14 redenen waarom de Citroën SM een icoon is

Auteur: , 82 Reacties

En dat getal 14 is niet toevallig gekozen.

citroen-sm-beige-low-side-front

1: De SM  is ontworpen door Robert Opron
Opron mag zelf ook gerust een icoon genoemd worden. Waar designers als Ercole Spada, Marcello Gandini en Harvey Earl enorm hun stempel drukten op hun designs, gold dat niet voor Robert Opron. “Een autodesigner mag nooit vergeten dat hij dienend is aan een autofabrikant. Niet andersom.” Kijken we naar het indrukwekkende portfolio van de beste man, dan zien we dat het over het algemeen ingetogen maar wel elegante ontwerpen zijn. De SM is zijn meesterwerk.

citroen-sm-red-side-front

2: Er zit een Maserati motor in
Ik sprak mijn oude buurman laatst, die helemaal niets met auto’s heeft. Hij zag de Citroexpert (met een SM op de cover) op de koffietafel en zei: “Dat is toch die Citroën met een Maserati motor?” Het Italiaanse merk werd door Citroën gekocht in 1968 met de SM in het achterhoofd. Het blok (fabriekscode: C114) is een afgeleide van motor van de Merak, maar dan afgesteld op koppel onderin en comfort. Dit blok zou later ook gebruikt worden voor de Biturbo.

citroen-sm-white-side

3: De SM heeft een bijzonder lage luchtweerstandscoëfficient
Een Cw waarde van 0,26 is nu nog steeds een uitstekende waarde. Dit kon hij behalen door de druppelvorm en het gebrek aan luchtinlaten. Voor is de SM ook breder dan achter, net als de DS. De SM was zo ontworpen dat er twee stelletjes in konden zitten, de mannen voorin, en de (hopelijk) slanke dames achterin.

citroen-sm-interior-velours-brown

4: Een SM heeft een stijlvol en uniek interieur
Gele koplampen achter perspex en een zwarte kentekenplaat met zilveren letters. Veel cooler dan dat wordt het niet. Zeker een donkerblauwe SM met cognac kleurig velours. Want velours was stijlvoller en luxer dan leer. Leer was voor het plebs. Het was overigens wel gewoon leverbaar.

citroen-sm-blue-usspec-side

5: De SM is niet op sportiviteit afgestemd
Lees alle folders maar na: tegenwoordig zijn alle auto’s sportief voor mensen met een dynamische levenstijl. Zo niet bij de Citroën SM. Allees stond in het teken om zo gerieflijk mogelijk lange afstanden af te leggen, eventueel op hoge snelheid. Dat cruisen nam men bloedserieus, want met de 90 (!) liter tank kon je ver komen.

citroen-sm-technical-view-yellow

6: De SM was zijn tijd ver vooruit
De SM had snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, licht bij lage snelheden en zwaarder naarmate de snelheid toeneemt. Optionele wielen van koolstof/glasvezel composiet welke de helft van een standaardwiel wogen. Regensensors (soort van). Uiteraard ook hydropneumatische vering met niveauregeling. De Citroen had het allemaal. Veilig zelfs: geen auto stopte zo goed als een Citroën SM in die tijd.

citroen-sm-blackwhite-highway

7: Het was een zeer snelle Citroën
Op een enkele Facel Vega na waren er geen Grand Tourers van Franse komaf. De Franse auto industrie richtte zich met name op de middenklasse. De Citroën DS was al een stap in de goede richting, maar de SM was echt een exclusieve en snelle auto. Mede door de eerder aangehaalde Maserati motor, maar ook door de wederom eerder benoemde luchtweerstand. De opgegeven topsnelheid is 220 km/u, maar dat schijnt een nogal behouden opgave te zijn. Geheel in stijl met de auto. De US versies hadden een iets sterkere 3.0 V6. De latere versies met brandstofinjectie in plaats van carburateurs haalden zelfs 228 km/u. Daarmee is de SM sneller dan elke Citroën welke je op dit moment kan bestellen.

