• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Euro NCAP: bijna iedereen haalde 5 sterren, maar wie niet?

Auteur: machielvdd, gepost 18 december 2019 om 15:25 – 20 Reacties

MG-ZS-EV-1

De Euro NCAP strooit weer met sterren.

Geen enkele nieuwe auto ontkomt er aan: de ongenadige crashtest van de Euro NCAP. Gelukkig hebben de meeste fabrikanten niets te vrezen, want de moderne auto’s zijn bijna allemaal hartstikke veilig. De maximale rating van vijf sterren wordt daarom ook steeds minder zeldzaam.

Om het jaar knallend af te sluiten hebben ze nog eens acht nieuwe modellen te pletter gereden. De meeste daarvan zijn met vlag en wimpel geslaagd. De nieuwe Golf bijvoorbeeld kon rekenen op vijf van de vijf sterren. Vooral qua veiligheid van een volwassenen inzittende blonk de nieuwe Golf uit met een score 95%. Voor je kroost hoef je echter ook niet ongerust te zijn met een score van 89%. De nieuwe Juke en de Ford Puma, tegenwoordig beide cross-overs, kregen ook vijf sterren toebedeeld.

Er waren deze keer ook een aantal Chinese auto’s van de partij en dan houdt je toch even je hart vast. Het ging onder andere om de twee nieuwe MG’s, de ZS en de HS. Hoewel de modelaanduidingen nog hetzelfde klinken als vroeger, is het wedergeboren MG Chinees in plaats van Brits. Beide modellen kwamen desondanks zonder problemen door de testen en gingen er ook met vijf sterren vandoor. Hulde! De Aiways U5, ook een elektrische SUV uit China, kwam er wat minder goed vanaf met drie sterren. Het merk komt volgend jaar naar Nederland, maar geeft hiermee geen goed visitekaartje af.

Omdat de Volkswagen UP! en drielingbroertjes van een elektrische aandrijflijn zijn voorzien, moesten ze opnieuw aan een test onderworpen worden. Dit resulteerde niet in een indrukwekkende score, want het trio kwam niet verder dan drie sterren. Vooral de voetgangers moeten oppassen, want de auto’s scoorden op dit punt maar 46%. Dit betekent dat naast de Aiways U5 ook de Seat Mii, de Skoda Citigo en de UP! een drie-sterren score achter hun naam hebben.

Ook interessant!

  • MG ZS EV
    Goedkoopste elektrische crossover nog goedkoper
  • Vernieuwde MG ZS is goedkoopste EV met 400+ km range!
  • Dacia Spring Electric
    Houdt Euro NCAP vast aan 5-sterrensysteem?
  • Dit zijn de veiligste auto's van 2021, volgens Euro NCAP

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

aiways, euroncap, Ford, golf-8, juke, MG, Nissan, puma, veiligheid, Volkswagen, ZS

Vorig bericht: « Koop de vleugellamme 911 GT3 RS van Seinfeld
Volgend bericht: BMW i8 bereikt indrukwekkende mijlpaal, maar einde nadert »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    18 december 2019 om 16:02

    Hmm 3 sterren met de huidige test is vermoedelijk een stuk veiliger dan een oude auto die destijds 5 sterren haalde.
    En de MG dus net zo goed/slecht als de VW Up.

    Het is een behoorlijke vooruitgang ten opzichte van de Landwind, en het toont wat mij betreft ook aan dat de Chinezen aardig op weg zijn.

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      18 december 2019 om 16:07

      @fanboy: Nee, de Up is opnieuw getest en komt nu niet verder dan 3 sterren, terwijl de Chinees op dit moment 5 sterren haalt. Dus bij gelijktijdige test is de MG beter!

      Login om te reageren
    • sprankel zegt

      18 december 2019 om 16:37

      @fanboy:
      De sterren zeggen niets, NCAP is al lang de weg verloren. Voor het crash gedeelte kijkt men enkel of je de “norm” haalt, als je die niet haalt dan kom je niet door NCAP test. Voor de rest is het gebrek aan sterren te wijten aan “veiligheidsfuncties” die ontbreken. Het niet hebben van gordel niet aan alarm bijvoorbeeld. In dit geval ontbrak aan de UP een luchtzak/airbag die de motorkap in een trampoline veranderd maar ook automatische stop/rem systemen. Vooral dat laatste was een 0 op 12 voor de totale 48 punten voor de voetgangersbescherming.

      Let ook op dat men afgestraft word als iets als optie aangeboden word in plaats van standaard. Gezien speed assist een optie is heeft men voor de speed assist maar 1 van de 3 punten gegeven. Automatisch remmen is er niet dus 0 punten. Het heeft allemaal nog maar bitter weinig met “crash’ veiligheid te maken.

