Lezersvraag: wat is het mooiste instrumentarium?

Auteur: , 123 Reacties

De keuze is reuze, zeker anno 2018.

Lezersvraag: wat is het mooiste instrumentarium?

De afgelopen jaren hebben we een revolutie gezien in autoland. Men stapt massaal over op de digitale tellers. De Volkswagen Groep gaat bijvoorbeeld voor volledig digitaal, terwijl andere merken zoals Porsche en Mazda kiezen voor én analoog én digitaal. Het ziet er nu prachtig uit, maar vinden we die graphics over 20 jaar nog steeds cool? Of zal het dan net zo retro ogen, zoals onder meer bij een Citroën BX uit 1985. Eerlijk is eerlijk, de digitale graphics op een vroege Aventador uit 2011 vind ik nu al lelijk.

Lezersvraag: wat is het mooiste instrumentarium?

Het instrumentarium is een persoonlijk iets. Het is heel lastig om ‘de mooiste’ te kiezen. In deze lezersvraag mag je dan ook meerdere antwoorden geven, want er zijn heel wat gave voorbeelden te noemen. De kunst voor je ogen van een Pagani Huayra, de middenpositie van de klokken zoals een BMW Z8, de naalden die in tegenovergestelde richting opkruipen zoals bij een Aston Martin of de iconische Power Reserve-meter op een Rolls-Royce.

Lezersvraag: wat is het mooiste instrumentarium?

Zelf ben ik wel van van het simpele in combinatie met een beetje opschepperij. Zoals bij vroege Nissan (Nismo) Skyline GT-R’s het geval was. Het toerental klom op de klokken tot 10.000, soms 11.000 rpm, terwijl de zescilinder af-fabriek niet in de buurt kwam van zulke getallen. Maar die 10 en 11 zien er wel vet uit en daar krijg je als bestuurder toch een glimlach van. Geef uw commentaar en deel persoonlijke favorieten hieronder!

Lezersvraag: wat is het mooiste instrumentarium?



123 reacties

BMW E60 tellers. Lekker groot en redline rechtsonderin. Eigenlijk ook die van de Volvo C30. Kloek!
@marcow: Eens – en dan vooral die van mijn M5 😎
Persoonlijk altijd groot fan geweest van de reventon tellers. Maken de straaljager look helemaal af👌
De teller van de Toyota Celica supra. Met digitaal dashboard.
@toyotavenray: dan vind je misschien de digitale tellers in de Citroën BX Digit ook gaaf
Of het digital dash in de Corvette C4!
@123bat: ik heb ze even opgezocht. Maar die zijn dan weer over de top. Net als een DeLorean.
@123bat: Of Tipo dgt. Kadett GSi. Was in de jaren ’80 echt keivet.
Het instrumentarium van Charlize Theron uit de bovenstaande advert. 🤘🏻
De huidige digitale instrumentenpanelen van MB zijn eigenlijk ook wel heel fraai. Niet dat hysterische en onoverzichtelijke van BMW en Audi, maar een keurige analoge klok op een display.
@el-loco: Ik geef bij MB vooral de voorkeur aan hun analoge klokken. In de E-klasse is dat ook zeker nog altijd fraai gedaan:
https://data.motor-talk.de/data/galleries/0/421/6811/78088506/15c1205-006-7680327815161731570.jpg

Net als bij horloges straalt analoog een zekere rust en elegantie uit.
-edit: nutteloze bijdrage-
@faalhaas: zieke geest, sneue reactie.
@406_v6: toch benieuwd wat er stond nu
Less is more.
Een dashboard moet niet afleiden maar informeren.

Zoals dit:
https://www.nfautomotive.nl/uploads/Mercedes-Benz-500SE-W126-1980-073.JPG
@bertorelli:
zoiets dus ?
http://www.oldbug.com/bj55oval18.jpg
@desjonnies: Dat leidt niet af, maar informeert ook nauwelijks.
Pagani huayra of de spyker aileron.
@minibmw: eensch
@minibmw: die Spyker heeft met z’n over-the-top instrumentarium de ehh… spijker op zijn kop geslagen. Kitscherig, maar toch zeker ook erg fraai inderdaad.

