Trek in een Audi S3 met 600 pk en Porsche velgen?

Auteur: , 56 Reacties

Dit is je kans.

Een wereld van verschil is het, de designtaal van Audi aan het einde van de jaren ’90 in vergelijking met de ontwerpen dat het merk tegenwoordig produceert. Het zal ons niet verbazen dat dergelijke Audi’s op den duur flink in waarde zullen stijgen, als we kijken naar de richting die de Duitsers zijn ingeslagen. Toch moeten we je waarschuwen niet direct voor de fraaie looks van de Audi S3 in kwestie te vallen, als je niet met zijn vurige karakter om kunt gaan.

Zoals de titel al verklapt gaat het hier inderdaad om een Audi S3 met liefst 600 pk. Volgens de verkoper is de unieke auto omgebouwd door een “echte liefhebber”. De beste man heeft zijn Audi door de jaren heen regelmatig bij de haren gegrepen. Als we kijken naar de specificaties, dan lijkt hij zich niet te hebben ingehouden. De 1,8-liter viercilinder is uitgeboord tot 2,2-liter, maar dat is lang niet alles. Naast het uitgeboorde blok behoren o.a. een een dikke turbo van BorgWarner, een motorsport krukas, koppakking en een extra waterkoeler tot de aanpassingen. Een grote intercooler, high-flow oliepomp en een nieuw uitlaatsysteem mogen we eveneens tot de upgrades rekenen. Dankzij een programmeerbare ECU kan het vermogen opgeschroefd worden tot maximaal 1.000 pk.

Om het rappe gevaarte in bedwang te houden heeft de “echte liefhebber” het complete onderstel vervangen met onderdelen van KW. De auto tot stoppen brengen doe je met remschijven van Zimmerman en blokken van Ferodo. In de Audi S3 vinden we een stel kuipstoelen en een racestuur, om de rijervaring nog extra te verbeteren. De auto rolt op 18″ velgen van Porsche.

De krachtige Audi S3 staat momenteel te koop voor de niet onsmakelijke prijs van 18.900 euro. Dit is niet zozeer een verrassing, aangezien de wagen ongeveer 240.000 kilometer op de teller heeft staan. Durf jij het aan?

Met dank aan Chris voor de tip!



56 reacties

Misschien heeft er een sleepdienst interesse ..
@lincoln: Dit lijkt me een mooie investering…
Vijfcilinder, en toch maar 4 bougiekabels. Ra ra, politiepet!

Wel leuk om zo’n project te doen natuurlijk, maar het verkopen ervan is een drama. Zeker voor zo’n berg geld waar je ook veel ander, naar mijn menig leuker spul voor kunt kopen.
5 cilinder? Je bedoelt 1.8 20vt 4 cilinder. 5 kleppen per cilinder dat wel!
Wel een kanon op wielen met 600pk.. pff
@20klepper: “De 1,8-liter vijfcilinder is uitgeboord tot 2,2-liter, maar dat is lang niet alles”. Waarom dat in het artikel staat weet ik ook niet maar het staat er.
@b00m3rang: laat maar, ik dacht dat je antwoord gaf op “vaakbenjetebang”. My bad!
20vt is een 4 cilinder met 5 kleppen per cilinder. Geen 5 pitter. Had wel gaaf geweest natuurlijk.
Tsja dat krijg je met millenials in de redactie….
@geelbarrel: My name is Mil Lennial and I approve of this message.
Nee bedankt, veels te veel gelopen.
Is dat hetzelfde blok wat er in bijvoorbeeld de Skoda Superb en Audi TT zit?
@staal: TT, Ibiza FR, etc.
@f599: A4, A6, Golf, Leon
Als deze aanpassingen relatief recent zijn gebeurd geweest zou ik het wel aandurven, ik heb in het verleden daar ook goede ervaringen mee in feite. En iemand die met zoiets bezig is zijn auto is meestal tip top. Probleem is, raak hiermee maar eens door de Belgische keuring.
@volvo_440_turbo: wie gaat er nu ook in België wonen…
@pielemuis: Mensen die geen domme BPM willen betalen en mensen die allergisch zijn voor pinda’s bijvoorbeeld?
@Volvo_440_turbo: als je daar voor naar België gaat heb je ook geen interesse in een ruim 15 jaar oud hok
@kennone: Ik gaf gewoon twee voor de hand liggende redenen… jij gaf me nu net nog een derde goede reden.
Top, is niet duur als je hem ook als grafkist gebruikt… en met deze spec zou die droom zomaar waargemaakt kunnen worden
Als ik mijn toyota yaris ts 1.8 met 133 pk wat extra pk’s wil geven wat zou ik dan het eerst moeten doen? Is zoiets niet verschrikkelijk prijzig?
@maferick74: tribal stickers geven je sowieso 15pk extra
@jamesbond007: Een tribal tattoo geeft je 4 centimeter extra.
@maferick74: Shetlander achterin is waarschijnlijk de beste keuze voor deze auto.
@maferick74: Supercharger
@maferick74: Turbo, Intercooler, uitlaat, injectoren, brandstof pomp, remmen upgraden, zwaardere koppeling, ECU herprogrammeren. Dus zo’n beetje dit plus wat man uren is lijkt mij geen klein bedrag.
@kennone: maar remmen upgraden voor meer pk’s is niet nodig, dus toch weer wat bespaard ;-)
@futse: de ook niet BHV no f hij juf ff lifting
@205zonderdak: Wat probeerde je nu eigenlijk te zeggen?
@sanderp: niets: dronkemanspraat!
@maferick74: Het hangt er helemaal vanaf hoe ver je wilt gaan, maar als het prijstechnisch nog enigszins binnen de perken moet blijven: Toyota heeft ook een 1.8 met meer vermogen gehad, de 2ZZ-GE. Deze had 192 pk zonder compressor en zo’n 225 pk met compressor. Je zou eens kunnen uitzoeken of ombouw de moeite waard is.

