• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota Yaris bijt spits af nieuwe tests Euro NCAP

Auteur: Loek, gepost 16 september 2020 om 19:05 – 36 Reacties

De dappere nieuwe Toyota Yaris begint een compleet nieuwe periode van de Euro NCAP met verve.

Er zijn een hoop gebieden waarop je kunt innoveren, maar de vriendelijkste blijft altijd veiligheid. Je wilt immers niet als fabrikant mensen de weg op sturen in compleet onveilige auto’s. Veiligheid heeft grote stappen gemaakt en niet in de laatste plaats vanwege strenge controles.

Euro NCAP

Die controle wordt in Europa uitgevoerd door de European New Car Assessment Programme, beter bekend als Euro NCAP. Elke auto die nu op de weg rijdt is in principe getest. In de praktijk, door een exemplaar van de auto met gesimuleerde passagiers (poppen) gewoon keihard tegen een muur te laten knallen. Dat doen ze al een gezond aantal jaren en er is sowieso een verband tussen extra veiligheid en de tests van de Euro NCAP.

(Bijna) niks veranderd

In theorie zijn die tests altijd hetzelfde. En aan het einde wordt gemeten hoe erg de auto de klappen opving voor de inzittenden. Ook de actieve veiligheidssystemen worden tegenwoordig getest, des te meer aan boord en des te beter ze werken, des te hoger de score. Maar goed, de hoofdcategorie is nog steeds hoe de carrosserie van de auto reageert op een solide object.

Vernieuwing

Dat recept is in principe niet veranderd, maar toch voert de Euro NCAP een kleine set wijzigingen door:

  • Nieuwe offset-aanrijding: het blok wat de auto raakt in de offset-aanrijding (waar alleen de rechterhelft van de auto een obstakel raakt) beweegt nu, in tegengestelde richting van de auto,
  • Zijdelingse impact is nu krachtiger,
  • Punten worden toegekend aan de middelen waarmee de auto na een ongeval hulp kan bieden: redding van de passagiers en mogelijkheden om hulpdiensten in te schakelen,
  • diverse wijzigingen aan de tests voor actieve veiligheidssystemen, waaronder achteruitrijden en afslaan over het pad van een voetganger,
  • Safety Assist neemt nu ook mee of de auto beschikt over middelen om alertheid te detecteren.

Euro NCAP voegt hier aan toe: “De 2020-beoordelingen verschillen aanzienlijk van die van de voorgaande jaren en de sterrenbeoordelingen mogen niet rechtstreeks worden vergeleken met die van de voorgaande jaren.”

Praktijk

Klinkt heel leuk, maar hoe zit dat in het echt? Gelukkig had de Euro NCAP al een auto klaar om deze wijzigingen te demonstreren. De eerste auto die ‘slachtoffer’ wordt van de Euro NCAP is de nieuwe Toyota Yaris.

Goed, de Yaris is niet bepaald een slachtoffer (de gebruikte witte exemplaren wel), want hij slaagt gewoon met vijf van de vijf sterren, dus de tests zijn niet ineens onmogelijk. Voor het beste vergelijk zou je eigenlijk een reeds geteste auto volgens de ‘2019-methode’ nog eens moeten testen.

Voor de Toyota Yaris maakt de nieuwe methode van de Euro NCAP niet uit, maar misschien dat enkele auto’s die net buiten die vijf sterren vielen een verschil kan maken.

Ook interessant!

  • Video: Toyota GR Yaris is afgeschreven
  • Toyota Yaris Dynamic GR Edition, 1 van 25!
  • Toyota stuurt Yaris Cross Adventure de hoogte in
  • Officieel: dít is de extra hete Toyota GRMN Yaris!

