• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vanaf maandag kun je ‘geflitst’ worden als je appt achter het stuur

Auteur: machielvdd, gepost 13 november 2020 om 08:01 – 55 Reacties

Een gewaarschuwd mens telt voor twee: slimme camera’s houden je vanaf volgende week in de smiezen.

De verleiding om te appen achter het stuur is levensgroot. Zo’n 70% van de automobilisten kan de verleiding niet weerstaan. Toch is het levensgevaarlijk. Logisch dus dat de overheid dit gedrag zo veel mogelijk in wil perken. Met ingang van volgende week wordt er een nieuw middel ingezet: slimme camera’s.

De camera’s in kwestie maken schuin van boven foto’s waarop de handen van de bestuurders zijn te zijn. Gezichten zijn niet in beeld, mochten privacyfreaks daar ongerust over zijn. Op deze manier wordt er gekeken of mensen op hun telefoon zitten tijdens het rijden. Zodra de camera dat registreert wordt er een foto doorgestuurd naar het CJIB.

Het mogen dan slimme camera’s zijn, voor de zekerheid worden de foto’s ook nog gecontroleerd door een slimme boa. Als die vaststelt dat je inderdaad op je telefoon zat kun je rekenen op een boete. De boete voor op je telefoon zitten achter het stuur bedraagt momenteel €240. Volgend jaar komt daar nog een tientje bij.

Nederland heeft een primeur te pakken met dit systeem, want het is het eerste Europese land dat deze tactiek toepast. Aan de andere kant van de wereld, in Australië, worden deze slimme camera’s al langer ingezet. Het schijnt daar te werken, dus nu gaat het OM het ook in ons land maar eens proberen. Een eerdere test was behoorlijk effectief. Toen een camera 24 uur boven een snelweg hing en 6 uur boven een N-weg, werden er 400 bestuurders betrapt.

Je bent dus bij deze gewaarschuwd: vanaf maandag kunnen camera’s je op heterdaad betrappen als je op je telefoon zit tijdens het rijden.

Ook interessant!

  • Tesla wil gratis geld zien van andere fabrikanten
  • Video: ritje in een Tesla met het nieuwe gekke stuur
  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
  • Pimp je BMW leasebak met een AC Schnitzer stuur
    Pimp je BMW leasebak met een AC Schnitzer stuur

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, geld, overheid

Vorig bericht: « GP van Turkije 2020: tijden en wat je moet weten
Volgend bericht: Dit penthouse komt met vette mancave én McLaren 765LT »

Lees Interacties

Reacties

  1. SpeedGeek zegt

    13 november 2020 om 08:10

    Ik neem aan dat deze systemen alleen toegepast zullen worden op de snelwegen?
    Het lijkt mij stug dat de hoogte van de hoek waarop de camera fotografeert vanuit een VW Transporter, voldoende is en dat deze systemen alleen aan de vakwerken waaraan de matrix borden geplaatst zijn gebruikt kunnen worden.

    Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      13 november 2020 om 08:35

      Dus, het is nog vroeg. Mijn vraag is al beantwoord zo te zien.

      Login om te reageren
  2. mrtrex zegt

    13 november 2020 om 08:11

    Ik ben benieuwd hoe dit gaat werken. Mijn telefoon staat in een houder naast het stuur. Daar mag ik hem officieel “bedienen” maar ik vraag me af hoe dat er op zijn foto uit ziet.

    Login om te reageren
    • ingloriousleon zegt

      13 november 2020 om 08:56

      @mrtrex: de foto’s worden ook nog gecontroleerd door een boa, dus hopelijk heeft ‘ie een scherp oog ;)

      Login om te reageren
  3. JoostvdWater zegt

    13 november 2020 om 08:11

    Goed nieuws. Rete irritant wanneer mensen met andere dingen bezig zijn achter het stuur dan en daardoor onnodig links plakken, slingeren, grote snelheidsverschillen hebben, etc…

    Waarom dat neerbuigende toontje over de BOA?

    Login om te reageren
    • lextdi zegt

      13 november 2020 om 08:47

      @JoostvdWater: “Waarom dat neerbuigende toontje over de BOA?” Waarom niet?

      Login om te reageren
      • vopo zegt

        13 november 2020 om 10:43

        @lextdi: waarom wel?

        Login om te reageren
    • borrelnoot zegt

      13 november 2020 om 12:53

      @JoostvdWater: Weet niet of je wel eens te makenhebt gehad met boa’s? Het zijn doorgaans niet de meest empatische figuren die op straat lopen. Ook zijn het qua intelligente niet de scherpste messen uit de lade.

