
Het leek een saaie race te worden op het circuit de Catelunya vanmiddag. Aan het eind werd het toch nog spannend en kookte onze held Verstappen over. Max schuurt nu tegen een schorsing aan. Sorry zeggen doet MV1 echter niet…
Ja je kent ze wel, die figuren die geen sorry kunnen zeggen. Meestal zijn dit geen mensen die je in leven wil toelaten en waar je van moet hopen dat je er in een grote boog omheen kan lopen. Nu scharen we Max niet in deze categorie der gruwelike graftakken. Meestal komt Max over als een sympathieke gozer. Doch wat de Limburger vandaag allemaal liet zien, verdient niet de schoonheidsprijs. Max is weliswaar bewonderenswaardig echt…maar je moet wel even je hand op kunnen steken als je grove fouten maakt.
Want, we kunnen wel stellen dat Max dat deed in Spanje. Tot op zekere hoogte, is het ook nog wel begrijpelijk. Niet goed te praten, maar begrijpelijk. Onze held leek de zeepkist van Red Bull (kijk nog even naar wat Perez, Lawson en Tsunoda ermee kunnen de laatste twee seizoenen) weer vakkundig naar een podium te slepen. Totdat Antonelli in de slotfase stil viel en daarmee voor een verhitte slotfase van de race zorgde.
Max ‘moest’ nogmaals de pit opzoeken, waar alleen nog een set harde banden op hem wachtte. Beter had Red Bull de strategie van negen jaar geleden kunnen toepassen. Toen stopte Max een keer minder dan de snellere Raikkonen, hield hij de Fin achter zich en won zo zijn eerste Grand Prix. Maar vandaag was hij na de safetycar door de strategie eigenlijk bij voorbaat kansloos tegen geslepen rivalen als Leclerc en Russell.
Met beiden kwam het tot een lichte touché. Leclerc ging voorbij en daarna werd Max ook nog verteld zijn vierde plek aan Russell op te geven in anticipatie op een straf die Max anders vermoedelijk zou krijgen. Dat was althans de gedachte van het team. Verstappen toonde zich witheet op de radio en reed daarna expres tegen Russell aan. Nico Rosberg vond het een zwarte vlag waardig. Anderen roepen om een schorsing voor Max.
Daar zit onze held nu toch al dicht tegenaan. Naast de (milde) tijdstraf van tien seconden waardoor Max van P5 terug is gevallen naar P10 in de eindklassering van vandaag, krijgt hij ook drie strafpunten op zijn licentie. Daarmee zit hij nu op 11 strafpunten. Eentje meer en hij moet een race uitzitten.
Toch was Max zelf na de race duidelijk niet van plan om sorry te zeggen. Tegenover een journaliste van Sky Sports F1 gaf hij aan dat hij het over de hele race wilde hebben, niet een incident. Op de softe vraag of Max het niet jammer vindt zijn reputatie te schaden met dit soort acties, juist omdat hij vaak laat zien hoe goed hij werkelijk is, kwam er een bits ‘ja dat is dan jouw mening’ uit. Bij F1TV durfden ze de vraag niet eens te stellen.
Russell liet er geen geheim over bestaan dat hij Max een tokkie vindt. Daarbij was de Brit in eerste instantie nog vrij reëel. Maar later kwam er ook bij ‘er kijken ook veel kinderen’. Dat is dan natuurlijk ook weer net een beetje eng onheus effectbejach. Misschien lokt George onze Max wel bewust uit de tent. Want Max reageerde voorspelbaar met ‘de volgende keer zal ik tissues voor hem meenemen’.
Uitgerekend bij het onvolprezen Viaplay kwam Max nog het dichtste in de buurt van iets van zelfreflectie. Gevraagd of hij de ‘botsing’ niet had kunnen voorkomen, geeft Max toe ‘Klopt’. Waarom hij het dan niet gedaan heeft? ‘Dat weet ik niet Chiel’. Kortsluiting dus bij MV1. Dat het zijn titelkansen kan schaden, boeit de Nederlander naar eigen zeggen geen lor. Daar is Red Bull toch veel te langzaam voor, stelt hij. Waarvan akte.
