De Euro NCAP strooit weer met sterren.
Geen enkele nieuwe auto ontkomt er aan: de ongenadige crashtest van de Euro NCAP. Gelukkig hebben de meeste fabrikanten niets te vrezen, want de moderne auto’s zijn bijna allemaal hartstikke veilig. De maximale rating van vijf sterren wordt daarom ook steeds minder zeldzaam.
Om het jaar knallend af te sluiten hebben ze nog eens acht nieuwe modellen te pletter gereden. De meeste daarvan zijn met vlag en wimpel geslaagd. De nieuwe Golf bijvoorbeeld kon rekenen op vijf van de vijf sterren. Vooral qua veiligheid van een volwassenen inzittende blonk de nieuwe Golf uit met een score 95%. Voor je kroost hoef je echter ook niet ongerust te zijn met een score van 89%. De nieuwe Juke en de Ford Puma, tegenwoordig beide cross-overs, kregen ook vijf sterren toebedeeld.
Er waren deze keer ook een aantal Chinese auto’s van de partij en dan houdt je toch even je hart vast. Het ging onder andere om de twee nieuwe MG’s, de ZS en de HS. Hoewel de modelaanduidingen nog hetzelfde klinken als vroeger, is het wedergeboren MG Chinees in plaats van Brits. Beide modellen kwamen desondanks zonder problemen door de testen en gingen er ook met vijf sterren vandoor. Hulde! De Aiways U5, ook een elektrische SUV uit China, kwam er wat minder goed vanaf met drie sterren. Het merk komt volgend jaar naar Nederland, maar geeft hiermee geen goed visitekaartje af.
Omdat de Volkswagen UP! en drielingbroertjes van een elektrische aandrijflijn zijn voorzien, moesten ze opnieuw aan een test onderworpen worden. Dit resulteerde niet in een indrukwekkende score, want het trio kwam niet verder dan drie sterren. Vooral de voetgangers moeten oppassen, want de auto’s scoorden op dit punt maar 46%. Dit betekent dat naast de Aiways U5 ook de Seat Mii, de Skoda Citigo en de UP! een drie-sterren score achter hun naam hebben.
fanboy zegt
Hmm 3 sterren met de huidige test is vermoedelijk een stuk veiliger dan een oude auto die destijds 5 sterren haalde.
En de MG dus net zo goed/slecht als de VW Up.
Het is een behoorlijke vooruitgang ten opzichte van de Landwind, en het toont wat mij betreft ook aan dat de Chinezen aardig op weg zijn.
reactief zegt
@fanboy: Nee, de Up is opnieuw getest en komt nu niet verder dan 3 sterren, terwijl de Chinees op dit moment 5 sterren haalt. Dus bij gelijktijdige test is de MG beter!
sprankel zegt
@fanboy:
De sterren zeggen niets, NCAP is al lang de weg verloren. Voor het crash gedeelte kijkt men enkel of je de “norm” haalt, als je die niet haalt dan kom je niet door NCAP test. Voor de rest is het gebrek aan sterren te wijten aan “veiligheidsfuncties” die ontbreken. Het niet hebben van gordel niet aan alarm bijvoorbeeld. In dit geval ontbrak aan de UP een luchtzak/airbag die de motorkap in een trampoline veranderd maar ook automatische stop/rem systemen. Vooral dat laatste was een 0 op 12 voor de totale 48 punten voor de voetgangersbescherming.
Let ook op dat men afgestraft word als iets als optie aangeboden word in plaats van standaard. Gezien speed assist een optie is heeft men voor de speed assist maar 1 van de 3 punten gegeven. Automatisch remmen is er niet dus 0 punten. Het heeft allemaal nog maar bitter weinig met “crash’ veiligheid te maken.
