• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota roept wereldwijd 1,5 miljoen auto’s terug [updated]

Auteur: sir_smokalot, gepost 2 augustus 2012 om 07:49 – 37 Reacties

Toyota Recall


Ai, de weg leek net even zonder hobbels voor Toyota, na het natuurleed vorig jaar, en throttlegate en vloermat-gate de jaren ervoor. Toch moet het bedrijf een tegenslag incasseren: door mogelijke defecten moeten er 1,5 miljoen auto’s terug naar de garage.

Toyota maakte de vrijwillige recall bekend op zijn Duitse mediasite. In Duitsland gaat het om 70.000 auto’s, in de VS 778.000 stuks. Het gaat hier onder andere om de modellen RAV4, Avensis en Auris D-CAT. Zodra wij Toyota Nederland te pakken hebben gekregen hopen we specifieker op de Nederlandse situatie in te gaan*.

Stuurstangen van een VW Kever

Onderdeel van de terugroepactie zijn de stuurstangen veerarmen op de achteras: een tweetal bouten hierin moeten met een momentsleutel worden vastgezet. Dit schijnt niet correct te zijn gebeurd, waardoor er speling kan ontstaan, of in het ergste geval, roest, waardoor het wiel niet meer uitgelijnd loopt en mogelijk zelfs kan afbreken. Toyota benadrukt overigens dat er nog geen ongevallen bekend zijn als gevolg van het manco.

*Update 08:30 – in een reactie bevestigt Toyota Nederland dat het gaat om de eerdergenoemde modellen. Wel benadrukt men dat er pas een potentieel probleem optreedt nadat er uitgelijnd is, waarop de boutjes niet volgens specificatie zijn aangedraaid. In Nederland gebeurt dit alleen op verzoek (na het raken van een stoeprand bijvoorbeeld) van de klant zelf. In de VS is uitlijnen onderdeel van de ‘regular maintenance’. Dit is een reden (naast de grotere verkoopaantallen daar) waarom het probleem in de VS omvangrijker is dan hier.

De aantallen:

– Toyota RAV4 (nov 2005 – aug 2010): 7.850
– Toyota Auris D-CAT (feb 2007 – mrt 2011): 270
– Toyota Avensis (nov 2008 – jun 2011): 6.800

Ook interessant!

  • Mercedes roept meer dan een miljoen auto's terug
  • Best verkochte auto ter wereld passeert de 50 miljoen
  • Toyota MR2 komt terug met 400 pk!
  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

auris, avensis, rav4, terugroepactie, Toyota

Vorig bericht: « Dartz heeft plannen voor een nieuwe SUV
Volgend bericht: BYD ontwikkelt 1.2 turbo en ‘DSG’-bak »

Lees Interacties

Reacties

  1. laulau zegt

    2 augustus 2012 om 08:13

    Doen ze beter als VAG

    Login om te reageren
    • sjon zegt

      2 augustus 2012 om 08:49

      @laulau: beter DAN vag

      Login om te reageren
      • laulau zegt

        2 augustus 2012 om 08:56

        @sjon:

        Ik was er al op aan het wachten.. Zal aan het tijdstip liggen

        Login om te reageren
        • sjon zegt

          2 augustus 2012 om 12:37

          @laulau: haha, je moet elkaar een beetje scherp houden hè ;)

          Login om te reageren
      • flipper zegt

        2 augustus 2012 om 11:08

        Ik mis in dit stuk nog de Japanse Toyota medewerker die hier voor verantwoordelijk was en direct harakiri heeft gepleegd..

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          2 augustus 2012 om 11:58

          @flipper: waarom reageer je altijd op de eerste paar comments terwijl het vaak geen reacties zijn op de vorige posts? Puur zodat je comments bovenaan staan?

          Login om te reageren
          • flipper zegt

            2 augustus 2012 om 13:46

            @jzaero: ?? waar heb je het over? Ik reageer gewoon..

            Login om te reageren
    • desoper zegt

      2 augustus 2012 om 12:22

      @laulau: Recallen komt de merkwaarde inderdaad altijd ten goede.