citroen-sm-interior-blacl-leather-girl

8: Ook op het witte scherm een heldenauto
Iedereen kent de mega hilarische Top Gear aflevering: The Interceptors. In die jaren 70 had je heel veel van dat soort series, waarschijnlijk om de auto’s van die tijd te kunnen showen. Uiteraard had de Citroën SM ook een eigen show: Je kon hem geregeld zien in de serie ‘The Protectors’.

citroen-sm-grey-front-side-skis-girl

9: Deze Fransoos werd ook in de VS gewaardeerd
Meestal is het geen succesverhaal: Franse auto’s en het land van Uncle Sam. Echter, de SM was bijzonder genoeg voor de rijken in Amerika. In 1972 won de SM de titel Motor Trend Car Of The Year award, erg bijzonder voor een niet Amerikaanse auto. Amerikaanse uitvoeringen hadden overigens wel andere koplampen, want de meesturende lampen waren niet toegestaan in de States. 2.400 stuks werden aldaar verkocht.

citroen-sm-rally-car-side-1971-black-white

10: De technische basis was goed genoeg voor de motorsport
Ondanks dat sportiviteit wel het laatste was waar de SM voor ontworpen was, bleek het een goede basis te zijn voor lange afstand rally’s. In 1971 won de SM met Jean Deschazeaux en Jean Placard de rally van Marokko.

citroen-sm-chapron-opera-side-rear-brown

11: Het zou de ideale limousine kunnen zijn
Alhoewel Citroën directeur Pierre Bercot hartstochtelijk tegen het idee was van een vierdeurs SM, waagde Henri Chapron zich er aan met de SM Opera. Het idee was om deze auto techniek te laten delen met de tweede generatie Quattroporte van Maserati. Er zijn slechts 5 stuks van gebouwd.

citroen-sm-chapron-mylord-gold-side

12: Het zou zelfs de ideale cabriolet kunnen zijn
Naast de Opera liet carrossier Chapron ook los op een cabriolet versie van de SM, vanwege de grote vraag. Nu kun je dat ‘groot’ relativeren, want uiteindelijk werden het maar zes stuks. Chapron was wel begaan met de lijnen van de SM, want zowel de Opera als deze Mylord werden wel door Robert Opron ontworpen.

citroen-c6-rear-red

13: Het was (mede) de inspirator van de Citroën C6
Het is even wachten hoe DS zich als merk gaat ontwikkelen, maar met het vergaan de C6 zijn er weinig écht stijlvolle auto’s. Net als de SM kon je de C6 krijgen met een V6 van een edel merk, ditmaal Jaguar (de dieselversie, bijna niemand kocht de benzinevariant). Ik zag laatst een C6 staan naast een nieuwe Audi RS6, en dan valt op hoe mateloos macho en hopeloos ordinair zo’n Duitser is. Een C6 hoeft zich niet te bewijzen, net als de SM. Zeker in het Auberginerood met crème leder (zie afbeelding) nog altijd een bijzonder aristocratische verschijning. Overtuigd? Check hier waar je op moet letten als je er eentje wilt kopen.

bill-wyman-citroen-sm

Nummer Veertien: Beroemde eigenaren
Brian Johnson, Jay Leno, Bill Wyman, Carlos Santana, diverse dictators en presidenten. Maar de beroemdste was nog wel een jonge blaag uit Betondorp. Deze jongen zou uitgroeien tot een van de grootste Nederlanders aller tijden. Citroën Nederland speelde daar slim op in en bood hem een lease SM aan in de tijd dat hij alle records bij Ajax aan flarden schoot. De Citroën SM had mede daardoor ook in Nederland een legendarische status. Dat jongensachtige gelaat, die terecht zelfvoldane grimas op zijn gezicht. Dat ze daarboven maar een SM voor hem hebben klaarstaan.

