• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota GR Yaris met automaat wordt ‘baanbrekend’

Auteur: Loek, gepost 20 oktober 2023 om 19:03 – 6 Reacties

Is een baanbrekend goede automaat genoeg om de handbak in de Toyota GR Yaris overbodig te maken?

Je kunt ellenlange discussies houden over of een auto, voor het gemak even er vanuit gaande eentje met een liefhebbersstatus, met handbak of automaat beter is. Zelf schakelen is qua gevoel natuurlijk ultiem, maar automaten zijn tegenwoordig zo goed dat ze meestal sneller zijn. En lekker flipperen geeft je ook controle over hoe je schakelt.

Goede automaten

Je kunt het zo zien: het blijft voorkeur, maar hoe snel je voor een automaat kiest heeft er ook mee te maken hoe goed de automaat is. Porsche’s PDK bijvoorbeeld, die wordt geroemd om hoe episch deze is in vrijwel elke Porsche. Als de keuze zoals vroeger een nogal trage slushbox is vergeleken met een lekkere handbak, dan kies je de handbak.

Toyota GR Yaris

Dat begint met überhaupt de keuze hebben, wat je tot op het heden in de Toyota GR Yaris nog niet hebt. Nou is dat wel het type auto waar een handbak alles is wat je wenst, maar daar komt verandering in. Toyota komt namelijk met een automaat voor de GR Yaris. Dat wisten we stiekem al, maar nu doen wat mensen die er al ervaring mee hebben wat erover uit de doeken.

GR Yaris automaat wordt baanbrekend

Wie nu al direct de mening heeft gevormd dat handbakken het beste zijn en automaten per definitie de auto ruïneren, moet even… tsja, die mening kunnen we waarschijnlijk niet veranderen. De automatische bak voor de GR Yaris heet DAT, Direct Automatic Transmission. Deze wordt bestempeld door Akio Toyoda als ‘baanbrekend’. Een echte gamechanger. En de ex-grote baas van het merk kan het weten.

Voorspellen

Ook testrijder Hiroaki Ishiura is positief. Die voegt toe dat het voordeel van de DAT is dat de Toyota GR Yaris, net als jijzelf, kan voorspellen wat er gaat gebeuren. Als jij afremt voor een bocht, weet de auto dat je daarna op volle kracht wil optrekken. Dan heeft de auto al voor jou geschakeld om in de optimale versnelling te zitten. Normale automaten draaien het meestal om: die wachten tot jij ze op hun lazer geeft en dan pakken ze de ultieme versnelling.

Toyota productie op z'n gat door opmerkelijke reden

Wanneer de Toyota GR Yaris met deze automaat op de markt komt is niet bekend. De verwachting is vroeg in 2024. Zou jij een goede automaat prefereren over een handbak?

Ook interessant!

  • 740 pk (!) Toyota GR Yaris is geen bommetje meer
    740 pk (!) Toyota GR Yaris is geen bommetje meer
  • Geef je Toyota GR Yaris bredere heupen dan Kim K.
  • Toyota brengt leukste motorsport-trend naar de GR Yaris
  • Toyota met sjoemel hardware
    Toyota met sjoemelhardware door crashtests

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

GR-Yaris, Toyota, yaris

Vorig bericht: « Jij mag deze fraaie SUV kopen in Nederland!
Volgend bericht: Doodnormale Mercedes CLS heeft een verrassing aan boord »

Lees Interacties

Reacties

  1. Joris24 zegt

    20 oktober 2023 om 21:18

    Afgezien van al die GR modellen van de yaris- die kunnen me écht niet bekoren – snap ik het gemak van een automaat wel. Een yaris is en blijft wat mij betreft een lelijk ding, boodschappenkrat op wielen, ook al gaat het rap over de ring in deze variant.

    Maar voor wat serieuzere auto’s zou ik nu ook zonder twijfel voor een automaat kiezen. Ik heb zelf oa een audi S2 sedan met 400+ PK (op kenteken), maar als ik ermee doorknal (ook op de ‘ring) is schakelen toch altijd wel een pittig onderdeel van het rijden. Goede moment van koppelen, turbogat, anticiperen op degene voor je en aan de kant sturen voor een passant, remmen voor een bocht. Alles tegelijk en het maakt het bizar intensief rijden.

    Als je, al dan niet met flippers, in een fractie van een seconde door een versnelling knalt, dan is dat zo veel makkelijker… Voor velen hier blijkbaar vloeken in de kerk maar schakelen is vooral als je op de grenzen van je auto rijdt zo ontzetten intens dat ik het niet per sé zou missen.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      21 oktober 2023 om 21:22

      @Joris24: Tja, het is ook wel lekker als je de aangedreven as kunt controleren.
      Dus aggressief terugschakelen op een achterwiel aandrijver om de achterkant los te krijgen bijvoorbeeld.
      Maar misschien lukt dat ook wel met de flippers.

      Login om te reageren
  2. Michel-GR zegt

    21 oktober 2023 om 07:39

    Het is letterlijk een rallyauto en die heeft ten alle tijde een handbak dus deze mogen ze houden hoor ik blijf wel lekker zelf roeren!

    Login om te reageren
    • Foramen zegt

      21 oktober 2023 om 09:57

      Behalve als je een WRC Rallyauto hebt, dan heb je een sequentiële bak met flippers.
      Ieder zo z’n voorkeur, ik zou hem met handbak nooit hoeven maar dit klinkt super.

      Login om te reageren
      • Michel-GR zegt

        21 oktober 2023 om 11:10

        De GR Yaris is een wrc rallyauto en de mijne heeft gewoon een handbak

        Login om te reageren
  3. sanderz28 zegt

    21 oktober 2023 om 09:01

    Goede zet, zal de verkopen alleen maar stuwen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North