
Zolang kun je nog diesel tanken aan de pomp.
Als je in de Nederlandse showrooms kijkt, zie je het gebeuren: de diesel gaat binnenkort uitsterven. Toyota verkoopt hier geen diesels meer, en dat sluit aan bij de bredere trend: diesel is in Europa vrijwel volledig uit de showrooms verdwenen. Zo gaat het niet overal op de wereld.
Aan de andere kant van de aardbol leeft de diesel. In Australië was vorig jaar ongeveer de helft van alle nieuwe Toyota’s voorzien van een dieselmotor. Populaire dieselmodellen zoals de Hilux, Land Cruiser, Prado, Fortuner en HiAce worden er nog volop verkocht. Mede daardoor ziet Toyota de dieselmotor voorlopig nog niet met pensioen gaan.
Toyota-topman Sean Hanley verdedigt diesel tegenover verschillende media waaronder CarExpert. Hanley zegt: “Diesel zal de komende tien jaar niet verdwijnen, maar daarna denk ik dat waterstof diesel zal overnemen. Uiteindelijk denk ik dat diesel verdwijnt. Niet in de nabije toekomst maar op de langere termijn kan ik me niet voorstellen dat diesel per se nodig is als brandstof van de toekomst, omdat de realiteit is dat een benzineauto alles kan wat hij kan – en nog meer.”
Waterstof is de opvolger van diesel
De vice-president van de verkoop-, marketing- en franchise-afdeling van Toyota ziet over de langere termijn wel een rol weggelegd voor waterstof als vervanger van diesel. Hanley blijft wel realistisch: ”Ik wil niet dat mensen denken dat waterstof tussen nu en 2030 ineens enorm populair gaat worden, maar ik geloof echt dat waterstof in de jaren 2030, en dan met name rond 2035, onze toekomst zal zijn. En daar denk ik dat we een verandering in dieseltechnologie zullen zien. We bereiden ons voor op die toekomst.”
Volgens hem heeft waterstof duidelijke voordelen. ”Waterstof is schoon, waterstof heeft een bereik, en de waterstofinfrastructuur zal aanzienlijk beter zijn dan wat je nu hebt, uiteraard. Het zal handiger en betaalbaarder zijn”, zegt hij. Toch is er nog veel kritiek op waterstof en is het volgens sommigen al klaar met de waterstofauto. Voor dat soort mensen heeft Hanley een boodschap.

“Mensen hekelen waterstof momenteel van alle kanten, want net als bij elke nieuwe technologie kost het tijd, infrastructuur, het verkrijgen van groene waterstof, enzovoort. We hebben een overvloed aan waterstof in dit land, dus het is best triest als ik die verhalen hoor. Ik denk namelijk dat er een grote kans is voor dit land om koploper te worden, met name op het gebied van de inkoop en ook de acceptatie ervan”, aldus de Toyota-topman.
En dus blijft de Japanse fabrikant die meer auto’s verkoop dan welk ander merk dan ook geld stoppen in H2. “De realiteit is echter dat we enorm veel investeren in waterstof – er is niets veranderd – maar het is geen investering op korte termijn”, benadrukt de Toyota-medewerker.
Toyota gelooft dus nog steeds in waterstof als de opvolger van diesel – en daarin staat het merk niet alleen. Ook BMW houdt vast aan het idee dat waterstof een rol kan spelen in de toekomst van mobiliteit. Ondertussen wordt ook gewerkt aan innovatieve alternatieven zoals zestaktmotoren.





Ook over 50 jaar rijdt er nog een boer in de outback van Australië rond in een diesel truck is wat je eigenlijk zegt.
Tja daar hoef je geen visionair voor te zijn om dat te voorspellen. Dat hele waterstof… wat is makkelijker: een waterstoftankstation bouwen of een stopcontact vinden, ookal werkt dat stopcontact op diesel.
Het grote voordeel van diesel is, dat je het uit zo’n beetje alles kunt synthetiseren waar maar koolstof en waterstofatomen in zitten De kostprijs van synthetische diesel wordt nu nog bepaald door de hoge productiekosten, maar dat is voornamelijk terug te leiden tot de lage vraag en productievolumes.
Overigens worden er op dit moment behoorlijke stappen gemaakt in de ontwikkeling van goedkope en grootschalige productie van groene waterstof. Natuurlijk kun je blijven twisten over de zin of onzin van waterstof, maar m.i. is het oliedom (see what I did there…?) om maar op één paard te blijven wedden, zoals onze kortzichtige politici en beleidsmakers dat de afgelopen twee decennia bijkans tot norm hebben verheven.
Waterstof in auto’s blijft gewoon ruk. Te veel moeite om een tankstation te bouwen waar het samengeperst wordt en veilig opgeslagen. Veel simpeler of om gewoon brandstoffen te verbranden, of een accu plus zonnepanelen en / of een aggregaat neer te plempen voor EV’s.
Je wilt niet weten hoeveel onderzoeksprojecten er beleidsmatig in NL al zijn geweest over waterstof. Niks op een paard wedden. Die uitspraak geeft duidelijk aan dat je een gebrek aan kennis hebt in dit veld.
