• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Trekauto van het jaar-award gaat naar oude bekende

Auteur: Loek, gepost 12 juni 2025 om 20:06 – 36 Reacties

En nee, het is niet de Mercedes G-Klasse. Voor Nederlanders is de trekauto van het jaar wellicht een bekende.

Je kan veel redenen hebben om een bepaalde auto te kopen. Wellicht vind je hem gewoon mooi, is het een jongensdroom, werd je achter overgeblazen door de snelheid, klinkt het geluid van de uitlaat als een symfonie of is het gewoon een prachtig recht-door-zee-totaalpakket van al je kleine specifieke wensen.

Trekauto

En veel mensen kan vrijwel elk aspect van een auto aan hun achterste corroderen als de auto niet voldoet aan één specifieke eis: hij moet een caravan kunnen trekken. Een hoog trekgewicht blijft voor sommige mensen een pre wanneer het aankomt op een sleurhut kunnen vervoeren. Ergens wel logisch: je hebt niet een kapitaal in een caravan gestoken om vervolgens je diesel-SUV te moeten inruilen op een EV die hem niet mag trekken.

Dat heeft natuurlijk als nadeel dat trekauto’s vaak grote auto’s zijn en dit de verkoop van obesitas-SUV’s niet bepaald afremt. Spoiler alert: de trekauto van het jaar 2025 is uitgeroepen door de ANWB en die helpt er niet aan bij. Want het is weer een SUV. Als jij graag met de caravan op vakantie gaat, moet je deze bolide bemachtigen.

Mitsubishi Outlander Trekauto van het Jaar

Ja, daar is ’tie weer! De Mitsubishi Outlander PHEV is terug in Nederland om te kijken of het succes van 2013 ietwat om te zetten is naar de huidige tijd. Of dat qua verkoopcijfers gaat lukken moet blijken (we zijn bang van niet, maar dat ligt meer aan het belachelijke succes van de 2013-versie), maar qua trekken moet je hem dus hebben volgens de ANWB. Voor de volledigheid: de 306 pk sterke 2.4 van de hybride Outlander mag 1.600 kg trekken. Volgens de jury scoort de Mitsubishi vooral omdat de auto weinig last lijkt te hebben van de caravan qua wegligging en rijgedrag. Toch worden ook wat zaken van de auto zelf meegenomen, zoals een ruime bagageruimte en een goed en duidelijk ingericht dashboard.

Geen EV

Andere genomineerden voor de titel die het hebben verloren van de Mitsubishi Outlander als Trekauto van het Jaar zijn de Dacia Duster, Leapmotor C10 REEV, MG HS PHEV, Nissan Qashqai en Skoda Superb iV Combi. Opvallend genoeg maar vier plug-in hybrides en geen één EV. Terwijl de titel vorig jaar nog ging naar de Kia EV6. Toch maar weer een dinosap-motor voorin als je echt succesvol caravans wil trekken.

Headerfoto: met een Mercedes G500 4×4² kun je ook prima caravans trekken, via @jeroen797 op Autoblog Spots.

Ook interessant!

  • Camper- en caravan verkoop gaat 2023 overtreffen
  • Dit is de camper van het jaar 2025
  • Dit is de beste trekauto voor je caravan volgens Nederlandse kampeerders
  • Dit is de goorste auto van het jaar

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

anwb, caravan, Mitsubishi, outlander, trekhaak

Vorig bericht: « Volkswagen viert 50 jaar Polo op een tegenvallende manier
Volgend bericht: Leuke Kia’s op benzine uitgestorven: “vanwege CO2-regels” »

Lees Interacties

Reacties

  1. allesmetturbo zegt

    12 juni 2025 om 20:25

    Lekker huisje huren ipv die verschrikkelijke caravans zwabberend op weg naar een grasveldje

    Login om te reageren
    • P zegt

      13 juni 2025 om 09:39

      Klopt, alleen worden de huisjes huren te duur. Wij hebben een tweedehands caravan gekocht en na de reis verkopen we die voor dezelfde prijs. Een huisje in het zuiden van Frankrijk loopt al op tot 2000-2500€ zonder al te gek te doen.
      Ook het gepeupel wil eens genieten van een vakantie..

