Geen nieuw model, maar wel weer een paar updates voor de Tesla Model S en X.
Hoe lang is een model houdbaar? Een beetje tijdloze auto kan het wel een jaartje of 10 volhouden. Dat komt goed uit, want de Tesla Model S is er al sinds 2012. Al 11 jaar oud, dus. In plaats van een compleet nieuwe generatie, komt Tesla geregeld met flinke updates. Sommige zijn ingrijpender dan andere. Voor nu hebben we er weer eentje voor je.
Oh, en voordat iedereen in de pen of op het toetsenbord klimt, alle autofabrikanten doen dit het liefste. Het scheelt namelijk heel erg veel ontwikkelingskosten. Een Ferrari F8 of 488 is onderhuids ook gewoon een 458 Italia en een Golf VIIII is ook een doorontwikkeling van de Golf VII. Dus kom op jongens, leave Elon alone!!!!
Updates voor Tesla Model S
De updates voor de Tesla Model S en en Model X zijn niet enorm, maar zeker welkom. De meest in het oog springende vernieuwing is de kleur Ultra Red. Het is een vrij kostbare maar wel toffe optie. Een andere nieuwe feature is het nieuwe panoramadak.
In tegenstelling tot bij de meeste concurrenten is het helemaal standaard. Bijzonder is dat deze nu 5 keer zoveel licht doorlaat, terwijl de UV-straling hetzelfde bescherming. Ook is het dak nu lichter dan voorheen. Volgens Tesla (en onze docent natuurkunde) verlaagt dit het zwaartepunt en is daarmee de handling beter.
Nieuwe remmen
Een ander ding dat Tesla heeft aangepakt, zijn de remmen. Die zijn ondermaats bij een Model S. Voor dagelijks gebruik is het voldoende, maar voor een auto met meer mogelijk meer dan 1.000 pk en meer dan 2.000 kg moet je betere remmen hebben.
Het is opgelost met nieuwe remblokjes. Het zijn misschien magische blokjes, maar waarschijnlijk is het een marginale upgrade voor de Model S en X. Vergeet niet dat als ‘Plaid’ de Model S en X het prestatiepotentieel van een Bugatti Veyron hebben.
Stuurwiel
Dan als laatste nog een fijne upgrade in de vorm van rond stuurwiel. Ja, Tesla leverde de auto’s af met een Yoke, een stuur dat geleend was van de Knight Industries Two Thousand van de Amerikaanse documentaire Knightrider. Op ‘oh geinig dat is net als KITT’ na is er geen enkel wezenlijk voordeel.
Dus kun je nu een normaal stuurwiel kiezen. Dat is maar goed ook, want zoals @Wouter aantoonde, is de Model S een best goed rijdende automobiel, die een stapje opzij kan zetten:
Meer lezen? Dit zijn de 12 gamechangers van het nieuwe millennium.
schreute01 zegt
Dat normale stuurwiel was al gewoon te bestellen.
Enfin. Nu nog wachten op een prijsverlaging, net zoals in de US of A.
Flutterbear zegt
De prijzen zijn vergelijkbaar rekening houdend met BTW en importheffingen. Ga er maar niet vanuit..
none1234 zegt
De kostprijs van alles wat daar gemaakt wordt is ver onder < 50k us$ dus prijsverlagingen kunnen altijd.
gregorius zegt
Nou, nu ben ik over. Een beter panoramadak, een normaal (niet bijzonder mooi) stuur, remmen die je verwacht en niet 5 nieuwe kleuren maar 1. Ik hoop dat de rij voor de dealer niet al te lang is deze ochtend.
TheMaster zegt
Er bestaan geen rijen naar een dealer. Zelfs bij een dealer kan je auto niet kopen. Binnen minder dan 1 minuut lukt iedereen dit via tesla.com. De rijen zijn er alleen bij het ophalen van de auto.
Overigens zijn er nog veel meer vernieuwingen, als je deze Model S/X besteld, krijg je ook gelijk AP HW4 (zonder USS). Ook krijg je rode remklauwen, die aan de achterkant van de auto alleen minder groot zijn dan voorheen…
none1234 zegt
Tjonge, tjonge je begrijpt zijn reactie echt niet. Wtf maakt AP HW4 uit als de regelgeving je verplicht zelf te rijden???? En dat stuurwiel lijkt meer op iets wat je 20 jaar geleden kocht be een race game voor de pc.
ukbob zegt
Wat nog even mist in het artikel:
Huisde nieuwprijs van een S en X..?