Ik heb zelf trouwens ook nog steeds een zwak voor de blauwe tellerverlichting met rode wijzers zoals Volkswagen dat met de Golf IV introduceerde.
@RRRobert: bij de passat b5 introduceerde.
Weissman GT, mits de vijf horizontaal geplaatste metertjes mee tellen.
Het interieur van de nieuwe Bentley Continental. Heel gaaf met dat James Bond-achtige dashboard dat kan roteren. Ook heel leuk om dit interieur samen te tellen in de configurator. Eindeloos veel keus.
@berlinetta: Oh ik zie dat het over het instrumentarium gaat en niet het interieur. Ben nog niet helemaal wakker.
Leuk onderwerp. Van de tegenwoordige auto’s vind ik dat de ‘premium’-merken zich hiermee wel onderscheiden. De graphics in een Golf zien er meer verzorgd uit dan in een Prius. BMW, Audi en Porsche maken er spectaculaire dashboards van, maar inderdaad kun je je afvragen hoe tijdloos dat is. Volvo heeft dat beter begrepen. Dat vind ik mooie, strakke klokken, passend bij de Scandinavische interieurs. Bij oudere auto’s (voor het digitale gebeuren) waren het nog de kleuren van de lampjes en lettertypes die het onderscheid maakten. Oranje in een BMW, blauw in een VW, groen met oranje wijzers in een Alfa Romeo. Hoe gaaf was dat. Duidelijker kon niet en toch werd er een bepaalde sfeer mee neergezet.
Die van de Lexus IS200 vind ik echt superknap! Net een Chronograph watch!
@thestino: dat blijft zeker een van de mooiste. Met name de facelift met digitale snelheidsmeter.
Die van de Lexus LFA en sowieso van alle F-(sport) uitvoeringen van Lexus.
@azuli: van de DS7 is ook erg cool.
@azuli: Zeker wat jij zegt, de LFA met een echt metalen deel voor een scherm wat heen en weer schuift, fantastisch! Ik was onderweg naar ondere om mijn reactie te plaatsen met als analoog: BWM E39 M5 of E46 M3 waarbij oranje/rode ledjes uitgaan naarmate de motor opwarmt. En digitaal: LFA
Toerenteller van de S2000. Klokken en knopjes van Spykers. Roosters met geïntegreerde bediening van 3e gen. TT.
Die van de Citroen GSA vind ik geniaal

http://www.butoba.net/homepage/gsa-fplace-med.jpg
Doe mij maar van die lekkere klassieke Italiaanse klokken

http://www.autodrome-cannes.com/ferrari_250gtpf_red_dashboard.jpg
@peugeotgti: Helemaal mee eens, er gaat niks boven een roedel losse meters voor je neus. hier nog een mooi voorbeeld, alleen de laadspanning ontbreekt nog.
http://www.gieldaklasykow.pl/wp-content/uploads/2015/07/fiat-dino-12.jpg
Innocenti Cooper 1300, Anglo-Italiaans Veglia tellers en al het belangrijke zit voor je neus, de benzinAmeter zit voor de passagier ..
http://www.klassiekerrally.nl/wp-content/uploads/2009/10/inno_dashboard.jpg
De klokjes van de Volvo 240 Turbo 👌🏼👌🏼👌🏼
Die van KITT op de headerfoto natuurlijk.