Dit soort projecten kosten echter emmers met geld, daarom ook de vraagprijs voor zo’n oudere S3 met veel kilometers. De motor moet compleet van de grond af opnieuw opgebouwd worden om dit vermogen betrouwbaar aan te kunnen.
@gandini: ik denk dat chiptunen het dan maar gaat worden. 300 euro voor 13 hele pk’s (waarschijnlijk net zoveel als de auto in de afgelopen 12 jaren is kwijtgeraakt)
@maferick74: eerst zien dat de motor helemaal tip top is qua onderhoud. Alle filtertjes nieuw, reinigen injectoren, nieuwe bougies. Dan wat hardware voor beter ademen, kijken of je een vrijere inlaat kan maken door middel van bv. een geoliede schuiminlegfilter en of er af fabriek geen erg restrictieve dingetjes zijn die je er makkelijk uithaalt zonder gevolg. Zoek eens uit of je de katalysator van een model groter kan monteren of een grotere aftermarket kan laten inlassen. Beide hoeven niet heel veel te kosten en kunnen de motor een stuk vrijer laten ademen zonder dat het veel luider wordt (tenzij je die tribals al hebt, dan kun je een aftermarket uitlaat zoeken uit bv. Azië bv. Malaysia waar dit soort gebakjes wel vaker getuned worden). Daarna pas de tune…
Zo zou ik het doen.
@Onehp: dank u dank u
@maferick74: aub. En ik noem het gebakjes, maar misversta mij niet, dit soort lichte kleine autootjes zijn vaak het allerleukste…
@maferick74: 2zz-ge swap vanuit de corolla Tsport
Ik kan niet niet zeggen dat het een nette ombouw is. Het ziet er een beetje bij elkaar geflanst uit. Kabels overal, rommelig interieur, dat kan veel netter.
@e88125i: vind het opzich wel meevallen, lijkt alleen wat drukker vanwege de blauwe intercooler slangen en de rode bobinekabels
@e88125i: Precies dit! Had op zijn minst de bougiekabels even gebundeld, ziet er erg rommelig uit.. voor een ‘liefhebber’.
@e88125i: Kabels heb je wel nodig. Anders werkt de motor niet, hè?

Hoe wil je de bougiekabels bundelen? Met een ty-rap? Ja, dat ziet er inderdaad professioneel uit. Ik vind de motorruimte oké. De originele kap past waarschijnlijk niet meer en auto’s uit die tijd hadden niet al te veel plastic zooi om alles te bedekken.
@momo: Het is een rommelige build. Mijn OCD kan er niet tegen. Dat kabels nodig zijn is logisch, hoe je dit dan wegwerkt is heel verschillend.
Ik kan je wel een lijstje maken met alle details die mij opvallen waardoor ik dit zie als een rommelige build. Ik heb er alleen geen zin in.
@e88125i: Ik ben oprecht benieuwd wat jou opvalt. Niet over de gehele build; maar alleen de engine bay. Ik wil het graag weten.

Kijk, dat het interieur niet om over naar huis te schrijven is, weet ik. Ik zou alles standaard binnenin. Een airbag is wel fijn en de standaard stoelen zijn al prima genoeg, vind ik.

Wat kan er anders?
@momo: de lengte van de kabels verschilt, er loopt er zelfs 1 over de oliedop. Als je olie wilt bijvullen moet je de kabel eerst los maken. Die kabels zijn echt knudde aangelegd.
De versnellingspook verraad dat het een pre-facelift is. Op de een of andere manier was dat een groot verschil qua afwerking.

De vraagprijs is begrijpelijk enkel vraag ik me af of de investeringen hun waarde houden.
Wel mooi apparaat, jammer alleen dat ik deze het afgelopen jaar al bij verschillende handelaren te koop hwb zien staan. Dit is ook wel het meeste dat er in die tijd voor gevraagd is.
Jammer dat het hart van het logo van de Porsche naafkap niet naar het ventiel wijst…
@volvo480gtt: jammer dat de linker ruitenwisser niet waterpas staat
@papa:
Bij Porsche velgen hoort dat. Kijk maar bij een random persfoto…
@volvo480gtt: van een echte liefhebber zou je verwachten dat hij dat soort oog voor detail zou hebben.
Dat deze modellen geld moeten gaan opbrengen vanwege de designstijl is wel een echt droevig vooruitzicht… Het waren nette auto’s, uitzonderingen mooi, maar hoop dat er wel meer begeerlijk spul in die tijd is uitgebracht :'(
Dat zal wel goed vooruit willen in de bochten..
Iksnap alleen nooit waarom er dan porsche velgen eronder worden gegooid met zelfs het logo er nog op. dan is het alsof “Ik wil eigenlijk een porsche rijden maar kan het niet betalen.”
@vingers: man man wat en logica… 🤦‍♂️🤦‍♀️
@vingers: Omdat het mooi staat? En in een Porsche velg hoort een Porsche naafdop.
@vingers: mijn 80 Avant heeft ook Porsche Cup 1 velgen… Standaard meegeleverd.
@maxidyne: maar vast niet met een Porsche logo er op..
Wel erg hoge km-stand. Ik zou hem laten staan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).