Toto Wolff: “we hebben Ferrari echt verslagen in Canada”

Auteur: , 27 Reacties

Maar de omstandigheden hielpen ook een handje, of niet Toto?

De Duitse renstal blies na de eclatante overwinning van Hamilton hoog van de toren. Het team had zich 10 dagen lang 24/7 in het zweet gewerkt om de matige vorm van de afgelopen races een draai in de goede richting gegeven. Bij de GP van Canada leek het er gisteren inderdaad op dat het lek boven is en dat het team weer ouderwets meedoet om de knikkers. Volgens Wolff staan de zaken er dan ook goed voor:

“I think we had a very good car today, a solid car. Sebastian [Vettel] was unfortunate to have a bit of wing shaved off by Max. I think we were good in pace today, even with the Ferraris. You heard that they were struggling for grip and had a temperature problem and if you run in traffic everything is just a magnitude with problems being multiplied. The team was flat-out. I said it before that we were running on 24/7 shifts, there was no weekend off,”

Toch moeten we een kanttekening bij deze jubelstemming plaatsen. Even los van de prestaties van Hamilton had Vettel natuurlijk botte pech dat zijn voorvleugel sneuvelde na een lichte touché met ons Max. De Duitser moest zich na een lange pitstop een weg door het veld zien te banen en hij kon een mooie klassering feitelijk al na de eerste bocht op z’n buik schrijven.

Kimi Raikkonen had na een korte opleving in Monaco weer een ouderwets mellow dagje, al hielpen de problemen met zijn remmen natuurlijk niet mee. Toch zijn we benieuwd hoe de verhoudingen liggen als beide teams (Ferrari en Mercedes) weer op volle oorlogssterkte aan de kop van het veld te vinden zijn.

Overigens nog een interessant en opvallend puntje: Max Verstappen die gisteren in de eerste rondes vrij gemakkelijk een gaatje sloeg ten opzichte van Valtteri Bottas. Daaruit willen we niet de conclusie trekken dat Red Bull sneller is dan Mercedes, maar onder normale omstandigheden zou de Fin z’n auto toch vrij vlotjes voorbij de RB13 van Max hebben kunnen prikken, niet waar?



27 reacties

Ze hebben gister gewoon een dominante race neergezet. Geloof dat Hamilton ook de triple had. En hij vloog in de qualy wel flink onder de rest. Dat vleugeltje heeft Vettel wel tijd gekost maar hij had ook geen al te beste start en kwam meteen in flink verkeer terecht. Dan moet je ook langs een paar taaie jongens voor je op kop ligt. En dat lukt ook niet altijd. Ik vond Ocon vooral erg goed. Die liet wel even zien wat ie kan. Ik had em langs Perez laten gaan. Die riep wel dat ie Ric even ging inhalen maar werd daarna door Vettel vrij makkelijk aan de kant gezet. Ik denk dat Ocon op dat moment beter in de race zat dan Perez, die had Vettel mooi een beetje op kunnen houden.
Tja, niet gek als je in begin fase in ene 18e ligt door een vleugel wissel, vanaf dat moment was de race helaas al over voor Vettel, zonde maar zal volgende race wel weer vooraan mee doen (ga ik van uit)

Overigens was Ocon voor mij de rijder van de dag, Perez was gewoon te langzaam met zn stoere praat dat ie Ricciardo wel even pakt met het verkeer dat er aan kwam…. niet dus
@spykerboy: Van een 18e stek naar 4 rijden noem ik nou niet bepaald ‘Race over’. Vettel heeft tenminste weer eens wat te doen gehad ipv (net als bij de vorige race) de race-trein aanvoeren en hopen dat er iemand de Pit in moet.
Het feit alleen al dat Hamilton op cruise modus reed een later, toen het gevraagde werd door het team direct de snelste raceronde net zette, zegt voldoende over de snelheid van Mercedes.
En dat Max wegrijdt bij Bottas, ach, der race was 70 ronden. Kwestie van banden sparen door Bottas en met een undercut Max terug pakken. Geen probleem voort Mercedes dit weekend.
@erik2907: als hij zijn banden aan het sparen was zou die juist voor de overcut gaan.
O ja, als Perez geen DRS had gehad van Riccardio dan was het voor Ocon appel eitje geweest om Perez te verschalken.
Totaal off-topic maar veel te leuk om niet te delen: https://speld.nl/2017/06/12/anwb-verstappen-moet-beter-voorbereid-de-weg-op/
Mercedes heeft gewoon een topweekend gehad en Ferrari heeft gewoon een kutweekend gehad. Daar komt het op neer. Op naar de volgende race.
“maar onder normale omstandigheden zou de Fin z’n auto toch vrij vlotjes voorbij de RB13 van Max hebben kunnen prikken, niet waar?”

