De designers hebben hem alleen zó lelijk gestyled dat iedereen alleen maar over het uiterlijk praat, en niet over het technisch vernuft onder de visueel uitgedaagde carrosserie. En dat is jammer.
Ontstaansgeschiedenis
Ik heb een theorie over het ontstaan van de Toyota Mirai: jaren geleden, toen Chris Bangle nog hoofddesigner was bij BMW, zakten hij en Toyota’s hoofddesigner in een Japanse bar flink door, onder het genot van enkele uitstekende Japanse whisky’s. Toen het promillage in het bloed van de heren was opgelopen tot cijfers voor de komma stelde Bangle zijn Japanse collega voor een uitdaging: hij kreeg een stukje 7 Serie-achterkant, met als opdracht hier het meest gruwelijke design omheen te bouwen dat hij kon bedenken.
‘Charrenge accepted!‘, aldus de met dubbele tong pratende Japanner, en zo kan het dat er anno 2014 op de autobeurs van Los Angeles een soort van Aristocrats-grap op autodesign staat, met de naam ‘Mirai’, oftewel ‘toekomst’. Vandaag leerden we dat de toekomst er volgens Toyota uitziet als het bastaardkind van Optimus Prime en een Zanussi-wasmachine… dat net een dubbele beroerte heeft gehad en aan een softenon-infuus heeft gelegen. Rare jongens, die Japanners.
FIRST!!one!!
Dat gezegd hebbend, Toyota is de eerste fabrikant die een productie-waterstofauto klaar heeft. Honda volgt op de voet, maar die haalde de planning dit jaar niet, en pompt er maar weer een nieuw concept in. Ook de VAG wordt wakker, en probeert wat van de spotlights te stelen met enkele eigen waterstofconcepten. BMW en Mercedes, die al flink pionierden met deze aandrijving, houden zich even op de achtergrond in Californië, hoewel in het geval van BMW wordt gefluisterd over een i5 op waterstof. Ze werken immers samen met Toyota, dus het zou kunnen.
Waarom waterstof?
Het is schoon, en Toyota gelooft niet in EV’s zoals die nu gebouwd worden. De voordeln t.o.v. de EV’s met accupakket: deze auto is in 5 minuten volgetankt, heeft een bereik dat alleen door de zwaarste Tesla’s geëvenaard wordt, en hoeft geen accupakket van honderden kilo’s mee te zeulen. Er zijn echter ook nadelen: er is nog nauwelijks waterstof-infrastructuur, en opslag onder hoge druk brengt risico’s met zich mee.
We zullen zien wat de toekomst brengt, hieronder de foto’s uit de VS. Durft er iemand tegen de stroom in te gaan, en te beweren dat hij/zij de auto wel mooi vindt? Wees geen papegaai, en laat het weten in de comments.
44 reacties
ja, maar mooier dan een porsche panamera
Hyundai heeft toch al de ix35 FCEV. Dat deze absurd duur is doet niks aan af aan wie de eerste is.
De Mirai wekt elektriciteit op en drijft daarmee een elektromotor aan.
Dus dat is als een Chevy Volt met een normale 7 serie vergelijken.
Er was er maar 1 de eerste en dat was Honda, in California rijdt de Honda Clarity al 8 jaar z’n rondjes. De opvolger daarvan staat al in de startblokken..
Wat wel hiermee is gelukt is veel aandacht genereren, heel veel zelfs.
Aan de zijkant de lijn van de achterwielen horizontaal door naar de bovenkant van de voorwielen.
En aan de voorkant het diagonale-plasticding ietsje dunner, en een horizontale lijn in de carrosserie kleur.
Dan heb je een mooie bak.
Voor mij is het feestje helemaal compleet als Toyota de nieuwe Supra z.s.m. uitbrengt en voor 2017(hopelijk zoveel mogelijk lijkend op het concept) en de Honda de nieuwe NSX presenteert.
http://www.autoblog.nl/nieuws/toyota-supra-bmw-z4-staan-op-hetzelfde-platform-68536
Dit in tegenstelling tot de Prius, ben ik van mening dat deze veel meer innoverend is
dan de Prius ooit is geweest.
Iedere nieuwe of vernieuwende technologie moet minstens het gemak van de oude hebben, de smart-Phone is hier een goed voorbeeld van en hetzelfde geldt ook voor auto’s.
Met een elektrisch vehikel geraak ik nauwelijks naar Parijs, laat staan heen en weer op één dag dus wil ik hem niet.
