Toyota GT86 Shooting Brake: leuker dan het origineel?

Auteur: , 37 Reacties

De gewone GT86 weet hier op AB de handjes immers niet echt op elkaar te krijgen, wellicht lukt het de Jap nu wel.

Is het de Toyota-badge? Zijn het de bandjes in de maat Prius? Is ‘ie op de NL markt gewoonweg te duur om nog voor leuk door te kunnen gaan? Geen hond weet het, maar de liefdesbaby van Toyota en Subaru weet vooralsnog weinig harten te veroveren op Autoblog. Misschien dat deze Shooting Brake daar verandering in brengt.

De onthulling van deze one-off is in elk geval goed voor wat broodnodige exposure en Toyota grijpt het moment dan ook met beide handen aan om te wijzen op de licht opgefriste GT86. Voor het komende modeljaar krijgt de pretmobiel nieuw ontworpen LED-verlichting en grotere velgen. Het interieur krijgt een verbeterde “touch & feel”, dus we rekenen nu op leer dat soepeler aanvoelt dan de bips van Kim Kardashian.

Op een productieversie van de Shooting Brake hoeven we niet te rekenen, maar dat had je waarschijnlijk al door. Gelukkig hebben we de Hyundai Veloster nog.



37 reacties

Ziet er beetje uit als een CRZ. De normale GT86 is met wat mods overigens gewoon heel gaaf te maken, maar tegenover de FT86 concept is hij gewoon te saai
@jzaero: CR-Z inderdaad.
@jzaero: jupp, deze vind ik niet mooier dan de “normale” gt86
@jzaero: meer op een Hyundai Veloster
@jzaero: Dat is voor het eerst dat Japanners de Veloster kopieren, dus on topic: laat dit maar..
Verlengde Honda CR-Z met andere lichtunits imho
Origineel? In 1995 misschien ..
Huyndai veloster?
Nee. Het uiterlijk is het probleem niet. Het probleem zit hem erin dat dit een hele leuke auto voor 250-300pk is, terwijl hij alleen met 200pk te krijgen is. Hij is leuk, maar mist net dat beetje “oempfh”.
@Edge: Dat valt allemaal op te lossen, zelfs zonder gewicht toe te voegen
Waarop is het gebaseerd dat de GT86 weinig harten hier heeft veroverd. Ik vind het een supergave auto met een hele mooie moter, die soms bekritiseerd wordt omdat hij te weinig power zou hebben. Maar ik denk dat iedereen hem hier wel voor de deur zou willen hebben staan.
Ik snap de negatieve (en pk-hongerige) reacties hier op AB eigenlijk nooit.

Toen ik opzoek ging naar een nieuw sportief wagentje zaten ze qua budget allemaal een beetje in de zelfde range, waarbij de gt86/brz inderdaad het langzaamste is. Maar ondanks de test ritjes in een 135i, 125i, a250 en ervarinen in GTI’tjes gaf de GT86 mij als enige het echte “happy-gevoel” toen ik er in reed.

Ja hij is niet zo snel als zijn concurrentie, ja hij is niet zo grippy als dat hij er uit ziet. Maar het is wel één van de weinige auto’s waar ik zo veel plezier mee heb zonder dat ik op hoge snelheid moet rijden. Ik rij nog steeds op de prius bandjes, wat er voor zorgt dat ik bij elke bocht/rotonde die ik vlot wil nemen op moet letten en bezig ben met rijden. Dat is toch precies wat je als autoliefhebber wilt?

Aftermarket turbo’s en superchargers en andere performance onderdelen zijn er genoeg te krijgen, dus als je hongerig bent naar pk’s kan je voor een kleine prijs serieuze pk’s er uit persen. Voor mij hoeft dat allemaal niet aangezien ik de wagen als daily gebruik en het leuk vind om elke versnelling die toeren in te klimmen.

En die shooting break hoeft er wat mij betreft niet te komen, het blijft me verbazen wat ik er elke keer in weet te proppen als het nodig is ;-)
@86x86mm: Ja, Kraftwerks heeft een eitje voor $ 3995,- die na gelang type brandstof 90-125 pk meer oplevert.

http://store.kraftwerksusa.com/kraftwerks-brz.html
@86x86mm: u is een liefhebber1 Gefeliciteerd, ik vind het een leuke wagen!
@86x86mm: Mooi! Ik vind het een hele leuke auto, fijn dat er mensen zijn die in de markt zijn voor dit soort auto’s en die mening delen.
Kan me heel goed vinden in je beschrijving. Een auto die mooi in balans is, die ook bij minder idiote snelheden veel rijplezier geeft, top!
Maar veel mensen houden van diesels, automaten, koppel, comfort tegenwoordig. Allemaal filters van puur rijplezier. Soms is minder echt meer.
@86x86mm: Zet een VW Up op 13inch fietsbanden en hij rijdt ook spannend. Een auto expres minder goed & veilig maken met dunne bandjes om een auto ‘speelser’ en minder grippy te maken; noem ik nou niet echt een pluspunt !
@dawwg: Ik heb nog nooit een prius eigenaar horen klagen dat hij zijn auto niet veilig vond.
Dus voor het geval jij veiligheid van een wagen 100% baseerd op de banden keuze wil ik je geruststellen dat de 215/45/R17 bandjes veilig genoeg zijn voor de openbare weg.
Daarbij is er niemand die je verbied om dit aan te passen, bij aanschaf kan je er voor kiezen dat de dealer er breedere velgen en yokohama’s met meer grip onder plaatst als je dat graag wilt.

