Even je auto laten controleren door middel van een vakantiecheck? Dat gaat lastig worden, want de wachttijden zijn enorm.
Nog drie weken en de eerste scholen rollen de zomervakantie in. Veel mensen gaan op vakantie met de auto en dan is het wel slim om deze even te laten checken. Niets zo vervelend dan met een kapotte auto voor de Gotthard tunnel staan. Ja, dat had ik verleden jaar met mijn Mazda. Zweethandjes alom als je alsnog na de reparatie door de tunnel kan rijden. Want wat als je auto er alsnog mee kapt, alleen dan in een tunnel met twee rijbanen. Je moet er niet aan denken.
Vakantiecheck
Je auto dus even laten controleren is -sowieso voor je gemoedsrust- slim te noemen. Maar, het is zo druk dat bij veel garages de wachttijd aanzienlijk is. Patrick Hommel van Auto Hommel in Etten-Leur zegt gewoon eerlijk tegen de NOS dat ze het werk niet aan kunnen.
Druk is het ja. Maar bijkomend probleem is dat er een groot tekort is aan monteurs. Nou ja, er is een tekort aan van alles, er zijn namelijk 1.6 miljoen openstaande banen. Er staan op dit moment rond de 8.400 vacatures open volgens het CBS die auto gerelateerd zijn. Dat zie je dus terug in de wachttijden. Die vacatures zijn niet alleen voor automonteurs, maar ook voor spuiters, plaatwerkers, schadeherstellers, magazijnmedewerker, verkopers en telefonisten. Zoek jij dus een baantje in de Automotive, dan heb je keuze alom.
Maak een afspraak
De bracheorganisatie Bovag herkent het probleem en geeft de tip om ver van te voren een afspraak in te plannen. Volgens hun laat 40% van de vakantiegangers die met de auto op stap gaan een vakantiecheck uitvoeren. Dat zijn aardig wat mensen die het NIET doen. Een meerderheid dus en die kom je binnenkort mogelijk tegen op de vluchtstrook. Want, een lange vakantierit vergt wel wat van je auto.
Een dergelijke check is ook niet een complete beurt. Even de remmen nalopen, het profiel in de banden checken en kijken of er nog voldoende vloeistof in zit behoren tot de standaard acties. Zou je ook zelf kunnen doen ja, maar een monteur er naar laten kijken is misschien verstandiger.
Kost even wat euro’s, maar een vakantie is tegenwoordig toch al duur. Zie het als een investering in je eigen veiligheid en gerustheid. Maar, plan de afspraak nu alvast in!
Foto: Saab 900 met pech, gespot door @flyingduckman
Johanneke zegt
Merk het ook bij mijn garage. Belde voor een apk, beurtje. Okay je kan over 5 weken, want we zitten tot die tijd vol. Gelukkig was het 2 maanden voor afloop van de APK. Ze lopen tegen de limieten van hun locatie aan.
seatleon zegt
Naar mijn mening is een check overbodig als je regelmatig goed onderhoud laat uitvoeren. Mijn auto is in april voor een beurt geweest en dan zeg ik er bij: hij moet dan en dan naar Z-Frankrijk, zorg dat ik in de tussentijd niet voor kleinigheden terug hoef te komen.
Natuurlijk betekent dit dat je soms iets eerder vervangt dan theoretisch had gekund, maar dan is het wel alvast goed en veilig. Ook weet ik dat zoiets geen garanties geeft, maar dat geeft een check ook.
De check is naar mijn mening dus meer voor mensen die van APK naar APK rijden en dat noem ik geen onderhoud plegen aan je auto.
pignon zegt
Zullen we proberen de Telegraaf-achtige paniek buiten dit blog te houden? Auto’s die normaal, periodiek, goed onderhouden worden vallen niet in een keer stil omdat er geen vakantie-check is uitgevoerd. Als 40% van de ondervraagden door derden een check laat doen, specifiek voor een vakantierit, vind ik dat enorm veel.
