Rollen moet dat geld.
Het onderhouden en constant blijven ontwikkelen van een Formule 1-team en -auto is zeker geen kattenpis. Met name op financieel gebied is het een gigantisch dure onderneming. In de afgelopen tien jaar hebben we al verschillende teams om zien vallen. Hiervan werd Force India bijna het meest recente voorbeeld, ware het niet dat de familie Stroll bijsprong om de boel over te nemen.
Met name de drie meest competitieve teams, Ferrari, Mercedes en Red Bull, evenals het fabrieksteam van Renault, zijn de grootste betaalmachines. Hoewel de Oostenrijkse energiedrankgigant nog ver verwijderd is van de astronomische bedragen die haar dichtste concurrenten uitgeven, geeft Red Bull nog altijd meer dan 100 miljoen dollar uit aan haar eigen team.
Ondertussen is Forbes er via de Italiaanse Kamer van Koophandel achtergekomen hoeveel Toro Rosso jaarlijks binnenkrijgt en uitgeeft. Hier komen een aantal verrassingen aan het licht, want het blijkt dat de in Faenza gebaseerde renstal qua financiën dicht in de buurt komt van haar grote zus. Sterker: Red Bull geeft een groot deel van haar eigen inkomsten aan het satellietteam om deze op de been en competitief te houden.
In absolute cijfers klinkt het als volgt: Red Bull betaalde in 2016 liefst 83,3 miljoen dollar (ofwel 79,1 miljoen euro) aan Toro Rosso. Dit is meer dan de helft van de omzet van het team waarbij Max dat jaar zijn debuut maakte. Uiteindelijk heeft Toro Rosso dat jaar 153,5 miljoen dollar (145.7 miljoen euro) uitgegeven aan de auto’s. Aan het einde van het jaar maakte het bedrijf 1,9 miljoen dollar (1,8 miljoen euro) winst. (klik HIER voor de grote versie)
Dit alles schijnt een licht op de huidige stand van zaken. Hoewel niet duidelijk is hoeveel geld Red Bull in het meest recente jaar heeft afgedragen aan Toro Rosso, liggen de uitgaven tamelijk dichtbij elkaar. De resultaten, daarentegen, zijn opzienbarend groot. Waar Red Bull nog regelmatig meestrijd om podia en overwinningen, doet Toro Rosso, op een aantal uitzonderingen na, nog altijd mee in het middenveld.
Nu is het wel zo dat de auto de afgelopen jaren op technisch gebied steeds beter lijkt te worden. In theorie zou het dan ook moeten kunnen dat de Italiaanse variant van Red Bull dit jaar gehinderd wordt door de Honda-motor. Zeker aangezien Toro Rosso het enige team in de paddock is met de krachtbron uit Japan, is er eigenlijk geen vergelijking mogelijk.
Het is dan ook de vraag hoeveel langer Red Bull geld wil blijven steken in Toro Rosso. Momenteel plukken ze de vruchten van de samenwerking, daar het oude Minardi-team in feite testwerk doet met de Honda-motor, voordat Red Bull volgend jaar zelf de overstap maakt. Wat er daarna gaat gebeuren, dat ligt volledig open.
peterpann3nkoek zegt
1,9 miljoen per jaar winst is ook niet veel toch? Off-topic: hebben jullie de nieuwe novitec 720s al gecheckt, wat een bruut beest is dat
johanw zegt
@peterpann3nkoek:
er is wel eens gezegd hoe wordt je miljonair in de F1, beginnen als miljardair…..
harrie zegt
@peterpann3nkoek: op papier wil je geen winst maken, niet zo gek dat die zo laag is.
ikschrijfookoverautos zegt
@peterpann3nkoek: HIER! https://www.autoblog.nl/nieuws/novitec-pakt-mclaren-720s-bij-de-lurven-113685
peterpann3nkoek zegt
@ikschrijfookoverautos: haha ik was te snel
dawwg zegt
@peterpann3nkoek: Geloof er niets van….
johanw zegt
snap het bericht niet zo;
153 miljoen USD, is omgerekend iets van 133 miljoen euro…in de budgetten, staat TR ook voor 125 miljoen euro. Red bull staat voor 250 miljoen euro…
joejojo2012 zegt
@johanw: Feitelijk heeft RB TR financieel ondersteunt om zoveel mogelijk tijd en energie te steken in de samenwerking met Honda. Op die manier zou dit jaar alles optimaal moeten lopen voor TR -qua ontwikkeling- om het RB chassis klaar te maken voor de Honda motor voor seizoen 2019. Het was dus een investering voor het komende jaar.
johanw zegt
@joejojo2012:
dat is niet waar want Red Bull investeert elk jaar in TR dit bedrag….dat heeft niets met honda te maken want in de voorgaande jaren met renault werd hetzelfde geinvesteerd.
