• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota bZ3 opent aanvalt op Tesla Model 3

Auteur: willeme, gepost 23 september 2022 om 07:58 – 12 Reacties

De Toyota bZ3 is de regelrechte concurrent voor de Tesla Model 3.

Toyota is een bijzondere fabrikant. Het merk zette erg vroeg in op hybride-aandrijflijnen. De Toyota Prius staat symbool voor automobiele en milieuvriendelijke tofu-consumptie.

De overstap naar plug-in hybride kwam daarentegen heel erg laat én beperkt, om maar te zwijgen over elektrische auto’s. Nee, Toyota zette in op waterstof, ondanks dat er geen groot netwerk aan pompstations is en ze enkel en alleen de Mirai maakten.

Toyota BZ3

“Kijk we hebben het geprobeerd, het werk niet, hybrides zijn de toekomst”. Maar ja, overheden hebben anders bepaald en binnenkort moeten auto’s in veel landen ontdaan zijn van hun verbrandingsmotor. Voor adaptatie van waterstof is het vooralsnog ietsje te vroeg. Dus wat te doen? Simpel, je bouwt wat elektrische auto’s om de markten en overheden tevreden te houden.

Toyota bZ3

Daarnaast kun je er tegenwoordig ook een centje aan verdienen. Dat doen ze in eerste instantie met de cryptisch genaamde Toyota bZ4x. Deze wordt heel snel bijgestaan door de Toyota BZ3. Dat moet een regelrechte aanval worden op de Tesla Model 3. De auto zal een elektrische sedan in het D-segment zijn. Net als de bestseller van Tesla, inderdaad.

Eerst in China, dan bij ons

In eerste instantie – in 2023 – komt de Toyota BZ3 in China op de markt. Daar zijn ze net even wat progressiever dan wij in Europa als het gaat om overstappen op elektrische auto’s. Elektrische sportsedans schijnen enorm populair daar te zijn.

Dan – in 2024 – is het tijd voor de Toyota BZ3 om zijn Europese debuut te maken. Omdat auto’s in China aangemeld moeten worden bij het Chinese Ministerie van Transport, is er al het een en ander bekend.

Toyota bZ3

Er komen twee versies, eentje met 180 pk en eentje met 240 pk. In beide gevallen lopen ze niet harder dan 160 km/u. Dat is niet zo denderend als bij de Model 3. Waar de Toyota BZ3 het moet gaan ‘winnen’, is het gewicht (niet dat de Model 3 enorm zwaar is overigens).

De BZ3 weegt namelijk tussen de 1.710 en 1.840 kg. Toyota werkt samen met BYD met de accu’s. Deze moeten een veel hogere energiedichtheid hebben, waardoor je minder ruimte kwijt bent aan accu’s en minder last hebt van het excessieve gewicht van accu’s.

Via: Autocar.

Meer lezen? Dit zijn alle generatie van de Toyota Crown op een rij!

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model Y politieauto achtervolgt Mustang
    Video: Tesla Model Y politieauto achtervolgt Mustang
  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla Model X
    Marktaandeel Tesla gaat extreem kelderen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Toyota

Vorig bericht: « Raar maar waar: 10-jarige koopt een Lamborghini Urus
Volgend bericht: Max Verstappen wordt vader? [UPDATE: voorlopig niet] »

Lees Interacties

Reacties

  1. porker zegt

    23 september 2022 om 08:19

    Ze bouwen auto’s die na afdanken door ons nog 30 jaar door de rest van de wereld rondrijden. Knap. Maar wat zijn ze lelijk. Of, wat is de model3 toch een stuk beter vormgegeven.

    Login om te reageren
    • jeroenm83 zegt

      23 september 2022 om 10:03

      Tsja, ik zag laatst mijn eigen drol. Die was echt een stuk beter vormgegeven dan die van mijn hond.

      Login om te reageren
    • baf07 zegt

      23 september 2022 om 11:07

      Smaken verschillen. oké, Toyota is niet zo mooi maar een tesla mooi vorm gegeven gaat toch wat te ver😖

      Login om te reageren
  2. driver79 zegt

    23 september 2022 om 08:45

    Ik kan mij niet voorstellen dat deze naam bij mensen blijft hangen…

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      23 september 2022 om 10:12

      dus moet de naam Toyota er altijd bij genoemd worden.

      Login om te reageren
  3. remmenisangst zegt

    23 september 2022 om 08:58

    Ze winnen het dus zeker niet op gewicht t.o.v. de Tesla model 3. Single motor zit op 1610kg en de longrange dual motor zit op 1730kg..
    Of de Toyota moet een 100kwh accu hebben met een range van 700+ km. Dat zou dan wel weer knap zijn voor dat gewicht.

    Login om te reageren
  4. flatsix010 zegt

    23 september 2022 om 09:08

    Wat maakt Toyota toch lelijke auto’s tegenwoordig, en het interieur of prijs maakt niks goed.

    Login om te reageren
    • avdac5 zegt

      23 september 2022 om 10:54

      Zijn vast foto’s van na de euro ncap crashtests.

      Login om te reageren
  5. harrie zegt

    23 september 2022 om 10:08

    Lijkt wel een Faraday Future FF91

    Login om te reageren
  6. karhengst zegt

    23 september 2022 om 11:04

    Gisteren die Ioniq6, nu dit. Worden alle EV sedans expres zo afzichtelijk gemaakt om mensen toch maar naar de crossover (en bijbehorende marges) te pushen?

    Ben geen Skoda fan, zal het wel bijna worden.

    Login om te reageren
  7. cdlop01 zegt

    23 september 2022 om 11:33

    -edit: probeer het eens op een vriendelijke of neutrale wijze. Dank! –

    Login om te reageren
  8. Robin zegt

    23 september 2022 om 16:10

    Lol. Ze kunnen de BZ4X nog niet leveren en nu willen ze al deze verkopen?
    Hopelijk betere bouwkwaliteit deze keer 😂

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North