UPDATE: zie ook onze gallery met de auto’s van Johan Cruijff!



82 reacties

@willeme: mooi stuk over een mooie automobiel
@406_v6: elk voordeel heb z’n nadeel
Potverdrie, je hebt zojuist perfect beschreven waarom ik verliefd ben op de SM en C6. Heerlijk artikel Willem!
@ocda: Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
@ocda: helemaal mee eens, prachtig artikel en een toepasselijk eerbetoon aan zowel El Salvador als de SM.
Mooi en en correct artikel. Prachtbak!
Zal als ik thuis ben wat feitjes toevoegen.
@pallas: Alvast een kleintje: De meedraaiende koplampen zijn ook hydraulisch waar de DS een eenvoudig kabelsysteem heeft. En was de aluminium motorkap al genoemd?
@pallas: hoe werkt de regensensor?
@p2000: Heb het stukje nog eens gelezen, ben in mijn 500 pagina tellende SM-bijbel gedoken, heb zelfs het WPH doorgebladerd en de doodzonde begaan van google….

..ik heb geen idee…
@Pallas: Hydraulisch, uiteraard!

Johnny Liebermann had er een leuk artikel over:

http://jalopnik.com/264002/citroen-sm
@pallas: Schitterende wagen, ik heb momenteel het geluk om er aan te mogen werken.
Op mijn werk zijn we net gestart met een restauratie van een SM.
https://www.mupload.nl/img/raaiyeg6akl.jpg
@senne: Nice, 2.7?
Weet jij meer over die regensensor? Jij hebt er eentje staan, ik alleen een spatbord helaas
@pallas: Zal hier morgen eens naar kijken als er wat tijd over is…
Johan Cruijff. Helaas heb ik hem nooit mogen zien voetballen, nog erger vind ik dat ik hem nooit heb mogen ontmoeten. Maar wat een man. Een absolute held. De man die mijn vader aanstak met het Ajaxvirus. En datzelfde virus werd op mij overgebracht door mijn vader. Als jongetje van 3 zat ik in De Meer, meerdere seizoenkaarten gehad met die ouwe van me. Als ik diezelfde ouwe weer een verhaal hoor vertellen uit de oude doos over hoe goed De Verlosser wel niet was, zag ik de twinkeling in zijn ogen. Vanochtend toen ik het nieuws las nadat het net bekend werd gemaakt, belde ik mijn vader op. Hij had het nieuws al gehoord. Mijn vader is een harde werker, een zelfstandig ondernemer. Maar vandaag had ie nergens meer zin in. Intens verdrietig. Ik ben vanuit Rotterdam naar Friesland gereden om er over te praten met die ouwe van mij. Een harde man die ik zelden heb zien huilen, maar vandaag vloeiden de tranen over z’n wangen alsof er een waterkraan achter zijn ogen openstond. Zijn idool, zijn held, zijn voorbeeld was heen gegaan. De Heilige Johan, zoals die ouwe van mij jou noemt, mogen je rusten in vrede.
@viezefreddyw: Verbazingwekkend dat ie in het artikel niet wordt genoemd bij beroemde eigenaren. Ik dacht dat zijn overlijden de aanleiding voor dit artikel zou zijn.
@baardmijt: …of je leest gewoon beter… :$
@baardmijt: beter lezen
@dirkiii: Eens.
@baardmijt: Blijkbaar weet je te weinig over Johan Cruijff.. Jammer, want het is de grootste sportheld van Nederland.
@viezefreddyw: Ik was véél te snel met reageren. En ik weet zeker dat ik minder van Cruijff weet dan jij, dat ook.
@baardmijt: Maakt niet uit, kan gebeuren..
@viezefreddyw: Je bent minder streng dan ik. Ik blijf me nog even schamen. ;-)
@viezefreddyw: Mooi gezegd hoor. Het was een held.
@viezefreddyw: https://www.flickr.com/photos/citroenazu/5833726760

