Met een GR86 op het circuit, dat moet kunnen. Toch krijgt een eigenaar geen garantie nadat zijn motor in de soep liep op het circuit.
Lang niet alle Toyota’s zijn in hun element op het circuit, maar de GR86 is dat zeker wel. Dit is een uitstekende auto om eens lekker mee over de Nordschleife te knallen. Bij de introductie heeft Toyota journalisten ook niet voor niks uitgenodigd voor een circuitsessie.
Als je met een Toyota GR86 het circuit op gaat, doe je dus geen dingen waar de auto niet voor bedoeld is. Dat maakt het bijzonder zuur dat een Amerikaanse GR86-eigenaar wiens motor plofte op het circuit geen garantie krijgt. Volgens Toyota zou hij de auto ‘misbruikt’ hebben.
Er zijn echter on-board beelden van het incident en het valt reuze mee met het mishandelen van de auto. De beste man rijdt keurig rondjes over het Palmer Motorsports Park, zonder gekke dingen te doen. Dit waren namelijk nog zijn opwarmrondjes.
Op een gegeven moment klinken er echter rare geluiden en uiteindelijk komt er ook rook vanonder de motorkap. De eigenaar rijdt nog wel een flink stuk door nadat de bijgeluiden begonnen. Dat had hij misschien beter niet kunnen doen, maar hij dacht dat de geluiden uit een wielkast kwamen en niet vanuit de motor.
De beelden check je hieronder, de problemen beginnen ongeveer vanaf de zesde minuut:
De auto was nog vrij nieuw, met zo’n 30.000 km op de teller. Desondanks werd garantie dus geweigerd en moet de eigenaar zo’n €12.000 uit eigen zak betalen. Dit heeft hij nog niet gedaan, want hij overweegt om naar de rechter te stappen.
Het is niet bekend wat nu precies het euvel was, maar mogelijk gaat het om een RTV-issue. RTV is een afdichtmiddel dat in de motorolie terecht kan komen en in worst case scenario’s ertoe kan leiden dat de motor in de soep loopt. Dit is iets wat uiteraard onder garantie hoort te vallen, maar als dit op het circuit gebeurt heb je dus dikke pech.
Het is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. Vorig jaar was er namelijk ook een GR86-eigenaar garantie ontzegd nadat zijn motor in de soep was gelopen. De reden: hij had foto’s gedeeld waarop te zien was dat hij de auto op een trackday had gebruikt.
Nadat hij dit verhaal op social media deelde heeft Toyota uiteindelijk de boel toch onder garantie gerepareerd. Daarom is er misschien ook nog hoop voor deze onfortuinlijke Toyota GR86-eigenaar.
Via: The Drive
Thieuke zegt
Ergens wel belachelijk.
Ik zou de garantiebepalingen er nog eens goed op nalezen, als er niets staat over niet op het circuit mogen, en de auto heeft normaal onderhoud gehad moet het gewoon onder garantie verholpen worden denk ik.
Je mag er dus niet meer racen dan kennelijk, maar dan had het toch geen auto moeten worden??
Stefje zegt
Nagenoeg niet 1 producent accepteert garantiegevallen als er aantoonbaar mee op het circuit gereden is. Daarom plakt iedereen die nog fabrieksgarantie heeft het kenteken ook af.
McLaren biedt wel behoudt garantie als je voor elke trackday je auto voor een checkup naar de dealer brengt. Maar zelfs Porsche accepteert het niet als je met je GT2RS over het circuit dendert.
Overigens ben ik wel benieuwd naar een eventuele rechtszaak. Ik denk dat Toyota het dan af gaat proberen te kopen, omdat een eventueel slecht vallende uitspraak ze nog veel meer geld gaat kosten. Dan is het voor hun geen garantie meer maa coulance. Scheelt een stuk als het maar voor 1 iemand hoeft dan.
kniesoor zegt
Kentekens worden voornamelijk afgeplakt om de verzekering niet mee te laten krijgen, dat er met de oto op een circuit wordt gereden. Voor het geval daar schade van komt. Zulke schade is in 99 van de 100 gevallen uitgesloten in de polisvoorwaarden van reguliere verzekeraars.
Porsche – dwz Pon – doet sowieso niet aan garantie als ik de verhalen op de interwebz moet geloven 🙂 Maar ben benieuwd of ze het daadwerkelijk zo bont maken als jij zegt.
none1234 zegt
En dan wordt er een detective bureau ingeschakeld, en loop je kans nooit meer een verzekering te kunnen afsluiten.
Stefje zegt
Ook voor verzekeringen worden die idd afgeplakt, maar dat is niet het thema van het gesprek.
roadster zegt
Lees dit maar eens.
https://www.autogespot.nl/sportwagen-op-circuit-tot-ziens-garantie!