      De Aiways U5 word ook zwaar afgestraft voor het niet automatisch remmen voor zwakke weg gebruikers, alsook de speedassist. De werkelijke crash resultaten zijn wel wat minder maar nog altijd vrij groed.

      Login om te reageren
      • gandini zegt

        18 december 2019 om 21:16

        @sprankel: Om diezelfde reden haalde de Punto op gegeven moment zelfs 0 sterren. Sindsdien neem ik NCAP dus echt niet meer serieus. Eigenlijk lijkt het wel een beetje op die betrouwbaarheidstests waarbij een auto met een minder goed multimediasysteem als ”onbetrouwbare auto” wordt bestempeld.

        Login om te reageren
        • mcshine zegt

          19 december 2019 om 07:47

          @gandini: Het gaat om hoe veilig een auto is, niet om hoe goed hij kan crashen. Ik begrijp de puntentelling wel, maar ik rijd dan ook in een auto die zelf mogelijke crashes ontwijkt.

          Login om te reageren
        • vinz667 zegt

          21 december 2019 om 08:35

          @gandini: Punto heeft 0 sterren omdat geen gordelverklikkers heeft.
          NCAP is van Crash veiligheid naar Crash preventie gegaan. Totale onzin. Kijk eens naar rijdende doodskist als de Ford Mustang die eerst net 1 ster haalde. Bij nieuwe telling dacht Ford ‘laten we wat erop zetten’. Blinde hoek verklikker, gordel verklikker voor en achter, ESP die automatisch weer aangaat wanneer je slipt (geef ook extra punten) en hoppa, 3 sterren.

          Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    18 december 2019 om 16:08

    Geen goede voetgangersveiligheid van een Up, je zou toch denken dat dit bij een kleine lage auto niet zo moeilijk is…

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      18 december 2019 om 16:22

      @dutchdriftking:
      Als je erop stapt als voetanger is het net een Lego blokje, echt tyufs pijnlijk.

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        18 december 2019 om 16:25

        @harrie: Hahahahahaha lekker Har!

        Login om te reageren
    • wimof zegt

      18 december 2019 om 17:30

      @dutchdriftking: Men heeft voorrang gegeven aan de lane assist, een vorige jaargang had de remfuntie tot 30 km/h wel. Jammer.

      Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    18 december 2019 om 16:35

    Schijnt dat Aiways voor de Westerse markt met een extra veilige U5 komt…

    De Aiways Ultra Plus

    Met extra absorbtievermogen, just to be safe.

    Login om te reageren
    • diablogt zegt

      18 december 2019 om 17:39

      @moveyourmind: klinkt als een nieuw Chinees android smartphone met een extra dikke accu.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        18 december 2019 om 17:49

        @diablogt: de grap ontgaat je. Dus een extra aanwijzing “met vleugels”.

        Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        18 december 2019 om 17:54

        @diablogt: Zie het al helemaal voor me…

        Dat jouw vrouw een aantal dagen per maand met jouw smartphone rondsjouwt en jij met een inlegkruisje aan je oor loopt te bellen.

        Login om te reageren
  4. flik2punt0 zegt

    18 december 2019 om 18:30

    Toch vind ik het wel lastig geworden die sterren. Want een auto met 3 sterren is zeker niet onveilig. Vooral mist die dan rijhulpsystemen. Ik kijk wel naar de veiligheid bij een nieuwe auto, maar er is geen auto die je in Nederland nieuw kan krijgen die ook echt gevaarlijk is. Dus doorslaggevend vind ik het niet

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      19 december 2019 om 09:46

      @flik2punt0: Ik let er niet eens op, temeer omdat een groot deel van de punten komt van actieve veiligheidssystemen die je als optie aan moeten vinken.

      Doe mij maar paarden, luxe en passieve veiligheid. De actieve veiligheid kan ik zelf wel.

      Login om te reageren
      • mvdd zegt

        19 december 2019 om 10:15

        @karhengst: Je schat Euro NCAP verkeerd in, want de scores zijn gebaseerd op de standaarduitrusting ;)

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          19 december 2019 om 11:55

          @mvdd: dat maakte ik ook op uit het artikel en de commentaren. Maar ook actieve veiligheidssystemen die standaard meegeleverd worden zijn me om het even. Liever een auto met goed zicht rondom dan allerhande piepers en sensoren om iets wat in de basis slecht doordacht is te compenseren.

          Login om te reageren
  5. Dutchcarwizard zegt

    18 december 2019 om 20:37

    Voetganger raakt met het hoofd de voorruit bij de UP! Dat schijnt pijnlijker te zijn dan een motorkap.

    Login om te reageren
  6. luxaeterna zegt

    19 december 2019 om 12:33

    Raar dat de Up geen AEB meer heeft, was vroeger een van de eerste kleintjes of zelfs de eerste ermee.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North