De Nederlandse autosector vindt de plannen van de klimaatminister tof. Oh, wacht, nee, toch niet.
In de categorie ‘je kan het toch nooit goed doen’ hebben we de aanpak van de klimaatcrisis. Stel, je bent hoogwaardigheidsbekleder en je moet een bestaand probleem aanpakken dat je niet in een commentsectie makkelijk kan wegwuiven. Dan moet je iets toch? Meneer Jetten en zijn kornuiten kregen het voor elkaar om een plan van 28 miljard euro. te maken om de CO2-uitstoot met minimaal 55% terug te dringen in 2030, ze hopen zelfs 60% te halen.
Daarvoor moet er ook iets gebeuren aan de auto’s en dat gaat dus ook gebeuren. Om te zorgen dat we allemaal uit een benzineauto stappen en overgaan op een EV, wordt er 600 miljoen uitgetrokken. Deze enorme pot is niet bedoeld om je met veel subsidie in een nieuwe dikke SUV te krijgen, maar mede voor jong gebruikte elektrische occasions.
EV’s juist minder aantrekkelijk dan voorheen
Volgens De Telegraaf – toch wel eventjes de krant van wakker Nederland – zet het plan geen zoden aan de dijk en is de Nederlandse autosector niet enorm blij. Dat lijkt de conclusie te zijn met BETA-voorzitter Ewout Klok (niet te verwarren met de immer hilarische Evert Kwok). volgens Klok is de subsidie op een EV veel te laag. Daarbij vervallen er ook een hoop voordelen voor EV’s. Dit betekent dat het juist niet aantrekkelijk is om over te stappen.
Dus moet je doorrijden in je oude barrel. En dan komt het volgende issue naar boven, je moet namelijk WEL meer belasting gaan betalen. De brandstoffen worden namelijk aangelengd met biomeuk om de motor extra te beschadigen en de levensduur af te nemen. Per liter zal – volgens Klok – de brandstoffen ongeveer 30 cent duurder zijn dan dat nu het geval is.
Jetten in Nieuwsuur
In Nieuwsuur mag de klimaatminister zijn zegje doen en dan komt er een leuke verrassing. De subsidie is namelijk lager dan voorhen: 1.000 euro! Op dit moment is deze 2.000 euro. Gezien de snelheid waarmee de heer Jetten naar argumenten grijpt en de vraag probeert te ontwijken, betekent het dus eigenlijk min of meer een verlaging van de huidige subsidie en verder eigenlijk niets. De autosector lijkt dus wel degelijk een punt te hebben. Dat zo’n eenvoudige vraag niet rechtstreeks beantwoord klan worden, is stuitend te noemen.
De wassen neus is dat de automobilist de automobilist mag gaan faciliteren. Dus nieuwe auto’s met verbrandingsmotor worden zwaarder belast (in veel gevallen extreem veel meer dan 1.000 euro) en op een EV komt er een subsidie van maximaal 1.000 euro plus wat loze beloftes en argumenten dat het allemaal betaalbaarder gaat worden. Dus ja, dit betekent dus een minimale vergoeding om over te stappen naar EV’s en vooral draconischce belastingen om je uit de benzine-auto te jagen. Dus ja, dan zat collega @nicolasr er toch niet ver naast…
Meer lezen? Dit zijn de 11 traagste auto’s die 250 km/u halen!
V8Vantage zegt
Nog even en dan zit Jetteketet in Libanon…of een land of 4 verder naar rechts.
Is hij vergeten dat zo de accijnskorting weer vervalt van de brandstoffen?
Overigens, doet hij zijn naam geen eer aan: https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/jetten
dutchneon zegt
Jetten en andere cornuiten aldaar op het pluche hebben geen auto nodig… die hebben “vervoer” en krijgen 1,5 euro per km…
Ze hebben geloof ik niet door dat de rest van NL een auto gebruikt om van en naar werk te rijden.
Laten we daar dan ook maar mee stoppen en allemaal ww gaan trekken, een bakfiets is dan ook niet meer nodig want de kinderen hoeven niet meer naar de opvang.
