Maar er bevindt zich ongetwijfeld een liefhebber in het reaguurderspanel, die haarfijn uit kan leggen waarom dat zo is.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: deze 900 Cabrio 2.0 SE uit 1993 met bijna 70.000 km op de teller krijg je niet voor minder dan 29.950 euro mee. Voor dat geld kun je ook gerust een nieuwe auto kopen, wie z’n focus verlegt naar de occasionmarkt heeft met een dergelijk budget vanzelfsprekend nog veel meer keus.
Dan even naar het waarom. Volgens de bemiddelende partij die de auto te koop heeft staan, betreft dit één uit vijf origineel in Nederland geleverde 900 Cabrio’s in de kleur Monte Carlo-geel in onberispelijke staat. Dus zo zit dat. Onder de kap pruttelt een 2.0 viercilinder, goed voor 145 pk. Genoeg voor een dakloze Saab van slechts 1.285 kg schoon aan de haak, zou je denken.
Wie kilometerstanden wat minder belangrijk vindt en de eigen portemonnee des te meer, kan beter hier een kijkje nemen voor een enigszins vergelijkbare Saab met een stevig verleden en een stuk vriendelijker prijskaartje. Want het mag gezegd worden: dat geel staat de Zweed voortreffelijk.
Dank aan @dutchdriftking voor het tippen!
liever een rode, niet cabrio turbo aero uitvoering ☺
@bartteeuwen: jammer, als je echt fan was had je arrow gezegd
@almera-ga16det: weer wat geleerd!
Ik ben geen “echte” fan, maar heb wel een ongelofelijk zwak voor dit model, zeker de, komtie, “turbo arrow”
@bartteeuwen: zoek maar eens red arrow of silver arrow
Het gros van de Saab cabriorijders zijn wereldvreemde lui met een gevulde portemonnee. Daar speelt deze verkoper handig op in. Simpel.
@gash: ook vaak wannabe jort kelder figuren met lege portomonnee, die interessant willen doen..
@stefanham: je portemonnee is vanzelf leeg met een oude Saab
@kenner: dat valt best mee, onderdelen in overvloed, motor die het lang volhoudt, roest is er niet overvloedig en als het nodig is schaf je voor heel weinig een donor aan!
@stefanham: haha juist, of een trutje met wapperende H&M sjaal
@stefanham: wannabe jort kelder, dan ben je toch wel echt in een diepe put met stront gezakt
Nee dat hopen ze omdat ze een (oude)Saab rijden.
@gash: alleen hebben die over het algemeen geen iq van 70.
Ergens tussen de 3.000 en 6.000 lijkt me een goede prijs. Veel te duur dit.
@ej20g: eerder richting de 3K voor deze ballebak
@jaaguar: Vaak liggen de prijzen wel rond de 10.000, die auto’s zijn nog best wat geld waard. Of jij dat eraan wilt uitgeven is jouw zaak :)
Keep on dreaming, zoveel geld voor een Zweed waar de verhoudingen niet bij kloppen, altijd al een overgewaardeerd merk gevonden , zal nu het ter zielen is alleen maar toenemen.
@toniominestrone: ok.
@toniominestrone: Inderdaad, flink overschat merk…
Saab rijders scheppen altijd op dat Saab zo’n hoge kilometerstand heeft. Helaas, bij Saab gaat de kilometerteller niet voor niets tot maar 999.999 km.
@moveyourmind: Die van Vw gaan maar tot 299 999, althans toch dat hok van een golf waar er meer dan 400 000 km mee gereden is die ik ken.
Hiermee wil ik de Saab 900 niet ophemelen. Met een mooi exemplaar rijden door de Alpen was ooit m’n teleurstelling van het jaar, ben gelukkig vergeten welk jaar dat was.
@jerudo: normaal gesproken loopt een teller met zes cijfers gewoon door. Ken ook een voorbeeld uit studententijd van een Vento met ruim 450.000 kilometers.
@remcott: Bij VW niet hoor:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/20/duitse-humor-299999km-op-je-golf3
@toniominestrone: tuttuttuttut, het merk heeft kwalitatief ijzersterke auto’s gemaakt, was als eerste met heel veel dingen, waren extreem veilig en reden gewoon erg goed. Daarnaast zijn ze helemaal niet zo gewaardeerd, eerder onder-…
@guusboum:
Voor 30 rooitjes is die zwaar overgewaardeerd ..
Heeeeeel zwaar ..
@lincoln: dit is een hele grote uitzondering, wat u zelf waarschijnlijk ook weet. Hier moet haast meer mee aan de hand zijn. Normaal lees je er nauwelijks wat van, en zie je ze niet zo vaak als een Beemer of Merc.
@guusboum:
Gewoon een handelaar die makkelijk geld wil verdienen aan een domme yup ..
Een ” kenner” weet wel beter ..