De Citroën van Johan Cruijff bestaat nog steeds! Het schijnt dat hij er nog steeds eentje in bezit heeft.
“Ik zag laatst een C6 staan naast een nieuwe Audi RS6, en dan valt op hoe hopeloos mateloos macho en ordinair zo’n Duitser is”…..Say no more…I love you …
@norge: Tja, zo’n Citroën is én blijft adembenemend mooi…

Daar kan geen Duitser tegenop. Zelfs de allermooiste auto’s uit Korea halen het er niet bij..,

Zoals Johan Cruijff zou zeggen:

“De Koreaanse verdediging is net een geitenkaas”
Leuk artikel, Willem! Erg pakkend geschreven. Een echte ondergewaardeerde auto. En zeker met het overlijden van een voetbalicoon die deze auto reed is juist vandaag een goede reden voor dit artikel
@bmwalpina: ondergewaardeerd? Daar heb je het helemaal mis. Dit is een van de automobiele iconen. Iedereen kent deze auto.
@giulio: Met ondergewaardeerd bedoel ik dat er ook veel negatief over geschreven werd doordat er technisch/motorisch veel problemen waren. Daarbij hebben niet-autoliefhebbers een andere associatie bij het horen van de naam ‘SM’.
@bmwalpina: Klopt. Uit ervaring kan ik meedelen dat als je SM op zoekt in Google het essentieel is dat je ‘Citroën’ er voor zet ;-)
@willeme: of niet…
@bmwalpina: problemen is maar hoe je het bekijkt. Vergeleken met een eenvoudige Opel kadett had de SM wel wat vaker onderhoudsinterval. Maar, hee! Mag dat ook?! Hij zat boordevol bijzondere techniek. Dat verreist nou eenmaal een andere kijk en aanpak op onderhoud. Ik vind dat je dit soort auto’s teniet door altijd maar te wijzen onderhoudsgevoeligheid.

En ja, Duitse auto’s waren daar beter in.
@giulio: Nee, dat doe ik ook absoluut niet. Ik ben zelf ook een enorme fan van de techniek. In de garage staat dan ook een DS 23 Pallas uit ’73 ;-)
@bmwalpina: dat is leuk om te lezen! Bij mij staan alleen Italiaanse barrels maar zit toch vaak met een schuin oog naar luxe gs / ds 21 / cxpallas / jonge cx gti / SM te kijken.
@giulio: met jong bedoelde ik eigenlijk vroege cx gti..
@giulio: Leuk! En Italiaanse auto’s hebben natuurlijk ook hun charme, het zij op een andere manier dan de Franse creaties.
Van alle in memoria die vandaag worden gepubliceerd is dit met afstand de mooiste.

Chapeau!
@RRRobert: Da’s logisch
Prachtig artikel! Met plezier gelezen. Vlot geschreven en zonder een flauwe woordspeling in elke zin. Ik ben fan!
Super innoverende auto. Vind het kenteken achter glas trouwens nog steeds de mooiste kentekenplaaatsing.
@thesis: kentekenplaatplaatsing? 😊
Nummer 14: Nummer 14 Johan Cruyf reed er in!
@centho: Oh ja joh?
Top artikel! Zelfs nu spreekt mij de SM aan.

PS. Ik kan mij een foto herinneren waar wijlen Johan bij zijn SM staat.
Ik zag laatst een C6 staan naast een nieuwe Audi RS6, en dan valt op hoe hopeloos mateloos macho en ordinair zo’n Duitser is. Een C6 hoeft zich niet te bewijzen, net als de SM.
AMEN! , ik kan het niet beter omschrijven!

Een van de leukere stukjes op Autoblog! De SM, een icoon en een plaatje van een auto!