Stefje zegt
Het probleem met de groene gekte is dat voorvechters als Klaver en Jetten nog nooit een echte baan hebben gehad en gewoon écht niet begrijpen hoe de wereld werkt voor de gewone man. Die verdienen beide richting de 2 ton inclusief 7-serie dienstwagen (op benzine, want rijbereik) en menen dat iedereen prima met de fiets naat het werk kan.
Wereldvreemde mensen op hele gevaarlijke posities, waarop gestemd wordt door mensen die veel geld hebben maar toch graag willen deugen. Je kan helaas niet meer op een normale partij stemmen zonder volledig meegesleurd te worden in de klimaatgekte.
mustang750supersnake zegt
glasvezel lukt niet eens fatsoendelijk…..laat staan dat iedereen die nú al een ev heeft tegelijk dat ding aan de lader hangt…..zegt de centrale gelijk boem……
Crosscabouter zegt
Iedereen probeert zo lang mogelijk zijn eigen hachje te redden. Inclusief ikzelf…. Echter snap ik ook dat er iets mag veranderen. We hebben in het rijke gedeelte van de wereld simpelweg op te grote voet geleefd. Er haakt alleen iets bij mij mbt de plannen van nu.
Er wordt geschermd met de mededeling dat iedereen mee moet kunnen doen, echter voorzie ik met de plannen voor nu een grotere groep die dus wel de dupe wordt van deze plannen.
Ik denk dat ik zelf nog in de positie zit dat ik de boot net kan halen, maar dat is puur vanuit mijzelf geredeneerd. Ik zie om mij heen mensen die nu al worstelen met de hoge lasten en dan wordt autorijden ook nog duurder.
Ben blij dat de eerste Kamer ook nog een stem heeft en dat niet alle plannen erdoor gaan komen.
Ik heb nog niet alles gelezen, maar bij bio brandstoffen krijg ik toch wat jeuk, want zo duurzaam hoeft dat allemaal niet te zijn. Niet in productie, maar ook voor (sommige) motoren niet. En wie gaan die kosten betalen?
Kortom. Ik zie dat er wat moet gebeuren, maar ik heb zo’n onderbuikgevoel dat de sterkte schouders niet de zwaarste lasten gaan dragen.
karhengst zegt
Op het moment is het het milieu wat de kosten draagt, je kan niet dat pogen te ontzien, zonder de kosten te verleggen, die zijn er nu eenmaal. Maar ik deel wel je vraagtekens wat betreft haalbaarheid en gevolgen voor de minder kapitaalkrachtige helft van de maatschappij. Als je geld hebt, valt er wel weer een weg te vinden. Als je geen geld hebt mee te komen, zal méér geld kwijt zijn, wat je er van weerhoudt ooit nog aan te kunnen haken. Dat is het grootste risico naar mijn idee.
Wat je onderbuikgevoel betreft: Dat zal nooit gebeuren zolang we met de huidige partijen blijven. Nederland stemt al jaar en dag voor de uitholling van de middenklasse ten faveure van de kapitaalkrachtigen, uit angst dat een andere partij de auto duurder maakt, HRA afbouwt of een asielcrisis veroorzaakt…
mashell zegt
Tja, dankzij de zorgtoeslagen, huursubsidies en voedselbanken zorgen we ervoor dat de minima niet door het bestaansminimum heen zakken. De middenklasse krijgt niks van dat alles, misschien HRA maar die was de afgelopen jaren waardeloos door de lage rente. En de vermogenden betalen vrijwel geen belasting op ondernemingen, beleggingen etc. Maar het is de middenklasse die in het stemhokje hiervoor kiest.
Crosscabouter zegt
Dat die kosten er zijn begrijp ik helemaal. Ik wil ook mijn kosten dragen. Dus minderen en veranderen, voor mij prima, maar er is tegelijkertijd een (groter wordende) groep die om welke reden dan ook deze kosten niet kan dragen…. En die kloof wordt groter en daar maak ik mij zorgen om.
