• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota gaat zich mengen in de strijd der super-SUV’s

Auteur: Loek, gepost 22 augustus 2024 om 21:03 – 11 Reacties

Naast een Aston Martin, Lamborghini, Ferrari en Maserati kan je ook kiezen voor een Toyota. Waarom wil je dat?

Luxemerken en SUV’s gaan tegenwoordig hand in hand. Dat was vooral het redmiddel van supercarbouwers om de cijfers op te krikken. Dat zou Toyota in theorie niet nodig hebben. Die verkopen genoeg SUV’s en andere auto’s om goede cijfers neer te zetten. Toch is Toyota’s ex-president en nu chef vaak bereid om dingen te doen ‘omdat het kan’. We hebben het wel over iemand die speciaal omdat ‘ie het tof vond een GR-versie van de luxueuze Century uitbracht. Gewoon, vond ‘ie leuk.

Bij gebrek aan officiële afbeeldingen van de GR Century moet dit schaalmodel dat werk even overnemen.

Super SUV

Nu is er ook een SUV-versie van de Toyota Century. Als luxepaard, uiteraard. En zo’n GR Century als sedan slaat natuurlijk nergens op, behalve Mercedes en de S AMG durft eigenlijk bijna niemand dat aan (de M760Li en S8 zijn niet ontwikkeld door het sportlabel van BMW en Audi).

Des te meer booming is de markt der super-SUV’s. De Century als SUV is Toyota’s antwoord op de Bentayga en Cullinan, zeg maar. Ten tijde van de introductie van de Century werd al een extra heftige GR-versie getoond als een soort experiment. Nu blijkt dat er wel interesse voor is. Carscoops meldt dat Century-eigenaren van Akio Toyoda hebben gehoord dat het ding in productie gaat. Toyota plakte er zelfs het heftigste label GRMN (Gazoo Racing: Masters of the Nürburgring) op: dat belooft wat.

Toyoda is er nog een beetje vaag over, maar zegt dat hij een ‘Century GR voor meer mensen dan alleen zichzelf’ wil. Hij benoemt de Japanse markt, maar ook de Chinese markt zou een belangrijk doelwit worden voor de Toyota Century GRMN. De upgrades voor de GRMN zijn optisch, met dikkere bumpers en allerlei sportieve aankleding. Wat het qua motor wordt is ook nooit bevestigd, maar als Toyota echt wil meedoen met de grote jongens moet het wel meer worden dan de hybride 3.5 V6 die de Century SUV in de basis krijgt.

Ook interessant!

  • Century SUV is een Rolls-Royce Cullinan, maar dan van Toyota
  • Autoblog Spot van de Week: Toyota Century V12
  • Toyota Urban SUV is de volgende bestseller van Toyota
  • Toyota maakt auto speciaal voor mensen met overgewicht

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

century, Century-SUV, Toyota

Vorig bericht: « Doodsaaie budgetauto wordt keurige sedan
Volgend bericht: GP Nederland 2024: tijden en wat je moet weten »

Lees Interacties

Reacties

  1. KEV9 zegt

    22 augustus 2024 om 21:39

    Ik heb vandaag proefrit gemaakt in de 2025 versie van de Cadillac Escalade. Je moet als autobouwer van goede huize komen om deze te verslaan op het gebied van comfort, luxe, en ruimte.

    Login om te reageren
    • Lambrusco zegt

      22 augustus 2024 om 21:57

      Tof! In The USA of de Europese / Nederlandse versie? Ik hoop het laatste.. je ziet ze hier te weinig haha. Duur geintje denk ik?

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        23 augustus 2024 om 15:24

        Nee, in Frankrijk.

        Login om te reageren
    • okdoei zegt

      23 augustus 2024 om 08:30

      U bent professioneel ritmisch dichter?

      Login om te reageren
    • minimoke1984 zegt

      23 augustus 2024 om 11:53

      Al uw argumenten zijn niet interessant als de auto onbetrouwbaar is. En laat dat nou t sterke punt zijn van Toyota… Daarnaast een “Cadillac” is leuk in USA, hier in Europa stelt dat merk eigenlijk niks voor. Dit i.t.t. de Europese merken (audi/bmw/mercedes, porsche, jaguar) of nog meer (rr, bentley, am enz) die in de USA gezien worden als een vorm van luxe, status. Iedere Amerikaan wil eigenlijk een Europese auto maar weinig Europeanen willen een Amerikaanse auto..laat staan een cadillac. Zegt denk ik genoeg

      Login om te reageren
  2. lpgbarrel zegt

    22 augustus 2024 om 21:52

    Toyota Century GR?! Ik wil meer weten! Guilty pleasure

    Login om te reageren
  3. hotze zegt

    22 augustus 2024 om 22:41

    Ziet er niet verkeerd uit. Fraaie koplampen bijvoorbeeld.

    Login om te reageren
  4. William zegt

    23 augustus 2024 om 07:54

    Toyota heeft blijkbaar 2 versies van die V6? In de Tundra is de inhoud 3445 cc, maar in de LS500h zit een versie die 3456 cc inhoud heeft. De hybride heeft dus een fractie meer inhoud.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      23 augustus 2024 om 10:20

      Misschien een langere slag?

      Login om te reageren
  5. cdlop01 zegt

    23 augustus 2024 om 11:54

    Bijzondere wagen, imo, veel mooier dan de Cullinan en voor helft van de prijs in Japan. Echt iets voor Azie, niet voor Europa.

    Login om te reageren
  6. dilbert zegt

    23 augustus 2024 om 12:56

    De 3445 cc is de V35A-FTS, de V6 met Turbo en nieuwer, te vinden in de GX550, Land Cruiser 300, LX 600, Tundra, Sequoia…..
    De V35A-FTS is In principe de vervanger van de 5,7 L V8 (3UR-FE) en de aktuele Topmotor, naast de V8 van de LC500 (2UR-GSE) die waarschijnlijk niet lang meer aangeboden gaat worden.

    De 3456 cc is zonder turbo, vaak met Hybride (RX450H) aangeboden, en wat ouder.
    Deze wordt nu vaak door de 2,4 I4 met Turbo & Hybride of 2,5 I4 met Hybride zonder Turbo vervangen (nieuwe RX500, Land Cruiser 250, 4Runner GEN6, Tacoma,…)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North