Kijk naar Ocon die naar Perez rijdt en er niet voorbij kan. 15 ronden jongere banden moet toch een makkie zijn? Je hebt een hogere exit speed, twee maal DRS en je kan later remmer toch lukte het de fransman niet. Na de herstart deed Bottas één poging en ging daarna meteen van het gas af, zonde om rubber stuk te rijden met een grote kans dat je later op versleten banden je P3 verliest. Zo’n groot risico neem je niet als je weet dat je middels pitstop strategie Max makkelijk voorbij kan gaan.
@bassx: bottas heeft later ook veels te lang achter ocon vastgezeten. ocon op oude banden, in een veel langzamere auto, bottas kwam er gewoon niet voorbij. verstappen sloeg zelfs een gat naar bottas, ik geloof niet meer zo in die fin.
@gwnbmw: Dat gat liet Bottas toe om banden te sparen. Max was constant met rondetijden maar Bottas liet twee keer 5 tiende laten vallen om in schone lucht te rijden en daarna weer het gas erop om te volgen. Na de uitval van Max ging Bottas de hele wedstrijd 1:16s rijden terwijl max 1:17s reed. Mercedes wist dat Max geen bedreiging was voor Bottas en heel eenvoudig in de pitstraat kon inhalen. Waarom dan risico’s nemen? Dat zelfde gold ook voor Ocon. Hij moest pitten in de eerst komende ronden en Bottas heeft hierdoor maar twee ronden in de 1:17s gereden en kon daarna al weer z’n eigen pace rijden. Mocht het toch wat langer geduurd hebben had Bottas misschien alsnog de instructie gekregen om Ocon voorbij te gaan.
@bassx: ocon en perez zitten trouwens in dezelfde auto, hadden allebij slipstream en drs(perez van ricciardo) en ocon probeerde hem pas in te halen toen perez de enorme hint van de team order niet doordrong.
Ik vraag me af hoe het zit met de ferrari tov de mercedes. Mercedes schijnt op brute kracht nog steeds een voordeel te hebben, maar ergens anders doet ferrari het weer beter anders liepen ze niet gelijk op.
@driver38: Mercedes is volgens mij idd nog het snelste, maar Ferrari weet beter om te gaan met de banden en heeft daardoor de betere racepace op de langere termijn. Daardoor is Mercedes ook meestal beter in de kwalificatie.
Mercedes heeft de edge weer terug. Met drie tienden verschil kwalificeren zegt genoeg.

RBR en Renault zijn duidelijk niet meer ver van Ferrari en Merc verwijderd. Ze hebben misschien niet de kwali boost maar qua vermogen en topsnelheid ligt het niet zover meer uit elkaar.

Wat mooi is want ik ben benieuwd hoe de verhouding is tussen Max en Lewis/Vettel. Ik heb kritiek gehad op Max maar hij heeft duidelijk stappen gemaakt. Dat viel mij al op in Monaco. Hij is naar mijn mening Ricciardo voorbij gestreefd maar denk dat er nog een gaatje zit naar Vettel en Hamilton.
@Rick-dos: ik ben als echte Nederlander ook Max fan, maar hij staat wel 22 punten achter Ricciardo. Oftewel Ricciardo heeft 50% meer punte.
Dat kan toch niet alleen maar pech zijn. Maar Max brengt wel spektakel
@hehe: Punten zeggen niet alles. Bahrein een podiumplaats verliezen door rem problemen, Monaco punten verliezen door verkeerde beslissing team en nu weer een podiumplaats verliezen door technische problemen. Ik zou dat toch wel pech willen noemen.
@hehe: door technische mankementen 30 punten verloren. bahrein had een podium kunnen zijn, remmen faalde. canada ook, batterij was leeg. dat noem ik toch wel technische pech…
Die Bottas bakte er weinig in zijn mercedes, hoeveel ronden zat hij wel niet achter de auto’s van Force India? Knappe prestaties trouwens van die laatste twee. Vettel kwam er daarentegen wel vrij snel langs, maar door dat akkefietje met Verstappen had hij teveel tijd verloren, maar hij staat gelukkig nog op 1 in het wereldkampioenschap, zo ook Ferrari voor de constructeurs.
Ze hebben goed gepresteerd, Ferrari had pech en RB deed het goed met de Australiër, maar had weer pech met Max.
Ocon was goed bezig… maar het mist hem de assertiviteit van Max… Max had in deze situatie nooit genoegen genomen met de positie achter Perez, en meer aangedrongen op de baan, of via de boordradio
@hans75: Denk dat er vanuit het team gezegd is, punten harken. Dan ga je geen risico nemen en potentieel je teamgenoot er af rossen. Hij had het Vettel ook veel moeilijker kunnen maken bij zijn inhaal actie maar liet hem, en daarmee zichzelf en mogelijk Perez, leven door uit te wijken. Slim gedaan vond ik. Volgens mij heb ik de Force India’s nog nooit zoveel in beeld gezien als nu. Goed voor de inkomsten en daarbij dus goeie punten. Ik had het ook liever anders gezien, want ik denk ook dat Ocon sneller was geweest. Maar snap de call van het team ook wel in dat geval.
‘T zijn allemaal toprijders die jullie noemen en neerzetten, ’t zijn alleen niet allemaal killers en brutaaltjes.
Maar wat was er nou echt mey Max’ zijn bolide?
Vettel had met zijn strategie nog makkelijk het podium kunnen halen ware het niet dat die 2 force india’s met elkaar in gevecht gingen. toen Vettel aansloot achter Ocon zat perez nog op een paar tiende van ricciardo.
Doordat Ocon ook zag dat vettel eraan kwam is hij meer gaan aanvallen en Perez verdedigen waardoor ricciardo op 3 seconde voorsprong kwam te liggen, Toen Vettel beide force india’s voorbij was dat net te veel om nog een aanval te wagen bij ricciardo al zat hij in de laatste bocht alweer binnen de seconde.
Voor Ricciardo had de wace geen ronde langer moeten duren, dan was Vettel er op het rechte stuk fluitend voorbij gereden.

BTW, Ocon is ook echt een hele goede coureur.
Toto bedoelt dat Verstappen Vettel heeft verslagen, dat Raikkonen weer wat aan het aanmodderen was, en remproblemen had, een strijd is er niet geweest.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).