• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Uniek: de Volvo ‘Aston Martin’ P1800

Auteur: Alwood, gepost 19 september 2011 om 11:00 – 20 Reacties

Aston Martin powered Volvo P1800
Van het complete pakket rijdt er maar 1 rond, van het motorblok zijn er ooit 3 gebouwd door Aston Martin. 50 jaar geleden stopte Aston Martin in één Volvo P1800 hun eigen viercilinder. British Racing Green was ‘ie. Voorzien van een (voor die tijd) zeer snel en geavanceerd prototype 151pk 2,5 liter viercilinder blok.

Vanaf het begin heeft de Volvo P1800 al een nauwe band met het Verenigd Koninkrijk. Volvo maakte al grotere auto’s, normale auto’s, rally-auto’s maar geen sportauto’s. De P1800 was een wilde stap in een nieuwe richting. Ontworpen door een Italiaan en voor productie vonden ze dankbaar personeel bij het Britse Jensen. Brits-geproduceerde Volvo’s dus. De allerallereerste lichting. Jensen deed niet genoeg haar best, het eindproduct was flink onder de strenge spreekwoordelijke Zweedse maat. Was de productie in Groot-Brittannië wel een succes geweest dan had Volvo wellicht nog een tweede producent op het eiland aangetrokken.

Aston Martin zat in de jaren ’50 en ’60 wat verlegen om geld (wanneer eigenlijk niet?). Ze produceerde dure auto’s met dure motoren maar wilden meer budget voor hun eindeloze race-aspiraties. Ergens rond 1960 bedacht iemand dat het merk er goed aan zou doen motoren voor andere automerken te gaan maken.

Volvo P1800 met powerbulge

Omdat ze niet al hun ‘geheimen’ prijs wilde geven zag Aston Martin er maar weinig in hun 3,7 liter zescilinder te gaan verkopen. Er zou meer markt zijn voor een kleiner en iets goedkoper motorblok. Dus zaagde Aston Martin 2 cilinders van de mallen van hun zescilinder af. Daaruit volgde een 2,5 liter viercilinder lijnmotor met dubbele nokkenassen, dubbele carburateurs, 151pk en 191Nm.

Terug naar Volvo, die in 1960/1961 druk bezig was met de introductie van haar Italiaans-ontworpen, door Jensen geproduceerde P1800. Ze hadden zelf alleen een 1,8 viercilinder (B18) uit de Amazone liggen. Met 100pk wist dat blok ook wel raad met de 1100kg wegende coupé maar er was ruimte voor meer. Chassis en wielophanging van de P1800 waren ruim sterk en stabiel genoeg, zou Volvo een motor-producent in Engeland vinden dan konden ze bovendien besparen op transportkosten van de B18 die uit Zweden moest komen.

In (waarschijnlijk) 1961 stuurde Volvo-UK daarom een hagelnieuwe Volvo P1800 naar Aston Martin. Eerst zien dan geloven? Aston Martin pakte de uitdaging op en sleutelde haar nieuw ontworpen twee-derde-zescilinder er in. Om te kijken of het paste, hoeveel werk er voor deze aanpassing nodig was en andere test-doeleinden. De auto reed ongeveer een jaar rond, werd uit elkaar gehaald en niemand die er ooit meer wat van hoorde.

Toen kwam het motorblok op het spoor van de Zwitserse Aston Martin specialist Beat Roos. Met wat reserveonderdelen kocht hij het blok en ging hij opzoek naar een originele door Jensen geproduceerde Volvo P1800. Die zijn zeldzaam maar het was absoluut geen uitzichtloze speurtocht.

Aston Martin viercilinder

Alle bout-gaten van de 2,5 liter Aston Martin viercilinder zaten op de goede plek. Hij schroefde het blok zo in de P1800 maar de motorkap kon niet meer dicht en de ‘voorgeschreven’ carburateurs bleken niet te passen. De P1800 mag dan een lange neus hebben, hoogte en breedte bleken sterk beperkende factoren. Oplossing: één maatje kleinere carburateurs en een motorkap met powerbulge. Kleine veranderingen met een tamelijk agressieve P1800 tot gevolg, vooral naast het origineel. Beat moest het stuurhuis aanpassen (naar dat van een Triumph TR4) en zette een aantal Aston Martin DB4 delen over. De radiateur moest zelf gemaakt worden en de Volvo-achteras is omgebouwd naar een andere eindoverbrenging. Het 50% sterkere koppelrijke Aston Martin blok hoeft veel minder toeren te draaien.

