
Enkele weken geleden reed een zeer zeldzame Toyota 2000GT in Japan onder de verkeerde boom door. Deze viel bovenop de waardevolle klassieker. Het leek game-over voor de auto, maar de eigenaar heeft besloten hem te laten herbouwen.
Het is natuurlijk hartstikke zonde om een klassieker waar slechts 351 exemplaren van gebouwd zijn, zo met het oud ijzer af te voeren. Helaas leek dat in eerste instantie wel de enige reële oplossing, de bejaarde Toyota was dusdanig door de boom mishandeld dat revalidatie onmogelijk leek.
Veel Japanse autoliefhebbers konden die gedachten niet verteren en richtte een Facebook-pagina op: Revive the 2000GT. Het heeft effect gehad, een zeer specialistische carrosserie-hersteller die eigenlijk met pensioen wilde gaan, trok aan de bel. Hij wil een poging wagen en van de 2000GT zijn allerlaatste project maken zodat hij zijn carrière waardig kan afsluiten.
Omdat de Toyota nog voorzien is van zijn kentekenplaten en een leesbaar chassisnummer, zal hij bij herstel dezelfde 2000GT blijven. Reparatie gaat de eigenaar veel geld kosten, maar een in goede staat verkerend exemplaar levert meer dan een miljoen euro op. Het is alleen nog afwachten of het technisch ook werkelijk mogelijk is de auto te herstellen, de zo goed als gepensioneerde man heeft beloofd zijn best te gaan doen. De auto is inmiddels in de werkplaats. (via japanesenostalgiccar.com)






Ik wens de man dan succes, want zal niet makkelijk zijn met zo veel schade
@tk97:
Laat dat maar aan die ouwe knarren over, die weten nog hoe een Engels wiel gebruikt dient te worden en hoe je vorm in een vlakke plaat klopt.
Jammer dat het een uitstervend vak is.
Wat een held! Op je ouwe dag nog zo’n geweldige auto in elkaar gaan klussen.
Kan nu allemaal religieuze termen naar z’n hoofd slingeren. Maar zin zal het niet hebben.
Hoop dat we dit prachtige project ergens kunnen volgen.
Dat moet voor die man een prachtige afsluiting zijn.
Dit moet je toch gewoon bijna helemaal compleet vervangen met nieuwe onderdelen? Hier is toch niets meer fatsoenlijks van te maken?
Geweldig iniatief, en hopelijk gaat het ook lukken, voor de eigenaar, restaurateur en natuurlijk de community. Zou zonde zijn om een 2000gt zien te verdwijnen.
Prachtig! Heerlijk dat er nog dit soort mensen met zo’n autohart bestaan!
Zeker een prachtige initatief van de mensen! Zo’n prachtige wagen verdient het gewoon om weer in zijn oude toestand te worden opgeknapt
In Nederland hebben we ook zo’n iemand.Was keer met Autowereld.Nico Aaldering was erbij op bezoek.Die zoekt ook een opvolger.Zou er als jonge knaap toch eens aan denken als ik plaatwerker zou willen worden.Dan ben je wel een echte vakman natuurlijk.
@Alfarobert:
Alwin Hietbrink.
@Alfarobert:
Het is mooi zo’n echte ambacht. Spreekt mij ook nog enorm aan. Maar ingenieur worden is een stuk gemakkelijker dan 20 jaar in de leer te gaan bij iemand.
Ik denk dat er genoeg bedrijven zijn die zo’n Japans koekblik voor maximaal een half miljoen uitdeuken. Tel uit je winst.
Respect! Op je oude dag, terwijl er een vrij en zorgeloos leven voor je ligt, gewoon beginnen aan zo een groot project. Het is dan ook voor een goed doel, de 2000 GT is gewoon een prachtauto. Zelfs nog iets mooier dan de E-Type, vind ik.
@snorrie11: Ik ook! Ik vind de E-Type zo net wat te kaal… de 2000GT heeft wat meer karakter naar mijn mening.
OT: Super vet!! Hopelijk zien we het resultaat!
@G-Ammo: ben ik met je eens. De 2000GT is een witte raaf uit de Japanse Automobiel Historie, samen met de KGC1(1)0, Skyline S54A, S130 en de HS30. En de AE86 uiteraard. Oh, en laten we de L10A en L10B Mazda’s niet vergeten!
Alles is te maken mooi dat zon man dat wil gaan doen.. zoals gezegd een uitstervend vak.. zelf ben ik ook schade hersteller en plaatwerker.. alleen erken ik dat mijn kunnen wat dat betreft een stuk lager is als die mannen! Respect!
Nu maar hopen op wekelijkse of maandelijkse updates omtrent dit project.
Vrijwel de enigste Toyota die mooi is/was, maar zelfs dan is dat bedrag nogal overdreven.