Dat die partijen daar debet aan zijn is waar. We stemmen zelf VVD, d66 omdat we denken bij de bovenklasse te horen of omdat ze het beste met ons voorhebben, wat ik echt niet begrijp, want de partijprogramma’s laten duidelijk wat anders zien.
Ik heb zo’n vermoeden dat ze nu heel erg crisismanagement aan het uitvoeren zijn, want de BBB en de combi GL/PvdA konden wel eens groeien over 2 jaar….
dutchneon zegt
“Niet in productie, maar ook voor (sommige) motoren niet. En wie gaan die kosten betalen?”
Die kosten?? Maar zo denken ze in Den Haag niet…. er moeten nieuwe auto gekocht worden, dat brengt geld in het laatje. Oh en reparatie ook hoor, hele dure reparaties tikken ook door. Zomaar 250 euro btw dat tikt gewoon lekker aan!
audirs3 zegt
Zie je nou wel de soep niet zo heet wordt gegeten als dat hij wordt opgediend? De BPM wordt niet verdubbeld, er komt alleen 200 euro bij… Echt serieus, dat stelt toch helemaal niks voor? En het plan voor meer biobrandstof wat eerder werd gepresenteerd is met 60% afgezwakt!
Maar nee hoor, zie die reactie hierboven, zielige mensen blijven mopperen…
johnhert zegt
Maar je wordt wel genaaid, hetzij ietsje minder en daarom word het maar weer geaccepteerd door de meute…
Steensma zegt
Alles op een rij:
– de subsidie op elektrische auto’s halveert
– de wegenbelasting op elektrische auto’s wordt vanaf 2025 ingevoerd
– BPM op elektrische auto’s is er niet t/m 2024 maar daarna onzeker
– de maandpremie van een elektrische auto zo’n 10 tot 25 euro per maand duurder is dan een vergelijkbare auto op benzine en de voorspelling is dat deze nog verder omhoog gaat
Klinkt allemaal erg aantrekkelijk. En wat zijn ze ook zo mooi om te zien die elektrische auto’s. Ik word blij van deze wereld.
mashell zegt
Beta is de Belangenvereniging Tankstations en die zeggen dat de subsidies op EV’s te laag zijn? Extreem ongeloofwaardig. Wat is de bron van de Telegraaf, een interview door Ongehoord Nederland?
rollingstoned zegt
https://thumbs.gfycat.com/PrestigiousSecondhandAmericansaddlebred-max-1mb.gif
“Dat hep gestaan op Feesboek”
pomoek zegt
Tja, als je een aspect uit de verduurzamingsplannen van het kabinet uitligt, dan klinkt het allemaal wel erg onlogisch. Verduurzamen kost geld. Helaas is onze maatschappij zo ingericht dat dit alleen of vooral te betalen is door mensen die, nu ja, boven de streep leven. Je hebt kapitaal nodig of in iedere geval de mogelijkheid om geld te lenen om dat te kunnen doen. En er is een grote groep Nederlanders die dat niet kunnen. Een groot deel van de verduurzamingsplannen is nu juist gericht op die mensen. Huurhuizen worden uitgerust met zonnepanelen en worden geïsoleerd. Dáár gaat veel geld naartoe. Hierdoor kunnen de huurkosten, relatief, laag blijven.
Dit kost 24 miljard. En dat komt bij die 24 miljard om boeren uit te kopen 22 miljard voor de boeren, en de miljoenen die worden uitgegeven voor defensiemateriaal voor Oekraïne.
