• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vanaf 2025 zijn alléén EV’s nog welkom in centrum Stockholm

Auteur: machielvdd, gepost 11 oktober 2023 om 19:09 – 11 Reacties

Niet Amsterdam, maar Stockholm gaat als eerste benzine- en dieselauto’s weren uit het centrum.

Als je nog lekker met een CO2-uitbrakende auto rond wil rijden mag dat voorlopig nog gewoon. Zelfs in 2035, als er uitsluitend EV’s nieuw verkocht mogen worden. Er bestaat echter wel de kans dat je op bepaalde plekken alleen nog maar welkom bent als je met een EV komt. Of met het OV.

Dat is niet iets wat zich in een verre toekomst af gaat spelen, want er is een stad die al op korte termijn benzine- en dieselauto’s gaat weren. Het is in dit geval niet Amsterdam dat voorop loopt, maar Stockholm. Het centrum van de Zweedse hoofdstad is vanaf 2025 verboden terrein voor benzine- en dieselautos.

De extreme milieuzone omvat dure winkelstraten en eveneens dure kantoorgebouwen. Als je bij Louis Vuitton wilt gaan shoppen met je G 63 AMG kun je overigens nog wel gewoon parkeren in de aangrenzende wijk Östermalm.

Met deze maatregel gaat Stockholm nog een stapje verder dan Londen. Die wil ook graag zoveel mogelijk vervuilende auto’s weren, maar laat de eigenaren alleen een toeslag betalen. Je komt dus nog steeds volop revvende Aventadors tegen in het centrum.

In het centrum van Stockholm dus niet. Daar zal vanaf 2025 een serene rust heersen. Je zult alleen nog gezoem horen. Oh ja, en de motoren van politieauto’s en ambulances, maar die worden toch overstemd door de sirenes.

Hulpdiensten zijn overigens niet de enige uitzonderingen. Als je invalide bent mag je wel gewoon de binnenstad komen vervuilen. En met bestelwagens wordt ook wat soepeler omgegaan, want die mogen ook hybride zijn in plaats van volledig elektrisch.

Stockholm is de eerste stad met zo’n strenge milieuzone, maar het zal ongetwijfeld niet de laatste zijn. Het is een kwestie van tijd voordat andere steden (Amsterdam bijvoorbeeld) dit voorbeeld zullen volgen. Gelukkig komen er een elektrische Range Rover en een elektrische G-Klasse, zodat je alsnog in stijl kunt arriveren op de P.C. Hooftstraat.

Foto: Een Singer, door @svdv gespot in de straks verboden zone in Stockholm

Ook interessant!

  • EV's niet meer welkom aan boord bij Noorse rederij
  • Stellantis gaat grootste nadeel EV's aan pakken
  • BMW i5 M60
    BMW gaat geen unieke EV designs uitbrengen
  • Land Rover Defender gaat op de elektrische tour in 2025
    Land Rover Defender gaat op de elektrische tour in 2025

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, ev10daagse-2023, zweden

Vorig bericht: « Oud vs. nieuw: BMW X2
Volgend bericht: Dit is de oudste EV van Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    11 oktober 2023 om 20:19

    Det positiva med historien är att det bara är 1600 kilometers bilfärd!

    Login om te reageren
    • e36thuglife zegt

      12 oktober 2023 om 01:03

      Niet zo bigi doen met je Ikea praatjes aub

      Login om te reageren
  2. moveyourmind zegt

    11 oktober 2023 om 20:42

    Beetje vreemd dat je je brandstofauto nog wel in de buitenwijken mag parkeren, want de buitenwijken van Stockholm zijn juist de milieuzones…

    de crimilnele milieu zones om precies te zijn.

    Login om te reageren
  3. gilettelubbers zegt

    11 oktober 2023 om 20:47

    Dit moet mevrouw Halsema toch pijn doen

    Login om te reageren
  4. steephh zegt

    11 oktober 2023 om 20:49

    Seund. Als men 20 jaar geleden wat meer geld had gestoken in de ontwikkeling van de EV dan had iedereen die het niet interesseert (zegge: 99% van de bevolking) nu daarin gereden ipv in een 1.0 grasmaaier motor. En dan was heel dit beleid niet nodig geweest en kon de petrolhead nog lekker met de wagen de stad in.

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    11 oktober 2023 om 21:09

    Waarom bestelauto’s uitzonderen? Daarvan zijn er behoorlijk veel in het stadscentrum en die wel meenemen verhoogt dus duidelijk de resultaten.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      12 oktober 2023 om 11:48

      Er zijn nog geen haalbare alternatieven voor bestelwagens

      Login om te reageren
  6. Onehp zegt

    11 oktober 2023 om 21:11

    Is maar een klein klein stukje van de binnenstad van STHLM. Rij er wel wekelijks maar geen groot erg om om te rijden. Oh wacht, hoeft niet ik pak even de EV dan.

    En als de handhaving hetzelfde is als de reeds bestaande milieuzones (Hornsgatan (spijkers en EU6 minimaal) en Fleminggatan (spijkers), dan wordt die gewoon massaal aan de laars gelapt zonder gevolgen. En dat is best jammer. Respect voor de wet is al niet top…. (kijk jaloers naar de Nederlandse handhaving)….

    Login om te reageren
  7. Roskampies zegt

    12 oktober 2023 om 00:28

    Ai die legendarische Stockholm chase video met die porsche bij nacht door stockholm gaat nooit meer gebeuren.
    Wellicht met een taycan….

    Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      12 oktober 2023 om 18:08

      Dat was nu ook niet echt legaal, dus gewoon een regeltje extra aan je laars lappen 😁

      Login om te reageren
  8. O plaat zegt

    12 oktober 2023 om 11:49

    Is er een uitzondering voor klassiekers zo als in veel andere steden?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North