Nieuwste artikelen

  • Koop de Lambo van Rico Verhoeven op Marktplaats
  • Elon Musk kondigt de meest epische demo ooit aller tijden aan
  • Deze Ferrari moet 1 miljoen opbrengen, maar je kan er niks mee
  • Dit reden de eigenaren van BALR toen het nog wél goed ging
FacebookTweetPinLinkedIn

euroncap, Toyota, veiligheid, Video, yaris

Vorig bericht: « Porsche Cayenne Coupé door Mansory is erg oranje
Volgend bericht: Deze Ferrari occasion is even zeldzaam als lelijk »

Lees Interacties

Reacties

  1. mauwerd zegt

    16 september 2020 om 19:45

    Netjes. Maar moeten alle auto’s nu opnieuw? Lijkt me zonde.

    Login om te reageren
    • HzR zegt

      16 september 2020 om 21:01

      @mauwerd: nee, alleen auto’s die nieuw op de markt komen.

      Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    16 september 2020 om 19:48

    Mooi dat auto’s in de compacte klasse tegenwoordig ook behoorlijk veilig zijn. Wist niet dat de Yaris ook airbags tussen de voorstoelen had. Lijkt me een wezenlijke verbetering van de veiligheid, heftige zijdelingse bewegingen en klappen kan ons hoofd nou eenmaal niet zo goed hebben.

    En van mij krijgen ze ook vijf sterren voor het design. Top weer.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 september 2020 om 06:54

      @moveyourmind: Ok boomer.
      Je hebt helemaal gelijk maar ik vraag me af of het ooit mogelijk is dat de Yaris zijn senioren auto imago nog kwijt raakt.

      Login om te reageren
      • carfreakjim zegt

        17 september 2020 om 08:33

        @mashell: Is toch wel redelijk gelukt nu met de nieuwe yaris gr opkomst. Als 22 jarige is dat in elk geval wel de auto die ik zou kopen als ik nu een nieuwe plezier auto zou gaan kopen. Geen bmw m, audi rs of Mercedes amg maar een Toyota yaris.

        Login om te reageren
        • GWBoes zegt

          17 september 2020 om 08:54

          Als 22-jarige heb jij geen >60.000 om aan een plezier auto uit te geven (lijkt mij). En iemand dat wel heeft doet dat waarschijnlijk niet aan een Yaris, maar eerder aan een nieuwe Supra uit dezelfde showroom voor grofweg hetzelfde geld.

          Leuke imagobuilders zijn het maar het lijkt mij sterk dat de gemiddelde leeftijd van de Yaris rijder nu met decennia omlaag gaat.

          Login om te reageren
          • 20vtsport zegt

            22 september 2020 om 12:47

            3x speculeren. Zeg dan gewoon niks.

            Login om te reageren
  3. Supra1981 zegt

    16 september 2020 om 19:59

    Misschien een aparte vraag. Maar testen ze altijd de standaard versie? In het verleden waren diverse airbags (bijvoorbeeld voor de passagiers achterin) een optie. En tegenwoordig heb je een hoop snufjes die standaard en optioneel zijn.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      16 september 2020 om 20:12

      @Supra1981: volgens mij zijn de meeste van die veiligheidsvoorzieningen tegenwoordig niet meer optioneel maar verplicht voor nieuwe modellen. Dat resulteert soms in een testresultaat waarbij een auto die al tien jaar op de markt is, bij introductie vier of vijf sterren kreeg en nu, onder de nu geldende regels nog maar twee.

      Login om te reageren
      • HzR zegt

        16 september 2020 om 21:05

        @RRRobert: de meeste van deze voorzieningen zijn niet wettelijk verplicht, maar de fabrikanten stoppen het in de auto’s om 5 sterren te halen. Het is voor klanten tegenwoordig een belangrijk punt bij aankoop. NCAP is opgericht door consumentenbelangenverenigingen om auto’s veiliger te maken, geen wettelijke verplichting dus.

        Login om te reageren
      • potver7 zegt

        17 september 2020 om 07:13

        @RRRobert: precies, dus de opmerking in de tekst dat de veiligheidsstructuur van de carrosserie het belangrijkst is, is allang achterhaald.

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          17 september 2020 om 08:18

          @potver7: @potver7: Dat is onzin, want daarmee suggereer je dat een veiligheidsstructuur van noem eens wat hard plastic (zie bijv de Trabant) ook voldoende zou zijn, terwijl de grootste hoeveelheid energie van de impact -nog steeds- door de carrosserie wordt afgebouwd in de kreukelzones. Alles wat daar bij komt is bedoeld om de inzittenden zo min mogelijk letsel te laten oplopen.