      Login om te reageren
      • raoufff zegt

        13 november 2020 om 14:27

        @borrelnoot: Amen!

        Login om te reageren
      • ramshoek zegt

        13 november 2020 om 15:44

        Ik heb nog nooit iets te maken gehad met een BOA.
        Maar ik denk inderdaad dat het meeste contact met een BOA negatief zal zijn. Eenvoudigweg omdat dat betekend dat je ergens op aangesproken bent…
        Sommige mensen vergissen zich wel eens of maken een foutje. Overkomt ons allemaal wel eens. Wanneer je de vergissing erkent en de sanctie accepteert, is er meestal weinig aan de hand. Maar een toenemend aantal mensen denkt tegenwoordig dat regels niet voor hen bedoeld zijn. Misschien omdat ze zelf niet tot de scherpste messen uit de la behoren…

        Login om te reageren
  4. jaapiyo zegt

    13 november 2020 om 08:13

    Hoewel het appen achter het stuur gevaarlijk is word ik toch altijd een beetje kriebelig van dit soort overheid intrusies. Weer een stapje dichter in de buurt van China. Noem me gerust een privacyfreak en mss nog wel meer een anti-dwangbuis freak.

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      13 november 2020 om 08:34

      @jaapiyo: het is ook zo dubbel he. Wil je wel dat er opgetreden wordt tegen appen achter het stuur? Zijn er alternatieve controles mogelijk? Wil je dat er 10.000 agenten worden ingezet die hier dan hun dagelijks werk van maken? Op kosten van de belastingbetaler? Nee? Dan is zo’n geautomatiseerd systeem best een goede oplossing. Maar ja, ik heb ook Orwell gelezen.

      Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      13 november 2020 om 08:41

      Hoe is dit een inbreuk op je privacy? De BOA die de foto beoordeelt weet je naam niet en ziet je gezicht niet. De rest is geautomatiseerd en voldoet aan privacywetgeving.
      Appen achter het stuur is net zo gevaarlijk als dronken achter ’t stuur. En natuurlijk hoogst irritant voor bestuurders om je heen.
      Ik ben wel benieuwd hoe jij zou handhaven als je op de stoel van de overheid zat.
      Ik vind ’t helemaal prima. Mijn telefoon staat op stil en komt m’n broekzak niet uit tijdens ’t rijden.

      Login om te reageren
    • deSjonnies zegt

      13 november 2020 om 08:44

      Ik reed van de week weer eens op de dikke MAN van de zaak en als je naar beneden kijkt schrik je van het aantal imbecielen die op de smartphone zitten; evenals een heleboel vrachtwagens.
      Heeft te maken met je verantwoordelijkheid nemen, ikzelf leg mijn smartphone ver van me af rechts in de cabine, de wagen heeft handsfree en zelfs dat irriteert me, zeker omdat ca 90% van de gesprekken totaal nutteloos zijn en gevoerd worden door control freaks of aandachtstrekkers die beter niet of later gevoerd kunnen worden.
      En vrienden die bellen, bel ik later terug om een praatje te maken, want ik zal nooit ontkennen dat dit niet belangrijk is. Maar mijn verantwoording is er voor te zorgen dat de wagen, de goederen en ik veilig op onze bestemming aan komen.
      Dus Jaapiyo die maatregelen worden genomen omdat een heleboel mensen deze technologie niet aankunnen en geen prioriteiten kunnen stellen.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        13 november 2020 om 09:25

        @deSjonnies: ik bel helemaal niet meer in de auto, te veel afleiding. Ik heb mijn telefoon losgekoppeld in mijn zak en als het echt belangrijk is bellen ze nig maar een keer, zet ik m op een parkeerplek en bel terug

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          13 november 2020 om 11:42

          @lekkerlinksrijden: dito hier. Blij te lezen dat er toch nog meer mensen zo over denken. Soms krijg ik wel eens het gevoel (en indruk) dat ik de enige ben.

          Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      13 november 2020 om 08:59

      Het probleem is, er zijn overheidscampagnes, Koos doet zijn woorje op Wegmisbruikers en de kranten staan bol van de aanrijdingen met letsel “zat even over de telefoon te kijken”. Er worden mensen letterlijk dood of invalide gereden omdat iemand zo nodig moet appen. Hoge boetes helpen niet, want pakkans is nihil. Het volk luistert niet. Nou, dan vergroten ze die pakkans. En van mij mogen ze.

