2009 om 22:28

    @ Robbie
    Er zit een BMW V8 in de C8 Laviolette GT2R.
    Voor de Audi V8 zijn onvoldoende race onderdelen op de markt.
    Daarnaast is tijdenlang de versnellingsbak de achilleshiel geweest.

    Login om te reageren
  6. robbie zegt

    19 februari 2009 om 22:37

    @JanJansen, check je bronnen maar eens wat beter dan :D

    Alleen de eerste versie van de C8 Double12 R (2002, 2003) gebruikte een door Heini Mader getunede 4.0 V8 van BMW. Sinds de C8 Spyder GT2R gebruikt Spyker dezelfde motor als in de productieauto’s ligt oftewel het 4.2 V8 blok van Audi.

    Wel is de motorinhoud in de loop der jaren regelmatig aangepast. Van 3.6 naar 3.8 naar 4.0 (afgelopen seizoen). Spyker moet ook wel dezelfde motor gebruiken als in de straatauto’s, want anders voldoen ze niet aan de GT2 regels zoals die zijn opgesteld voor de ACO.

    De motor is de afgelopen jaren in elk geval constant het zorgenkindje geweest van het team. Kijk maar eens naar de resultaten van het afgelopen LMS seizoen en van Le Mans.

    Login om te reageren
  7. robbie zegt

    19 februari 2009 om 22:40

    @JanJansen, quote van Victor Muller:

    “We kopen gewoon motorblokken uit gecrashte Audi’s. De basis moet volgens de racereglementen hetzelfde zijn, maar aan het binnenwerk mag best veel veranderd worden. Het heeft geen zin om een nieuwe motor te kopen, omdat je veel inwendige onderdelen mag aanpassen. Je gebruikt die originelen toch niet.”

    Login om te reageren
  8. GOD zegt

    20 februari 2009 om 01:26

    @ JanJansen

    en nu jij weer :P

    Login om te reageren
  9. Jochem zegt

    20 februari 2009 om 08:01

    “Zijn laatste race was op Spa, die race liep overigens niet zo goed voor hem af. Als gevolg van een klapband crashte hij hard en heeft hij jaren moeten revalideren.”

    Wow, dat wist ik helemaal niet, ik was er bij toen, de crash zelf niet gezien, maar erg fijn moet het niet zijn geweest

    Login om te reageren
  10. Jochem zegt

    20 februari 2009 om 08:01

    Waar is mijn reactie die ik net plaatste?
    -edit: je reactie bleef hangen in het spamfilter, het kan even duren voordat we em daaruit vissen ;) –

    Login om te reageren
  11. Jochem zegt

    20 februari 2009 om 08:03

    -edit: inmiddels staat ie er-

    Login om te reageren
  12. alberto de piento zegt

    20 februari 2009 om 08:31

    Is het niet de achillesPEES ivp achilleshiel ;-)

    Login om te reageren
  13. robbie zegt

    20 februari 2009 om 08:53

    @alberto de piento, een achillespees bestaat ook, maar de uitdrukking is toch echt achilleshiel ;)
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Achilleshiel

    Login om te reageren
  14. Victortje. zegt

    20 februari 2009 om 09:32

    2007 gecrashd, jaren (is meer dan 2) moeten revalideren, dat kan dus niet echt jaren zijn we zitten nu in 2009

    Login om te reageren
  15. Gnermo zegt

    20 februari 2009 om 10:50

    @Victortje: 2007 = 1, 2008 = 2
    Volgens mij moet je beter opletten op school.

    Login om te reageren
  16. Pelder zegt

    20 februari 2009 om 11:55

    Die blauw/gele kleurstelling staat hem goed!

    Login om te reageren
  17. Ook leuk!? zegt

    20 februari 2009 om 15:05

    Tom niet meer in het WTCC met een SEAT Leon? Of van twee merken smullen?

    Login om te reageren
  18. robbie zegt

    20 februari 2009 om 15:17

    @Ook leuk!?, Tom zal ook nog met een (benzine) Seat Leon uitkomen in het WTCC. De 2 kalenders overlappen elkaar namelijk niet.

    Login om te reageren
  19. TJM zegt

    20 februari 2009 om 20:31

    ik dacht dat coronel wilde scoren in de 24uurs race, maar blijkbaar als je met een spyker rijdt niet :P

    Login om te reageren
  20. robbie zegt

    28 februari 2009 om 13:22

    UPDATE Jeroen Bleekemolen is de derde coureur voor Le Mans, naast Tom Coronel en Jarek Janis.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North