Hij wordt hier te lande toch niet verkocht, maar we willen toch effe ons plasje over deze auto doen.
We snappen de designtactiek van Toyota wel. Auto’s met een vooruitstrevende aandrijflijn worden in eerste instantie toch vooral gekocht (of geleased) door luitjes die graag onderdeel zijn van de oplossing in plaats van het probleem. Daar hoort een opvallende bak bij, want zo kan iedereen zien hoe milieubewust je wel niet bent. Terwijl je legio fiscale voordelen geniet, maar daar gaat ’t nu effe niet om.
Onlangs presenteerden de Japanners de nieuwe Prius en Prius PHEV, waarbij vooral één ding opvalt: ze zijn opvallend vormgegeven en dan drukken we het netjes uit. Over de Mirai hoeven we het al niet eens meer te hebben.
Checken we bijgaande Corolla facelift, dan is het eigenlijk best een redelijk ogende auto die designtechnisch toch een en ander gemeen heeft met de eerdergenoemde Prii en, in iets mindere mate, de Mirai. Met andere woorden: zo had de Prius er wat ons betreft ook best uit mogen zien.
Al met al best een leuk autootje, waarvan de veiligheidssystemen ook nog eens op punt zijn gezet. Wie er een wil kan z’n heil onder andere in België zoeken.
Een kleine avensis.
Maar geen hybride aandrijflijn en wel een kofferbakje,
Dus niet zo geschikt voor Nederland
Dit is nog wel te pruimen ja, maar mooi is ook weer anders. Toyota en Lexus blijven wat mij betreft toch de koningen van de ongemakkelijke lijnen. Er klopt esthetisch altijd vanalles niet aan Toyota’s. Ze moesten eens kijken hoe het ook kan bij Mazda!
@stationcar: op technisch gebied is er al een samenwerking opgestart. .. hopelijk straks ook het design.
De uitgesproken lijnen vind ik persoonlijk wel iets hebben!
Ik kan er niks aan doen, maar bij die TV reclame van de Prius hoor ik steeds “…lachen om het design” in plaats van “…lag op het design”.
@harrie:
Als je goed oplet bij die reclame zie je dat die hele Prius zelf amper in beeld komt, een keertje van recht van voren (wat nog meevalt) en verder wat details, maar met name de achterkant durven ze niet te laten zien. Hahahaha, ze schamen zich er zelf voor! Komt er een fotograaf een beetje over die auto zwammen alsof het een kunstwerk is. Hoe sneu…
Ach ja, de tijd dat ik de Corolla echt mooi vond is allang voorbij. Maar er is natuurlijk helemaal niets mis mee.
Een lexus logo had ik logischer gevonden
Nette auto! Zo waar een beetje origineel.
Ze zijn allemaal, suf, lelijk, saai en voor mannen met een 9/5 kantoorbaan. Dus ik vind het sowieso al niks
Kijkt als een Japanner die het avondeten van gisteravond in kleine harde stukjes moet uitscheiden.
Man man man
Dankzij het modulaire platform waar de Prius op staat zal de techniek sneller en breder uitgerold worden over de modellen van Toyota. Dus een Auris Hybride, een Corolla hybride een Avensis hybride en de Ct200h etc.. Krijgen we allemaal op termijn, vooral omdat Toyota de diesels als een “helaas moeten we daar ook iets mee”-oefening ziet. Met de hete adem van Hyundai en Kia in de nek zullen ze waarschijnlijk ook drie varianten van de modellen aanbieden, namelijk hybride, plug-in hybride en full Ev.
@w0o0dy: ze kunnen beter helemaal stoppen met diesels, lopen alleen maar stuk
@thefmanl: verklaar u nader?
@ronin1130: google op ‘D4D’
@parker: zo kunnen er nog wel talloze motoren opgesomd worden…
@ronin1130: klopt, talloze D4D’s zijn in de soep gedraaid. Het beetje gedoe met dualmass vliegwielen van bijv. VAG dieseltjes of de beetje turbo problemen bij PSA dieseltjes is echt NIKS vergeleken met de problemen die Toyo heeft gehad met de D4D’s, complete revisies ruim onder de 100dkm waren daar meer regel dan uitzondering.. En ook daar zag je weer het duikgedrag bij dealers.
@parker: alsof je zelf met verschillende d4d motoren bij verschillende toyota dealers hebt gestaan? Iets van een ezel stoot zich….