Maar goed, het mooie is dat er genoeg type auto’s zijn om uit te kiezen afhankelijk van iemand zijn wensen.
Dus als iemand een zwaar onderstuurde wagen stukken beter vind rijden door zijn super brede plakkende bandjes heb ik daar niets op tegen.
De garages trouwens ook niet want die slijten erg graag dat zachte, dunne en breede rubber. Al dan nog niet te spreken over de extra slijtage aan een wagen door de extra verkregen grip.
@86x86mm: Het punt is, dat het zwakte bod is en dat de auto fabrieksaf niet op de meest veilige manier geleverd wordt, maar er worden EXPRES smallere bandjes opgezet om de auto speelser te maken. Zet er dik rubber op en de auto is oersaai wegens het gebrek aan vermogen … snap niet hoe je dat (netto) een PLUSpunt kunt noemen, op het feit na dat de bandjes dan goedkoper zijn.
@dawwg: Je kaart hier precies twee tegenstrijdige punten aan:
1) Fabrikant moet een zo veilig mogelijke auto leveren
2) Dik rubber maakt een auto oersaai

Elke nieuw afgeleverde auto in nederland voldoet aan de veiligheidseisen die gesteld zijn, en is dus per definitie veilig.
Ja sommige wagens hebben voetgangers-airbags, nightvision en automatische rem systemen en zullen wellicht veiliger zijn.
Het is dus volledig onterecht dat jij insinueert dat de gt86/brz onveilig is, elke auto gaat dwars en is met piepende bandjes door de bocht te krijgen.
En daar komt jou tweede punt om de hoek kijken, hoe meer grip een auto heeft hoe hoger je snelheid kan zijn als je een bocht maakt of wegsprint.
Dus wil je harder door de bocht zonder grip te verliezen (jij omschrijft dit als oersaai) kan dat met (o.a.) betere banden, maar ik waardeer het dus dat dit ook mogelijk is om de snelheidsbeleving te hebben bij een lagere snelheid.

Keuze één is precies de keuze die mijn vrouw maakte voor haar oersaaie station met een dikke diesel en “vervelende” systemen die ingrijpen/corrigeren tijdens het rijden.
Mijn voorkeur gaat juist precies naar de keuze die jij niet snapt en dat is niet erg.
Ik wil graag een RDW auto welke niet oersaai is, met mij communiceert tijdens het rijden en mij elke km blij maakt.
Dat het dan een uitdaging is om andere auto’s bij te blijven neem ik dus op de koop toe, sneller zijn dan andere maakt mij niet per definitie blij.
Nu is hij al helemaal z’n charme kwijt.
Wtf? Nee dank je…
Die bak is gewoon underpowered, met een turbo erop had hij meer harten veroverd gok ik.
Dat is geen one-off maar een rendering.
En als hij niet zo duur was of meer vermogen had dan had ik hem ook wel voor de deur gehad.
Ik vind de GT86 leuk.
Één van de weinige Japanse auto’s die ik op de oprit zou willen.
Deze versie mag het ook zijn, ziet er apart uit!
Zoals vaker met “leuke” en “goedkope” sportauto’s, ze spreken doelgroepen aan, welke ze niet kunnen betalen (of leasen).
Ik vind de normale juist erg leuk!
Ik dacht gelijk: een Honda CRZ!
Gaaf ding!

Krijg hetzelfde gevoel erbij als toen ik als veertienjarig jochie voor het eerst de tweede generatie CRX zag: hebben, hebben, hebben!

Jammer dat Honda zelf al jaren niet meer zulke auto’s bouwt. In de jaren tachtig was het zo’n sportief merk, heg was een soort van Japanse bmw.

Toyota doet het daarentegen juist beter dan ooit en heeft erg leuke modellen in het assortiment. Leuk dat ze met dit soort eigenwijze modellen komen.
@moveyourmind: …wel jammer dat het een one off is…
Die achterkant lijkt 1-op1 te komen van de Lexus CT200h. Ik vind hem er niet mooier op geworden.
Auto is in mijn ogen ook aan de dure kant. Had niet meer mogen kosten dan pakweg € 30.000,-
Dan is de prijs voor een 2e auto nog goed te doen, maar nu is de wagen eigenlijk gewoon te duur.
De hele auto is eigenlijk een probleemgeval. Je betaalt bijna 50k en krijgt daarvoor 200 pk, een (subjectief) niet echt jaw-dropping uiterlijk en een interieur dat zo uit de Mitsubishi Space Star lijkt te komen. De prestaties van een GT86 kun je zelfs voor de helft van het geld krijgen in een Ibiza Cupra. Dan zou je nog kunnen zeggen dat een GT86 door de RWD een uniek aanbod is, maar dat is sinds de Mustang 2.3 Ecoboost (52k, 317 pk) ook niet meer zo. Je houdt dus een auto over die alleen interessant is voor liefhebbers van Japanse sportwagens met 50k op de bankrekening, die hebben ‘m dan ook alle drie al gekocht.
Meh, die lexus achterlichten die in 2005 al hondslelijk waren hebben nu wel een heel hoge halfordsfactor. Als ik toch in deze klasse n auto zou moeten kopen ziet de Mx 5 of de 124 echt n miljoen keer beter uit.
Gadverdegadverdegadverdegadverdamme!!?
Ik vind die GT86 ook wel een leuke auto tussen al dat saaie gedoe. Ja, je zal er wel wat meer paarden in moeten gooien maar dat is niet al te moeilijk….
Ik denk dat alles soepeler aanvoelt dan die homp plastic van Kim Kardashian…

Verder doet dit me minder dan de normale GT86, dat is namelijk best een geinig dingetje.
Best wel een leuke auto

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).