
Volkswagen neemt EV’s zo serieus dat modelnamen gaan veranderen.
De EV-storm is even gaan liggen in Europa. De EU kwam met verzachtende maatregelen en automerken pasten hun strategie aan door de modellen met verbrandingsmotoren te verlengen. Deze periode zal maar van korte duur zijn, denkt Martin Sander. Hij is de verkoopdirecteur bij Volkswagen.
Sander doet zijn verhaal tegenover het Oostenrijkse Auto und Wirtschaft. Hij blikt vooruit op de lancering van de goedkoopste VW-EV’s, de ID. Every1 en ID.2all. Houden de twee kleintjes eigenlijk die ietwat vreemde naam? ”De auto’s krijgen weer echte namen. De vraag rijst specifiek bij de marktintroductie van nieuwe modellen – noch de ID. 2all noch de ID. Every1 wordt zo genoemd in de productieversie We maken het bekend zodra het zover is”, zegt Sander.
EV is de toekomst
Desgevraagd naar de nieuwe, mildere EU-plannen legt de verkoopdirecteur uit waar Volkswagen heen wil. Die richting is volledig gericht op elektrische auto’s. Sander: ”Voor ons is het duidelijk: de toekomst is elektrisch, zoals dat bijvoorbeeld nu al in Noorwegen gebeurt. Wij streven ernaar om ook marktleider te worden op het gebied van elektromobiliteit. Als merk moeten we een voorloper zijn op het gebied van e-mobiliteit en een ambitieus plan hebben voor de manier waarop we dit willen bereiken.”
Tot nu toe hebben elektrische auto’s Volkswagen nog weinig opgeleverd. Het bedrijf kwam onder druk te staan sinds de introductie van de ID-lijn. Wat maakt het dat Volkswagen zoveel vertrouwen in de EV heeft? ”Wij zijn ervan overtuigd dat elektromobiliteit de overhand krijgt, omdat elektrische auto’s het betere product zijn”, zegt Sander. Of Jan Modaal met een tweedehands Polo daar ook zo over denkt, is een tweede.
ID.1 van Skoda en Seat?
Volkswagen hield er met het kleine model, de VW Up!, een succesvolle strategie op na. Ook Skoda en Seat mochten meegenieten van het platform en een A-segmentertje verkopen. Gaat dat ook gebeuren in het EV-tijdperk met de ID.1? Sander: ”Dat staat momenteel niet op de planning. Dit segment, dat wil zeggen voertuigen korter dan vier meter, is relatief klein. Daarom moeten wij als groep zorgvuldig overwegen hoeveel derivaten we willen aanbieden.”
Kortom, waarschijnlijk houdt Volkswagen de techniek voor de meest betaalbare EV lekker voor zichzelf. Ik ben benieuwd of er ook een nieuwe GTI-A-segmenter komt.





Goed idee om de ID.nummer te schrappen. Met getallen raak je vroeg of laat in de problemen..Peugeot kon na de 308 niet doornummeren. BMW heeft twee heel verschillende 2 series. Polestar heeft de ultieme chaos gecreëerd. Geef het model gewoon een naam, of dat nou een kakker sport is, of een wind, of een woestijnvolk, of een random Turkse achternaam maakt niet uit…
Dus de VW Yeşilgöz?
Dat is een klein wagentje, best pittig, maar wel een slechte wegligging want waait met alle winden mee en is er alleen in bestel uitvoering want uitsluitend en alleen voor ondernemers. Vooral geschikt om döner in de stad mee te bezorgen.
De toekomst is ook elektrisch, het oppompen van olie en die in een brandstoftank ter ontploffing aanbieden is geen mobiliteitsconcept voor de toekomst. Dat gezegd hebbende is het ook duidelijk dat het EV concept nog niet voldoende ontwikkeld is om de massa aan te spreken, lees: binnen hooguit 5min weer 500km kunnen rijden, of dat met een accu gebeurt (zonder noemenswaardige degradatie) of H2 tanken laat ik in het midden. Nu is het alleen nog maar praktisch voor binnenlands verkeer als je thuis kunt laden.