De Aiways U5 word ook zwaar afgestraft voor het niet automatisch remmen voor zwakke weg gebruikers, alsook de speedassist. De werkelijke crash resultaten zijn wel wat minder maar nog altijd vrij groed.
gandini zegt
@sprankel: Om diezelfde reden haalde de Punto op gegeven moment zelfs 0 sterren. Sindsdien neem ik NCAP dus echt niet meer serieus. Eigenlijk lijkt het wel een beetje op die betrouwbaarheidstests waarbij een auto met een minder goed multimediasysteem als ”onbetrouwbare auto” wordt bestempeld.
mcshine zegt
@gandini: Het gaat om hoe veilig een auto is, niet om hoe goed hij kan crashen. Ik begrijp de puntentelling wel, maar ik rijd dan ook in een auto die zelf mogelijke crashes ontwijkt.
vinz667 zegt
@gandini: Punto heeft 0 sterren omdat geen gordelverklikkers heeft.
NCAP is van Crash veiligheid naar Crash preventie gegaan. Totale onzin. Kijk eens naar rijdende doodskist als de Ford Mustang die eerst net 1 ster haalde. Bij nieuwe telling dacht Ford ‘laten we wat erop zetten’. Blinde hoek verklikker, gordel verklikker voor en achter, ESP die automatisch weer aangaat wanneer je slipt (geef ook extra punten) en hoppa, 3 sterren.
Dutchdriftking zegt
Geen goede voetgangersveiligheid van een Up, je zou toch denken dat dit bij een kleine lage auto niet zo moeilijk is…
harrie zegt
@dutchdriftking:
Als je erop stapt als voetanger is het net een Lego blokje, echt tyufs pijnlijk.
fmgarcia zegt
@harrie: Hahahahahaha lekker Har!
wimof zegt
@dutchdriftking: Men heeft voorrang gegeven aan de lane assist, een vorige jaargang had de remfuntie tot 30 km/h wel. Jammer.
moveyourmind zegt
Schijnt dat Aiways voor de Westerse markt met een extra veilige U5 komt…
De Aiways Ultra Plus
Met extra absorbtievermogen, just to be safe.
diablogt zegt
@moveyourmind: klinkt als een nieuw Chinees android smartphone met een extra dikke accu.
mashell zegt
@diablogt: de grap ontgaat je. Dus een extra aanwijzing “met vleugels”.
moveyourmind zegt
@diablogt: Zie het al helemaal voor me…
Dat jouw vrouw een aantal dagen per maand met jouw smartphone rondsjouwt en jij met een inlegkruisje aan je oor loopt te bellen.
flik2punt0 zegt
Toch vind ik het wel lastig geworden die sterren. Want een auto met 3 sterren is zeker niet onveilig. Vooral mist die dan rijhulpsystemen. Ik kijk wel naar de veiligheid bij een nieuwe auto, maar er is geen auto die je in Nederland nieuw kan krijgen die ook echt gevaarlijk is. Dus doorslaggevend vind ik het niet
karhengst zegt
@flik2punt0: Ik let er niet eens op, temeer omdat een groot deel van de punten komt van actieve veiligheidssystemen die je als optie aan moeten vinken.
Doe mij maar paarden, luxe en passieve veiligheid. De actieve veiligheid kan ik zelf wel.
mvdd zegt
@karhengst: Je schat Euro NCAP verkeerd in, want de scores zijn gebaseerd op de standaarduitrusting ;)
karhengst zegt
@mvdd: dat maakte ik ook op uit het artikel en de commentaren. Maar ook actieve veiligheidssystemen die standaard meegeleverd worden zijn me om het even. Liever een auto met goed zicht rondom dan allerhande piepers en sensoren om iets wat in de basis slecht doordacht is te compenseren.
Dutchcarwizard zegt
Voetganger raakt met het hoofd de voorruit bij de UP! Dat schijnt pijnlijker te zijn dan een motorkap.
luxaeterna zegt
Raar dat de Up geen AEB meer heeft, was vroeger een van de eerste kleintjes of zelfs de eerste ermee.