Leonid Brezjnev had er ook eentje. De auto is nu in bezit van iemand die ik ken.

http://www.destentor.nl/regio/ommen/brezjnev-op-transport-naar-parijs-1.3200287
@rufctr01: leuk artikel in de link
Leuke anekdote is ook dat Ajax werd gesponsord door Alfa Romeo eind jaren 60. Heel het eerste team reed in gtvtjes behalve nummer 14, die reed in een gouwe SM..
@giulio: Johan heeft ook een schitterende Giulia GTC gehad, en een persoonlijk door Ben Pon geschonken 911/912 en een Dataun 240Z. Smaak kun je hem niet ontzeggen!
Op gaspedaal.nl staan er 8 te koop.
Ik kan me nog goed herinneren toen ik m’n eerste SM zag.
Ik was 15 in Frankrijk bij een Frans gezin in een fantastisch oud aristocratisch landhuis. En daar in de schuur, naast een rij klassiekers stond een goudkleurige SM. De andere auto’s weet ik niet meer, zo mooi.
En deze auto heeft een beroemde eigenaar gehad. Het was de auto van Generaal Charles de Gaulle geweest.
Nooit vergeten.
Mooiste auto ooit!! Heerlijk artikel Willem, ga zo vooral door!!
Schitterend artikel @willeme. Ik was benieuwd hoe lang het zou duren tot we een bericht over Johan Cruijff zouden lezen op AB, en in hoeverre het autogerelateerd was. Top uitgevoerd!

OT, het zal vast een ontzettend fijne wagen zijn, maar het ziet er allemaal zo gammel uit…
Ik heb er respect voor maar ik vind het een gedrocht van een auto.

En nu ren ik snel weg voordat ik word opgehangen op het dorpsplein…
@beetec: kies maar vast een dorp uit want ik kom je halen 😉 Smaken verschillen, maar ik vind m fascinerend!
eigenlijk is elke citroen uit de jaren, 30,40,50,60 en 70 een icoon
Prachtige wagen
Ja over het algemeen nee contra radicale uitzinnige inmorele jeugdige fantasie fabrikaten, maar in het geval van de SM maak ik een uitzondering.
Top artikel! Jammer van die motorproblemen die ermee waren.
Idi Amin schijnt er 7 te hebben gehad.
Oh ja was de SM ook niet de eerste voorwielaangedreven auto met zoveel vermogen?
@danmar: De snelste voorwielaangedreven ter wereld. Nipt sneller dan de Toronado
@danmar:

Dat was de Oldsmobile Toronado.
385 pk uit een 7.5L V8.
@carmasterr: Dat waren SAE pk’s. Dus zonder iets vitaals als een thermostaat. Of airco. De DIN pk’s zijn een stuk logischer, en dan zou de Toronade er nog steeds veel hebben: rond de 300pk. De SM haalde ongeveer 170-200pk afhankelijk van de uitvoering. Dankzij de stroomlijn en handgeschakelde 5 bak was de SM wel sneller qua topsnelheid. Zij het nipt, zoals @pallas al meedeelde.
Op inmiddels 93-jarige leeftijd verteld mijn opa altijd nog graag dat hij destijds als autoverkoper bij Citroen op het stadionplein in Amsterdam deze auto aan Johan Cruijff heeft geleverd! Toen nog een jonge snotneus was, aldus opa ;)
De liefde voor auto’s is in ieder geval overgeërfd. Erg bijzonder auto, dit. Ik vind de DS wel mooier met zijn ronde en elegante lijnen. Voor een donkerrood exemplaar met crèmewit dak zou ik wel een nier afstaan. En dan lekker naar Frankrijk cruisen in al het comfort dat de auto kan bieden. Ooit!
@bennyblisto: Wauw, dat zijn de betere verhalen! En daarom is het lezen van de comments altijd een verrijking :-)
Heb er ooit mee gereden. Een paar honderd kilometer.