De conclusies aan dit bericht worden gehangen slaan nergens op.
loserboi932 zegt
Ik denk dat Dietrich Mateschitz wel 15 formule 1 teams kan runnen voordat red bull echt in de problemen komt.
willemseles zegt
Stop met TR en stop al dat geld enkel in Red Bull ,dan kom je tenminste in de buurt van het budget en mogelijkheden van Ferrari en MB AMG’s. Toro Rosso is een veel te duur opleidingsinstituut. Onnodig en zie dat rare geschuif weer deze en volgende maand.
mashell zegt
@willemseles: huh? RBR wint races, ze kunnen niet helemaal mee met Ferrari en Mercedes omdat hun motoren en ook hun coureurs niet helemaal op dat niveau zijn. Meer geld in het RBR team stoppen gaat de ingekochte motoren of coureurs ook niet sneller maken.
rovadepo zegt
@mashell: verstappen en riccairdo schat ik hoger in dan vettel en raikkonen en ook Bottas lager.
mashell zegt
@rovadepo: waarom schatten als we kunnen meten? Laten we overwinningen of wereldtitels tellen.
f31bmw320d zegt
@mashell: wanneer je dat doet kom je toch bij de ‘has been’ coureurs uit …….
rovadepo zegt
@mashell: ja dat zou alleen kunnen met dezelfde auto en jaren actief.
notsobig zegt
@mashell: Oke laten we ff meten? Een Koenigsegg Agera RS kan 444,6 km/h. Geen idee wat voor auto jij hebt, maar denk dat ik wel redelijk veilig kan stellen dat jou auto dat niet red. Dat betekend dat een Koenigsegg Agera RS eigenaar een betere coureur is dan @mashell!
Of zegt zo’n meting dan plots ineens niet zoveel meer?
mashell zegt
@notsobig: lieverd, als je in een discussie het inhoudelijk niet meer kunt maken dan ga je het persoonlijk maken? Niet zo sterk, bovendien raakt het me niet omdat ik geen coureur ben. Mag je dan echt niet eerlijk zijn op het internet en zeggen dat Verstappen met een handjevol overwinningen nog niet zo goed is als Sebastian Vettel met vier wereldtitels?
notsobig zegt
@mashell: Jij steld dat je kan meten hoe goed een coureur is door overwinningen te tellen. Ik geef met een andere vergelijking aan hoe krom die beredenatie is…
Ten eerste loopt hij wat langer mee in de F1, zou knap zijn als Max in de relatief korte tijd in F1 al evenveel heeft kunnen winnen en ten tweede rijden ze niet in dezelfde auto. Hoe goed de auto is t.o.v. de concurrentie is nogal een belangrijk iets in de F1, vraag dat Alonso maar eens…
Dus je mag zeggen dat Max een slechtere coureur is als Vettel, puur door het aantal overwinningen. Maar dat maakt het nog niet waar…
Zeg ik dat Max beter is of even goed? Nee! Je weet het pas als je ze beide in een vergelijkbare auto plaatst en beide genoeg tijd heeft aan de auto te wennen…
gregorius zegt
@willemseles: vraag me af hoeveel Honda allemaal meebetaalt en mee gaat betalen in 2018 en verder op.
Feit is wel dat RB nu een jaar lang kan testen met het bouwen van een Honda blok in een RB chassis. Dat scheelt weer een jaar achteraan rijden.
Als men het een beetje handig aanpakt, staan er volgend jaar 4 bijna gelijkwaardige Honda F1 auto’s op het circuit. Stel dat dat ding een beetje wil, dan heb je opeens een hoop mogelijkheden met strategien.
mashell zegt
@gregorius: het zijn onafhankelijke teams. Team orders van RBR naar STR kunnen niet. Toen alle vier met Renault motoren reden hebben ze dat ook niet gedaan.
gregorius zegt
@mashell: alle RBR en STR werknemers worden uiteindelijk, voornamelijk, door dezelfde persoon betaald.
Alle 4 de coureurs worden door dezelfde mensen binnen gehaald.
Alle 4 de auto’s worden door dezelfde concern (wat ook zeker een her en der een eurotje gaat bijdragen) voorzien van krachtbronnen en dergelijke.
Mocht het zo uitkomen, zal STR in 2019 meer dan ooit een RBR2 zijn.
Gulli zegt
Ondertussen is het ook een van de grootste reclamezuilen voor het bedrijf (de deelname van beide teams in de F1 bedoel ik) die je kunt bedenken. De advertentiebudgetten van grote bedrijven zijn vaak vele malen groter dan wat ze hier voor de Formule 1 teams neerleggen.
porker zegt
Dat gifdrankje kost geen reet meer om te maken. Allemaal fuck You money
stuko zegt
@porker: het echte geld zit in bronwater.. niet in de suikerhoudende drankjes :)
rolov zegt
@stuko: als je een euro durft te vragen waar coca cola voor meer inhoud de helft voor vraagt verdien je toch lekker?
gertjano zegt
Wellicht dat de budgetten nu nagenoeg gelijk zijn omdat Toro Rosso een bult extra geld krijgt om die Honda goed op de rit te krijgen voordat ze volgend jaar in de Red Bull gelepeld worden?
gertjano zegt
Wellicht dat de budgetten nu nagenoeg gelijk zijn omdat Toro Rosso een bult extra geld krijgt om die Honda goed op de rit te krijgen voordat ze volgend jaar in de Red Bull gelepeld worden?
iannuzi zegt
Mijn Italiaans is niet vloeiend, maar de bovenste regel van de Winst- en verliesrekening ad 91mln dollar zijn volgens mij de inkomsten op basis van prestaties. De andere regel met 54mln dollar zou wel eens de bijdrage kunnen zijn.
iannuzi zegt
@iannuzi: goed werkende app :-)
gertjano zegt
@iannuzi: We ervaren dezelfde problemen ?
iannuzi zegt
Mijn Italiaans is niet vloeiend, maar de bovenste regel van de Winst- en verliesrekening ad 91mln dollar zijn volgens mij de inkomsten op basis van prestaties, dus de inkomsten van deelname aan de races en het vergaren van punten. De andere regel met 54mln dollar zou wel eens de bijdrage van RB kunnen zijn.