De auto stuurt beter dan een originele P1800 en kan véél harder. Het motorblok drukt weliswaar met 30kg meer op de vooras maar dat kan de auto hebben. Nieuwe veren zijn in de maak, verder heeft het blok nog wat ’tuning’ nodig. Het was immers niet uit-ontwikkeld door Aston Martin. Het profiel van de nokkenassen is rechtstreeks van de zescilinder overgenomen. Het geheel is niet volledig in balans. Met wat finetuning had dit een legendarisch luxe P1800 kunnen worden. Uiteindelijk werd de auto ook zonder dit blok een succes.

Binnenkort staat deze unieke Volvo P1800 op de Birmingham Classic Motor Show naast een aantal soortgenoten. Beat Roos rijdt er verder regelmatig in en lijkt de auto niet kwijt te willen.

Ook interessant!

  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
    Video: Aston Martin DBX met Mercedes zescilinder
  • Aston Martin Valkyrie is ein-de-lijk af
  • Aston Martin Vantage grille
    Aston Martin Vantage grille issue opgelost

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, concept, Klassiekers, oldtimer, p1800, Volvo

Vorig bericht: « Video: Zo lag een GT-R gisteren in het water
Volgend bericht: Volkswagen kan Suzuki toch overnemen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    19 september 2011 om 11:09

    wow dan heb je ff een sicke P1800, supergaaf en een van de mooiste Volvo’s allertijden.

    Login om te reageren
  2. gschoots zegt

    19 september 2011 om 11:18

    De P1800 is al heel leuk maar dit is echt een droomauto.

    Login om te reageren
  3. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    19 september 2011 om 11:18

    Mooi verhaal! Toch schitterend dat er van dit soort liefhebbers bestaan. Schitterende auto ook.

    Login om te reageren
  4. fiatsco zegt

    19 september 2011 om 11:30

    Wat enorm zonde van het enorme kleurverschil tussen de deur en de rest van het plaatwerk. Goed te zien op foto 13, in die garage. Verder: prachtig!

    Login om te reageren
    • mout zegt

      19 september 2011 om 11:40

      @fiatsco: metallic en (digitale) fototoestellen, dat gaat zelden goed.

      Login om te reageren
  5. baasbas zegt

    19 september 2011 om 11:52

    Heeft Aston Martin destijds voor dezelfde oplossing gekozen? Een powerbulge?

    Login om te reageren
  6. Jochempie zegt

    19 september 2011 om 11:59

    :o zou me niets verbazen als daar een miljoen voor wordt gegeven!

    Login om te reageren
    • MARS zegt

      19 september 2011 om 13:34

      @Jochempie: “Beat Roos rijdt er verder regelmatig in en lijkt de auto niet kwijt te willen.”

      Login om te reageren
    • Jimmie zegt

      20 september 2011 om 17:27

      @Jochempie: Het zou mij ontzettend verbazen! Al is het maar enigszins die richting op.

      Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    19 september 2011 om 12:00

    Cross-over avant la lettre.

    Login om te reageren
  8. laurensje zegt

    19 september 2011 om 12:04

    Net een MGA TwinCam blokje, qua bovenaanzicht.

    Login om te reageren
  9. didierdb zegt

    19 september 2011 om 12:07

    …mooi en leuk, deze historie…wel jammer dat dit geen gevolg heeft gehad tot in het heden…

    Login om te reageren
  10. tborre zegt

    19 september 2011 om 12:12

    en wat een jummie kar .. prachtige lijnen..

    Login om te reageren
  11. Lan_Evo zegt

    19 september 2011 om 12:36

    Dit blijft wel een hele mooie klassieker inderdaad, leuk om te lezen, die Aston Martin versies had ik nog nooit van gehoord.

    Login om te reageren
  12. dennisr zegt

    19 september 2011 om 13:54

    leuk verhaal! :D schitterende auto ook, mooi dat er mensen zijn die zoiets opsporen en alsnog maken :)

    Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    19 september 2011 om 15:24

    Leuk verhaal, dit soort dingen lees ik nu eens graag op AB.

    De P1800 is best wel een mooi ding maar ik vind hem over rated, zo’n amazone vind ik persoonlijk mooier.

    Login om te reageren
  14. norge zegt

    19 september 2011 om 15:41

    Inderdaad een weinig bekend verhaal , leuk om te lezen. En wat een prachtbak is toch he.

    Login om te reageren
  15. Darahan zegt

    19 september 2011 om 19:46

    Hopelijk pakt iemand met een AM Tadek Marek DOHC straight-6 dit idee op en brengt het een reuze stap verder door deze te swappen in een P1800. Dat zou pas een vette volvorod zijn!

    Login om te reageren
  16. Truttenschudder zegt

    19 september 2011 om 23:05

    Hebbon! Die vormen, en dan met name de daklijn en de heupen, Mjammie. Zou ik zo mijn vriendin op inruilen (voor een exemplaar in goede staat, het liefst een p1800E, of gewoon deze)

    Login om te reageren
  17. integraturbo zegt

    21 september 2011 om 18:54

    uhh?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North