Mijn persoonlijke mening is overigens dat het voor vervoer niks is en niks wordt. EV’s zijn al veel verder dan H2 ooit zal komen.
Met in totaal 17 jaar bij twee bedrijven die toeleverancier zijn voor de petrochemie en gebruikers voor industriële, medische en farmaceutische gassen, durf ik zeker wel te stellen hier enige kijk op te hebben. En zie ik telkens weer vooral veel aannames, achterhaalde kennis en suggestieve napraterij voorbij komen 😉
Autofabrikanten, motorenbouwers en industriële producenten hebben, met name gestuurd door overheden, miljarden gestoken in de ontwikkeling van opwekking, elektrische opslagsystemen, (snel)laadtechnieken, enzovoorts gestoken, waar de ontwikkelingen op het gebied van waterstof maar schraal bij afsteken. Het is echt kruimelwerk, vergeleken met de elektrificatie.
Waterstof inzetten als brandstof voor auto’s is inderdaad nodeloos inefficiënt, maar voor grootindustrieel gebruik, vrachtvervoer over de weg, over zee en door de lucht moeten we zeker niet afschrijven. Sterker nog, elektrificatie van bijvoorbeeld zware industrieën, vrachtschepen en vliegtuigen is feitelijk alleen zinvol als je dat met een stroomopwekking doet door waterstofverbranding. In elk ander geval kun je óf de accu’s niet met je meedragen óf het elektriciteitsnetwerk kan de hoge piekstroom niet opvangen.
Hangt er van af waar en welke kabels met dat stopcontact verbonden zijn. Electrische auto’s komen in een fase waar ze in verstedelijkte gebieden (zoals bijna heel europa eigenlijk waar een relatief degelijk netwerk bestaat ) perfect bruikbaar zijn maar zo ziet heel de wereld er niet uit. Er zijn genoeg plekken in de wereld waar je blij mag zijn dat het stopcontact het vermogen van een stofzuiger kan trekken, daar zullen dieselauto’s nog heel lang heel bruikbaar blijven. Laat ons niet vergeten dat europa en de benelux tot de meest ontwikkelde gebieden ter wereld hoort. Het grootste deel van de wereld kent niet de luxe die wij kennen. Zelf als de verbrandingsmotor helemaal verdwijnt in de eerste wereld zullen merken nog heel lang verbrandingsmotoren verkopen in 2de en 3de wereldlanden. Ze zullen ze misschien niet meer verder ontwikkelen maar elke cent zal uit de investering gemolken worden en het zal mogelijk nog een kleine eeuw duren voor heel de wereld voorzien is van een capabel genoeg electriciteitsnetwerk om heel de wereld electrisch te laten rijden. Als het al ooit gebeurd. Hier in europa mag de verbrandingsmotor dan mogelijk zijn einde naderen, op wereldvlak zijn we daar nog lang niet. Om maar even een vergelijking te maken, de orginele vw kever werd nieuw verkocht in Brazilië tot 2003 waar de productie in Europa al in 1978 gestaakt werd en de laatste geleverd werd in 1986. Op europees of westers vlak heb je gelijk maar de wereld is wel wat groter dan het westen.
Helemaal mee eens. Maar ik heb het vooral over waterstof. Zelfs in een 3e wereld land is een EV rijden makkelijker dan waterstof. Benzine of diesel blijft het makkelijkst.
Wat is er nou makkelijker. Een stopcontact maken die gevoed wordt door diesel, of dat je die diesel er gelijk in flikkert. Dus hou op met innoveren en behoud gewoon dat wat werkt😇
“Diesel zal de komende tien jaar niet verdwijnen, maar daarna denk ik dat waterstof diesel zal overnemen. Uiteindelijk denk ik dat diesel er wel komt – niet in de nabije toekomst – maar op de langere termijn kan ik me niet voorstellen dat diesel per se de brandstof van de toekomst is”
Wat zeg je nou? Is dit slecht vertaald? Gaat diesel er uiteindelijk nou wel of niet komen?
Waterstof wordt meer en meer een kansloze missie. Juist op de lange termijn is het helemaal niet interessant, met alle innovaties in accu technologie. Het hoogtepunt van waterstof auto’s ligt al achter ons…
Toyota is zo immens groot dat het zich kan veroorloven rustig verder te ontwikkelen…nieuwe hybrids, nieuwe Ice motoren, waterstof, nieuwe batterijen, solid state etc etc etc.
Dat zouden ze kunnen. Maar laten ze het niet doen zoals na de prius, goed werkende hybride aandrijflijn en dan daar jaren niks meer aan doen. Geen zuinigere brandstof motor, geen plug in techniek. Ze liepen voorop en hebben zich door alles en iedereen laten inhalen, voorbaat ze weer aan de slag gingen.
Ook heeft de voorkeur van autosport gek Toyoda voor brandstofmotoren en de focus op Japan met haar zwakke elektriciteitsnetwerk Toyota afgeremd.
Weet t niet. Rij erg veel nu ca 2 miljoen km erop zitten. Benzine/ev autotjes vaak in 2 uur leeg als je n beetje vaart zet. Dat werkt toch niet.