
Vruuuuger wilden veel merken een ‘wereldauto’ maken. Die tijd is echter voorbij, kennelijk.
Een nieuwe auto ontwikkelen is krankzinnig duur. Het is een van de redenen waarom de autowereld lange tijd zo weinig nieuwe merken heeft gezien. Het was al moeilijk genoeg om te overleven als gevestigd concern. Het ontwikkelen van een nieuwe Golf of E-Klasse kostte toen uw trouwe verslaggever nog piepjong was al ‘een miljard’. De haakjes staan er alleen om een beetje variatie aan te geven en verschillen in valuta te ondervangen.
Juist de auto’s in het C-, D- en E-segment zijn het duurst om te ontwikkelen. Ferrari kan er mee wegkomen als de auto’s na 100.000 kilometer uit elkaar vallen en de knoppen op het dash smelten in de zon. Maar bij een massaproduct als de Golf of de E, mag zoiets niet gebeuren. Tegelijkertijd weet je dat er allerlei verschillende gebruikers zullen zijn ter wereld, in allerlei verschillende klimaten. Als merk wil je geen slechte publiciteit omdat blijkt dat koplampen van je nieuwe blepper bevriezen bij alle Finse gebruikers nabij de poolcirckel.
Dergelijke kosten moet natuurlijk ook terugverdiend worden. Dus was het ultieme doel van menig fabrikant om ‘een wereldauto’ te bouwen. Ford noemde haar D-segmenter zelfs ‘Mondeo’ als verwijzing naar dit feit. Een tikje ironisch, want alle kwaliteiten van de Mondeo ten spijt, werd deze in Amerika aangeboden als de Ford Contour of Mercury Mystique.
Dat wil zeggen; het enige wat de Contour daadwerkelijk deelde met de Europese Mondeo, waren de voorruit, de voorste zijramen, de spiegels en deurhendels… De tweede en derde generatie Mondeo werden überhaupt niet meer in Amerika aangeboden en de vijfde generatie wordt alleen in China verkocht vanaf 2022. De Focus was wat dat betreft succesvoller…
Het idee van de ‘wereldauto’ was dan ook altijd al vooral de natte droom van managers die van kosten delen droomden. Maar in de praktijk is het een stuk lastiger, vanwege verschillende klantvoorkeuren, wetgeving, enzovoorts. Volgens Bosch’ head honcho Stefan Hartung, is de tijd van de wereldauto inmiddels dan ook ‘al lang voorbij’. Hartung zegt Automobilwoche:
De wereldauto is iets van het verleden. De trend richting regionalisering van wereldwijde aanbod- en ontwikkelingsstructuren is onomkeerbaar. Nieuwe sensorplatforms en flexibele softwaremodules moeten beter inspelen op de eisen van de lokale markt.
In een uit elkaar vallende wereld houdt het op met de Kumbaya-gedachte. Maar Bosch hoopt dus dat het voldoende is om met nieuwe (digitale) technieken voldoende differentiatie te bewerkstelligen. Waarvan akte. Geloof jij nog wel in de wereldauto? Of zijn Russen, Chinezen en Amerikanen echt anders dan jij? Laat het weten, in de comments!





Laten we hopen dat de Bosch man gelijk heeft, dat BMW strakke auto’s voor Europa gaat maken en de varkensneuzen voor China inzet.
Maar eigenlijk zijn er nog heel veel wereldauto’s, de Tiguan, Q5, Tesla modellen, BMW, Mercedes modellen etc. alleen noemt niemand ze wereldauto’s, dat is een marketingterm van Ford om de naam Mondeo te verklaren.
Niet helemaal mee eens. Kijk bijvoorbeeld naar de Ioniq 5, die heb ik in zowel Amsterdam, New York als Jakarta heel vaak zien rijden. Ik alle uithoeken van ons ooit zo grote wereldrijk.
Als ik in het marketing reclame service zou zitten van Ford, dan zou ik met een modelmerk komen. Ford kent de Escort en Focus, die het heel goed deden en nu nog. Kom met een derde maar dan met een naam die heel lang mee kan…
Een naam is maar een naam. Ford heeft niet minder auto’s verkocht omdat de focus geen escort heet. Als de golf 9 geen golf meer heet gaan mensen niet opeens meer Leon’s of 308en kopen.
Is dat niet precies wat ze met de Mustang en Capri doen nu?
Het voelt een beetje vreemd aan, dit artikel. Ondertussen zet China en Z-Korea hier massa’s ‘wereldauto’s’ neer. Japanse merken kunnen het ook nog wel, op hun manier. Blijkbaar hebben zij minder moeite met die conceptuele kosten? Dat Ford of andere merken er niet meer in slagen heeft heel veel met zichzelf te maken, vrees ik.
BMW, Volvo, Mercedes, Audi, voor een groot deel Volkswagen, hebben allemaal geen moeite met wereldauto’s.
Tesla, 4 modellen, overal hetzelfde….
Ik zou dit ook zeggen als ik bij Bosch werk, een bedrijf dat sensorplatforms en softwaremodules maakt 😀