Top: stop een lel van een V8 in een B-segmenter

Auteur: , 14 Reacties

Kan alleen maar goed gaan toch?

Deze kleine breedbekkikker is gemaakt om mee gegooid en gesmeten te worden. Zeker niet in de basis, maar wel na de behandeling die de hatchback heeft gekregen. Waar we naar kijken is een Chevrolet Sonic, die we hier in Nederland kenden als de Aveo.

De Sonic is door rallycrosser Pat Moro en zijn team PMR Motorsports aangepakt. De onthulling was op de Performance Racing Industry Show. Het is daadwerkelijk de bedoeling dat er met de auto rally’s gereden gaan worden. De hatchback is merkentrouw gebleven, want onder de kap huist nog steeds een Chevrolet-motor. Een LS3 V8 met 430 pk en 576 Nm koppel om precies te zijn. Dat dan weer wel.

Om van deze Sonic een goed sturende rallyauto te maken moest de aandrijflijn aangepast worden. De Chevrolet beschikt nu over vierwielaandrijving. Verder kreeg de hatchback een widebody aangemeten en werden overbodige zaken uit het interieur gestript om gewicht te besparen. Natuurlijk werd er ook een rolkooi geïnstalleerd.

Deze Chevy gaat straks meedoen met de American Rally Association Series, dat is een rally kampioenschap in de Verenigde Staten. Pat Moro zal achter het stuur plaatsnemen met navigator Ole Holter naast hem in de bijrijdersstoel.



14 reacties

“American Rally Association Series” klinkt professioneel. Zeker als je met een V8 in je Aveo mee mag doen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
V8 in een rallywagen?Only in America. Geen idee wat zo’n Ls3 weegt, maar het zal niet weinig zijn. Ben wel benieuwd, zeker ten opzichte van de 1.6 4 cylinder die hier gebruikt wordt. Ps: dikke fenders kan dus wel zonder popnagels.
@piquet1986: valt op zich wel mee, want aluminium (of, in de VS, aluminum). 183 kg vond ik op het Internet (en dus is het waar).
@ghengiskhan: versus een 1.6 van pakweg 80kg toch ruim 100kg extra

Alsof je pratende gps, door een corpulente in het vooronder ingesproken wordt…
@tjorque: Mogelijk, ik weet niet wat het oorspronkelijke blok weegt. Maar indien voor competitie aangepast naar 4wheeldrive dan is het gewicht sowieso toegenomen met diff en aandrijfas en rolkooi, bovendien mag je verwachten dat de accu naar achter is verplaatst. Kortom, we weten het niet, maar de V8 is inderdaad zwaarder. dat heb ik ook nooit bestreden.
@ghengiskhan: het zal inderdaad geen vedergewicht zijn. Bruut dat wel 😋
@piquet1986: sinds wanneer kunnen er geen dikke fenders op zonder popnagels?
Een echte sleeper is het natuurlijk niet meer, maar wel een stoer ding.
Een echte sleeper is het natuurlijk niet meer, maar wel een stoer ding.
@dutchdriftking: is toch helemaal niet de bedoeling geweest om er een sleeper van te maken?
Dikke Daewoo Matiz!
Tijd voor een homologatieversie!
Zit dat blok nou onder de kap of achter de voorstoelen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).