
Kumbaya…Vrede op aarde. Ziggo en Viaplay slaan de handen ineen voor de F1.
Viaplay en Ziggo hebben jarenlang een harde strijd gevoerd om de Nederlandse F1 rechten. VodafoneZiggo leek spekkoper te zijn toen de populariteit van de sport dankzij onze held Max Verstappen opeens explodeerde in Nederland. Maar in het jaar waarin Max voor het eerst daadwerkelijk kampioen werd, bleek dat nieuwe partij Viaplay er met de rechten vandoor ging.
Tot op heden is het een soort pyrrusoverwinning gebleken van Viaplay. Het bedrijf betaalde namelijk zoveel geld voor de rechten, dat het een financiële strop is gebleken. Daarbij wordt Viaplay niet geholpen door het feit dat mondiale rechtenhouder Liberty Media in Nederland het maandelijks goedkopere F1TV los aanbiedt. Doch ook keuzes die het bedrijf zelf maakte op zowel technisch (streamingkwaliteit, reclames) als personeel vlak (nieuwe commentatoren) hebben niet onverdeeld goed uitgepakt.
Inmiddels heeft Viaplay een groot deel van de oude Ziggo crew overgenomen, waaronder recentelijk ook Rob Kamphues, Olav Mol en ons aller Jack Plooij. Bij Ziggo hadden ze gehoopt de rechten terug te kopen bij een nieuwe ronde biedingen. In plaats daarvan verlengde Viaplay toch haar contract tot en met 2029. Het lijkt erop dat beide partijen eigenlijk verliezers zijn en dat vooral Liberty Media in haar vuistje lacht. En in zo’n geval, blijft er maar een ding over om te doen: de handen ineen slaan.
Het is niet zo dat er een fusie komt of iets dergelijks. Maar het is wel duidelijk dat het nieuwe TV kanaal Viaplay+ nog deze maand beschikbaar komt voor Ziggo klanten. Deze kunnen daarmee via hun eigen TV-provider opnieuw genieten van F1 races op TV. Tegen gepaste betaling uiteraard, waarvan de hoogte nog niet bekend is. Tot op heden kon Viaplay+ alleen door klanten van Odido en Delta aangevinkt worden als wenselijke optie. De prijs zal volgens de speculaas 16,99 Euro per maand worden. Koop dan?





En dat na een bericht dat Ziggo alleen al in het eerste kwartaal weer 40.000 klanten kwijt is geraakt.
Ziggo gokte en verloor. In rap tempo verglaast Nederland. Ondertussen lopen de maandelijkse kosten voor de vaste afnemers op. Uploadsnelheden lopen echt ver achter. De tijd dat mensen vooral downloaden ligt een beetje achter ons. Iedere content creator wil de filmpjes snel op internet hebben en daar zakt Ziggo door het ijs.
Met andere woorden : glasvezel is een alternatief wat sneller en goedkoper is. Ziggo strooit met aanbiedingen nu. 1e 12 maanden 50% korting, gratis wifi versterker en een gratis betaald kanaal voor een jaar.
Dus kan je nu dit kanaal erbij nemen, net zoals dat met glasvezel aanbieders ook al kon.
Alsof heel Nederland contentcreator is.
Vraag een Nederlander op straat wat z’n up- en downloadsnelheid is en hij heeft geen flauw idee waar je het over hebt.
Mensen stappen over omdat ze ‘moeten’ (want anders geen aanleg van glas) of omdat ze een aanbieding krijgen. Die 50% korting geldt echt niet alleen bij Ziggo, maar net zo goed bij je glasvezelboer
“Alsof heel Nederland contentcreator is.
Vraag een Nederlander op straat wat z’n up- en downloadsnelheid is en hij heeft geen flauw idee waar je het over hebt.”
Dit inderdaad. Daarbij, dan zit je daar met je 1 gigabit lijn, terwijl het gros van die contentcreators hun mobieltje, tablet of laptop via de wifi van hun internetmodem verbinden, waardoor ze in de praktijk nog maar ergens tussen de 40 en 50 Mbps halen…
Precies dit!
Of een gigabit abonnement hebben maar ondertussen met een galaxy A10 in de handen zitten.
Ik heb een 400mbit abo en dat volstaat prima met een gamende puber, alle tv diensten streamen en thuis werken.
Van mij mogen ze Allard Kalf wel commentator maken. Als hij de F1 Academy of de F2 doet, zit je alleen door hem al op het puntje van je stoel. Net als die commentator van de MotoGP!
Ik kijk altijd de eerste vrije training. Daar doet hij ook het commentaar. Zijn kennisniveau is van een heel ander level dat die andere twee.
Dat zijn een stel moeimakers met hun loze kreten en de hoeveelheid fouten die ze maken.
Wat mij betreft mag hij iets minder leunen op het verleden. Een misplaatste anekdote vertellen die refereert aan iets wat in 1962 een keer gebeurt is wat in de verste verte niks te maken heeft met de gebeurtenis van vandaag valt bij mij niet altijd okay.
Denk wel dat hij goed past naast Mol; twee mannen die zichzelf een instituut vinden waar niemand omheen kan.
Ik waardeer de scherpe humor van Heemskerk wel, dat maakt het wel smakelijk in mijn ogen.
Maar zoals bij alles; ieder zijn meug..
In dit artikel over Ziggo en Viaplay is de duif de hoogvlieger…
Je zat bij Ziggo, omdat deze destijds een goede prijs had en daarbij F1 aanbood. Maar toen ging het mis. F1 verdween en ipv de prijs met 15 euro te verlagen, ging de prijs omhoog. Dan krap je je achter de oren en kies je voor een alternatief die goedkoper is, omdat je de F1 via een andere aanbieder nam (of viaplay of f1tv). Nu zijn er zoveel klanten weggelopen en daarmee met de misgelopen omzet zij de F1 bij wijze van spreken voor 100 jaar hadden kunnen aanbieden. Voor 99% is de internetsnelheid niet het belang (zoals anderen al aangeven dat het huidige voldoende is voor het tegelijk streamen, gamen en thuiswerken).
Dus weer ruim 15 euro erbij voor iets wat elders goedkoper is ….. bij Ziggo sneppen ze het niet helemaal. Wil je klanten terug, dan biedt je het aan voor max 10 euro. Nu voel je je belazerd en geef je klanten een reden om nu echt naar een andere provider te gaan.
Ziggo schijnt ook totaal geen plannen te hebben om hun netwerk te upgraden naar Glasvezel in de nabije toekomst.
Iets met aandeelhouders die niet de upgrade kosten willen uitgeven, en het wel best vinden hoe het is.
Het Ziggo netwerk is grotendeels glasvezel, alleen het stukje van de verdeelkast naar het aansluitpunt in de woning is nog coax. Maar om dat ook te verglazen kost idd nogal wat geld ;-)
Je bent slecht geïnformeerd. Ziggo
Gaat de uitrol van Docsis 4.0 versnellen waardoor hogere snelheden mogelijk worden.