@lincoln: een yup wil wat met echte status, die koopt voor dit geld wel een performance voertuig. 30K voor zo’n Saab vergt iemand anders… Wie weet ik niet, maar met deze Saab ben je niet meteen de blits, dus een yup heeft er niet veel aan?
@guusboum:
Saab is statement ..
Dode merken zijn altijd cool ..
Hij is ook niet voor nix attentionwhore geel ..
@lincoln: idd een overgewaardeerde ballebak, ook die dingen lopen net zo hard kapot.
@guusboum: Ja, vooral in hun GM periode waren het pareltjes.
@toniominestrone: omgebouwde Opels zijn moeilijk echt saab te noemen, kijk naar de 900, 99 en 96 voor de echte Saabs. Daarnaast was de 9000, in de GM periode, een goede auto, nog met een echte Saab viercilinder, heel degelijk en nu nog veel als projectauto gebruikt.
Inderdaad in een onberispelijke staat…
Misschien zelfs wel té mooi…
Als Saab liefhebber vind ik het juist gaaf als er drie ton op de teller staat en Saab nog stug doorgaat en het gevoel geeft dat er met gemak nog drie ton bij kan…
Én het is juist mooi als het leer (hoogwaardig leer van Schotse runderen dat de labels aan de hoofdsteunen trots vermelden) enig patina vertoont. Het is een klassieker, in mijn ogen zijn lichte gebruikssporen juist mooi omdat ze getuige zijn van de geschiedenis die de auto achter zich heeft…
Maar één ding zou ik zeker willen zien op een Saab 900 classic voor dit geld: de originele Saab Clarion radio cassette met in de onderste console de bijbehorende equalizer met lcd display, beide in onvervalste eighties look… In werkende staat, een enorm hebbeding want ontzettend schaars en maakt het dashboard af…
@moveyourmind: ehm… Je bent liefhebber?
@a3aan: Zonder twijfel!
Al heb ik dit jaar even een uitstapje gemaakt naar een Engelse auto, na vele jaren Saab gereden te hebben ben ik erg gesteld op dit merk geworden. Niet omdat ze zo mooi zijn, maar wel omdat het hele nuchtere auto’s zijn, die je ook als ze incidenteel een mindere dag hebben je wel van A naar B weten te brengen. Maar boven alles heeft Saab iets bijzonders… Je gaat nooit met de auto, maar met Saab… Iedere keer als je instapt blijft bijzonder.
@moveyourmind: kijk dat kan ik nou waarderen!
@kaasisslecht: Jazeker
@moveyourmind: zo is het. Ben opgegroeid met Saab en herken dat. Lastig uit te leggen evenals de designs. Je hebt er wat mee of totaal niet.
@freezzr: idd niet uit te leggen die lijnen en design, meer voor de boekhouder die eens
‘ lekker anders’ wil doen
@stefanham: smaken verschillen, simpel as that. Ik zeg ook niet dat ze allen de wonderschoonste designs hebben maar het heeft wat, zo is dat gegroeid bij mij. Dat snap je of je maakt er een zeikopmerking over.
@moveyourmind: inderdaad, ik heb er een letterlijk helemaal uit elkaar gehaald en dan zie je vernuftig het allemaal is. Ideale winterauto’s, ook al zijn ze 30 jaar oud. Een Saab laat je niet in de steek, die neemt je overal mee naar toe.
@moveyourmind: ach, ieder zo zijn smaak en voorkeuren. De laatste Saapels waren geen echte Saabs meer. De eerste Saabs hadden gewoon een Ford motor. Zo origineel waren ze eigenlijk ook niet. Zo bijzonder blijkbaar ook niet. Anders had Saab nu nog steeds bestaan. Feitelijk zijn er behoorlijk wat gelijkenissen met Lancia (waarvoor Saab ooit auto’s produceerde).
Hier ontgaat mij alle vorm van schoonheid, alszijnde autoliefhebber…lompe boot met oninteressante techniek.
@carlovertje: de techniek is juist mooi; te vergelijken met de BMWs en mercedessen, en een ijzersterke vier cilinder die enorm veel vermogen aan kan. Daarnaast ergonomisch zeer slim!
@guusboum: erg spannend, die lompe viercilinders.. Turbootje erop en dan trekt zo’n hok ook wel ja.
@carlovertje: Daar waren ze inderdaad een van de eerste mee, en je kunt niet zeggen dat ze ongelijk hadden. Veel koppel, relatief zuinig mits er heel rustig mee gereden wordt. En ik vind het knapp als je een viercilinder zo ontwerpt dat ze net zo veel aankunnen als eentje met meer cil. Degelijk, duurzaam en slim in elkaar gezet.