Wie wil er nu geen turbo boost knop, of een super-persuit mode!
@cossiekiller: De helderheid van de knoppen van KITT zijn natuurlijk wel KUTT. Het lijkt wel een hoeren
@cossiekiller: KOTT moest daar nog achter
@cossiekiller: Met deurvergrendeling en airco.
@viezefreddyw: oh ja en hij kan kon ook nog prataaahh
@bmwe46m3balling: hulde voor de classics, hereb
Aston martin lagonda! https://goo.gl/images/Bo8zYF
@sanderp: zowel de series 2, 3 als 4! Allen bijzonder mooi op hun eigen manier.
Deze dan van de Alfa 90: https://goo.gl/images/aBV9Zm
@lavoro: Maar dan wel mét koffer.
@viezefreddyw: jazeker!
Ferrari F40. Puurder wordt het niet.
De 5serie e39. Rustig, veel knoppen en de kleur oranje matcht perfect bij je peuk
Iets jaren 50/60 amerikaans, zo’n grote balk waar de meter van links naar rechts gaat
De 156 klokken markeren toch wel het moment van change voor mij na de saaiheid uit de jaren 80/90.

En als nostalgie:
De klokken van een Giulia GTV, fantastisch om naar te kijken en de licht dansende toerenteller is hypnotiserend 🥰
@bischero: 156 dash is prachtig inderdaad, mooi rood verlicht in het donker ook.
Singer 911
Ik vind persoonlijk de klokken in een Volvo 850 prachtig. Gevolgd door die uit de W211 E-Klasse. De E klokken stralen (in Avant-garde uitvoering) rust en klasse uit.
Metertjes. Ik hou van metertjes. Heel veel metertjes. En ondanks de vele metertjes dat het alsnog zeer overzichtelijk is en niet meer aangeeft dan de auto zou moeten aangeven. Ik kan enorm genieten van het dashboard uit mijn 164. Simpel, overzichtelijk, veel metertjes en erg mooi.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/Quadro_strumenti_alfa_romeo_164.jpg
@viezefreddyw: heel goed. Joe laik metertjes? Ik zeg Facel Vega!
@ghengiskhan: Ik kan niet anders zeggen dan schitterend.
https://c1.staticflickr.com/3/2805/33962141922_6f718b864d_b.jpg

Ik moet wel altijd denken aan Vincent Vega als ik Facel Vega ergens hoor of lees….
@viezefreddyw:
En het hout is geschilderd metaal, Monsieur Facel, Jean Daninos vond hout te gevaarlijk omdat het versplintert bij een aanrijding. Helaas gingen die Facel HK 500’s zo kneiterhard dat het geen ene mallemoer uitmaakte..
De Facel HK 500 waarin schrijver Albert Camus in is verongelukt :
https://www.historytoday.com/sites/default/files/camus.jpg
@ghengiskhan: Heb ik ook aan gedacht inderdaad. Prachtig klassiek.
@viezefreddyw: Nou dan moet je het instrumentarium van de Lancia Delta Integrale helemaal te gek vinden:)
@viezefreddyw: Jeugdsentiment! Heb er 15 jaar terug een AR 164 2.0ts gehad.
Zou willen dat die motor in mijn AR 159 zat, op papier minder pk dan de 1,9jts maar voelde zoveel sneller aan. Al weegt de 159 wel 150 kg zwaarder, dat werkt niet lekker mee.
@monsieurleloure: Die TS-blokken zijn ook zo ongelooflijk lekker. Goed te onderhouden en klinken ook erg goed. De V6 is eigenlijk te zwaar maar het geluid en het vermogen maken dat meer dan goed.
De snelheidsmeter van de Audi A4 1.4 tfsi gaat door tot 300km/h. Terwijl de werkelijke topsnelheid 210 is.
Eerste serie Corvette C4, lekker 80s.
Dashboard van mijn AR spider type 3
In elk geval niet die van de 1st gen Yaris die ik ooit als leenauto meekreeg. Die had een soort holografisch display in de middenconsole die leek alsof je ergens de diepte in keek, om zeeziek van te worden.
@Gulli: haha ja, maar ook wel weer een beetje gaaf.
Van de moderne auto’s: Pagani Huayra. En van oude auto’s: ’67 Ford Mustang
Van de vroege Citroën cx. De lunule.
Huidige generatie Mazda (2). Echt prachtig
Waarom heeft nog niemand de Aston Martin Lagonda Mark I met die touchknoppen en digitale uitlezingen genoemd??
Zo’n display in plaats van een stel analoge tellers is natuurlijk geweldig. Navigatie voor je neus? No problemo. Liever de toerenteller voor je neus dan de snelheid? Even op dat ene knopje klikken. Voor een daily driver vind ik systemen als MBUX en Virtual Cockpit echt geweldig.