      Login om te reageren
      • flipper zegt

        2 augustus 2012 om 13:43

        @desoper: die was bij Toyota toch al niet meer wat het eens was, zijn geen haar meer beter dan andere merken

        Login om te reageren
  2. airhead999 zegt

    2 augustus 2012 om 08:16

    Zal wel weer zo’n controle zijn waar niks aan de hand blijkt te zijn. Komen vrij veel voor in de autowereld. Alleen andere merken maken er een servicecheck van. Dan wordt het pas verholpen bij een beurt. En geen mediaaandacht.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      2 augustus 2012 om 09:12

      @airhead999: Doet volgens mij elke merk gewoon. Maar als het probleem een risico op ongelukken veroorzaakt lijkt het mij verstandig om z.s.m. terug te roepen voordat het kwaad is geschied, want dan kan je helemaal inpakken.

      Login om te reageren
  3. ricksmits zegt

    2 augustus 2012 om 08:41

    En niet te vergeten dat het hier in NL ook vaak gebeurt in verband met een ongeval en dus schadereparatie

    Login om te reageren
  4. pursuit zegt

    2 augustus 2012 om 08:42

    Toyota loopt er niet van weg, respect!

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      2 augustus 2012 om 09:22

      @pursuit: respect??? Ervan weg lopen is gewoon geen goed plan. Ze zijn gewoon keihard aansprakelijk. (zeker in een claim cultuur usa) Je mag als consument verwachten dat als iets niet goed is zoiets wordt opgelost. Respect is naar mijn mening wat overdreven.

      Login om te reageren
      • pursuit zegt

        2 augustus 2012 om 09:38

        @eklasse:
        Volgens mij ben je niet zo op de hoogte hoeveel fabrikanten koning zijn in de kop in het zand steken.

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          2 augustus 2012 om 16:03

          @pursuit: Wil nog niet zeggen dat je het woord respect moet devalueren.

          Login om te reageren
          • pursuit zegt

            3 augustus 2012 om 11:39

            @eklasse:
            Gelukkig kan jij niet voor mij bepalen waar ik respect voor hem en waarvoor niet.

            Login om te reageren
  5. veloce zegt

    2 augustus 2012 om 08:56

    Stuurstang op de achteras? Lijkt me sterk want Toyota’s hebben geen 4-wielbesturing. ;-) Wellicht een casterstang/spoorstang die jullie bedoellen?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      2 augustus 2012 om 09:01

      Lost in translation…Het was een veerarm natuurlijk :) (cursus autotechniek aanvraagt)

      Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      2 augustus 2012 om 09:19

      @veloce:
      Vorige model Avensis had een meesturende achteras. Maar wel passief dus bewoog onder belasting. Dat had de ZX van Citroën ook maar bij die Fransman bleek het weggedrag er niet beter van te worden.

      Login om te reageren
  6. desoper zegt

    2 augustus 2012 om 09:11

    Dit probleem is dan toch de schuld van de onderhoudsbedrijven?
    .
    Zo kun je natuurlijk aan het recallen blijven, want het zou zomaar kunnen dat er monteurs zijn, die vergeten om boutjes correct vast te draaien.
    .
    Bij mij is ooit een wiel niet goed vastgezet, waardoor de auto hevig begon te trillen. Moeten dan maar meteen alle auto’s teruggeroepen worden, omdat de wielen wel eens los kunnen zitten?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      2 augustus 2012 om 09:24

      @desoper: Wie denk je dat grotendeels Toyota-onderhoud uitvoert? Juist: de Toyota-dealer, met Toyota-monteurs.

      Login om te reageren
      • ricksmits zegt

        2 augustus 2012 om 10:16

        @sir_smokalot: klopt, maar zo werk ik bij een mercedes dealer, en krijgen wij voorschriften

        Als toyota bij vervanging of uitlijnen van heeft vastgesteld dat deze bout(en) met een bepaalde kracht( misg. Slag ) moet worden vastgedraaid.. En deze niet voldoende blijkt te zijn dan ligt de fout bij toyota.. En dat is in dit verhaal naar mijn idee ook het geval.

        Login om te reageren
      • desoper zegt

        2 augustus 2012 om 10:38

        @sir_smokalot: @ricksmits: @autogek123: Als ik het goed begrijp is het dus een voorlichtingsfout.

