Uit schuur geredde 205 GTI Dimma zoekt een lief baasje

Auteur: , 45 Reacties

Bij deze alvast mijn excuses aan @casperh, die hierdoor waarschijnlijk niet gaat kunnen slapen.

Het is altijd treurig wanneer we een schuurvondst tegenkomen. Het zijn veelal verloren pareltjes, die na jaren stof te hebben verzameld uit het niets opduiken om de wereld weer te verblijden met hun aanwezigheid. Tegen de tijd dat ze eindelijk het daglicht weer zien, zijn ze dermate toegetakeld dat de volgende voogd er bijzonder veel werk aan gaat hebben.

De Peugeot 205 die we hier voor ons hebben is in dat opzicht bepaald geen uitzondering op de regel. De in 1984 gebouwde GTI is in zijn jonge jaren aangepakt door Dimma. De 205 kreeg een puike buitenzijde en werd (ooit) intensief gebruikt, getuige de tellerstand van 150.015 kilometer. Het is niet duidelijk waarom de wagen uiteindelijk volgegooid is met rotzooi, om vervolgens een eenzame dood te sterven, maar het heeft de staat van de auto allesbehalve geholpen.

Nu de Dimma uit zijn benarde toestand is gered, mag een willekeurige liefhebber ermee aan de slag. Houd er wel rekening mee dat er flink wat poets-, sjouw- en restauratiewerk bij komt kijken. Daarbij is de prijs op zich ook niet om over naar huis te schrijven. De aanbieder vraagt 7.945 euro voor de bouwval.

Met dank aan Rob voor de tip!



45 reacties

Die heeft wel wat liefde nodig. Op naar Wilfred de Ronde ermee. Sowieso wel eens leuk voor AB om daar langs te gaan.
Het verhaaal erachter, de vergane glorie dat is wat ons aanspreekt. De perfect gerestaureerde klassieker maakt veel minder los
@wildbeest: helemaal mee eens. Voor de echte liefhebbers is, over het algemeen, het verhaal minstens net zo belangrijk.

Bij deze Dimma is het verhaal: hij heeft X jaar weg staan rotten in een schuur.

Desalniettemin: Dimma is wel gaaf
@wildbeest: nou, een puntgave 250GTO of Miura kan ik best waarderen hoor.
Dit doet pijn, tot tranen aantoe. Kijken of Mevrouw von Klausenburg te porren is voor een Dimma.
@vonklausenburg: mevrouw De Boer was niet enthousiast…
@dondeboer: mevrouw Gade ook niet, helaas….
@renegade: ik ben nog steeds aan het porren. Inmiddels de auto wel allang vergeten
@gulli: hahahaha
@renegade: @dondeboer: Mevrouw reageerde met: “Als jij die auto opknapt zoals je de kozijnen op zolder al drie jaar opknapt…”
Auw…
@vonklausenburg: al die vrouwen reageren hetzelfde… Niet dat wij er iets aan kunnen doen ofzo…
@davelepeef: Yep… ik ben bezig met een BMW M1 in zwaar verwaarloosde conditie. Auto is klaar tonnen waard. Maar vrouwlief heeft gedreigd met scheiding en doodslag als ik m ophaal……
@e38ossie: tja. Had je eerst de plintjes maar af moeten maken. Eerst doen wat je móet doen, dan pas wat je wíl doen :P
@e38ossie: prioriteiten stellen😉
Of met de vuist op tafel slaan😉
@rufctr01: Dat met die vuist op tafel slaan heb ik geprobeerd; maar het enige resultaat is dat ik al 3 weken op de bank slaap …
@vonklausenburg: mevrouw De Boer vond ‘m wel leuk voor haarzelf. Maar dat is zonde van deze Dimma.
@vonklausenburg: @dondeboer: @renegade: Ik gaf de mijne een keuze: “take it or leave it.” Ze is nu d’r koffers aan ‘t pakken..
@simonferrari: 2 vliegen in 1 klap.
Ziet er prima uit. Interieur moet er toch uit, zo’n uitbouw op zo’n ding roept om een spartaans interieur. Zal vast wat roestplekjes hebben, maar alles is te maken..
Je zou hem kunnen kopen voor de spoilers en plastic meuk.
Vervolgens een normale 205 in nette staat kopen en daar dan de spoilers weer op zetten.
@alcantara: Hoe durf je…
Hopelijk is dat lelijke plastic ding op de achterklep het enige dat de vorige eigenaar aan deze Dimma verprutst heeft en ligt de originele spoiler nog ergens onder de stapel zooi achterin.