De tijd dat one Elon geen concurrentie had voor deze bakken in dit segment is wel voorbij. Een leuke Taycan, Mercedes EQE of S, eTron GT, etc. Allemaal leuk.
CYBRTRK zegt
Model S: $89.990 (USA) €114.990 (NL)
Model S Plaid: $109.990 (USA) €139.990
Model X: $99.990 (USA) €123.990 (NL)
Model X Plaid: $109.990 (USA) €143.990 (NL)
bimmerpost zegt
Lang leve europa (en 25% import heffing op US auto’s)
CYBRTRK zegt
De prijzen zijn op 5 maart verlaagd in de USA, daarvoor waren de prijzen in de USA ook hoger:
Model S: $94,990
Model S Plaid: $114,990
Model X: $109,990
Model X Plaid: $119,990
Dus hopelijk worden die prijsverlagingen ook doorgevoerd in Europa
JanJansen zegt
Hoorde laatst iemand bij een borrel zeggen dat ie het model ouderwets vindt. Ik dacht die zal wel dronken zijn. Later zag ik hem wegrijden in een Opel Crossland, dus het lag niet aan de drank.
jeroenm83 zegt
Ik hoorde laatst iemand die een Tesla Model S superdupercool vond. Ik vertelde hem dat een nieuw panoramadak veel meer licht gaf én meer UV tegenhield. Hij heeft zich maar zitten bezatten erna van puur verdriet.
rijnounsdoor zegt
Ik heb het even nagekeken en het blijkt dat, volkomen contra-intuïtief, Opel Crossland rijders ook een mening mogen hebben en uiten. Een mate van ontsteltenis maakte zich zojuist meester van mij.
drdre1 zegt
Amerikaanse documentaireserie Knight rider. 🤔
mashell zegt
Tesla heeft een panoramadak dat het zwaartepunt verlaagt? Normaal gesproken weegt zo’n sterke glasplaat veel meer dan een flinterdun stukje blik met een lapje stof er aan.
CYBRTRK zegt
Goed lezen is ook een vak ;)
Ook is het dak nu LICHTER DAN VOORHEEN. Volgens Tesla (en onze docent natuurkunde) verlaagt dit het zwaartepunt en is daarmee de handling beter.
dijan zegt
CYBRTRK, bij sommige Tesla s nog lichter ,die waren hun dak verloren.
mashell zegt
Lezen is inderdaad een vak want voor mij slaat het “dit” op het onderwerp van de paragraaf, dus het panoramadak en niet op het bijvoeglijke naamwoord “lichter” in de vorige zin.
Flutterbear zegt
Tesla gebruikt die stevigheid van het glas ook voor de constructie, vandaar dat het standaard is én ze de veiligste auto’s maken terwijl ze lichter zijn dan de concurrentie.
Dutchdriftking zegt
Deze kleur op een Model S, maar dan met chromen lijsten en zilveren wielen, dan staat er best een knappe auto. De techniek is ook top, maar het interieur is bagger. Typisch Amerikaans zoals Wouter laatst al in de rijtest zei.
mashell zegt
Het is een mooie kleur op een Clio, een mooie kleur op een C-klasse en ook een mooie kleur op een Model S. Hopen dat deze snel beschikbaar komt voor de Model Y (maakt het model wat minder pijnlijk om te zien).
CYBRTRK zegt
Op de model Y is ‘Midnight Cherry Red’ te krijgen, is nog een tint donkerder dan ‘Ultra Red’.
https://tesla360.nl/wp-content/uploads/2022/10/model-y-cherry-red.png
bimmerpost zegt
Is er al voor de model Y long range en Performance. Alleen heet het dan ‘Midnight cherry red’.
burgy73 zegt
Sorry maar de S en X kunnen inmiddels toch echt niet meer. Je kunt wel steeds marginale wijzigingen aanbrengen maar deze modellen zijn gewoon sterk verouderd.
CYBRTRK zegt
Alleen op het gebied van design zijn ze al wat ouder (al heeft de model S ook al 2 keer een facelift gehad), de rest van de auto is door de continue wijzigingen nog niet echt verouderd.
none1234 zegt
Als er dan de vergelijking getrokken wordt met iets als een door ontwikkeling van de GOLF VII, waarom dan niet even meteen een stapje verder gaan en het aantal vernieuwingen, dan leren we hier nog wat nieuws.
Ik heb toch echt het vermoeden dat er meer onderdelen/carrosserie wijzigingen zijn bij de GOLF en zeker bij Ferrari.