Computer Freak zegt
Autos hebben tegenwoordig service intervallen van 20- tot 30 duizend kilometer. Het is een goed idee om voor je met de caravan naar Zuid Spanje op reis gaat te controleren of je remblokken en bandenprofiel dat nog wel aankunnen, en of de airco nog op de juiste druk staat. En zo zijn er nog wel wat dingen die tussen de onderhoudsbeurten in stuk of op kunnen gaan, ook met prima onderhoud.
mashell zegt
Precies! Eigenlijk had het artikel zo moeten luiden “Stop met het overbelasten van garages met overbodige vakantiechecks! Doordat mensen onnodige vakantiechecks laten doen zitten de garages vol en kan niet iedereen tijdig onderhoud laten uitvoeren terwijl juist dat onderhoud belangrijk is om niet met pech langs de weg komen te staan”.
faalhaas zegt
Komt ook mede omdat we in oude meuk blijven rijden. Zo’n oud wagenpark heeft meer onderhoud en reparatie nodig.
skid zegt
Remmen- en bandencheck en evt. vervangen, dat kan de garage inderdaad hoogstwaarschijnlijk beter dan de gemiddelde automobilist.
Maar, als de standaard reisinspectie inclusief o.a. bandenspanning controleren en op spanning brengen, peilen van vloeistoffen en aanvullen en een verlichtingscontrole al buiten machte is, dan is het misschien beter om gewoon niet met een auto op vakantie te gaan. Dat zijn dingen waar je onderweg ook af en toe aandacht voor moet hebben, en dan is je eigen garage toch echt niet in de buurt.
Toegegeven, sommige zaken kun je met de beste wil niet of nauwelijks meer zelf vervangen of aanvullen (lampen, vloeistoffen e.d.) maar checken of het goed zit en goed functioneert lukt vaak nog prima.
En mocht er toch wat mis zijn, dan zul je alsnog moeten vertrouwen op de aldaar plaatselijke garagist of pechservice.
Met enig of (heel) veel geduld… 😀.
bierbuik zegt
Ik kan hier bij de lokale APK boer voor de herkeuring direct terecht, wachttijd is maar liefst 15 minuten.
Ligt er maar net aan bij welke garage je aanklopt dus.
SpiderIV zegt
Maar moet je daar dan heen? Kan je op verschillende manieren bekijken. Dat restaurant dat om 19:00 nog erg veel ruimte heeft is meestal geen aanrader.
Waarbij ik overigens voorstander ben van de lokale middenstand die je kent en waardoor je vaak sneller geholpen wordt.
kniesoor zegt
Als een garage zo weinig klandizie heeft, dat je er binnen 15 minuten terecht kan, weet ik niet of dat nou een aanradenswaardig adres is . . . 🤔
bierbuik zegt
Ik laat ze dan ook enkel de APK doen, voor sleutelwerk heb ik een specialist, deze heeft doorgaans een wachttijd van een week of 2.
mashell zegt
Zijn al die automonteurs de horeca ingegaan of zo? In de horeca lijken de personeelsproblemen nu wel opgelost.
marcomanta zegt
Ik snap wel waarom de jeugd geen monteur meer wil worden, kijk maar eens naar het netto loon, daarentegen betaal je meer dan 100 euro per uur bij sommige merkdealers en als monteur heb je tegenwoordig heel wat studies nodig om te mogen sleutelen.
ponnie zegt
Zo’n vakantiecheck is echt totaal nutteloos, een stagaire kijkt naar je wagen en je kan hier verder geen rechten aan ontlenen.
Beter plan je gewoon een grote beurt voor je vakantie.
Dutchdriftking zegt
Gewoon een Alfa kopen. De specialisten hebben tijd zat en ze hoeven zich ook niet in de techniek van nieuwe modellen te verdiepen. En voor, tijdens of na de vakantie heb je altijd wel een reden om naar de garage te gaan, dus je weet precies hoe je dame er voor staat.
frederik zegt
Wat mij betreft is die vakantiecheck grote onzin. Gewoon zelf even bandenspanning en vloeistoffen controleren. Als je pech krijgt onderweg is dat waarschijnlijk toch met iets dat tijdens zo’n snelle check niet gevonden was. Wel natuurlijk goed naar je auto blijven “luisteren” en als er iets niet goed lijkt, laat je dat controleren.
