De discussie over de staat van onze vangrails is niet bepaald nieuw, maar nu, een jaar na de oorspronkelijke mediaberichten, is er actie ondernomen in de vorm van Kamervragen door Ton Elias (VVD). In een antwoord laat verantwoordelijk minister Schultz weten sterkere rails niet nodig te vinden.
Eind februari 2013 klapte er weer een truck door de vangrails op de A1 bij Hoevelaken, en dus werd het tijd voor de polletiek om bovenstaande oude vraag te recyclen (iets met verdronken kalveren en getrooste koeien). Lastig natuurlijk voor minister Schultz, aan wiens budget dit jaar steviger is geknabbeld dan aan een homp kaas in een huis vol muizen.
Zij liet vandaag dan ook weten dat het af en toe door omstandigheden kan voorkomen dat de aanwezige vangrails een zwaar voertuig niet houden. Als de risico’s tegenover de kosten worden gezet, dan is de conclusie dat versteviging niet te rechtvaardigen is.
Overigens zal Rijkswaterstaat op gevaarlijke plaatsen, zoals viaducten, de vangrails wél verstevigen.
Foto credit: autojunk.nl
kaasboerin zegt
Tsja, da geld moe nu natuurlek noar Zieprus hae..
thomaz zegt
Terwijl juist Ton Elias wel verstevigde vangrails zou kunnen gebruiken.
Robbert89 zegt
Polletiek? Politiek bedoel je.
rotjeknor zegt
@Robbert89: mr. Smokey typte weer iets te snel.
m550d zegt
@Robbert89: mompelt iets over sarcasme…
ropbp zegt
Als ze nou gewoon die vrachtwagenchauffeurs eens aanpakken. Bij 9 van de 10 ongevallen is een vrachtwagen betrokken. Die doen tijdens het rijden van alles, behalve opletten!
mightymike zegt
@ropbp: wat wil je met zo’n saaie baan dan zou ik achter ook een tukkie gaan doen
potver7 zegt
@ropbp: Zo, 9 van de 10 nog wel… als je dan toch zo’n statistiekknobbel hebt, weet je vast ook wel hoeveel van die ongevallen ook door vrachtwagenchauffeurs veroorzaakt wordt. En niet door automobilisten die de situatie verkeerd inschatten…
lemans96 zegt
Beter om veel meer van die onderplaten/motorfietsbeschermers in de bochten te monteren. Dat zou veel meer zwaargewonden/doden schelen.
ThomasBol zegt
En ik vraag me altijd af hoe een truck op een kaarsrechte snelweg kan scharen…
flippert zegt
@ThomasBol: koffie zetten, porno kijken
don zegt
DISTRONIC PLUS with Steering Assist helps the driver to guide the vehicle in its lane and can even follow the vehicle in front in slow-moving traffic automatically.
For the first time, the Brake Assist system BAS PLUS with Cross-Traffic Assist is able to detect cross traffic and also pedestrians, and if necessary boost the braking power applied by the driver accordingly.
PRE-SAFE® Brake can detect pedestrians and initiate autonomous braking to avoid a collision at speeds up to 50 km/h.
PRE-SAFE® PLUS can recognise an imminent rear-end collision, prompting the PRE-SAFE® system to trigger occupant protection measures. It can also firmly apply the stationary vehicle’s brakes in the event of a rear-end collision to prevent secondary accidents.
With PRE-SAFE® Impulse, the driver and front passenger are pulled away from the direction of impact by their seat belts at an early phase of the crash before the resulting occupant deceleration starts to increase. This can substantially reduce the risk and severity of injuries in a frontal collision.
Active Lane Keeping Assist can detect oncoming traffic and when the adjacent lane is not clear, and prevent the vehicle from leaving its lane unintentionally by applying the brakes on one side.
Adaptive Highbeam Assist PLUSallows the main-beam headlamps to be kept on permanently without dazzling traffic by masking out other vehicles in the beams’ cone of light.
Night View Assist PLUS can alert the driver to the potential danger posed by pedestrians or animals in unlit areas in front of the vehicle by automatically switching from the speedometer display to a crystal-sharp night view image and highlighting the source of danger. A spotlight function is furthermore able to flash at pedestrians detected ahead.
ATTENTION ASSISTcan warn of inattentiveness and drowsiness in an extended speed range and notify the driver of their current state of fatigue and the driving time since the last break, as well as offering an adjustable sensitivity setting.
don zegt
Dat lijkt me wel wat voor in de vrachtwagen..
De verkeersopstoppingen van vorige week hadden vrijwel allemaal te maken met een gekantelde vrachtwagen oid.
lacker zegt
Een vangrails in Nederland is sowieso een gevaar. Het is eiersnijder voor iedere motorrijder (ik krijg rillingen over me heen als ik er aan denk).