          Login om te reageren
    • basman147 zegt

      16 september 2020 om 20:54

      In principe wel, dit komt van de website van EuroNcap

      https://www.euroncap.com/en/about-euro-ncap/the-car-selection-explained/

      When a car has been nominated for testing, Euro NCAP asks the manufacturer for information about the best-selling variant and the fitment of safety equipment across Europe. From this information the test variant is derived. In general, the test variant must have safety equipment fitted as standard. In exceptional cases, Euro NCAP allows optional technology to be fitted on the test variant, but only if the option is available on a high number of cars sold and only for a short introduction period. From 2016, all cars have a basic rating, for which Euro NCAP uses a car fitted only with standard equipment. Some cars also have an optional, second star rating for which a car fitted with an additional ‘safety pack’ is used. For previous years, Euro NCAP tested cars which, in general, had only standard safety equipment.

      Login om te reageren
      • Supra1981 zegt

        16 september 2020 om 22:19

        @basman147: helemaal duidelijk! Dank je wel

        Login om te reageren
  4. dunhozzie zegt

    16 september 2020 om 20:07

    Ik miste vroeger de staartbotsing. Hebben ze die inmiddels toegevoegd? Zeker bij autos met stoelen in de kofferbak vind ik het nog steeds een eng idee

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      16 september 2020 om 20:17

      @dunhozzie: goed punt. Ik heb zelf één keer een auto total loss gereden door een aanrijding van achteren (gevolgd door een kettingbotsing), en sindsdien rijd ik enkel nog in een stationwagen of sedan.

      Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      16 september 2020 om 20:50

      Een aanrijding van achter is helaas nog steeds geen testonderdeel. Alleen de bescherming die de voorstoelen tegen een whiplash bieden worden getest, maar dat is alleen een test met een stoel waar een dummy op zit.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        16 september 2020 om 22:32

        @moveyourmind: het is m.i. ronduit bizar dat dit nog steeds niet wordt getest. Eén op de vijf aanrijdingen tussen twee of meer auto’s betreft een kopstaartbotsing.

        Als ik al dit compacte A-segment autootjes zie, met kinderzitjes op de achterbank (met soms niet meer dan een paar centimeter tussen de rugleuning en de achterklep) dan lopen me de rillingen over de rug.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          17 september 2020 om 07:02

          @RRRobert: maar de meeste van die aanrijdingen gaan met een klein snelheidsverschil. Blikschade, bumpertje meer niet.
          Bij een groot snelheidsverschil, een vrachtwagen die zonder te remmen in rijdt op een stilstaande file, dan maakt het allemaal niet uit waar je inzit, dan wordt alles geplet omdat er amper crash constructie van achter is.
          De noodstop systemen om de aanrijdingen te voorkomen zijn een veel betere oplossing voor het probleem van aanrijdingen van achter dan de wagens aan de achterzijde te versterken.

          Login om te reageren
  5. lekbak zegt

    16 september 2020 om 20:15

    Ik ben nog steeds van mening dat er een score moet zijn die uitsluitend weergeeft hoe je er vanaf komt na een crash. Al die systemen die proberen te voorkomen dat je een ongeluk krijgt zijn leuk, maar daar heb je niks aan als je aangereden word.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 september 2020 om 07:07

      @lekbak: voorkomen is beter dan blussen. Het doel is om verkeersdoden en gewonden te verminderen. Dat doe je door te zorgen dat mensen heelhuids uitstappen na een aanrijding maar nog veel beter door aanrijdingen te voorkomen. Ik heb liever dat die tegenligger die over de streep gaat een goed werkend lane assist systeem heeft dan dat ik airbags kan gaan tellen.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        17 september 2020 om 08:48

        @mashell: ik ben helemaal met je eens dat voorkomen beter is dan genezen. Maar als voorkomen zo belangrijk is bij de ncap score dan moet men ook gaan kijken naar:
        Zicht naar buiten (krijgt bizar weinig prioriteit)
        Wegligging
        Banden
        Gemak van bediening van de meest gebruikte knoppen
        Mogelijkheden om een goede zitpositie te creëren
        En vast nog wel een paar zaken.