Benny_Weisz zegt
Een vakantiecheck vlak voor dat de grote reis richting het zuiden begint…..lijkt mij typisch iets voor de eigenaren van Franse, Italiaanse of Britse auto’s.
schuimbekje3 zegt
Mijn Subaru garage, daar heb ik een ‘understanding’ mee dat de auto het moet volhouden tot de volgende beurt… En als er iets is wat die tijd of km’s niet gaat halen moet ie het van mij vervangen.
De garagist van een van mijn andere auto’s heeft daar een andere mening over..
Die zegt niets totdat ik stil gevallen ben, dan moet ik 6 weken wachten tot hij tijd heeft, laat me ’s morgens om 0800u komen en doet dan niets met de auto tot 1600u en belt dan om 1630u dat hij het niet gaat halen.
In de tussentijd kan ik de auto niet echt gebruiken want het is een stil-val-probleem meestal..
Wanneer ik de auto ophaal is er dan weer zo’n verkoper/eigenaar die vraagt “oow, heeft de auto xxx.xxx km gelopen?, ja, dan zie ik ze altijd gaan’….
WTF??? waarom heb je dat dan niet preventief vervangen dan?
Gezeik op deze manier met de plastic koelwaterbuizen boven de V8, 2 brandstofpompen, de tussenbak, de aandrijfas ophanging, de abs/snelheidssensoren,… allemaal bekend op bijna de kilometer nauwkeurig wanneer ze ‘gaan’…
Ondertussen heb ik de auto bij een derde laten controlleren en is het advies om hem in te laten slapen…
Er zijn zoveel dingen die versleten zijn en nooit het juiste onderhoud hebben gehad, dat het nu 16.000 euro kost om hem door de APK te krijgen.
Met andere woorden, ik heb er duizenden euro’s aan weggegooid om de auto nieuwe koplampen te geven, nieuwe versnellingsbak, nieuwe aandrijving, nieuwe ophanging, nieuwe accu’s, overal nieuwe olie… en nu blijkt dat dankzij het broddelwerk van ‘specialisten’ de auto al afgeschreven is….
kniesoor zegt
Bedenk wel, dat er een hoop broodnijd is in de otobranche. Als jij een oto, die jaren in onderhoud is geweest bij garage X bij garage Y brengt, kan je er vergif op innemen, dat garage Y garage X voor een zooitje incapabel verslijt, die je oto zo ongeveer naar de kloten geholpen heeft. Niet zomaar intrappen, je kar eerst effe goed door iemand in je kennissenkring met daadwerkelijk verstand van zaken laten bekijken voordat je je door één of andere broodsleutelaar een oor laat aannaaien. Desnoods roep je de hulp in van iemand van de merkclub van jouw merk oto, als er binnen je kennissenkring niemand is, die er verstand van heeft. Bonne chance !
Tonnie zegt
Ik kon vd week vrijwel direct terecht toen ik belde over de kapotte airco. Eeg vervelend met dit weer, dus kon wel een gaatje maken. Gelijk apk meegepakt. Uiteraard was er van alles kapot, want die auto is 26 jaar oud. Dus kostte wel wat tijd. Airco bleek alleen leeg te zijn, wat een kwaliteit van vroeger.
Kreeg wel te horen dat het idd erg druk was, garage en terrein stond ook bomvol en er werd savonds doorgewerkt. Kan toch tevreden zijn met een vaste lokale garage, dan maken ze wel wat tijd 👍.
tmenges zegt
Dit jaar met de Kia naar Griekenland, van te voren effe zelf nieuwe olie erin en filter erop en gaan met die banaan . Als je zelf de boel qua onderhoud fatsoenlijk bijhoudt is zon check eigenlijk overbodig. Vloeistoffen en banden check ik zelf regelmatig , geen garage voor nodig