Deze tank je in vijf minuten vol en er komt water uit je uitlaat.
Met deze geraak je ook niet in parijs.
Je actieradius is een paar honderd kilometer rondom een waterstofstation.
Dus je rijdt van station naar station en je vertrekt dus ergens waar je niet bent en komst daar aan waar je niet wilt zijn.
Dan liever mijn batterijtjes opladen. Kan bij ieder stopcontact.
H-tron productie versie zal misschien ook wel met stekker te krijgen kunnen zijn, biedt gelijk meer mogelijkheden.
Maar goed, kip en ei.
Om @Norge ’s lijn te volgen: toen ik mijn eerste Nokia 7210 nam, zo’n beetje eerste Nokia met kleurenscherm, zei ik al: nu vind ik dit tof, maar in minder dan 10 jaar loop ik met een telefoon met touchscreen die voor 90% uit scherm bestaat en kan ik er filmpjes mee maken en bekijken en mee internetten. Binnen 2 jaar had je toen al lelijke smartphones met touchscreen (met zo’n pennetje, maar was t met WAP enzo nog niet echt bruikbaar). En nu hebben we alles.
Dus kom maar op met die H-Tron (of een mooie luxe versie van de Mirai). Zolang er een tankstation ergens tussen mijn huis en werk is, ben ik bereid. Nog leuker als je voor <10% extra kosten groene waterstof kan krijgen.
Binnen een paar jaar is er dan genoeg infrastructuur zodat je, met een beetje plannen, overal in de moderne Europese gebieden kan komen.
En reken maar, dat er via een wifi / 3g / 4g/ 5g verbinding, via de Navi een up-to-date kaart klaar staat waar de tankstations op staan, wel als optie verkrijgbaar is (blijft natuurlijk wel Audi).
Nu heeft de nieuwe X6 echter ook iets dergelijks en dit gedrocht van Toyota ook…het is dus besmettelijk en dan blijft maar een ouderwetse oplossing over:
http://www.gamesprays.com/images/icons/kill-it-with-fire-2113_preview.jpg
Alleen wel in rood graag zodat de kleuren meer harmoniseren met de achterlichten.
Verder graag van die grote ronde chromen mistlampen in die driehoeken aan de voorkant.
Is er nergens geen artikel waar de noren al een gemakkelijke manier gevonden hadden om waterstof ter plaatse te ontwikkelen. Tank station gewoon aansluiten op het waternetwerk en klaar is kees of tank installatie aan huis of werk.
Zelf spreekt het model mij niet aan en de kostprijs valt ook tegen aangezien we niet weten hoeveel €/L de waterstof zal verkocht worden.
Nee
Van die grijze primijum meuk, daar wordt je vrolijk van !
Mijn voorkeur heeft een “traditionele” aandrijving zoals de Hydrogen7. Maar ik ben benieuwd of dat er ooit zal komen. Een brandstofcel is natuurlijk veel efficiënter.
En dat je het “nergens” kan tanken is natuurlijk niet zo vreemd als er nog zo goed als niks op rijd. Dat komt vanzelf, tankstations willen vast ook wel winst maken op waterstof. Bovendien is 5.000 tanktstations uitbreiden minder moeite dan 5.000.000 laadpalen neer zetten…
Kijk naar die Prius PIH. Op het moment dat die niet meer 0% bijtelling had daalde plots de prijs bij de dealer. Goh…
“Visueel uitgedaagde carrosserie”
Altijd maar klagen dat elke VW, Audi, Kia en BMW teveel op de andere en de vorige lijkt, maar als er dan een autobedrijf – dat niet toevallig het Grootste is ter Wereld – een innovatief, uitdagend, futuristisch, edgy design neerzet, dan komt de ware aard der AB’er naar boven.
Bekrompen, provinciaal, conservatief, achterhaald, en laat-alles-maar-hetzelfde-blijven-want-anders-word-ik-bang…
In dit gedrocht echter, wil ik nog niet dood gevonden worden…
Een echt fraaie toyota is zeer zeldzaam dus feit dat de mirai het niet is is op zich niet echt een schande…
Lomp is het 1e woord dat in me opkomt bij het zien van dit ding.
De focus zal met name hebben gezeten in het zo compact mogelijk houden van het model waardoor het nogal ‘opgeblazen’ over komt imho…
De techniek is zeer gedurft ; toyota heeft eerder met de prius bewezen dat ze een technische trend kunnen inzetten en ik hoop het dat het met de mirai weer gaat lukken.