• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Twijfelachtige BMW M modellen worden twijfelachtiger

Auteur: willeme, gepost 1 november 2019 om 08:04 – 39 Reacties

BMW X6 Competition - X5 Competition


Dat is beter nieuws dan het lijkt!

Intrinsieke merkwaarden hebben en toepassen. Ergens voor staan. Een visie hebben en die uitvoeren. De BMW Motorsport divisie was precies dat. Een stel puristische autogekken met een enorm budget. Dat niet alleen, de basis (normale BMW’s) leende zich uitstekend voor een een gaaf topmodel.

Het ging in eerste instantie om het rijden: zowel op het circuit als op de openbare weg. De auto’s hadden bijzondere, hoogtoerige motoren, handgeschakelde versnellingsbakken en waren relatief laag van gewicht. Dat feestje was over in 2009, toen men het nodig achtte om de X5 M en X6 M op de markt te brengen. Die auto’s behelsden alles waar BMW M níet voor stond: automaten, vierwielaandrijving, turbo’s en een enorm hoog gewicht.

BMW X5 M (E70) '09

In tijden van efficiency en elektrificatie gaat dit natuurlijk doorzetten. De handbak en atmosferische motor zijn al gesneuveld, dus die elektromotor lijkt een kwestie van tijd, toch? Ja en nee, zo laat Markus Flasch weten aan het Australische CarAdvice. Flasch is de grote baas van de BMW M divisie, dus hij weet waar ‘ie het over heeft. In principe is de techniek er klaar voor.

Sterker nog, hij bevestigt dat er al uitvoerig is getest met hybride prototypes en dat het in principe direct toegepast kan worden. Markus Flasch heeft daarbij ook nog goed nieuws. De pure rijdersauto’s zullen géén hybride aandrijving krijgen. De M2, M3 en M4 zullen het moeten doen met enkel en alleen een verbrandingsmotor. De elektromotor en met name de accu’s zijn te zwaar om rijplezier te kunnen garanderen. De X5 M is volgens Flasch een grote en zware auto die uitstekend geschikt is voor elektrificatie. Dus de twijfelachtige BMW M modellen worden twijfelachtiger, maar de puurdere modellen blijven relatief puur.

BMW M2 Competition (F87) '19

Het gaat Flasch er niet om dat BMW M de eerste is met de nieuwe techniek, maar wel dat het het beste is. Ook heeft BMW M te maken met een vrij traditionele klantenschare en een nog veel traditionelere fanschare. Markus Flasch is er héél duidelijk over: BMW M moet luisteren naar de klanten die daadwerkelijk de auto’s kopen, niet de mensen langs de zijlijn.

BMW M4

Het zullen interessante tijden gaan worden tussen de leukste snelle varianten van de grote drie: de Audi RS4, BMW M3 en Mercedes-AMG C633S. Oliver Hoffmann van Audi Sport heeft aan Autocar bevestigd dat de volgende Audi RS4 een PHEV wordt met een biturbo V6. De volgende Mercedes-AMG C63 krijgt een viercilinder met enorme elektromotor en de BMW M3 krijgt enkel een zes-in-lijn uit de X3 M. Zoals het ernaar uitziet wordt de nieuwe M3 toch nog het meest ‘puristisch’.

Ook interessant!

  • Video: BMW M2 crasht op rechte weg
  • Video: BMW M2 remmen staken bij 200 km/u
    Video: BMW M2 remmen staken bij 200 km/u
  • Deze revolutionaire BMW M2 brengt iedereen in verwarring
  • Nieuwe sappige details BMW M2 bekendgemaakt
    Video: nieuwe BMW M2 klinkt als M4

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, m2, M3, m4, Markus-Flasch

Vorig bericht: « F1 GP van Amerika: tijden en wat je moet weten
Volgend bericht: Natuurlijk, Hyundai komt ook met een ‘Raptor’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. Vanquish zegt

    1 november 2019 om 08:23

    Ze kunnen wat mij betreft de boel elektrificeren. Zo puur vind ik bmw niet meer…

    Login om te reageren
    • isn1981 zegt

      1 november 2019 om 08:27

      @vanquish: Zoals in de tekst vermeld niet luisteren naar de mensen aan de zijlijn ?

      Login om te reageren
    • mp014 zegt

      1 november 2019 om 09:02

      @vanquish: koop dan gewoon een tesla model 3 of s en laat BMW maar zelf beslissen wat ze doen. Gisteren in een model 3 (performance) gereden door het heuvelland in ons mooi Limburg….geweldige acceleratie dat moet ik toegeven….. maar daar heb je dan ook werkelijk alles mee gezegd! Voor de rest…. doe mij maar een (langzamere) BMW

      Login om te reageren
      • Vanquish zegt

        1 november 2019 om 09:26

        @mp014: Precies. Bij een pure auto denk ik bijvoorbeeld aan een Alfaholics GTA. Daar staan alle BMW’s mijlenver vanaf. Niet alleen qua beleving, maar ook qua styling.