Maar het is toch een beetje bijzonder. Aan de ene kant toont dit natuurlijk wel dat, hoe laconiek Max ook doet over zijn titelkansen, hij (heel veel) geeft om het resultaat. Je bent 27, hebt een vliegtuig, een boot, een leuke vriendin, een dochter en je wordt miljardair met racen. Je zou ook kunnen denken ‘laat lekker gaan’. Zo is Max echter niet gebouwd. Schaar jij dit nu onder ‘mooie echte emotie’, of moet Max nou toch een keer zijn hand opsteken en dit soort rafelrandjes keihard aanpakken? Laat het weten, in de comments!





Zoals ik dus al eerder schreeft, het maakt Max geen ene reet meer uit, hij is klaar met RB. en hun gepruts, dat begon toen Newey vertrok. Afgelopen maand heeft hij zijn WEC-licentie gehaald , reken maar dat hij volgend jaar samen met Alonso de WEC gaat rijden, mogelijk in een Honda. En dan Werder van der Zande als derder rijder of vader Jos.
Ik geloof eerder dat ie naar een ander team binnen de F1 gaat dan dat hij compleet met de F1 stopt.
Maar dat ie het zat js bij Red Bull wordt langzamerhand wel duidelijk.
Buiten de F1 kan niemand iets betalen in de buurt van Max’ gewenste salaris. Nu heeft Max het niet nodig, maar als je het kan krijgen met 25 keer per jaar trappen, is het toch moeilijk om te laten liggen denk ik. Alleen Nico Rosberg is dat tot nu toe gelukt. En Nikki Lauda drie jaar in vroeger tijden, maar toen kwam ‘ie toch ook weer terug op het moment dat vergelijkbaar geld verdienen met Lauda Air niet zo makkelijk was.
Zou ie daar niet overheen kunnen stappen? Naast zijn eigen vliegtuig heeft Max naar mijn weten helemaal geen bizar uitgavepatroon.
In ieder geval, het zou mij verbazen als ie volgend jaar nog bij RB rijdt. Weet je Hamilton nog die in 2014 instapte in de mercedes, dat een middenmoter was de seizoenen ervoor. Die heeft toen echt wel een belletje gehad van, joh wat wij gemaakt hebben daar kan niemand tegenop en jij bent de beste coureur. Als een team ervan overtuigd is dat ze de beste auto hebben kunnen ze Max echt wel bellen.
McLaren heeft ook gebeld en die haakten meteen af toen ze de salariseis hoorden (door beide partijen bevestigd).
Denk dat het telefoontje nu echt anders zal lopen.
Knap dat jij het uitgavenpatroon van Verstappen weet. Misschien dat hij privé niet met de meest dure kleding rond loopt (ik zie hem meestal in Red Bull/GStar/Alpha Tauri kleding), niet zoveel heeft met dure horloges (al kan hij best van sponsor TAG Heuer een mooi klokkie om zijn pols hebben), zakelijk heeft de BV Max Verstappen wel wat uitgaven:
Buiten zijn vliegtuig heeft hij nog een aardig dure boot. Die zal niet gratis varen en hij zal dat vast ook niet alleen doen.
Dan de ‘hobby’s’: GT3/DTM racen van Thierry Vermeulen, het rally avontuur van Verstappen sr., zelf ook in een GT3 racen.
Ik denk dat daarnaast Jos en (zeker weten) Raymond Vemeulen ook een best deel van de inkomsten meepakken.
Vergeleken met een boot en vliegtuig kosy kleding niets. Dat is hetzelfde als na het doen van je boodschappen 2ct korting eisen omdat je geen bon hoeft..
Wel hoor, Mercedes maar vooral Aston Martin, die laatste omdat Newey al veel eerder heeft aangegeven Max graag bij het team te hebben
Blijf nederig ook al ben je de beste!
Justum!