Hupke zegt
Staat ook expliciet in de meeste garanties. Bij de GR Yaris is het expliciet vermeld. Ondanks dat die pas vol vermogen heeft met warme olie en alle 5k km olie en oliefilter moet vervangen…
Foramen zegt
Het is een straatauto geworden, geen raceauto.
Al zou deze auto ieder weekend op het circuit gebruikt worden dan voldoet het normaal onderhoud ook niet, dan kan je als fabrikant hier toch geen garanties op afgeven.
petroldrinker zegt
Toyota europa heeft al meerdere klanten met motor issues van circuit onder garantie verholpen, alleen toyota usa doet lastig…
none1234 zegt
Lijkt me ook, 30k km op een circuit is toch wat anders dan op de openbare weg. Ik heb liever dat hij het zelf betaald, dan dat de kosten bij alle toyota rijders komen te liggen.
Jasp3r zegt
De GR in GR86 staat toch echt voor “Gazoo Racing”. Als je er niet mee op het circuit mag racen, moedigen ze straatracen dan aan?
none1234 zegt
Als je je gmail opent heb je al iets van 30 paginas agreement, dat is voor een gratis email adres. Denk je nu echt dat dit soort dingen al lang niet vastgelegd zijn?
kniesoor zegt
Voor (het equivalent van) EUR 12.000 een berg imagoschade afkopen, mij lijkt het een koopje voor Toyota . . .
Robert zegt
Sterker nog, Toyota’s tak in Europa heeft omwille van z’n ‘onverwoestbare’ imago door de jaren heen heel wat twijfelgevalletjes ‘onder garantie’ verholpen, ook al waren ze dat volgens de voorwaarden niet altijd verplicht.
mashell zegt
Als je reputatie goed is dan is zijn het gewoon marketingkosten om die goed te houden.
ouwedibbes83 zegt
Hij reed idd nog heel rustig, beetje schakellui (heb zelf enkel atmosferische auto’s met schakelbak gereden, dan moest je wel terugschakelen als je wat koppel wilde).
Als ie m op 6:30 had stilgezet, na die eerste onheilspellende geluiden, dan was dat verstandiger geweest. Hoorde ook al een hoge piep bij t afremmen, mss dat daar ook een hoop hitte werd ontwikkeld.
petroldrinker zegt
Wat een sensatie stuk dit weer, in europa zijn er ook al een aantal kapot gelopen en allemaal onder garantir gefixed, alleen toyota usa doet daar moeilijk over, daaeom dat ie eraan denkt naar de rechter te stappen
bluebluered zegt
Toyota US heeft altijd moeilijker gedaan voor garantie, lees ik regelmatig op GR86 fora. Dit is echt niet slechts het 2de geval.
’t Is dan ook een Subaru motor, heb er ook weinig vertrouwen in om op circuit te gaan knallen, daar sta je dan zonder daily en een proces dat maanden/jaren kan duren zonder enige zekerheid…
MrSkyline zegt
Ik denk dat hij in amerika via rechtspraak een heel eind gaat komen, zeker met argumenten als “de auto wordt door toyota via media voorgesteld als een auto voor op het cirquit” en de naamgeving “Gazoo Racing” wekt ook de impressie dat de auto bedoeld is om mee te racen. Met een goede advocaat en een zielig verhaal kom je in amerika een heel eind.
cdlop01 zegt
Terecht garantieclaim geweigerd.
rogerzz zegt
Nou, als dit al ‘racing’ is dan is het niet heel best. Maar de oorzaak; “RTV is een afdichtmiddel dat in de motorolie terecht kan komen” – komt dat door de extra hitte mogelijk? Relatief hoge toeren, dus had ook op de snelweg kunnen gebeuren op een hete dag lijkt mij zo.
Wel enorm slecht zeg, dat zo’n relatief laffe 2.0 liter 200pk motor dit al niet aan kan, en het blijkbaar niet de eerste keer is. Ik zou een terugroepactie dan verwachten. En dit is dan nog niet eens gechipt/gemod zo lijkt het.
baardmijt zegt
2,4 liter, 234 pk.
Maar mee eens dat die dit zou moeten kunnen hebben.
zjos zegt
Als een motor bij dit tempo al de geest geeft dan deugt er toch echt iets niet. Zo hard rijdt en lang hoog in de toeren doet hij nou ook weer niet. Dat hij door blijft rijden bij dat reutelende geluid is natuurlijk ook absurd. Ik krijg als ik het filmpje bekijk ook niet het idee dat de bestuurder een ervaren circuittijger is.
cdlop01 zegt
Je hebt geen idee hoe eerder met deze auto is gereden, en afgeragd.
wimof zegt
De reputatie van deze motor is zeer bedenkelijk.
Subi performance heeft er aantal thema video’s over gemaakt.
En dan praten we nog niet over de constructie gebonden “eigenschappen” wanneer deze motor op leeftijd komt, de dichting tussen de waterdoorvoerpijp gaat lekken (en dat zullen ze) en het water het carter inloopt.