• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota is opnieuw de grootste autofabrikant ter wereld

Auteur: ricardo, gepost 23 januari 2014 om 14:49 – 24 Reacties

" title=


Een zwakke Yen en nieuwe modellen hebben Toyota op de #1-positie gehouden, nipt voor de grote concurrenten uit Duitsland en de VS.

Nadat ze in 2011 door de Amerikanen van General Motors van de troon werden gestoten, pakten ze in 2012 de titel van allergrootste weer terug. Vorig jaar is daar geen verandering ingekomen, want het concern – inclusief Daihatsu en Hino – zette wereldwijd 9,98 miljoen voertuigen weg. Een plus van 2%. Thuisland Japan was alleen al goed voor 2,29 miljoen units (-5%).

Hiermee verslaan ze de grote concurrent uit Detroit, dat in 2013 uitkwam op 9,71 miljoen stuks. Volkswagen heeft, eveneens net als vorig jaar, de derde plek in handen met 9,7 miljoen voertuigen. Iets waar Volkswagen alle aan doet om verandering in te brengen, de Duitsers hebben namelijk al geruime tijd om in 2018 de grootste te worden.

Verkoopcijfers Toyota 2013

Toyota gooide er ook een verkoopvoorspelling voor dit jaar uit. Ze verwachten een groei van 3%, waarmee ze zouden uitkomen op 10,4 miljoen auto’s, trucks, bussen, etc. Mocht dit lukken, dan zijn ze de eerste autotoko die de grens van 10 miljoen passeert.

Toyota liet eerder deze week al weten wereldwijd meer dan 6 miljoen hybride modellen te hebben verkocht.

Ook interessant!

  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Dit is de snelste auto ter wereld, maar dan agressiever
  • Helaas, je kunt de snelste auto ter wereld niet meer kopen
  • duurste Supra ter wereld
    Officieel: de duurste Supra ter wereld [updated]

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, GM, Toyota, Volkswagen

Vorig bericht: « Justin Bieber gearresteerd na dronken straatrace in Lambo
Volgend bericht: Wald gooit tuning op de Porsche Cayenne »

Lees Interacties

Reacties

  1. Design_Driven zegt

    23 januari 2014 om 14:59

    Nou gefeliciflapstaart, heb je er iets aan?NEE!

    Ik koop liever een auto van een klein sympathiek merk dan van een groot wereld merk, maar ja die worden helaas steeds moeilijker te vinden.

    Login om te reageren
    • autogedrocht zegt

      23 januari 2014 om 15:12

      @sketcher: Welk merk is sympathiek dan?

      Iedereen wil zo toch veel mogelijk geld naar binnen harken? Anders heeft een bedrijf ook geen bestaansrecht.

      Verder zou een volumemerk goedkoper moeten kunnen produceren wat voordelig zou moeten zijn voor de consument.

      Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        23 januari 2014 om 15:24

        @autogedrocht: Een Donkervoort of een Lotus bijvoorbeeld, Ik zeg ook niet dat kleine merkjes goedkoper zouden zijn maar wel leuker.

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          23 januari 2014 om 15:30

          @sketcher: ja kan een fabrikant die Aygo’s, yarissen en Priussen maken toch niet vergelijken met een Donkervoort of Lotus? Dat is een totaal ander publiek om maar niet te beginnen over de prijsklasse… Beetje rare vergelijking imo.

          Login om te reageren
          • Design_Driven zegt

            23 januari 2014 om 15:43

            @str8six: Het enige wat ik zeg is dat de ambitie van die bedrijven ze voor mij niet aantrekkelijker op maken, maar ik ben een beetje in een romantische bui denk ik.

            Login om te reageren
            • lambowambo zegt

              23 januari 2014 om 21:03

              @sketcher: Dan zou je met die romantische bui van je eens bij Morgan moeten gaan kijken. Het is echt prachtig om te zien met wat voor passie die mensen aan de auto’s werken.

              Login om te reageren
              • Design_Driven zegt

                23 januari 2014 om 21:30

                @lambowambo: dat is Idd een prachtig voorbeeld, alleen die houten chassis al. Eens kijken of die in de buurt zitten.

              • imba zegt

                24 januari 2014 om 01:54

                @lambowambo: @sketcher: Houtworm valt zeker ook onder die ”passie”.
                Hoe bij Morgan op een belachelijke wijze hout wordt gebruikt is ronduit lachwekkend.

              • lambowambo zegt

                24 januari 2014 om 09:03

                @imba: Ga eerst eens daadwerkelijk kijken hoe daar gewerkt wordt voordat je zo’n achterlijke conclusie trekt.