      Login om te reageren
    • por100 zegt

      13 juni 2025 om 09:48

      Dacht ik vroeger ook, schijthokken op de weg, maar ik begin te draaien. Huisjes te duur en vaak vooral nogal ranzig of op een ranzige plek. Je eigen wc/douche (hoewel behelpen) en vooral eigen matrassen en genoeg laadruimte….
      De ideale trekauto is dan ook een sportieve wagen waar je op vakantie in de avonduren lekker mee kan sturen (C43 amg, guilia 2.0T etc.) En waar je net aan een caravan mee kan trekken waarin je toevallig ook 86 paar damesschoenen kan vervoeren. Want als de wederhelft blij haar schoentjes uitzoekt voor het diner kunnen wij mooi een uurtje sturen

      Misschien een idee voor autoblog advies? @Loek

      Login om te reageren
  2. spidermann zegt

    12 juni 2025 om 20:40

    Voor mij de beste trekauto een Ram 1500 V8 met 3500 kg trekvermogen. 1600 kg is slechts voor een besvheiden caravan.

    Login om te reageren
    • outlook zegt

      12 juni 2025 om 21:18

      Ohja cool! En dan eentje op LPG toch?

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      12 juni 2025 om 21:51

      3500 maar? Aan de andere kant van de plas waar dat ding hoort mag er 5780 kg achter.

      Overigens zelf in gelest voor BE en vond het verschrikkelijk om mee te rijden. Die aanhanger merk je echter niets van.

      Login om te reageren
  3. erik911 zegt

    12 juni 2025 om 20:48

    Die Mitsubishi is inderdaad ruk.

    Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    12 juni 2025 om 20:52

    Je moet eens kijken naar de sales tabel hier:
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Outlander

    En dan 3rd gen, en naar beneden scrollen. Alleen in Japan zijn er meer verkocht dan in NL. 30k vs 24k, en dan Engeland met 17k, op de 4e plek Zweden met 5k. Daaronder enkel een paar duizend per land. Geeft aan hoe verschrikkelijk populair de auto was in NL.

    Login om te reageren
  5. jaso013 zegt

    12 juni 2025 om 21:14

    Nou, precies de auto die ik niet zou willen. Maar wat zou ik dan moeten kopen? Ik ben serieus aan het kijken voor een caravan. En heb dan ook een andere auto nodig( huidige is een Ceed 1.0 3cil met 120 pk). Budget ongeveer 22,5K. Ik kan niet thuis laden. En rij ongeveer 8 a 9000 km’s per jaar. Auto moet betrouwbaar zijn en liefste per maand niet teveel kosten aan wegenbelasting etc. Wie roept?

    Login om te reageren
    • lpgbarrel zegt

      12 juni 2025 om 21:37

      Jij moet wel echt een liefhebber zijn van camperen! Nieuwe auto + caravan kopen

      Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        13 juni 2025 om 05:54

        Haha. Nou, andere auto moet toch een keer. En die caravan is zeker geen nieuwe. En die investering die is vrij snel terugverdiend als je het gaat vergelijken met vakantiehuisjes op campings wat wij nu doen. Ook kunnen we zo makkelijker en vaker een weekje of weekendje weg.

        Login om te reageren
        • Rokende Wielen zegt

          13 juni 2025 om 09:06

          Met een budget van €22,5k is die investering snel terugverdiend? Wat voor termijn heb jij het dan over met “snel terugverdienen”? Ik neem aan dat je ook moet betalen om die caravan ergens neer te zetten, of op de camping, of in een stalling? Ik zou ‘m verzekeren. Je ritten met sleurhut zorgen voor een hoger brandstofverbruik. Ik denk dat je niet veel zuiniger kan vinden dan je huidige Ceed-3-pitter tenzij je (PH)EV gaat en trouw thuis stekkert.

          Login om te reageren
          • jaso013 zegt

            13 juni 2025 om 11:49

            Budget voor auto is 22K. Niet voor de caravan. Die gaat max 8K kosten. En die kosten incl stalling, tol en brandstof die heb je er zo uit. Een gemiddelde vakantie van 2 weken kost nu qua verblijf, en dan zitten we echt aan de onderkant van het aanbod 2500€. Dezelfde camping met caravan kost ongeveer 600€. Zit je qua schoolvakantie midden in het hoogseizoen ga je al heel snel richting de 3K en meer voor 2 weken. Tel daar andere weekendjes weg en een herfstvakantie oid bij op. Dan is het een paar jaar en de caravan is terugverdiend. het geeft ons iig veel meer vrijheid en veel meer mogelijkheid om weg te kunnen gaan.

            Login om te reageren
            • Rokende Wielen zegt

              13 juni 2025 om 13:24

              Oké, dus wat je verwacht aan te schaffen is 22,5k voor de auto en nog eens 8k voor de caravan? Samen ruim €30k?

              Het prijsverschil tussen de gemiddelde 2-weken vakantie is €2500-€600=€1.900,00? Dus je “bespaart” €1900 per vakantie enkel op de accommodatie/locatie/plaats? Stel je gaat 1x per jaar op vakantie dan doe je er (€30.000/€1900=)15,8 jaar over voordat je dat op de kale accomodatie/plaats terugverdiend hebt?