Fenomenaal gaaf!
De voor mij perfect SM zou er een met de voorgenoemde gele koplampen, zwarte platen/zilveren letters en lekker wat patina er op zijn. Het liefst in net een andere kleur dan het vrij “standaard” zilver… prachtig artikel, zowel een eerbetoon aan #14 alsmede aan de fabuleuze Sports Maserati! Tres bien!
Mooi geschreven stuk en prachtige auto! R.I.P. Johan Cruijf.
top artikel, vraag me echter 1 ding af. je zegt dat de SM een hogere topsnelheid heeft dan elke Citroën die je nu kunt kopen. dan heb je DS niet meegeteld neem ik aan?
@sleepyj:
Er is een SM geweest die de 320km/u haalde…… ;-)
http://users.skynet.be/sky38711/allfiles/smimag/smworldrace.jpg
@Rob:

Die man schijnt trouwens een SM autoriteit te zijn die een heleboel Amerikaanse SM’s onder zijn hoede heeft, ook die van Jay Leno die hem terug heeft laten bouwen met Europese koplampen
@desjonnies:
Jerry Hathaway is de man erachter. Naar het schijnt inderdaad een autoriteit..
Overigens niet de enige Citrofiel in Californië. Ondanks dat er sinds ’75 (correct me if i’m wrong!) geen Citroëns meer verkocht worden, zijn er nog vele liefhebbers van. Mijn Frans is een beetje roestig, maar prijs de Here voor Google Translate en icm mijn stenenkolen Frans, kan ik dit artikel nog net ontcijferen ;-)
http://www.lefigaro.fr/automobile/2007/12/28/03001-20071228ARTFIG00408-des-californiens-fanatiques-du-chevron.php

Wordt ook de naam Don Runnalls in genoemd, en kijk dit dan!
https://www.youtube.com/watch?v=03KJbLxn_yw

Als we dan toch ergens het label ‘echte autoliefhebbers’ opplakken, dan graag op deze mensen…
Dit, dit kan alleen maar door het alter ego van GTwillem geschreven zijn.

Gele koplampen, Cruijff en een SM, beter gaat het niet worden !

Ooit met een Sm gereden, was niet te doen, de DiRaVi stuurbekrachtiging was op lage snelheid zo ontzettend sterk dat je gewoon het trottoir opdraaide !
Om maar nog te zwijgen over de stuurbekrachtiging.
Gele lampen, Cruijff en de SM, beter kan het eigenlijk niet, ohja, mooi geschreven stuk door het alter ego van @gtwillem : @willeme !
(niemand behalve deze siamese tweeling heeft zoveel automotive kennis )
ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe die primitieve vorm van regensensors werken
@naamloos3: Ik ook. Let’s summon @citrofiel, @klassiekerrally, @desjonnies en @pallas

Misschien dat zij het weten. Het enige dat ik vinden was dat het aangesloten was op het hydraulische systeem, maar een zinnige verklaring kan ik helaas niet geven. Zelfs voor mij is de SM te ver zijn tijd vooruit ;-)
@willeme: Ik heb echt geen flauw idee hoe dat werkt… Maar wat een auto he? Ook ik val voor de lijnen van de C6. Niet dat ik er (op dit moment) een zou kopen. Te groot, te zwaar, te diesel. Maar prachtig!
@willeme:
Ik meen mij het volgende te herinneren, ooit ergens gelezen, weet niet meer waar….

Als een autoruit nat is zal de wisser gemakkelijk over de ruit glijden. Dat kost het motortje van de wisser minder energie dan bij een droge(re) ruit. Geen of weinig regen? Meer energie behoefte van het wissermotortje. Op basis van die energie behoefte werd de interval snelheid bepaalt.

Weinig energie vraag = snelle interval. Veel energie vraag = langzame interval.

Zoiets was het volgens mij…. Bind me er niet op vast!
@willeme:
Dus was het niet meer een aanvulling op de interval, dan dat het écht een regensensor was?
Na de Citroën kwam de mercedes sl voor johaneen americaanse uitvoering die had andere koplampen heb ik nog ergens een foto van een bruine of beige meen ik..
In de tijd van de meer, jesper olsen mocht er nog eens mee rijden 👍👍

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).