We zagen allemaal dezelfde race en toch zagen we verschillende dingen. Ik vond dat Russel Max naar buiten drukte, vind ik fout (ongeacht de dikke regeltjesboeken) en plek teruggeven onnodig. Omdat er geen muur staat mag je nog niet je concurrent wegdrukken.
Bij het teruggeven had Russel plek zat naast Max, insturen had ie niet zo strak hoeven doen. Max had een kortere bocht kunnen rijden maar waarom zou hij? Hij gaf ruimte maar niet op een zilveren dienblaadje. Hij had ook later ruimte kunnen geven, ook dan had Russel op moeten letten bij het inhalen, hij mocht er voorbij en niet meer dan dat. Meteen ruimte krijgen om in te sturen zonder kijken staat daar niet bij.
Ik kan met Prost en Senna nog wel herinneren, die reden elkaar gewoon van de baan als ze ruzie kregen. Schumacher niet minder, die was alleen klinischer, tactischer daarin.
Tja die banden. ‘vers rubber’ werd vertaald naar wat het was: nieuwe banden en dit waren de enige kennelijk. Zij zijn er vanuit gegaan dat Max zelf al geteld had hoeveel tweedehandsjes er nog lagen, hij had ze namelijk zelf gebruikt. Zomaar een gedachtengang he, resultaat blijft hetzelfde en het ging mis.
Ik zag ook een fantastische redding op een slip in de laatste bocht voor het rechte eind. En verder een mooie race om te kijken, met Alonso lekker bezig en een mooie opschudding van het veld.
Regie ook beter deze keer, viaplay commentaar weer een tandje misplaatster: drama willen maken met intonatie en overdrijving werkt alleen als de timing klopt en de feiten vooral ook.
Eens! Het is racen.
Op het circuit had hij McLaren nooit ingehaald, bij de safety car was doorrijden voor positie het hoogst haalbare.
Vond overigens rood eronder bij de eerste pitstop ook een bijzondere keus. Meer pitstops maken de race wel leuker, misschien vaker met zachtere compounds rijden. Zorgt ook voor meer verschil tussen de auto’s.
Het had getuigd van de grootheid, die bij z’n stuurmanscapaciteiten past, als Verstappen ruiterlijk toegegeven zou hebben (in andere termen dan ‘klopt’), dat-ie over de schreef is gegaan. Maar daar speelt het feit, dat-ie een Verstappen en geen Godin de Beaufort is, ‘m parten. En dat gaat ook niet veranderen. Jammer wat mij betreft, maar zo zal-ie het zelf niet zien. Het zij zo.
Nu blijkt dat Lambiase uiterst voorbarig is geweest met het verzoek aan Verstappen, om zijn positie t.o.v. Russel terug te geven. De stewards zouden namelijk tot een ‘racing incident – no further actions’ hebben besloten. Wel pakt Verstappen na die 10 seconden tijdsstraf óók 3 strafpunten op z’n superlicentie, waardoor hij nog slechts één puntje verwijderd is van een onvoorwaardelijke schorsing. Na 30 juni (GP van Oostenrijk) zullen er overigens wel weer twee komen te vervallen. (Bron.)
Wat ik vanmiddag al zei; die debriefing morgenochtend op het Red Bull HQ in Milton Keynes zal eh… bijzonder onderhoudend worden.
Max moet zich beheersen. Alleen de 1e plaats telt. Dan heb je recht van spreken. Een hefboom. Nu staat hij zwak en lijkt hij weer op pa Jos.
Verstappen deed in mijn ogen helemaal niets fout.
Russel gaf als eerste een tikje en dan kun je er eentje terug verwachten. Russel doet altijd net alsof hij een gentlemen is, maar ondertussen presteerd hij nauwelijks en is het niet voor niks dat Toto Wolff zijn koorknaapje maar wat graag inruilt voor Max.
Verstappen rijdt verder als een type Schumacher en Senna en ook die liepen wel is tegen straffen aan, als jankertjes zoals Russel daar niet tegen kunnen dan moeten ze inderdaad lekker thuis blijven om pols oefeningen te doen met een doos tissues en glijmiddel erbij zoals Lance Stroll.