      Login om te reageren
    • giel zegt

      13 november 2020 om 09:45

      “We” vragen daar zelf om, door lak te hebben aan de regels. Het is bewezen, en je leest het zó vaak, dat het levensgevaarlijk is en leidt tot ongelukken en doden. Het is idd treurig, maar ik sta er iig volledig achter.

      Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      13 november 2020 om 11:07

      @jaapiyo: hi Karen!

      Login om te reageren
  5. Rick-dos zegt

    13 november 2020 om 08:30

    “Toen een camera 24 uur boven een snelweg hing en 6 uur boven een N-weg, werden er 400 bestuurders betrapt.”

    Toont maar weer eens aan dat het geen overbodige luxe is. Dit is dan nog het topje van de ijsberg.
    Als we dit soort praktijken niet willen hebben misschien de volgende keer maar nadenken voordat je dit soort fratsen uithaalt. Je hebt er zelf invloed op of dit soort zaken er komen of niet.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    13 november 2020 om 08:31

    Kijk, dit heeft veel meer nut voor verkeersveiligheid dan snelheidsboetes. Goed bezig!

    Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      13 november 2020 om 09:12

      Eens! Vriend van mijn doet bijna niets anders erop vertouwende dat zijn Tesla hem wel binnen de lijntjes houdt of automatisch ingrijpt.. Ik snap de verleiding en zet zelf ook wel eens spotify aan tijdens het rijden.. Maar dat is wel super fout natuurlijk.. Laatst voor het eerst aangereden.. Ik had mezelf 100% de schuld gegeven als ik op dat moment aan mijn telefoon zat te pielen..

      Login om te reageren
  7. kaniknietbetalenhe zegt

    13 november 2020 om 09:03

    Ik ben voor, de pakkans is helaas nog steeds veel te klein.
    Vraag me wel af, krijg je een boete als je handen zichtbaar zijn met een telefoon erin of krijg je deze ook als je je handen bijvoorbeeld onderaan het stuur hebt en deze dus niet zichtbaar zijn op een foto?

    ik zie heel veel mensen op de snelweg met hun telefoon tussen de benen typen onder het stuur.

    Login om te reageren
  8. VeniVidiVici zegt

    13 november 2020 om 09:07

    Volgens mij waren ze het systeem afgelopen woensdag nog aan het testen op de A27 bij Lunetten bovenop de brug. Ik vraag me alleen af of het systeem iemand ook pakt als hij/zij zijn telefoon op de knie/been legt. Volgens mij zit dan het dashboard in de weg.

    Login om te reageren
  9. MetalLaires zegt

    13 november 2020 om 09:10

    Ik ben hier niet zo blij mee. Nog meer regels, meer betutteling, nog hogere en meer boetes, en nog minder vrijheid.
    Ik heb graag dat mensen opletten maar dan wel meer als verstandige keuze dan door bangmakerij. Als ouder zijnde, leer ik mn kinderen liever ergens mee omgaan dan ze er bang voor te maken

    In de auto doe ik met 1 hand: voice-app knop indrukken, of een double whopper eten, of milkshake drinken, of de radiozender doen, of een ceedeetje (ja die heb ik nog) wisselen. En in een schakel-auto doe ik ook nog de versnelling bedienen met 1 hand.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      13 november 2020 om 09:30

      @msfiorentina: nee er komen niet nog meer regels er gaat alleen meer gehandhaafd worden omdat mensen er schijnbaar niet mee om kunnen gaan.

      Login om te reageren
  10. vbarchetta zegt

    13 november 2020 om 09:12

    Een paar jaar geleden is er bij iemand achterop geklapt met 100km/h. Iedereen reed (toen nog) 130km/h of harder, ineens stond het stil en de auto achter mij zat ff niet op te letten (lees: met z’n mobiel te spelen)

    Gelukkig had ik een auto met een behoorlijk kont erachter, en zat ik alleen in de auto. Als mijn kids achterin hadden gezeten was het verhaal heel anders geweest…

    Gelukkig ben ik er zelf na een ziekenhuisbezoek en paar onderzoeken goed uitgekomen, maar ik ben voorstander van deze manier van handhaving…!

    Login om te reageren
  11. rutgerg zegt

    13 november 2020 om 09:29

    Leuk zo’n foto van boven als je vriendin met dr koppie over je schoot hangt!

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      13 november 2020 om 09:40

      @rutgerg: Als je dan een prent krijgt kun je wel zeggen, “dure hoer ben jij, 240 euro voor een beurt”.