@carlovertje: turbootje erop, volgens mij was Saab de eerste fabrikant die turbootjes ‘erop’ deed
@freezzr: En bij deze zit ’t turbootje er al op. Met intercooler nog wel…
@guusboum: liever een zijdezachte 6 in lijn met een mooie loop dan een onorthodoxe 4 cilinder, hoe ijzersterk die dan ook mag zijn.
@toniominestrone: idd, nix aan qua geluid en motorloop.
saab geel, porno kleur, kan geen ferrari met zo’n rosso corso rood tegenop.
@henkhupelschoten: er is geen officiële huiskleur voor Ferrari’s. Rood is de Italiaanse racekleur, geel is de kleur van Modena.
Voor dat geld koop je een schitterende 9-5 Aero Sport Sedan uit 2006 of zo… Doe mij die maar.
De Saab cabrio van Julia Samuel, die had ook zo’n gele.
@alfablog: Google leert dat het inderdaad zo’n gele was, maar een 2,5 liter: http://www.showbiznewz.nl/profiel/juliasamuel.html
@danmar: niet alles geloven op internet. Een Saab 2.5 bestaat niet, is altijd 2.0 ;-)
@alfablog: Welles. De 2.5 V6 uit de 900 NG
@Svenska_Aeroplan_AB: die oer-900 van Saab waar het hier over gaat, niet in ieder geval, dus wat er in de bio staat klopt niet op dat punt. Dat een NG ook een V6 had is toch niet relevant in deze context?
@alfablog: dacht je nou echt dat ik die bio ging lezen? ;)
Wat een lelijk hok.
Het is m niet. Die was van dec 1992, deze van maart 93
Jammer dat vrijwel iedereen het over het uiterlijk heeft en de techniek/ergonomie buiten beschouwing laat. Ja het is veel geld maar zeker geen slechte auto. Net geen 1300kg met 145PK uit een ijzersterke viercilinder is heel leuk rijden, driften wordt alleen moeilijk. En de kleur vind ik persoonlijk niet zo boeiend…
@guusboum: Waarom zou je ermee willen driften? Ding tordeert als een gek.
@danmar: was geloof ik vooral de latere NG, ;), voor de C weet ik het niet zeker… En driften schijnt toch belangrijk te zijn, krijg ik bij mijn medestudenten/autovrienden mee ;)
@danmar: haha juist, een keer flink de hoek om en je hebt een chassis als een wokkel ?
Ik wist niet dat ik in zo’n dure auto rijdt privé ;). Lijkt me wel iets té overigens: geen airco, en nog veel belangrijker: geen Aero…
Altijd leuk om je tips terug te zien op autoblog. Mooi ding, maar wat een geld.
Zal wel een typefoutje zijn
Ik vraag ook altijd veel… krijg echter nooit veel….
Het ‘probleem’ is dat veel Saabs zijn gekocht door mensen die er veel mee gaan rijden. Zelfs met de Cabrio’s. Dus Saabs met lage kilometerstanden zijn meestal wat duurder, maar 30 mille is een top bedrag voor een Saab Cabrio. Een hele late 900 Turbo Cabrio met weinig kilometers en in Monte Carlo yellow kan 20 tot 25 mille opbrengen, maar zelfs dat is aan de hoge kant. Misschien dat er een gek voor te vinden is, maar 15k vanwege de lage stand vind ik een realistischer bedrag.
Maar als 10k je budget is zijn er zat goed onderhouden Saab Classic Cabrio’s te vinden. Dan heb je dezelfde lol.
Daarbij is het altijd een lastig verhaal, normale auto’s met lage kilometerstanden. Ze zijn leuk om er mee te rijden, want echte verzamelobjecten zijn het strikt genomen niet.
Bas van der Klis, de snelheid, zaak van z’n vader overgenomen maar allang niet meer wat het is. Zeer overpriced deze Saab en ook nog eens lelijke velgen eronder.
@ghost: wat een fantasieprijs, denkt zeker dat alles van een aantal jaar oud ‘klassiek en historisch’ is. Grapjas.
En onderhoud tussen 1995 en 2008 was niet nodig ?
Ik ben geen Saab man, in ieder geval geen kenner.
Maar mijn rijke neef had één of andere Viggen cabrio destijds gekocht, en dat was een beul van een cabrio die enorm zeldzaam schijnt te zijn .
Deze kleur vind ik sprekend en maakt me vrolijk, alleen bijlange na geen dertig mille vrolijk !
Ow voor mij is de Saab der Saab’s de eerste 99 Turbo ! Rete zeldzaam en rete gevoelig, ik weet nog iemand die de originele willen heeft liggen !
Graag een zwarte of – vreemd genoeg- een licht groene kwee-nie waarom !!!
Schitterende auto, dat dan weer wel. Maar toch, doe mij maar een zwarte 3-deurs 900 Turbo in Aero-uitvoering. Donkergrijs lederen interieur, airco, cruise control en schuifdak graag maar géén houtinleg op het dashboard.