Maar….. Er zit wat mij betreft ook een gigantisch nadeel aan: Hoe je zo’n scherm ook verpakt, het ziet er behoorlijk lelijk uit. Esthetisch gaat er voor mij niks boven een stel analoge tellers. Dat is echt zo’n ding waarmee autofabrikanten kunnen laten zien hoeveel oog ze voor detail hebben. Het materiaalgebruik van de wijzerplaat, de vormgeving van de naald, inliggende, opliggende of geprinte letters, de kleur verlichting, het zijn allemaal details waarmee je je kunt onderscheiden van de rest en juist een heel sterk of heel zwak ontwerp mee kunt maken. De kwaliteit en het vakmanschap dat in een goed en mooi ontworpen instrumentarium schuilgaat, kun je nooit overbrengen met een schermpje.
Tesla Model S. Heerlijk minimalistisch.
De blauwe tellerplaten van een >2003 S60R / V70R
@volvo-s60-adept: Inderdaad ook een van mijn favorieten! Samen met deze Alfa Duetto https://cdn.gearpatrol.com/wp-content/uploads/2018/02/Best-Gauges-Gear-Patrol-Alfa.jpg
Ur quattro 20V, CX/GSA met lenzen, die van mijn RS2 natuurlijk ;-) en de klassieke Porsche klokken vervelen ook nooit, Aston Martin DB9, Pagani en de Lexus LFA instrumentariums zijn mijn favorieten.
Ik vind persoonlijk de klokkenwinkel van de Golf 4 R32 heel erg mooi. Blauwe verlichting met rode naalden. Mooi rood info display tussen de schermen, helemaal mooi. Het knapste is nog dat het er nu (dik 15 jaar later) nog altijd heel erg mooi en modern uit ziet.
@dutchdriftking: Golf IV… Blauw met rood, als in een kermis en het blauwe op zwarte achtergrond niet met zonnebril af te lezen. Dat is wat mij betreft juist een van de grootste missers qua instrumentenclusters ooit.
Aston Martin naar mijn mening😋
Instrumenatrium/dashboard uit de BTTF Delorean, zonder twijfel :-)
Vergeef me de typo
Klassieke 911 klokken! Net zo onsterfelijk design als ‘t exterieur
Digitale tellers zullen altijd verouderen. Of dat erg is is een tweede. Wen mooie analoge klok is tijdloos. Vergelijk een IWC van 15 jaar oud maar eens met een casio uit dezelfde tijd
@cloverleaf: Analoge klokken zijn zover verouderd dat we ze als klassiek beschouwen, maar verouderd zijn ze zeker.
Een Corvette C4 vind ik zelf wel vet.

https://i.pinimg.com/originals/e1/78/1c/e1781c222c988611d590af9ecf23fe9e.jpg

En als bonus een Vector W8 misschien.
https://i.pinimg.com/originals/eb/8c/33/eb8c33bd0f9241a037b1dbe363c03a1b.jpg
@reactief: het mooiste aan dat dashboard is dat je de boost op kunt draaien
Mooiste tellerbak zit in een Lexus IS200/IS300 van de eerste generatie. Mooiste interieur als geheel moet je bij Pagani zijn.
Tellers van een Lancia della integrale EVO en die van de Lancia thesis.
Altijd mooi gevonden
De RS4 b7 klokken heb ik altijd mooi gevonden. Simpel en sportief.
Kadett gsi
https://goo.gl/images/SP4H7X