              Maar de verhoogde MRB, verzekering en het verbruik van de noodzakelijke trekauto het hele jaar door reken je niet mee? Ook de stalling, verzekering en onderhoud van je caravan reken je niet mee?

              En je hebt gelijk dat je vaker per jaar goedkoper een plaats kunt huren op een camping omdat die caravan eenmaal aangeschaft is. Je kunt dus vaker op vakantie. Maar ook dat kost (extra) geld want je betaalt dan ook voor een staanplaats en hebt ook dan extra verbruik met je trekauto. Dit komt bovenop die €600 per jaar voor twee weken.

              Ik ben voorlopig ook nog gebonden aan het hoogseizoen vanwege schoolvakanties dus die bedragen die je noemt herken ik wel. Maar da’s best een investering om dat op vakanties terug te verdienen. Nu kan ik de auto rijden die me past zonder de noodzaak dat er een caravan achter moet. Ik hoef alleen maar de kofferbak in te pakken en ik ben weg. Maar helemaal prima dat er smaken met verschillen zijn. Als campinglife het leukste is wat je doet, vooral doen, maar als het om kostenbesparing gaat vraag ik me af of je dat er wel uit haalt. Even gechargeerd: 15 jaar om dan de investering terug te hebben, dan heb je misschien je eerste trekauto na 8 jaar al vervangen en ben je daarmee binnenkort weer aan een vervanger toe? Of je moet er een kopen en daar minstens 16 jaar mee doorrijden om daarna financieel voordeel te halen op je vakanties. Maar hey, als je het doet omdat je het leuk vind, vooral doen!

              Login om te reageren
              • jaso013 zegt

                13 juni 2025 om 16:15

                Ik snap je beredenatie.alleen ik reken vervanging van mijn auto niet mee in de berekekning. Die vervang ik zowieso iedere 5 jaar ongeveer. Dat daar nu een iets andere(zwaardere) voor gekocht moet worden dat is de concessie die bij de caravan komt kijken. Zowieso was er een auto gekomen van +/- 22,5K. Mijn investering is dus 8K voor het kampeermiddel zelf. Onder aan de streep kunnen we veel langer en vaker op vakantie voor hetzelfde budget denk ik. En dat maakt de investering het waard voor ons in ieder geval.

    • Flutterbear zegt

      12 juni 2025 om 21:59

      Beetje afhankelijk van de caravan he, heb je BE? Dat geeft wel meer ruimte in stabiele combinaties.

      Wegenbelasting staat haaks op een goede trekauto. Optimaal is dat de auto leeg zwaarder is dan je caravan. Als je 22k stuk slaat op een auto dan moet 100 euro per maand niet te grote impact hebben. Idem met brandstofverbruik bij 8-9000 km/jaar. Focus op afschrijving.

      Ford Kuga zit trouwens rond dat prijspunt en heeft deze prijs eerder wel eens gewonnen, idem met de Mazda CX5 maar die zijn mogelijk wat minder afgeschreven.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        12 juni 2025 om 22:19

        Oh en nooit Franse auto’s.. de achtervering is niet geschikt voor aanhangers met een lange hefboom zoals caravans.

        Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        13 juni 2025 om 05:50

        Geen BE. Ik was ook niet van plan om de combinatie meer dan 3400 te laten wegen. Gewoon een normale caravan. Maar die zitten al snel op 1000kg leeggewicht. Kuga is een mooie idd. Het moet iig zeker 1600 kunnen/mogen trekken. De V60 of superb ook mooi. Wil ook liever een niet al te oude auto. Of juist wel en wat sneller doorwisselen. Keuzes, keuzes, keuzes…

        Login om te reageren
        • Flutterbear zegt

          13 juni 2025 om 15:17

          Als de caravan 1600 kg mag wegen blijft er maar 1900 over voor de auto bij B rijbewijs (of heb je B+?). Dat is vragen om problemen. Zou met een B rijbewijs niet naar caravans kijken die beladen (op papier) boven de 1200 kg uitkomen. Dat blijft er tot 2300 kg over om een fatsoenlijke auto voor te zetten.

          Onder de 10.000 km/jaar kies ik zelf voor een moderne ex-lease met hoge kilometerstand. Afschrijving van 5 jaar met 130k op de teller naar 10 jaar met 180k op de teller is minimaal. Verder heeft de auto wel altijd goed onderhoud gehad want iemand was er +/- 30k/jaar afhankelijk van.

          Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      12 juni 2025 om 22:13

      Beetje caravan heb je een D of E auto nodig om enigzins iets te kunnen en fijn te rijden.