        Login om te reageren
    • eMbe zegt

      1 november 2019 om 10:51

      @vanquish: Inderdaad. Als een rijdersauto als de M2 al bijna 1600kg rijklaar weegt… Daar mag wel 400kg vanaf.

      Login om te reageren
  2. launchcontrol zegt

    1 november 2019 om 08:31

    Twijfelachtige artikelen op Autoblog worden twijfelachtiger

    Login om te reageren
  3. Godefridus zegt

    1 november 2019 om 08:42

    Wat heb je eraan om puur te wezen als je zodadelijk van alle kanten voorbij gereden wordt door een auto van een concurrent met een elektromotor? De Taycan Turbo en Model S P100D laten wel zien dat elektrisch en sportief prima samen gaat, met de continue ontwikkeling van batterijen is het een kwestie van tijd voor deze klein en licht genoeg zijn voor de hatchbacks en dergelijke.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      1 november 2019 om 09:08

      @godefridus: Snelheid is slechts één aspect van sportief rijden. Het is niet doorslaggevend voor de beleving. Een Tesla Model S en Taycan Turbo S zijn fabelachtige stukjes techniek, maar allebei niet sportief. Het zijn snelle auto’s die evenveel wegen als een Range Rover. Dankzij het lage zwaartepunt kun je veel maskeren en met bepaalde hulpmiddelen zelfs snel een circuit over, maar sportief is het niet. Daar ging het BMW M juist wél om.

      BMW heeft zeker niet altijd de ‘snelste’ auto in zijn klasse gehad, maar wel altijd de auto die het leukst (meest sportief) was om te rijden. Dát is juist de kracht van BMW M altijd geweest en dát is precies de reden waarom BMW M zo hoog wordt aangeslagen. Sturen, remmen, vering, demping, grip op de limiet, balans, geluid, feedback, driften en normaal deelnemen aan het verkeer: dat deden ze echt heel erg goed en bij veel modellen is dat nog steeds het geval.

      Dus wat heb je eraan? Een sportieve auto. Ondanks sportieve eigenschappen kan een elektro auto niet sportief zijn, althans: als er een accu inzit. Het gewicht verpest alles.

      Login om te reageren
      • phdg zegt

        1 november 2019 om 09:14

        @willeme: ?????

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        1 november 2019 om 09:22

        @willeme: Ik ga dit stuk tekst uitprinten en aan de muur hangen Willem.

        Login om te reageren
      • maotje zegt

        1 november 2019 om 09:29

        @willeme: de vraag is alleen hoe vaak rijd je sportief als je dagelijks 2 x in de file rijd en het verder toch overal druk is

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          1 november 2019 om 09:35

          @maotje: Dat ben ik niet met je eens. Je kan wel stellen dat je meer behoefte hebt aan een comfortabele auto. Dat snap ik. Maar JUIST een sportieve auto is leuk om langzaam te rijden. Een rotonde in Smart Roadster is echt heel erg veel lol en in een Audi RS6 niet. Verschil tussen sportief en niet sportief.

          Het is de controle, de feedback en de respons die je van de auto krijgt. Dus als je een uitstekend ontwikkelde en sportieve auto hebt, heb je rijplezier tot en met in zo’n auto. Een E46 M3 rijdt briljant ook als je mee sukkelt met het verkeer. Een 106 Rallye is superveel lol op een dijkweg met 60 km/u. Een Toyota MR2 is geweldig op de klaverbladen . Juist als de snelheden lager liggen, merk je het verschil tussen een écht sportieve auto en een snelle auto met het woordje sport in de folder ;-).

          Login om te reageren
          • toniominestrone zegt

            1 november 2019 om 10:25

            @willeme: Ik had het niet beter kunnen verwoorden ?

            Login om te reageren
          • bosje zegt

            1 november 2019 om 10:53

            @willeme: toch vraag ik me af of je kunt stellen dat een elektrische (ondersteunde) auto nooit sportief kan zijn. Een auto als een Alpina A110 met een kleinere benzinemotor (denk opgefokt motorfietsblok) en wat elektrische ondersteuning zou ik best eens aan de rand willen voelen. Misschien weegt het dan een paar honderd kg extra, maar nog steeds een hoop minder dan een E46 M3 (want zo fantastisch licht is die ook weer niet, met een volle tank komt het gewicht in de buurt van een (opgeladen ;) Nissan Leaf). Echt pure sportieve electroautos mogen nu dan nog niet op elke straathoek staan, maar dat wil niet zeggen dat fabrikanten dat op een gegeven moment niet voor elkaar krijgen.