@mastemaker: nee, maar google even in 5 talen op d4d en je wordt overladen met ellende op wereldwijde schaal.
@parker: en dat hebben andere merken niet? Doe dat dan ook met ‘tsi probleem’, ‘renault elektra probleem’, ‘Elan proef Mercedes’…. Je begrijpt waar ik heen wil!
@mastemaker: allemaal ook vervelend, maar waar het om gaat is dat bij die d4d’s de hele motor in de soep draaide, al bij lage km standen. Dat is iets anders dan een ratelend kettinkje of een auto die omslaat bij een extreme manouvre. En de manier waarop Toyota er aanvankelijk mee omging (ontkennen, rekening bij de klant proberen te innen etc.)
@parker: ik vrees inderdaad dat er meer “fuzz” rond wordt gemaakt omdat het hier Toyota betreft, welke nog steeds het aura van betrouwbaarheid heeft. En het grote voordeel is inderdaad dat de problemen inderdaad werden toegegeven door Toyota en ook velen hiervan onder garantie werden hersteld.
Nog steeds niet om aan te zien
Ziet er prima uit.
Een leuk bakkie weer, denk er een paar leuke sloffen onder en het is helemaat tof..
Persfoto’s ook echt in het donkergrijs…manmanman. Zal kwalitatief echt een superdegelijke wagen zijn. Maar ze zetten m nou niet echt aantrekkelijk neer, vind ik.
@josmarinissen:
Nog altijd beter dan dit soort debiele persfoto’s…..
http://www.bmw.nl/dam/brandBM/marketNL/countryNL/nl_NL/newvehicles/2-serie/active-tourer/2014/foto-video/bmw-2-serie-active-tourer-wallpaper-03-1920×1200.jpg.resource.1422374530733.jpg
Die Corolla is wel goed gelukt! Het heeft wel wat.
Suffe zij- en achterkant en dan zo’n agressieve neus erop. Hoe verzinnen ze het?
Toyota design is hopeloos. Net als dat van Honda, Mitsubishi en Subaru.
Mazda en Nissan zijn de enige Japanse merken die er wat van bakken qua vormgeving.
Maar wel stuk beter dan de Prius en dat waterstof hok.
Het design is inderdaad erg vreemd gekozen, maar de techniek en stabiliteit van deze is uitmuntend.
@st220: dat weet je nu al? Glazen bol?
Waarom ziet de Prius er niet normaal uit? Omdat Toyota geen concurent van zichzelf wil zijn, een verkochte corolla levert meer op dan een Prius.
Waarom toyota zijn auto’s nooit meer in een fatsoenlijke verpakking stoppen. Zoals de avensis T25 ziet er al een stuk strakker en zakelijker uit dan wat ze tegenwoordig maken.
In vroegere jaren de verkooptopper bij Toyota samen met de Carina. Beiden auto’s zijn al een tijdje niet meer maar volgens mij is de Corolla ( Als sedan) ook nog (even( verkocht geweest naast de Auris?
Ik vind er niks aan. Een CarinaE was destijds best een aardige auto en de Corolla HB GTI een bommetje maar tegenwoordig zijn het zo’n beetje alleen Aygo’s en een enkele keer een Yaris (Bij de 50+ers) of een lease Prius/prius+
@milan0: Corolla is hier altijd verkocht geweest als de 4-deurs Auris. Is niet van naam veranderd.
En er wordt gewerkt aan meer speelse modellen beloven ze, en in afwachting is er nog steeds de GT86!
@ronin1130: Waar is hier? In Nederland was de Corolla er als sedan ver voor de Auris ooit bedacht werd.De Corolla sedan is in Nederland tot 2010 te koop geweest naast de Auris.
@milan0: En dan had/heb je nog de Toyota Verso die tot ca. 2009 Corolla Verso heette.
@milan0: zoals ik zei … de 4-deurs die zijn technische basis deelt met de Auris heeft de naam Corolla behouden. Waarbij de Auris de opvolger van de 3- en 5-deurs (en break) Corolla is. Om de één of andere reden hebben ze de ‘oude’ naam voor deze koetswerkversie behouden.
@ronin1130: Dan bedoelen we dus hetzelfde.
Ik denk dat de naam Corolla toen gevoerd is voor de behoudendere kopersgroep want sedan en “vertrouwde” naam.