Een zwakke Yen en nieuwe modellen hebben Toyota op de #1-positie gehouden, nipt voor de grote concurrenten uit Duitsland en de VS.
Nadat ze in 2011 door de Amerikanen van General Motors van de troon werden gestoten, pakten ze in 2012 de titel van allergrootste weer terug. Vorig jaar is daar geen verandering ingekomen, want het concern – inclusief Daihatsu en Hino – zette wereldwijd 9,98 miljoen voertuigen weg. Een plus van 2%. Thuisland Japan was alleen al goed voor 2,29 miljoen units (-5%).
Hiermee verslaan ze de grote concurrent uit Detroit, dat in 2013 uitkwam op 9,71 miljoen stuks. Volkswagen heeft, eveneens net als vorig jaar, de derde plek in handen met 9,7 miljoen voertuigen. Iets waar Volkswagen alle aan doet om verandering in te brengen, de Duitsers hebben namelijk al geruime tijd om in 2018 de grootste te worden.
Verkoopcijfers Toyota 2013
Toyota gooide er ook een verkoopvoorspelling voor dit jaar uit. Ze verwachten een groei van 3%, waarmee ze zouden uitkomen op 10,4 miljoen auto’s, trucks, bussen, etc. Mocht dit lukken, dan zijn ze de eerste autotoko die de grens van 10 miljoen passeert.
Toyota liet eerder deze week al weten wereldwijd meer dan 6 miljoen hybride modellen te hebben verkocht.
Design_Driven zegt
Nou gefeliciflapstaart, heb je er iets aan?NEE!
Ik koop liever een auto van een klein sympathiek merk dan van een groot wereld merk, maar ja die worden helaas steeds moeilijker te vinden.
autogedrocht zegt
@sketcher: Welk merk is sympathiek dan?
Iedereen wil zo toch veel mogelijk geld naar binnen harken? Anders heeft een bedrijf ook geen bestaansrecht.
Verder zou een volumemerk goedkoper moeten kunnen produceren wat voordelig zou moeten zijn voor de consument.
Design_Driven zegt
@autogedrocht: Een Donkervoort of een Lotus bijvoorbeeld, Ik zeg ook niet dat kleine merkjes goedkoper zouden zijn maar wel leuker.
str8six zegt
@sketcher: ja kan een fabrikant die Aygo’s, yarissen en Priussen maken toch niet vergelijken met een Donkervoort of Lotus? Dat is een totaal ander publiek om maar niet te beginnen over de prijsklasse… Beetje rare vergelijking imo.
Design_Driven zegt
@str8six: Het enige wat ik zeg is dat de ambitie van die bedrijven ze voor mij niet aantrekkelijker op maken, maar ik ben een beetje in een romantische bui denk ik.
lambowambo zegt
@sketcher: Dan zou je met die romantische bui van je eens bij Morgan moeten gaan kijken. Het is echt prachtig om te zien met wat voor passie die mensen aan de auto’s werken.
Design_Driven zegt
@lambowambo: dat is Idd een prachtig voorbeeld, alleen die houten chassis al. Eens kijken of die in de buurt zitten.
imba zegt
@lambowambo: @sketcher: Houtworm valt zeker ook onder die ”passie”.
Hoe bij Morgan op een belachelijke wijze hout wordt gebruikt is ronduit lachwekkend.
lambowambo zegt
@imba: Ga eerst eens daadwerkelijk kijken hoe daar gewerkt wordt voordat je zo’n achterlijke conclusie trekt.
imba zegt
@lambowambo: Hoe daar gewerkt wordt is niet relevant. Als Morgan paarden voor haar modellen had gespannen, dan had ik het wel logisch gevonden…
645ci zegt
@autogedrocht: Als een volumemerk goedkoper kan produceren dan is dat eerder goed nieuws voor de aandeelhouders.
@sketcher: welk automerk vond je sympathiek dan?
beunhez zegt
Zit lexus hier ook bij?
Design_Driven zegt
@beunhez: Uiteraard, maar ik vermoed dat ze dachten dat dat logisch was. Lexus is gestart door Toyota in tegenstelling tot Hino (sinds jaren 60) en Daihatsu (51% van Toyota sinds 1999).
potver7 zegt
@sketcher: Hino is zelfs maar 50.1% in handen van Toyota, Daihatsu inderdaad 51.2%.
Lexus en Scion zijn 100% van Toyota, die zitten dus ook bij deze cijfers inbegrepen.
Toyota heeft slechts een minderheidsbelang in Subaru en Isuzu (16,66% resp 5,9%), de aantallen van die bedrijven mogen ze dus niet meenemen.
jessetje zegt
Goed gedaan hoor! Geef er alleen niet zo om
3246cm252kw zegt
Daar zijn we klaar mee. Nog meer van die bakken op de weg hahah de weinig mooie auto’s die ze maken zie je in Nederland bijna niet op de weg.
lambowambo zegt
Dat ze maar snel die concept ombouwen naar een 2000GT of Supra en dát eens gaan maken. De GT86 was in ieder geval al een stap in de goede richting…
pursuit zegt
@Ricardo
Wat een trieste openingszin zeg… “Een zwakke Yen en nieuwe modellen hebben Toyota op de #1-positie gehouden, nipt voor de grote concurrenten uit Duitsland en de VS.”
Berg je VAG vlaggetje maar weer fijn op, misschien dat je er volgend jaar mee mag gaan zwaaien.
ricardo zegt
@pursuit: Echt, als je in die zin iets van fanboyisme ziet, ben je redelijk van het padje af.
Maar verklaar je nader…
pursuit zegt
@ricardo:
Geen idee of je überhaupt ergens fan van bent, maar de openingszin vind ik van te weinig respect getuigen voor de prestaties van de numero uno.
ricardo zegt
@pursuit: Het is allemaal behoorlijk feitelijk. De Yen was zwak en de verschillen tussen Toyota, GM en VW zijn simpelweg miniem.
Maar aan je reactiehistorie te zien ben jij degene met een ongezonde voorliefde voor Toyota. Succes daarmee.
pursuit zegt
@ricardo:
Ik hou wel van een eerlijke niet al te gekleurde verslaggeving. In Nederland zijn bijna alle automotive magazines zo Duits georiënteerd, daar ben ik tegen. Overigens rij ik zelf een Audi, dus die ballon gaat net niet op. Heb wel veel sympathie voor de keuzes die Toyota heeft gemaakt door de jaren heen (keuzes hybride, geen ontwikkeling diesel motoren etc.).
OT; Met “behoorlijk feitelijk” kan je ook bij de Privé solliciteren! Natuurlijk speelt de koers van de Yen een rol, alleen is deze m.i. beperkt. Zeker aangezien het grootste aandeel Toyota’s gewoon lokaal gefabriceerd wordt (USA/Europa), zelfs de hybride producten.
parker zegt
Wat ik schokkender vind, is dat de Prius ongelofelijk slecht uit een crashtest voor kleine auto’s komt: http://www.autoblog.nl/nieuws/kleine-autos-falen-jammerlijk-bij-nieuwe-crashtest-video-64552
Esprit_de_Flandre zegt
Wow, Daihatsu is echt wel een peutertje overseas. Niet verwonderlijk dat ze het hier weghalen.
Maar ik blijf het jammer vinden. Heroriënteren die handel…