            Login om te reageren
          • maotje zegt

            1 november 2019 om 11:53

            @willeme: dat is geen sportief rijden. Dat is rijden met een sportieve auto. Sportief rijden is natuurlijk heel wat anders dan cruisen.

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              1 november 2019 om 12:03

              @maotje: Jawel. Snelheid is slechts een onderdeel ervan. Het behelst veel meer dan alleen dat ;-)

              Login om te reageren
        • sollie1984 zegt

          1 november 2019 om 20:07

          @maotje: dat is altijd zo’n stomme excuus. Alsof het leven alleen bestaat uit file rijden. Genoeg mensen die auto’s in het weekend gebruiken en dagjes mee op stap gaan. Ik ben daar zelf 1 van. Lekker knallen in mijn BMW op weg naar België of Duitsland. En ik hoef gelukkig nooit in de spitsuren rijden dus dat sportief rijden kan gelukkig ook in NL!

          Login om te reageren
      • garp zegt

        1 november 2019 om 10:38

        @willeme: “Ondanks sportieve eigenschappen kan een elektro auto niet sportief zijn, althans: als er een accu inzit. Het gewicht verpest alles.”

        Als de batterij techniek blijft voortbewegen, met eenzelfde tempo als nu, en eenzelfde tempo als waarmee de verbrandingsmotor is verbeterd in de laatste jaren. Dan verwacht ik dat deze quote over een jaar of 6-8 achterhaald is. De energie dichtheid van batterijen gaat nog een enorme sprong maken. En daarmee ook zorgen voor een (veel) lager accu gewicht voor dezelfde range.

        Login om te reageren
      • niex zegt

        2 november 2019 om 06:04

        @willeme: je verhaal klopt maar ik durf te stellen dat het snel wegtrekken bij een stoplicht toch het enige sportieve aspect is dat gebruikt wordt bij dergelijke wagens. Hoe vaak zie je een “purist” op de grens een stukje klaverblad nemen? Niet vaak en dat is maar goed ook want hie verder die grens ligt hoe gevaarlijk om hem op te zoeken. In die zin is een kleine relatief snelle wagen (bv een eerste new mini cooper) vele malen beter voor puur rijgenot.

        Login om te reageren
  4. vaakbenjetebang zegt

    1 november 2019 om 08:49

    Goed onderscheid gemaakt tussen klantenschare en fanschare. Plusje!

    Login om te reageren
  5. troljedemoeder zegt

    1 november 2019 om 08:58

    “Markus Flasch is er héél duidelijk over: BMW M moet luisteren naar de klanten die daadwerkelijk de auto’s kopen, niet de mensen langs de zijlijn.”

    Spijker. Kop.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      1 november 2019 om 09:15

      @troljedemoeder: Hoewel ik het ergens eens ben met die uitspraak, hebben we dankzij die gedachte ook te maken met die hele crossover-meuk.

      Login om te reageren
      • troljedemoeder zegt

        1 november 2019 om 13:32

        @berlinetta: Voor ieder wat wils natuurlijk. Je kan bij BMW nog steeds voor hele sportieve auto’s terecht, maar ook daar moeten uiteindelijk aandeelhouders tevreden gehouden worden en zal er dus verdiend moeten worden. De X5 en X6 zijn straks geëlektrificeerd nog steeds de cash cows.

        Login om te reageren
    • Loek zegt

      1 november 2019 om 10:59

      @troljedemoeder: en dit is dus waarom de 1 Serie is geworden zoals hij is. Dat RWD is leuk voor de (zeer weinige) liefhebbers, maar 9 van de 10 kopers prefereert bijvoorbeeld meer ruimte en een zuinigere auto. Ik durf te stellen dat diezelfde 9 mensen of niet weten of het niet boeit welke wielen aangedreven worden. Het enige wat die zien is een 1 Serie die er op elk front op vooruit gaat, behalve dat ‘puristische’ wat die 1 van de 10 zo graag wil. Dan moet die laatste maar de belangrijkste koper zijn?

      Ik vind het reteslim van BMW. En het is niet zo dat alles om zeep wordt geholpen. De Z4 begin ik steeds meer te waarderen, alles vanaf de 3 Serie is nog min of meer precies zoals het heurt (uitzondering van de SUV’s) en wat is de nieuwe 8 Serie een kneiterdikke bak zeg. Als BMW 1 Series moet verkopen om die auto’s beter te maken, zoals hier ook staat, de pure M auto’s blijven zonder elektrificatie, dan mogen ze van mij alles onder de 3 Serie lekker commercieel maken.

      Het is toch gewoon bedrijfsvoering. Jammer van de ‘sportieve’ consument. Maar die delft toch echt het onderspit.