En verder is het toch wel weer duidelijk dat de Fia elke keer in het nadeel van Verstappen beslist met dank aan vooral c garnituur aan stewards die er niets van kunnen. Het is racen en geen poepsjoelen!
Mwaha…niet eens maar wel genoten van deze reactie.
Het is formule 1, geen middelbare schoolplein. Een tikje terug verwachten is niet iets wat in de formule 1 thuis hoort en al helemaal niet zoals Max vandaag deed. Eens dat Russel een dwaas is, maar holy shit wat is je bril oranje als je de fout van Max niet herkent
Tikje terug verwachten is alleen ter sprake als er geen regelement van toepassing is. De FIA is verantwoordelijk voor de straffen, niet de berijders zelf.
Specht ;Wat kost zo n roze Max bril?
Verstappen is gewoon gefrustreerd dat hij dit jaar geen kampioen gaat worden. En dat komt er op de verkeerde manier uit. Cursus woede beheersing is nodig, zijn pa kan hem adviseren daarin.
Als je wonderen verricht door de niet bepaald snelste auto van het veld toch op het podium te proppen en dan dubbel genaaid wordt door je team, eerst door kansloze banden, dan door een domme voorbarige teamorder mag je best uit je slof schieten, maar beter om dan Lambiase te negeren en Russell niet voorbij te laten dan opvallend opzettelijk tegen Russell aan te rijden.
Hij is niet genaaid door het team.
Hij vroeg om nieuwe banden toen kreeg hij die. Er was geen tijd om uitgebreid te bespreken welke opties er waren met hoeveel ronden elke beschikbare set heeft en dan gezamelijk polderen over wat het beste is.
Het teruggeven van de plaats, idem. Russel zat voor Verstappen en had in theorie recht op de bocht. Daarbij had hij alleen niet de volledige controle van de auto wat ook een vereiste is van een Guidelines om recht te hebben op de bocht. Verstappen haalde, als gevolg daarvan, Russel buiten de baan om. De situatie was genoteerd door de stewards en zou verder onderzocht worden. Her team vroeg aan de Raceleiding of er al iets bekend was, maar kreeg geen antwoord. Daarop nam het team het zekere voor het onzekere en besloot om de plaats terug te geven.. gebaseerd op eerdere situaties waarin dit niet doen leid tot 5 of 10 sec straf..
Door de plaats terug te geven behoud je de mogelijkheid om die weer terug te nemen. Alleen ga je er dan wel vanuit dat je coureur dat gewoon accepteert en niet zijn frustraties uit op de baan en een botsing veroorzaakt.
En natuurlijk had hij lambiase kunnen negeren en dan de straf kunnen krijgen voor het niet terug geven van de plaats en dan was hij ook 10e geweest. Dus luisteren en niet moeilijk doen was het beste geweest. Met de plaats terug geven was hij nog in de race gebleven. Nu heeft hij zelf veroorzaakt wat hij dacht zou gebeuren (penalty krijgen voor niet terug geven van de plek).
Er was natuurlijk wel tijd om even te zeggen dat er alleen Hards beschikbaar waren, maar dat neemt niet weg dat het gewoon niet door de beugel kan. 10 sec was zeer mild.
Wat mij het meeste stoort, is dat de meesten Russell spellen als Russel en zichzelf toch mengen in een F1 discussie.
Pa doem pats
Zo vader, zo zoon. Max zakt door het ijs als hij niet in de beste auto rijdt. Wat een vernedering.
Heel teleurstellend, net nu, hier in het VK, en ik denk in de rest van de wereld zijn imago en stigma wat aan het kantelen was.
Ik hoopte nog even op een mea culpa na de race maar helaas.
Waarom moet het imago iets uitmaken? als hij via zijn manager laat weten dat hij bij Ferrari wil rijden kan hij daar gewoon rijden, idem bij McLaren, mercedes of elk ander team. Daar verandert deze situatie met Russel niks aan.