@racerx de meeste Nederlanders wonen in een stedelijk gebied met hopelijk veel laadpalen op straat. Daarbuiten hebben veel mensen dan wel weer een eigen oprit. En ook veel bedrijven hebben wel een laadpaal. Ik denk dat de overgrote meerderheid van de Nederlands wel woon-werk verkeer kan doen zonder ooit aan een snellader te moeten staan. Dan heb je die snelladers alleen nodig bij vakantie ritten. Dan is 12 minuten laden van 10-80% (zoals de meeste 800V EV’s nu al doen) echt geen straf.
De nabije toekomst is toch echt een mix van hybride en EV’s. In ontwikkelde landen. Ik zou beiden aanbieden. Ik denk wel dat we over een jaar of 10 echt een switch hebben gemaakt. Als er overal zat 800v laadpalen zijn, waarom zou je nog in een langzamere, minder verfijnde ICE gaan rijden. Productieprijzen van EV’s zullen alleen maar dalen, de technieke zullen alleen maar beter worden.
Ik mag hopen dat we ook op alternatieven blijven inzetten zoals waterstof bijvoorbeeld. Ik zou het zonde vinden als we ons toeleggen op EV waardoor we andere mogelijkheden en kansen laten liggen.
Tegelijk realiseer ik mij ook dat je op een gegeven moment een keuze moet maken om het economisch rendabel te houden. Maar we zitten nu in een transitie en het is juist nu goed om te bekijken wat de beste stap voorwaarts is.
Ik snap niet dat zoveel mensen nog op waterstof zitten te hopen. Heb je enig idee hoe gruwelijk irritant waterstof is om op te rijden.
Tankstations zijn achterlijk duur, je EV kan zelfs in een stopcontact.
Waterstof op druk krijgen kost super veel energie, en een tankstation heeft maar een beperkte voorraad waterstof op druk. Dus stel je bent de zoveelste die wilt tanken, sta je te wachten totdat alles weer op druk gebracht is. Een 800v laadpaal ramt honderden kilometers in een paar minuten je auto in. En er zijn echt meer laadpalen dan waterstof tankstations.
En: je moet concurreren met de industrie e.d., want die kunnen niet elektrisch. Dus zal nog prijzig zijn ook. Stroom kan GRATIS zijn. Wat zeg ik, stroom kan een NEGATIEVE prijs hebben. En als je er wel voor moet lappen zal het echt goedkoper zijn dan waterstof.
Als je met een EV op vakantie gaan moeilijk vindt, hoe moet je dat met waterstof gaan doen dan. Serieus, ik zie meer toekomst in benzine en synthetische brandstoffen dan in waterstof in de autoindustrie.
De toekomst elektrisch… dan toch met subsidies van Europa (wij dus) en een hoop arbeidsplaatsen minder!
In veel landen zijn er enorme personeelstekorten. Bijvoorbeeld in de zorg. Ook de legers vragen weer meer personeel. Dus degenen die hun baan verliezen in de autofabriek hebben zo wat anders.
De mildere EU normen vallen wel mee. Ze mogen 2025-2027 (3 jaren) gaan middelen. Dus de extra uitstoot van 2025 mogen ze compenseren in 2026 en 2027. Maar de totale uitstoot wordt niet minder. Alle ICE’s die ze nu teveel verkopen, moeten ze over 2 jaar weer minder verkopen. Ik verwacht dat de meeste Europese merken het ICE aanbod over 2 jaar al enorm zullen laten afnemen om aan die normen te voldoen.
Klein detail, pas “maatregaelen ” ffies aan.
Ik denk dat ze heel hard hebben gewed op 1 paard en dat is link. Maar laten we wel wezen, een fors deel van de wereld heeft helemaal geen laadpalen of amper een e-infrastructuur. In ongeveer heel afrika, zuid-amerika, en een significant deel van Azië is geen laadpaal te vinden. En dat is wel waar de meeste auto’s uiteindelijk aan hun einde komen na 34x afgedankt te zijn op meer welvarende plekken. Ik vraag me af hoe die nog aan hun auto’s gaan komen als wij geen brandstofvarianten meer gaan kopen.
Conclusie. Ze hebben daarginder nog een jaar of dertig om hun elektriciteitsinfrastructuur op orde te krijgen. Dat heeft ook veel andere voordelen.
In Oost Europa zaten ze met verouderde telecom infrastructuur na het einde van het communisme. Nu hebben ze hypermoderne glasvezelnetten waar ze in een rijk land als Duitsland van dromen. Komt wel goed met Afrika.