        Maar ongelukken kunnen niet worden voorkomen. Een score van wat er nou precies gebeurd als je wèl een ongeluk krijgt is er nou niet meer. Wat mij betreft voeren ze vandaag nog een dubbele score in, eentje van voorkomen en een van hoe je uitstapt na de crash. Want het onderscheid is wel degelijk belangrijk. En als bijkomend voordeel kan je dan een op een oudere met nieuwere auto’s vergelijken (aangezien oudere auto’s de hulpsystemen niet hebben).

        Login om te reageren
  6. focusrs1 zegt

    16 september 2020 om 20:35

    Vanmiddag toevallig de nieuwe Yaris zien rijden zag er volwassen uit niet meer de kleine auto die hij was.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      17 september 2020 om 06:07

      @focusrs1: grappig, ik heb juist het tegenovergestelde. Ik vind de nieuwe Yaris erg gaaf maar kleiner ogen dan de vorige. Zelfde heb ik met bijvoorbeeld de nieuwe Peugeot 208 en Opel Corsa… ogen veel kleiner dan hun voorgangers.

      Login om te reageren
  7. hooesi zegt

    16 september 2020 om 20:51

    Wat mij opvalt is dat waar de auto zijdelings tegen de paal aan wordt gedrukt bij de eerste keer de ruitenwissers aangaan en bij de rest niet. Is dat mislukte oefening, volgende auto?

    Login om te reageren
  8. reactief zegt

    16 september 2020 om 20:54

    Gekke tijden hoor. Is de Yaris gewoon de tofste B segmenter om te zien op dit moment.

    Bouwen ze er zelfs een versie van om van te dromen!

    Wie had dat gedacht na al die jaren dodelijke saaiheid.

    Login om te reageren
    • focusrs1 zegt

      16 september 2020 om 21:05

      Klopt helemaal. Zelf echt nooit enthousiast geweest over deze auto tot dit nieuwe model. Toyota is echt de goede kant opgegaan – nu dus eindelijk een leuke frisse auto om te zien met de bewezen degelijkheid van het merk is dat een no brainer als je nu gaat shoppen in deze klasse!

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        17 september 2020 om 07:37

        Weet je al wanneer jouw GR geleverd wordt?

        Login om te reageren
        • focusrs1 zegt

          17 september 2020 om 08:06

          Levering van de GR voor Europa is in November. Dus nog een paar maanden wachten en dan is het eindelijk zover!

          Login om te reageren
  9. goodvibrations zegt

    16 september 2020 om 21:22

    Netjes hoor ?. Prima auto lijkt me!

    Login om te reageren
  10. tourannetje zegt

    16 september 2020 om 22:18

    Ik denk dat dit dan ook direct de test van de nieuwe Suzuki Swiftaris is.

    Login om te reageren
  11. tge2 zegt

    17 september 2020 om 07:51

    Leuk karretje, deze Yaris.

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    17 september 2020 om 08:05

    Het filmpje maak het nut van fatsoenlijke airbags wel weer duidelijk. Het zal nog steeds niet lekker voelen, maar is zeker een verbetering.

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    17 september 2020 om 08:07

    Het zijn rare tijden, Toyota dat goede sier maakt met kapotte autos…

    Login om te reageren
  14. michaelcorleone zegt

    17 september 2020 om 12:05

    Had ook niet anders verwacht van Toyota eigenlijk en de nieuwe Yaris mag er wezen mooie auto.

    Login om te reageren
  15. Socrates zegt

    17 september 2020 om 16:13

    Wat wel interessant kan worden is het onderscheid tussen auto’s (merken vooral) en de effectiviteit van de preventiesystemen. Zo is er veel kritiek op de autopilot van Tesla, maar hoe verhoudt die zich tot de autopilots van andere merken? Het zou mooi zijn als de NCAP daar ook inzicht in geeft.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North