      Login om te reageren
      • troljedemoeder zegt

        1 november 2019 om 13:29

        @720s: Volledig eens! Als aanvulling en terug naar de kern van het bericht; De X5 en X6 zijn sowieso al geen typische ‘M-BMW’s’. Daar gaan ze geen puristen aan verliezen. En ook bij BMW-M moet de schoorsteen roken. Volgens mij een uitstekend strategisch besluit.

        Login om te reageren
      • saxoke zegt

        1 november 2019 om 19:46

        @720s: de 1 is er behalve op de fwd nog op een o derdeel achteruit gegaan: dat hok brengt nix bij tov een Golf of een Focus, behalve een hogere basisprijs. Ik las enkele dagen geleden een vergelijkende test tss de A en de 1 reeks in 1 van hun meest verkochte modellen (a180d/116d). Als er een Golf 7 1.6tdi in de test had gezeten, dan had die de test gewonnen op alle vlakken. Met de kolst van de Golf8 lopen alle andere C segmentertjes mijlen ver achter (en, NEE, ik ben zcht geen VAG fanboy, maar wat ik nu in dat segment zie gebeuren, is alles wat de afgelopen maanden uit gekomen is, sterk verouderd)

        Login om te reageren
  6. nout zegt

    1 november 2019 om 09:02

    Ennn de M4 wordt bizar lelijk. Jeej.

    Login om te reageren
  7. jeroenwz zegt

    1 november 2019 om 09:13

    Volgens mij is de echte reden voor het niet elektrificeren van de X5M, X6M en andere monstruositeiten nu al ruim 2 ton wegen en met een accupakket ver over de 2,5 ton gaan. En dan zo’n model schijtende hond van 2,5 ton (KG) of meer is zelfs BMW misschien iets te gek.

    Login om te reageren
    • isn1981 zegt

      1 november 2019 om 09:20

      @jeroenwz: Denk dat jij de tekst niet helemaal goed hebt gelezen. Wat je nu zegt is exact het tegenovergestelde van wat in de tekst staat.

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      1 november 2019 om 09:20

      @jeroenwz: Tussen de regels door is te lezen dat die X5 M er gewoon met een PHEV aandrijflijn gaat komen. Zie de M2 als een zorgvuldig samengestelde salade. Daar doe je geen halve liter mayo op. Een X5 M is een patatje pindasaus. Daar kan best een klodder mayo bij ;-).

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    1 november 2019 om 09:27

    Tja, wij kunnen er van alles van vinden, ook bij BMW moet de schoorsteen roken. Dus als een hybride verkoopt, en daardoor er ook echte M modellen gebouwd kunnen worden hoor je mij niet klagen.

    Login om te reageren
  9. tazmania zegt

    1 november 2019 om 10:02

    Een fabrikant die maakt waar de klant om vraagt? Tjonge, dat is wel echt nieuws.

    Login om te reageren
  10. lambowambo zegt

    1 november 2019 om 10:19

    Heb zelf toch geen enkele interesse in zo’n tractor dus hoe dat ding aangegeven wordt maakt me weinig uit. Dat door de hoeveelheid units die ze daarvan kunnen slijten er ruimte blijft om een (relatief) lichtgewicht sportieve auto te bouwen is dat alleen maar mooi wat mij betreft.

    Login om te reageren
  11. toniominestrone zegt

    1 november 2019 om 10:28

    Mijn fijnste BMW ervaring heb ik nog altijd met een M coupe (Z3), wat een heerlijke stuurmans auto, al kan je over het model verschillen van mening.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      1 november 2019 om 19:48

      @toniominestrone: als auto ben ik van mening dat het niet de beste of fijnste is, maar als stuurmachine, lijkt t me 1 van de meest fijne te zijn die je nu op 2dehandssites vind

      Login om te reageren
  12. RobUSA zegt

    1 november 2019 om 10:55

    Het is helemaal niet zo moeilijk om puristisch te blijven rijden en daar hebben we de Duitsers gewoon niet meer voor nodig , gewoon ff over de plas kijken Mustang Shelby GT 350 R en Camaro SS 1LE … handbak geen turbo’s en dikke V8, wel ff je Duitse bril afzetten alleen .

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      1 november 2019 om 19:49

      @RobUSA: en ook niet leuk rond een rotonde. Ook een veel te hoog gewicht

      Login om te reageren
  13. jometdebanjo zegt

    1 november 2019 om 15:24

    Direct stoppen met X1, X2, X4, X6. Hondslelijk en niet BMW waardig

    Login om te reageren
    • troljedemoeder zegt

      1 november 2019 om 16:02

      @jometdebanjo: Je hoort kennelijk niet bij de doelgroep ‘klanten die de auto’s daadwerkelijk kopen’. En indien wel, het zal jou toch een biet zijn waar een ander in rijdt?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North