        Is het tegenwoordig zo dat (toyota)monteurs niet meer zelf nadenken, maar alle boutjes exact aandraaien zoals vermeld in de instructie? Met een beetje gezond verstand kun je toch ook wel begrijpen dat het hand-vast aandraaien van deze veerarm-bouten niet voldoende is.

        Login om te reageren
    • autogek123 zegt

      2 augustus 2012 om 09:49

      @desoper: Het heeft inderdaad niets met de productie te maken, maar met het onderhoud . En heel veel mensen laten hun auto niet onderhouden bij de dealers. Zeker in the USA. Heb er zelf gewoond. Maar het is hier in de automedia altijd leuk om Toyota af te kraken. Zal me niets verbazen dat dit nieuws weer door de Amerikanen naar buiten gebracht is. Dit om zo hopelijk weer wat crap amerikaanse auto’s te verkopen ipv nog meer Toyota’s. Want net als met nep throttlegate toen staat Toyota nu ook op nummer 1 in de verkopen. En er is ineens weer negatief nieuws naar buiten gekomen!!!!.

      Login om te reageren
      • desoper zegt

        2 augustus 2012 om 10:42

        @autogek123: Voorgaande en deze recall hebben ze toch echt zelf in het leven geroepen. Ze hadden het natuurlijk ook gewoon op de checklist kunnen zetten voor de volgende beurt.

        Login om te reageren
  7. gedwongenleaser zegt

    2 augustus 2012 om 09:24

    Erg leuke titel @sir_smokalot :)!

    Login om te reageren
    • gedwongenleaser zegt

      2 augustus 2012 om 09:25

      @gedwongenleaser: ofja, het total recall plaatje bedoel ik dan.

      Login om te reageren
  8. jrk68 zegt

    2 augustus 2012 om 09:54

    Heel netjes dat ze hier zelf ruchtbaarheid aan geven maar het is natuurlijk een storm in een glas water.
    Dit hadden ze natuurlijk ook met een interne memo aan de dealers kunnen doen.
    Iets in de trant van jongens dat boutje met zoveel nm aandraaien aub.

    Login om te reageren
    • desoper zegt

      2 augustus 2012 om 10:44

      @jrk68: inderdaad, dit is heel netjes en heel dom tegelijk

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        2 augustus 2012 om 11:23

        @desoper:
        Wat in de doofpot stoppen betreft mogen ze nog wel even op cursus in duitsland idd.

        Login om te reageren
        • desoper zegt

          2 augustus 2012 om 12:27

          @jrk68: In de doofpot stoppen gebeurt dan ook alleen als de onvolkomenheden de veiligheid niet in gevaar brengen. Hier zijn de Jappen al net zo goed in dan de Moffen.

          Login om te reageren
  9. masterstig zegt

    2 augustus 2012 om 12:11

    Oh oh wat goed van ze, onze helden! Ze zeggen het zelfs als het misschien niet echt nodig is, kunnen de Duitsers een voorbeeld aan nemen (totale b*llsh*t). Het is heel normaal dat ze het zeggen, bang voor claims als er iets mis gaat. Dus zo ”open” is het niet.

    Login om te reageren
  10. nokia zegt

    2 augustus 2012 om 12:34

    Mogelijk afbreken? nou ik heb er anders een jaar terug of zo toch echt eentje zien staan met zijn avensis met een afgebroken wiel. Dat er geen gevallen bekend zijn zal wel in de doofpot gestopt zijn. Jammer dat ik er geen foto van heb gemaakt. Maarja mijn moto is dat als er iemand met pech staat en je er niet kunt helpen dat je dan niet uitgebreid moet kijken, maar door moet rijden. Anders ben je de doorstroming aan het verslechteren ipv verbeteren. Als iedereen dat nou eens deed hadden we niet zoveel files wegens kijkers. Het is of helpen of door rijden en niet oho oho wat erg en dan als nog doorrijden.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      2 augustus 2012 om 16:04

      @nokia: Jij praat vaker met jezelf?

      Login om te reageren
  11. winterjunior zegt

    2 augustus 2012 om 14:21

    Tsja, Toyota….

    Login om te reageren
  12. dennisvvti zegt

    2 augustus 2012 om 21:50

    i still love my ’08 auris, wel ff gecheckt uiteraard !

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North