• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota en diesels zijn binnenkort weer een dingetje?

Auteur: willeme, gepost 1 april 2020 om 22:45 – 10 Reacties

Toyota Hilux GR Sport Dubb

Huh? Toyota en diesels worden weer een hot item?

Tegenwoordig zijn veel merken bezig met het opschonen van hun programma. Letterlijk. Alles moet grootschaliger, techniek moet met zoveel mogelijk modellen gedeeld kunnen worden en oh ja: elektrificatie is een dingetje. Nu is de plug-in hybride in Nederland al lang bekend, maar in veel landen wordt deze vorm van aandrijving echt interessant.

Zelfontbrander

Maar nog niet zolang geleden was het afschaffen van de zelfontbrander een trend. Je weet wel: Toyota en diesels zijn officieel uit elkaar. Met trots werd het aangekondigd. In Europa worden er ook bijna geen Toyota’s met dieselmotoren verkocht. Nu gebiedt de eerlijk te zeggen dat ze dat sowieso al niet meer deden. Althans, voor de personenwagens. Voor de terreinwagens en bedrijfswagens wordt de oliestoker nog wel aangeboden, ook in Europa.

Toyota Hilux GR Sports

Satansap

Maar toch, de combinatie benzine, hybride en waterstof lijkt voor Toyota de toekomst te zijn. Toch is er ook nog een beetje hoop voor de liefhebbers van Satansap. Je zou denken dat Toyota niet meer gaat investeren in dieseltechnologie. Maar wat blijkt: dat doen ze wel, en hoe! Volgens Cars Guide (uit Australië) is Toyota aan het broeden op een V6 diesel. Dat niet alleen, het moet een topdiesel zijn voor een heus Gazoo Racing-product.

Toyota en diesels

Gazoo Racing

Gazoo Racing is de sportieve tak van Toyota. Die houden zich bezig met de autosportactiviteiten alsmede de sportieve straatauto’s. Daar komt een Toyota GR Hilux bij. Volgens de publicatie is de motor sowieso sterker dan de oude V8. Voor deze context, de V8 is al sinds jaar en dag goed voor 272 pk en 650 Nm. De Ford Ranger Raptor mag dus op gaan passen.

Toyota en diesels

Geduld

Dan het slechte nieuws: je moet wel even geduld hebben. De Toyota GR Hilux staat pas gepland voor 2023. De zescilinder Toyota dieselmotor kunnen we al verwelkomen in 2021 in de Land Cruiser.

Wel opmerkelijk, de volgende generatie Hilux en Tacoma zullen beide opgevolgd worden door dezelfde auto. De Tacoma is de compacte pick-up die geleverd wordt in de Verenigde Staten. Er is overigens al een Toyota Hilux GR Sport van de huidige generatie. Dat is deze pick-up met dubbele cabine die je op de afbeeldingen ziet.

Gazoo Racing badges

Ook interessant!

  • YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen
    YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen
  • Toyota Fortuner GR Sport
    Dít is de laatste Gazoo Racing van Toyota
  • Hilux GR Sport
    Hilux GR Sport is ook voor Nederland
  • Dit is de SNELSTE Toyota GR Supra

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, Diesel, Gazoo-Racing, hilux, pick-up, Toyota

Vorig bericht: « Volkswagen Atlas BaseCamp is zowaar een stoere SUV
Volgend bericht: Hyundai dagdroomt met onmogelijke Nexo N en Palisade N »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jantje_555 zegt

    1 april 2020 om 22:59

    lijkt me een 1 april bericht hoor….

    Login om te reageren
  2. ty5550 zegt

    2 april 2020 om 02:42

    Er zou een V6 diesel moeten ontwikkeld voor de nieuwe landcruiser 300 om de bestaande V8 diesel te vervangen. Dat Toyota deze motor vervolgens ook zou gebruiken voor een Toyota Hilux met GR badge lijkt vervolgens pure speculatie van de Aussies. Niets is uitgesloten, Audi gebruikt voor zijn S modellen ook meer diesels maar mij lijkt het straf dat een merk dat zo hybride promoot in Europa een topmodel met diesel zou aanbieden. Misschien nog in hybride vorm?

    Login om te reageren
  3. lekbak zegt

    2 april 2020 om 09:52

    Die oude V8 gaat echt nog gemist worden. Een 3.0 met richting of over de 300pk is veel te afhankelijk van de turbo’s. Het is al 20 jaar aan de gang dat diesels steeds minder kracht krijgen stationair en de eerste paar honderd toeren daarboven.

    Iets wat vreselijk irritant is als je met hoge gewichten aan het manoeuvreren bent of als je offroad rijdt. Heb je 300pk onder de kap en dan moet je nog wegrijden met 1200rpm ipv stationair. Vroeger had je 110pk en toen kon je alles stationair doen met hetzelfde gewicht. Dan heb je veel meer controle en precisie.

    Zodra je iets anders doet dan op een verharde weg met een personenwagen rijden wil je domweg slagvolume. Vermogen is dan niet belangrijk, dat is leuk voor op de snelweg. Daarom rijden vrachtwagens van 12 ton met 150pk uit een 4,5 liter rond en niet met een 3.0 V6 met 300pk.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 april 2020 om 11:27

      Je wilt juist geen groot slagvolume, want een groot slagvolume betekent bij een lage belasting automatisch een hoog verbruik. Wat je eigenlijk wilt is koppel en wel vanaf 0 toeren, dat kan een kleine motor met turbo je niet meteen leveren maar een elektro motor wel. Wat je dus eigenlijk wilt is een hybride 3.0 V6, daarmee kom je wel soepel weg en is het verbruik bij lage belasting toch niet al te hoog. Kijk maar eens rond, 2/3 van de aanhangers die je ziet rijden zijn leeg. Dat is logisch want je moet meestal de aanhanger ophalen (lege rit), vullen en de inhoud afleveren (volle rit) en de aanhanger weer wegbrengen (lege rit). Daarom is een motor met een groot slagvolume niet de optimale manier om je doel te bereiken.

      Login om te reageren
      • widodh zegt

        2 april 2020 om 12:07

        Een Elektromotor is daar inderdaad juist perfect voor. Kan vanaf 0 rpm bijna maximaal koppel leveren. Koppel zoiets aan een kleine batterij en je hebt het werkpaard waar iemand naar zoekt.

        Of gewoon een hele grote batterij en de hele ICE er uit gooien ;-)

        Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    2 april 2020 om 12:24

    Toch weer diesels om de gemiddelde Co2 uitstoot van het modellengamma omlaag te krijgen. Het kan raar lopen…..

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    2 april 2020 om 12:24

    Toch weer diesels om de gemiddelde Co2 uitstoot van het modellengamma omlaag te krijgen. Het kan raar lopen…..

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      2 april 2020 om 13:38

      Of zijn we te hard van stapel gelopen?

      Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      2 april 2020 om 14:47

      Toyota is het merk met de laagste Europese CO2 uitstoot dankzij alle hybrides (Tesla wordt immers samen met FCA geteld). Ze kunnen gewoon business as usual verderdoen om met de vingers in de neus de CO2 normen te halen.

      Login om te reageren
  6. mauwerd zegt

    2 april 2020 om 16:15

    Deze telt ook niet met de personenauto’s mee toch? Dit is een pickup. Een lekker 1.6 zonder dat hybridegedoe verkopen ze helaas niet meer, a

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North