Je krijgt tegenwoordig zelfs een compleet nieuwe Performance-motor bij de tussentijdse Tesla updates!
Het leuke van een merk als Tesla is dat ze alles net eventjes anders doen. Het is niet eens het elektrisch rijden dat afwijkend is. Sterker nog, ze liepen er alleen eventjes mee voorop. Binnenkort is dat gewoon de norm. Nee, het zijn juist alle andere dingen waarbij Tesla afwijkend is. Dat kan soms frustreren en soms is het geweldig.
Als er iets is dat Tesla niet doet zijn ‘Model Years’. Dit is een zwaar verouderd principe waarmee men in het thuisland van Tesla nog werkt. In plaats van modelwijzigingen en facelift, doet Tesla het anders. Auto’s krijgen OTA-updates.
Tussentijdse Tesla updates
Daarnaast heeft Tesla ook hardware updates. Ja, er zijn heel af en toe kleine facelifts, maar de hardware updates worden constant doorgevoerd. Ondanks dat de Tesla Model 3 net zo’n ‘facelift’ heeft gehad, staan er wéér een hoop updates op de planning. Dat melden de EV-specialisten van Electrek.
Op een Europees Tesla forum zijn enkele tabellen gedeeld waarbij te zien is welke updates Tesla in de planning heeft voor de Model 3 en Model Y. Zo zal de Model Y een Ryzen-chip krijgen en krijgt de Model 3 Performance een nieuwe motor. Ook staan er wijzigingen voor het accupakket op de planning. Oh, en gelamineerde achterruiten met dubbel glas.
Superhorn!
Maar Tesla zou Tesla niet zijn als er geen geinig foefje bij de tussentijdse Tesla updates zit. Dat is nu gelukkig ook het geval. De Model 3 en Model Y krijgen de beschikking over een ‘Superhorn’. Dat is een combinatie van het reguliere alarm, de claxon en een externe speaker. Heb je dat nodig in een auto? Nee. Wil je dat in een auto? Ja! Well played, Elon. Well played.
In dit geval gaat het om de Model 3 en Model Y die bedoeld zijn voor Europa. Wanneer we de wijzigingen kunnen verwachten is niet bekend, maar verwacht ze ergens het komende halfjaar. Als er meer bekend is, houden we je uiteraard op de hoogte!
Via: Electrek.
mashell zegt
Ohh nee, straks heb je zo’n model 3 held die achter je op de snelweg zit en die via de externe speaker jammert dat hij er langs wil.
fanboy zegt
Lijkt me heerlijk zo’n knopje waarop hij schreeuwt: “Hey! Ga eens naar rechts!”
Nog beter is als dat een feature wordt op de Autopilot :P
geen1234 zegt
Ik heb ook nog getwijfeld over de externe speaker, was >20 jaar geleden al een optie die je kon krijgen die standaard op de security versie zat. Het is wel duidelijk dat Tesla mensen het land der blinden zijn.
mashell zegt
Ik heb er ook wel eens van gedroomd om te kunnen roepen “geachte Polo op de linkerrijstrook, is uw stuurinrichting defect doe dan uw knipperlicht naar links aan, is uw stuurinrichting niet defect, knipper dan naar rechts en ga na de rechter rijstrook”. Voor Polo mag je natuurlijk ook Clio’s, transporters, transits, etc invullen.
geen1234 zegt
Ik heb hier nog een kit liggen die ik wilde inbouwen om mobiele telefoons te blokkeren in een straal van 25m. Echt lachen als ze zitten te bellen op de linker baan.
Pascal zegt
Lijkt me ideaal voor als er weer eens zo’n trage e-tron voor me zit ;)
TheMaster zegt
En verwarmingselementen voor (rustpositie) van de ruitenwissers, ook zeer gewild voor Model 3/Y. Voor de M3 performance; 22pk erbij. Wel gaat de 82kWh Panasonic vervangen worden voor de 79kWh LG pack.
Maar over de superhorn, ik dacht dat je in NL maximaal 2 elementen op 1 speaker mocht doen, en dat daarom de superhorn in NL niet mag (wel in veel andere EU landen). Maar, ik kan het mis hebben. Heeft iemand hier meer info over?
mashell zegt
Er is toch zoiets als een Europese typegoedkeuring, dus als het mag dan mag het overal in Europa.
camber24 zegt
@TheMaster: M3 is van BMW. Je zal de Model 3 bedoelen.
geen1234 zegt
M3 Competition bedoel je?
lekkerdwars zegt
@TheMaster: heb een ‘21 Model 3 Performance maar begreep dat het LG pack niet alleen minder range biedt maar ook zwaarder is? Daarom wellicht de kleine vermogensupgrade? Tot 100% state of charge laden zonder problemen is dan wel weer prettig!
towi1989 zegt
Leuk, zo’n SUPERHORN op je Y
superfunky zegt
@towi1989: 😆😆😆😆
Dutchdriftking zegt
Regelmatig updates is fijn voor de eerste eigenaar, maar voor de tweedehands markt zorgt het nogal voor verwarring. Op deze manier krijg je zeer veel varianten, wat lastiger is met onderhoud en restwaarde.
Benny_Weisz zegt
Leuke youngtimer zo’n Tesla!….
geen1234 zegt
OTA updates zijn wat mij betreft geen updates iig niet noemenswaardig, dat is het zelfde als navigatie updates of updates op je telefoon.
Ik koop een iphone dan heb ik OTA’s!!! Joepie!!! Echt wel goed!!!! Nog beter is als dat het via de satelliet gaat, want die bitjes zijn echt een stuk beter, echt!!!
Pascal zegt
Die updates zijn anders behoorlijk nuttig. Zo kreeg ik al gratis tientallen extra pk’s en talloze verfijningen zoals beter temperatuurmanagement op de batterij, one-pedal driving ondersteuning, vele gratis navigatiekaart updates etc. Ik kan me nog goed herinneren dat ik bij BMW alleen al 150 euro moest betalen voor een usb-stickje met navigatie update, of een whopping 750 euro om een nieuwe sleutel te laten inlezen. Neehoor, doet u mij dit maar.
cossiekiller zegt
Er zit meestal al een superhorn naast mij… Compleet overbodig dus …
mashell zegt
Stoer dat je je vriend zo in het openbaar met zijn geslachtsdeel durft te complimenteren.
wimof zegt
Mag ik mij dan verheugen aan een update die het strooilicht van de LED koplampen kan verhinderen.
Pascal zegt
De koplampen van de model 3 zijn af fabriek inderdaad vaak slordig afgesteld. Daarom zie je er zoveel rondrijden op ‘standje verblinden’. Als je erom vraagt komen ze voor je deur langs om ze alsnog onder garantie goed voor je af te stellen; hebben ze bij mij ook gedaan. Het had natuurlijk meteen goed moeten zijn, maarja. Sinds de 2021-refresh monteren ze ook standaard nieuwere matrix-led verlichting.
geen1234 zegt
Het is maar hoe beperkt je het begrip innovatie definieert.