Maar je zou maar zo handig zijn dat je zelf het meeste kan. Dan kon deze nog zeker de moeite waard zijn. Super cool ding.
Bij de bodykit hebben ze duidelijk een andere lak gebruikt, het verkleurt wel héél verschillend.
@jochen: beetje commandant maakt veel goed😉
Ik vind ‘m wel dik! (Voor een Fransoos.)
Blijft een nep T16. Dimma of niet.
Kunnen jullie misschien eens een stukje schrijven over Dimma? De 205 die wordt aangehaald in het artikel en al eerder was beschreven, werd ook al Dimma aangehaald alsof het een term was die iedere autoliefhebber zou moeten kennen, maar toch doet het bij mij nog steeds geen belletje rinkelen. Zou dus graag een achtergrondverhaal ervan lezen, zeker ook als het blijkbaar zo bekend staat bij jullie op de redactie ;)
@teerdz: hear hear! Regel die weekend special voor ons @casperh ! Ik zeg wel tegen de zus van ome @willeme dat hij zaterdag een friettent in z’n tuin heeft staan, dat houdt hem wel even bezig.
@teerdz:
” When the Peugeot 205 GTi was first launched in 1984, Michel Baudouin of Dimma Design penned a widebody kit like no other. The little car originally came with a 105bhp 1.6-litre engine, before being followed up by a 130bhp 1.9-litre version, and with lively performance and great handling straight out of the box, it was the benchmark for European hot hatches for years to come.

Dimma’s widebody design was actually so widely accepted that Peugeot itself gave the kit the official seal of approval and offered it as a special edition 205 GTi. Cars were shipped from the production line to Dimma Design, and five or so weeks later back to Peugeot to be sold as brand new machines.

Since then, Dimma and Peugeot have worked closely on several of the automaker’s rally projects, but it’s these early widebody kits with their Testarossa-style side slats and deep dish split rims that are the primary thought for many people when they think of Dimma “
@thearchitect: Ha! Widely accepted!
Dimma die zat vroeger in Oisterwijk toch. Wel eens geweest toendertijd erg gaaf.
Belachelijk bedrag, ook voor een dimma, in deze staat met 150dkm. Get real.
@aquila2003: Die KM stand boeit echt niet, maar de rest is in zo’n droevige staat dat ik vermoed dat ie tot op het bot (chassis) verroest is … die 8K betaal je dan hoogstens voor het chassisnr en historie, zodat je totaal opnieuw gebouwde auto (als dat al lukt) alsnog een ‘legitieme classic car’ is …
@dawwg: boeit in dit geval misschien niet omdat je volledig moet restaureren, klopt. En alles is te restaureren, maar of het t waard is….
Wat een barrel zeg…nooit aan beginnen.
Meestal is het geen goed teken als er geen enkele foto van het blok bij de reeks zit…
8000€ voor een wrak van een Peugeot. Gti of niet, die klassieker prijzen zijn idioot.
Heb begrepen dat het ding een jaar of zeven geleden al eens is opgedoken, en toen al krokanter was dan de gemiddelde kipnugget. Dan lijkt 8k mij een vrij optimistische vraagprijs.
@CasperH: yes, iemand in de 205 club was toendertijd daar geweest, had toen al geconstateerd dat het een verrotte bak is. Met dit prijskaartje erop gaat ie dus nooit weg. Jammer.
@casperh: een 205 1.4 in goede staat kopen, de gave panelen en andere delen van deze over plaatsen, een leuk swapje voor blok en bak bedenken, t kost wat tijd en geld, en economisch is het zeker niet, maar wellicht wel een gaaf project!
Wat is zoiets waard in smetteloze staat? Je weet waar je begint maar niet waar je gaat eindigen..
@gloudertje: In mint condition (bij voorkeur met een lage kilometerstand) denk ik dat je zomaar rond de € 30.000 zit.
@thearchitect: Laatst stond een mooie op autoscout voor 15k
Ik schrik altijd een beetje van de vraagprijs, van die GTitjes. Een normale 205 met vergelijkbare km-stand is geen drol waard, maar een GTi die is Dan plotseling € 7500 waard ofzo.

Vraag mij echt af of er mensen zijn die dat betalen, want het is veel geld voor een oude auto. Overigens mis ik mijn oude Peugeot 205 Generation als kiespijn: leuke auto, maar hij had teveel gebreken.
Dit is misschien nog iets voor autoblog zelf om te kopen!!
Vervolgens de boel stuk voor stuk restaureren en er filmpjes/foto’s van maken en hier delen. Enkele bedrijven wat werkjes laten uitvoeren in ruil voor reclame op autoblog.
Van dat parelmoer wit of zo erop…
Nadien kunnen jullie hem nog verkopen als je het geld nodig hebt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).