      Login om te reageren
      • michiel_vandelft zegt

        13 november 2020 om 10:48

        @venividivici: Nou nou, zo praat je niet over m’n vriendin hé! ;)

        Login om te reageren
        • rutgerg zegt

          13 november 2020 om 11:14

          @michiel_vandelft: hey heeft ze het verteld…? Shit!

          Login om te reageren
  12. Michel0373 zegt

    13 november 2020 om 09:35

    Vind die boete nog veel te laag. Meteen €2000 van maken pas dan dat die idioten er wellicht iets van leren.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 november 2020 om 11:27

      Hoge boetes schrikken niet af. Hoge boetes brengen die zielige whatsapp en facebook verslaafden alleen maar verder in de problemen. Lost niks op, maakt het alleen maar erger.

      Login om te reageren
  13. jeroenm83 zegt

    13 november 2020 om 09:36

    Ik vind dit niks. Het is tegenwoordig strafbaar om je telefoon vast te houden. Jawel, vasthouden. Je kan ook van alles vasthouden (….), of weetikveel welk systeem in je auto bedienen terwijl dat niet kan worden beboet. Appen achter het stuur hoort niet, maar hét probleem is al die stumpers die niet kunnen rijden terwijl ze dat doen, of iets anders doen. Dat is irritant en juist dát moet aangepakt worden. Toegegeven, die pakkans is klein, maar om het sec op het vasthouden van je telefoon te houden……of gaat ‘de slimme boa’ ook kijken of je daadwerkelijk zat te appen?

    Stel, ik leg mijn telefoon juist aan de lader. Dat kan ik prima tijdens geconcentreerd autorijden, want dat doe je op de tast. Flits en boete? En iemand die een Whopper met alle shabam naar binnen douwt en met z’n knieën stuurt?

    Je merkt het….de NOW-regeling moet terugbetaald worden!

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      13 november 2020 om 09:41

      @jeroenm83: kan wel degelijk beboet worden op art 5. Alleen niet geflitst. Maar als een agent ziet dat je gevaar veroorzaakt tijdens het eten van die whopper of tijdens t spelen met je piel… reken maar dat je er een krijgt. En terecht. Dat soort zaken regel je maar op een parkeerplaats.

      Login om te reageren
      • giel zegt

        13 november 2020 om 10:00

        Of ze pijpt de versnellingspook maar…

        Login om te reageren
      • jeroenm83 zegt

        13 november 2020 om 10:18

        Als je goed leest, dan schrijf ik dat ook. Art. 5 is mij bekend, maar díe pakkans is klein. Dat bedoelde ik ook. Het gaat mij erom als je domme dingen doet achter t stuur, en je dus niet meer kan autorijden, dat daar het probleem zit. Niet bij iemand die zijn telefoon vasthoudt (niet bedient!) . De controlerende diender gaat dat verschil niet zien. En ja, moet je m niet vasthouden, maar het gaat mij om het principe.

        Login om te reageren
    • giel zegt

      13 november 2020 om 09:58

      Het is probleem is juist de mensen die denken dat ze goed en geconcentreerd kunnen (blijven) rijden en zonder afgeleid te worden allerlei dingen in de auto kunnen doen. De meeste mensen vinden zichzelf namelijk een prima bestuurder.

      Regels kan je vaak ook niet maken voor individuen. Iedereen acteert anders maar regels gelden gewoon voor iedereen. En dat “goede” mensen lijden onder de “slechte”, dat is altijd al zo geweest en zal zo blijven.

      Login om te reageren
  14. tjorque zegt

    13 november 2020 om 10:04

    En terecht ook!

    Login om te reageren
  15. niekie1999 zegt

    13 november 2020 om 10:05

    Nooit begrepen waarom mensen op hun telefoon zitten in de auto. Pesthekel aan mensen die dat doen, ze kunnen totaal geen prioriteiten stellen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 november 2020 om 11:29

      Het zit ook helemaal niet lekker. Je telefoon in de hand houden is veel comfortabeler dan er op zitten…
      Ik zelf stop de telefoon ding in het deur vak. Als het belangrijk is dan bellen ze wel, de rest behoeft geen onmiddellijke reactie.

      Login om te reageren
  16. tjorque zegt

    13 november 2020 om 10:07

    En terecht ook!

    Vorig jaar nog uit bijna m’n rijvak geduwd door een kalf dat zat te facial-timen achter het stuur terwijl ze afdraait op een kruispunt.