Golf gti:
https://goo.gl/images/s9VzwR
@lyon1845: Die kadett GSI inderdaad! Supergaaf.
Porsche 911 analoge tellers waarvan de kleur overeen komt met de exterieur
@appeltaartislekker: edit. Retro tellers uit de jaren 50/60 zijn het mooist!
instrumentarium van smart forfour van de 1e gen is mooi in eenvoud. En de klokken van oude vw vind ik strak met het eigen vag font
Het interssantste instrumentarium: de voorruit. Met daarachter een interessante weg om tegen een über tempo over te jagen…
de rest is voor de verveling wanneer je op een parkeerplaats staat te wachten ofzo
Oud: Lancia Delta Integrale wat nieuwer: Lexus LFA.
Voor mij de Alfa 33 mk1. Als alle wijzers naar boven dingen was alles goed. Hij reed. Ongeveer 120 met 3000 rpm, motor op temperatuur en een halve tank benzine. Van een moderne auto is die van mijn A4 echt top. Geeft veel info en is deels zelf in te delen. Ik heb bijvoorbeeld de olie temperatuur toegevoegd. Ik snap niet dat iemand hem met analoge tellers koopt (die waarschijnlijk niet snapt dat iemand hem met digitaal koopt, zoveel mensen zo veel smaken)
De Head Up Display van BMW vind ik geweldig. Toen ik m’n auto kocht, vond ik het een leuke gimmick. Tot ik er mee ging rijden. Geweldig! Altijd je ogen op de weg. Elke keer als ik naar een vervanger aan het browsen ben, merk ik dat ik gevoelig ben voor HUD als optie.
@garp: Ik zal je zoektocht wat gemakkelijker maken. Je kan ze ook los kopen en in elke auto installeren, voor nog geen € 12,- . Handig toch?
https://www.gearbest.com/car-phone-holder/pp_1322619.html?wid=1433363&currency=EUR&vip=4452585&gclid=CjwKCAiA0uLgBRABEiwAecFnk7rgClipChjIhZsgsHu61gzdwFqAvBjuCx0ELVNypa35ADg8lCHfjBoCtWIQAvD_BwE
De eerste generatie Dodge Charger (1964-1966) altijd gevonden dat die tellers hun tijd 50 jaar vooruit liepen. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRa5MJaKVCQoo88lpGpZHODDySywfJA-HhEfXtlcugcXEDWVg5vog
Alfa Romeo 90 2.5v6 ‘oro
Heeft al een digitaal dashboard dat heel mooi is
Lancia Delta Integrale EVO 1 of 2
Renault 11 electronique
Het eerste instrumentarium waarvan ik onder de indruk was, was die van de MG F.
Vind de 1e generatie Yaris wel wat hebben. Erg minimaal. Wel teveel lelijk plastic.
Ik vond die van m’n Alfa 147 wel fraai.
Het dashboard van een Lancia Beta Trevi scoort wat mij betreft hoge ogen; al die gaatjes met in elk gat een ander instrument of knopje. Ik vind het heerlijk.

https://ranwhenparkeddotnet.files.wordpress.com/2010/12/lha108_beta1_6_1_83_serie1979_1981b_1024.jpg
Jaguar MK2, 420G of klassieke S-Type.
Schitterende gentlemans’ clubs on wheels.
Met een bijbehorend dashboard en hout tot en met de voorruitomlijsting.

Ik vind het dashboard uit mijn “moderne” S-Type ook erg mooi.
Klassieke klokken, in het donker met oranje naalden. Prachtig hout. Love it!
Bugatti EB110, de eerste met 400 op de tellerplaat. Adembenemend mooi en een onvoorstelbaar getal (zeker destijds).
Renault 5 gt turbo klokjes, lekker fel oranje.
Iets met vroeger ; )
@ossie: inderdaad, net als de Fiat Uno Turbo i.e.
Aston Martin Lagonda 1982
Ik vind het instrumentarium van de 720s wel dik. Normale tellers als je alles wilt zien en als jet het wilt beperken tot het minimum kun je het scherm in laten klappen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).