Dat moet ten koste van iets gaan. En ja, ik weet dat er mensen zijn die roepen”ikwoon200kmvanmijnwerkvandaanmaarkannietverhuizendusbenafhankelijkvandeautowanthetovinmijndorpsteltgeenrukvoor”. Maar voor een groot deel van de autorijders is autorijden een keuze. En die keuze snap ik. Autorijden is gaaf. En voor mij, en anderen, is het ten dele een hobby. En hobbies kosten geld.
banderas zegt
Autorijden is voor een super kleine groep een hobby. Bijna niemand doet dat voor z’n plezier, alleen ‘wij autoliefhebbers’.
pomoek zegt
Onzin. Autorijden is een keuze. Veel forenzen kunnen makkelijk met het OV. Maar kiezen ervoor om met de auto te reizen. Omdat het bijvoorbeeld een uurtje per dag scheelt. Ik kan het mij voorstellen. Maar het is en blijft een keuze.
racerx zegt
“Onzin. Autorijden is een keuze”.
“Veel forenzen kunnen makkelijk met het OV”.
Het woordje ‘veel’ impliceert dat het geen keuze is, want het geldt blijkbaar niet voor iedereen. Daarnaast geldt je opmerking voornamelijk voor de Randstad, voor velen daarbuiten is het echt geen keuze.
pomoek zegt
Dat ben ik gewoon niet met je eens. Voor veel forenzen is het makkelijk. Voor een groep forenzen is het niet makkelijk. Maar zeker ook niet onmogelijk. De energieproblemen, Klimaatverandering en de daaruit voorkomende energietransitie betekend simpelweg dat we niet, op de manier die we gewend waren, met mobiliteit kunnen omgaan. Dus wonen in Delfzijl en werken in Amsterdam? Prima, ik snap best dat dit reizend met het OV een uitdaging is, dus als je in Delftzijl wil blijven wonen en niet met het OV reizen zal je daar de consequenties letterlijk voor moeten betalen.
banderas zegt
Ik snap best dat sommige voordelen kleiner worden, want steeds meer mensen rijden elektrisch. Maar de belachelijke prijs voor stroom maakt het vooral minder interessant. Voorheen kon je je auto laden voor zo’n 15/20 euro, nu zit je soms al op 50. Hoezo elektrisch rijden stimuleren?
marcomanta zegt
1 voordeel in ons land, bij de eerstkomende verkiezingen is het exit voor Jetten. Nederland is aan het veranderen en kan er wel eens een heel andere wind gaan waaien.
Richmond zegt
Denk je dat het beter wordt als de bbb aan zet komt? Sowieso is het huidige kabinet en die daarvoor niet goed. Maar met de bbb gaan we ook geen kant op. Wie wel weet ik niet.
utregcity zegt
Want? We hoeven ons niet aan de EU-klimaatnormen te houden? En nee, we stappen niet uit de EU.
mashell zegt
Hmm. Ik zou denken dat D66 gaat groeien. De mensen die bij de laatste verkiezingen D66 hebben gestemd konden wel eens heel tevreden zijn, want D66 doet wel iets, ze komen met voorstellen om problemen op te lossen en durven ook onpopulaire voorstellen te doen. Dat terwijl de rest van de regeringspartijen druk met pakken en nathouden is zodat ze nog even langer van het pluche onder hun kontjes kunnen genieten. D66 kon wel eens stemmers van Groen Links maar ook van de VVD gaan wegtrekken.
racerx zegt
We hebben het gemerkt bij de laatste PS verkiezingen, D66 heeft inderdaad een flinke groei doorgemaakt.
arta zegt
Er is veel kritiek op de voorstellen, maar wat zouden regelingen zijn die wel op draagvlak kunnen rekenen?
– Vliegen veel duurder maken?
– Vlees en zuivel belasten?
– industrie belasten?
Uiteindelijk moeten er nu maatregelen genomen worden en wordt de “pijn” verspreid.
Als we de boeren niet uitkopen, maar stimuleren om te verkleinen en te verduurzamen/biologisch te voeren, hoeven ze niet te stoppen en worden de boeren geholpen die de steun van “het volk” hebben. En niet de mega-boeren bedrijven en multi-miljonairs in de voedingsindustrie.
Verder mag wat mij betreft vliegen duur gemaakt worden en vlees onbetaalbaar, maar daar is geen draagvlak voor.
marcomanta zegt
Waarom maken de grootste bedrijven mega winsten?