    Login om te reageren
  17. Jantje_555 zegt

    13 november 2020 om 10:27

    flitsmeister zal overuren maken

    Login om te reageren
  18. Edge zegt

    13 november 2020 om 10:31

    Ik vraag mij af hoe nauwkeurig dit soort dingen zijn. In het artikel van de NOS laten ze een aantal voorbeeldfoto’s zien, en dat zijn mensen die echt onmiskenbaar niet-handsfree aan het telefoneren of appen zijn. Voor dat soort gevallen vind ik het een prima oplossing.
    Maar er zijn ook twijfelgevallen. Van iemand die zijn telefoon in zo’n magneethouder heeft zitten kun je recht van voren niet zien of hij de telefoon op die hoogte vasthoudt of netjes in een houder bedient. Ik ben benieuwd hoeveel van dat soort vals positieven ertussen gaan zitten.

    Los van óf het systeem werkt, sluit ik mij aan bij de reactie van Jaapiyo. Dit soort dingen kunnen een gateway zijn naar China-achtige surveillancepraktijken, en dat moeten we echt niet willen.

    Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      13 november 2020 om 11:05

      @Edge: ik ben het met je eens dat we geen China praktijken moeten willen, maar onder de noemer veiligheid is al veel meer in gebruik dan je vermoedt. Ik vrees dat t een kwestie van tijd is. Wel heerlijk om nu alle Karen achtige reacties over privacy te lezen…..

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 november 2020 om 11:30

      Als je je handen gewoon netjes op 20 voor twee aan het stuur houdt en de BOA op de foto meer dan 6 vingers telt is alles in orde.

      Login om te reageren
  19. mcshine zegt

    13 november 2020 om 11:21

    Och jengel wel verder op het scherm van mijn Tesla. Browsen werkt daar zelfs fijner op, zeker met AutoPilot.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      13 november 2020 om 13:55

      @mcshine: Zoooo . . . stoer. Met die rijdende Nilfisk.

      Login om te reageren
      • mcshine zegt

        14 november 2020 om 13:20

        @amghans: wat is er stoer aan internetten? En waarom zou ik dat moeten zijn?

        Login om te reageren
  20. musje83 zegt

    13 november 2020 om 11:34

    Ik ben hier heel blij mee. Dagelijks zit ik wel achter (of voor) een of andere malloot die slingert, harder/zachter/harder rijdt, half in de auto voor hem zit… Ontzettend ergerlijk., en gevaarlijk.

    Ik heb zelf net mijn nieuwe Mazda 3 opgehaald en die heeft een prachtig 8″ scherm, zónder touch. Gewoon met zo’n mooie draaiknop in de middenconsole. Werkt fantastisch, ik heb mijn aandacht gewoon op de voorruit, krijg via Android Auto enkel een melding van berichten maar kan ze niet lezen (wel laten voorlezen) en Spotify bedien ik op het stuur of via voice commands.
    En mijn telefoon ligt lekker in de middenconsole onder mijn armleuning, en daar blijft ‘ie tot ik uitstap.

    Login om te reageren
  21. fredflinstone zegt

    13 november 2020 om 11:42

    Slimme BOA ???

    Login om te reageren
  22. bmw1cabrio zegt

    13 november 2020 om 15:00

    Hoewel ik mij hier zeker schuldig aan maak, ben ik toch voorstander van dit systeem. Het gaat te makkelijk om even een mailtje of appje te lezen.
    Ik vraag mij af hoeveel bezwaren hierop gemaakt gaan worden, want het is een persoonlijke boete en als je niet kunt zien wie op dat moment de bestuurder is, kun je aanhangig maken dat jij het niet was.

    Login om te reageren
  23. michiel_vandelft zegt

    13 november 2020 om 19:13

    Nee hoor, het is gewoon een boete op kenteken en de eigenaar is verplicht om hem te betalen, zie ik in andere artikelen

    Login om te reageren
  24. audirs3 zegt

    13 november 2020 om 23:48

    Ik rij elke dag tussen Amsterdam en Delft, en het valt me op hoe bizar veel mensen een telefoon in hun hand hebben. Echt levensgevaarlijk. Ik hoop dat de pakkans met deze camera’s wordt vergroot, en ik hoop ook dat ze straffen hoger maken. Tenminste €1000 boete, maand lang rij ontzegging.

    Login om te reageren
  25. upp3rd0g zegt

    14 november 2020 om 00:48

    https://www.ijsselstein20.nl/2020/10/29/mobiele-installatie-langs-n210-bij-ijsselstein-blijkt-handhavingscamera-van-het-om/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North