      Weet waar je aan begint, want zo kamperen is duur :)

      Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      12 juni 2025 om 22:58

      Volvo V70!

      Login om te reageren
    • RAW zegt

      13 juni 2025 om 08:21

      Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI (vanaf 2020), weegt 1300 kg (kentekengewicht, is dus 1400 kg echt) en mag 1500 kg trekken. Heb zelf de Cupra versie (PHEV, is ruim 1600 kg), is een prima trekauto met goede vering, combinatie blijft mooi vlak liggen. Is geen SUV en toch lekker ruim, gooi altijd mijn racefiets of MTB zo achterin.

      Login om te reageren
    • Peerke zegt

      13 juni 2025 om 09:00

      Wij hebben een X3 35i. Rijden al 5 jaar zonder problemen met een caravan van 2000kg naar de Alpen. Met caravan erachter 1 op 6. Zonder caravan als je rustig aan doet is 1 op 11 mogelijk.

      Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      13 juni 2025 om 09:26

      De meest moderne auto zonder turbo, als je voor absolute betrouwbaarheid gaat. Misschien iets uit zuid korea met een 2.0 GDI blok ofzo.

      Login om te reageren
    • por100 zegt

      13 juni 2025 om 09:52

      Alfa guilia en neem een lichtgewicht caravan. Niet rijden bij windkracht 5/6 of hoger. Of 350z met trekhaak ofzo. Al je troep kan in de caravan behalve de echt zware spullen. En als je keuze hebt, neem dan een caravan waar het vele gewicht niet achter de as zit (zoals het keukenblok, dat wilt je niet achteraan) dan kan je met een veel simpelere auto toe –> sportief hok met groot volume

      Login om te reageren
  6. Flybywire zegt

    12 juni 2025 om 21:51

    Kijk eens naar een link &co of een Dasia duster

    Login om te reageren
  7. kniesoor zegt

    12 juni 2025 om 22:37

    Het frontale aanzicht van zo’n Foutlander is niet om aan te gluren, lijkt wel de kop van een oud wijf, dat d’r kunstgebit niet in heeft 🧐

    Login om te reageren
  8. mc96 zegt

    13 juni 2025 om 07:28

    Ik vind dat lijstje van de kandidaten voor trekauto van het jaar 2025 zo enorm treuring.

    Login om te reageren
  9. Andreivierfunf zegt

    13 juni 2025 om 08:25

    Dit is by far de meest sneue award om te winnen. Jezelf kastijden om met een hutje te tuffen door Europa is eveneens by far de meest sneue bezigheid. Jezelf het hele jaar de gompes in werken, om daarna met nog minder comfort dan thuis ergens op een veldje te staan. Om daar te geraken in een auto die eigenlijk laat zien dat je elke vorm van vreugde in het leven bent verloren.

    Login om te reageren
    • Rokende Wielen zegt

      13 juni 2025 om 09:10

      En dan het ergste, dan sta je tijdens je vakantie tussen… cam-ping-gas-ten…

      Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      13 juni 2025 om 09:28

      Mwoa, het is ook niets voor mij, maar snap wel waarom mensen het doen. Lekker er op uit met je eigen spulletjes, goedkoper dan hotels of huisjes huren. Zeker als je buiten het hoofdseizoen kan gaan heb je het ook minder druk op de campings.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        13 juni 2025 om 09:53

        De reden om het te doen is toch dat je als ouders in of voor de voortent de hele dag met je mobieltje kunt zitten spelen terwijl de kinderen zichzelf vermaken op de camping?

        Login om te reageren
      • potver7 zegt

        13 juni 2025 om 10:44

        Goedkoper dan hotels of huisjes huren? Heb je je wel eens verdiept in de kosten van caravanbezit?
        Voor een beetje knap tweedehands exemplaar ben je al gauw 15-20k kwijt, en het prijsverschil tussen een huisje en een kampeerstekkie ben je al gauw kwijt aan onderhoud en stalling. En je moet inderdaad een auto kiezen waarmee je een caravan kunt trekken, en dan ben je toch veroordeeld tot wat grotere/zwaardere modellen die op jaarbasis ook duurder zijn.

        Login om te reageren
  10. mashell zegt

    13 juni 2025 om 15:18

    Hoeveel mud aardappelen liggen er eigenlijk in die caravan dat die de G-klasse zo naar beneden trekt?

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      13 juni 2025 om 18:23

      Caravan is voor de show, kofferbak ligt waarschijnlijk duizenden kilo’s aan coke.

      Login om te reageren
    • Rokende Wielen zegt

      14 juni 2025 om 11:11

      Naast een mud piepers, vast nog wat dozen hagelslag en potten pindakaas.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North