              • imba zegt

                25 januari 2014 om 01:00

                @lambowambo: Hoe daar gewerkt wordt is niet relevant. Als Morgan paarden voor haar modellen had gespannen, dan had ik het wel logisch gevonden…

      • 645ci zegt

        23 januari 2014 om 15:35

        @autogedrocht: Als een volumemerk goedkoper kan produceren dan is dat eerder goed nieuws voor de aandeelhouders.
        @sketcher: welk automerk vond je sympathiek dan?

        Login om te reageren
  2. beunhez zegt

    23 januari 2014 om 15:03

    Zit lexus hier ook bij?

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      23 januari 2014 om 15:15

      @beunhez: Uiteraard, maar ik vermoed dat ze dachten dat dat logisch was. Lexus is gestart door Toyota in tegenstelling tot Hino (sinds jaren 60) en Daihatsu (51% van Toyota sinds 1999).

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        23 januari 2014 om 15:58

        @sketcher: Hino is zelfs maar 50.1% in handen van Toyota, Daihatsu inderdaad 51.2%.
        Lexus en Scion zijn 100% van Toyota, die zitten dus ook bij deze cijfers inbegrepen.

        Toyota heeft slechts een minderheidsbelang in Subaru en Isuzu (16,66% resp 5,9%), de aantallen van die bedrijven mogen ze dus niet meenemen.

        Login om te reageren
  3. jessetje zegt

    23 januari 2014 om 15:24

    Goed gedaan hoor! Geef er alleen niet zo om

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      23 januari 2014 om 17:36

      Daar zijn we klaar mee. Nog meer van die bakken op de weg hahah de weinig mooie auto’s die ze maken zie je in Nederland bijna niet op de weg.

      Login om te reageren
  4. lambowambo zegt

    23 januari 2014 om 21:00

    Dat ze maar snel die concept ombouwen naar een 2000GT of Supra en dát eens gaan maken. De GT86 was in ieder geval al een stap in de goede richting…

    Login om te reageren
  5. pursuit zegt

    24 januari 2014 om 14:29

    @Ricardo

    Wat een trieste openingszin zeg… “Een zwakke Yen en nieuwe modellen hebben Toyota op de #1-positie gehouden, nipt voor de grote concurrenten uit Duitsland en de VS.”

    Berg je VAG vlaggetje maar weer fijn op, misschien dat je er volgend jaar mee mag gaan zwaaien.

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      24 januari 2014 om 14:32

      @pursuit: Echt, als je in die zin iets van fanboyisme ziet, ben je redelijk van het padje af.

      Maar verklaar je nader…

      Login om te reageren
      • pursuit zegt

        24 januari 2014 om 14:38

        @ricardo:
        Geen idee of je überhaupt ergens fan van bent, maar de openingszin vind ik van te weinig respect getuigen voor de prestaties van de numero uno.

        Login om te reageren
        • ricardo zegt

          24 januari 2014 om 14:43

          @pursuit: Het is allemaal behoorlijk feitelijk. De Yen was zwak en de verschillen tussen Toyota, GM en VW zijn simpelweg miniem.

          Maar aan je reactiehistorie te zien ben jij degene met een ongezonde voorliefde voor Toyota. Succes daarmee.

          Login om te reageren
          • pursuit zegt

            24 januari 2014 om 14:49

            @ricardo:
            Ik hou wel van een eerlijke niet al te gekleurde verslaggeving. In Nederland zijn bijna alle automotive magazines zo Duits georiënteerd, daar ben ik tegen. Overigens rij ik zelf een Audi, dus die ballon gaat net niet op. Heb wel veel sympathie voor de keuzes die Toyota heeft gemaakt door de jaren heen (keuzes hybride, geen ontwikkeling diesel motoren etc.).

            OT; Met “behoorlijk feitelijk” kan je ook bij de Privé solliciteren! Natuurlijk speelt de koers van de Yen een rol, alleen is deze m.i. beperkt. Zeker aangezien het grootste aandeel Toyota’s gewoon lokaal gefabriceerd wordt (USA/Europa), zelfs de hybride producten.

            Login om te reageren
  6. parker zegt

    26 januari 2014 om 17:12

    Wat ik schokkender vind, is dat de Prius ongelofelijk slecht uit een crashtest voor kleine auto’s komt: http://www.autoblog.nl/nieuws/kleine-autos-falen-jammerlijk-bij-nieuwe-crashtest-video-64552

    Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    27 januari 2014 om 12:48

    Wow, Daihatsu is echt wel een peutertje overseas. Niet verwonderlijk dat ze het hier weghalen.

    Maar ik blijf het jammer vinden. Heroriënteren die handel…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North