
Ook de onderzoekers zijn negatief verbaasd door het oer-betrouwbare merk.
Collega @jaapiyo haalde gisteren al het onderzoek van de Duitse ANWB, de ADAC, aan. Uit het aantal pechgevallen bleek dat er gemiddeld minder EV’s per 1.000 geregistreerde auto’s in Duitsland pech hadden in 2024 dan auto’s met een verbrandingsmotor. Maar er komt nog een bijzondere statistiek naar voren uit het Duitse onderzoek: Toyota scoort, zoals de ADAC dat samenvat, ”ongewoon slecht”.
”Wat vooral opvalt, is hoe slecht Toyota-modellen de afgelopen twee jaar hebben gepresteerd. Dit geldt voor bijna alle beoordeelde modeljaren van de Toyota C-HR en de Toyota RAV4, terwijl het ook jongere modellen van de Yaris en de Yaris Cross betreft”, schrijft de pechdienst. Veel pech voor ons Nederlanders, want dat zijn meteen de populairste Toyota’s in Nederland.
Hoe slecht?
De C-HR van het bouwjaar 2020 scoort het slechtst van alle Toyota’s. Per 1.000 geregistreerde exemplaren in Duitsland moesten er 63,1 geholpen worden door de ADAC. Bij de Yaris uit 2021 was dat 48,2 op 1.000 auto’s. Maar ook van andere jaren zijn deze modellen niet onschendbaar gebleken.
ADAC noemt het aantal storingen ”verrassend” vanwege de betrouwbare reputatie van Toyota. Mede door die reputatie wist Toyota uit te groeien tot ’s werelds grootste autofabrikant. Het merk verkocht vorig jaar 10,8 miljoen auto’s wereldwijd en was daarmee de allergrootste.
Het probleem
De Toyota’s die stil kwamen staan, hadden grotendeels hetzelfde probleem: de accu. ”De startaccu kon niet met de vereiste stroomopname worden opgeladen”, geeft ADAC als hoofdreden.
Wie nu bibberend van angst zijn Toyota start in de hoop dat ie nog gewoon start: geen zorgen. In de meeste gevallen zijn de accu’s van de betrokken voertuigen inmiddels vervangen door krachtigere exemplaren – hetzij gratis als onderdeel van de fabrieksgarantie van 3 jaar, hetzij via een individuele coulanceregeling. De nieuwere Toyota’s hebben standaard de sterkere accu’s.
De verklaring van Toyota
Als reactie op het accuprobleem heeft Toyota in groot onderzoek uitgevoerd. Er zijn hierdoor wat aanpassingen gedaan aan de accuproductie en voertuiglevering zodat nieuwe auto’s een goede en opgeladen 12-voltaccu hebben bij de levering.
Toyota schrijft: ”Voor de modellen Yaris en Yaris Cross hebben we in februari 2024 als servicemaatregel een nieuwe accu met een aanzienlijk hogere stroomcapaciteit geïntroduceerd. Hiermee wordt ervoor gezorgd dat de accu, vooral tijdens korte ritten, voldoende opgeladen blijft. Deze krachtigere accu wordt sinds 24 november 2024 geproduceerd en zal in beide Yaris-uitvoeringen worden ingebouwd. We hebben ook batterijbewaking geïntegreerd in de Connected Service van onze MyToyota-app. De app informeert klanten over het batterijniveau.”
Eind goed, al goed, lijkt het. Zo kunnen alle Yaris Cross-klanten opgelucht ademhalen en weer achter de geraniums kruipen.
Foto: Toyota Corolla (E210) 2019-heden occasion aankoopadvies





Tsjonge, hoe vaak gaat het journaille de ADSC conclusie “ICE is onbetrouwbaarder dan EV” nog klakkeloos nakauwen?
Het grootste probleem, over de hele breedte, is de 12V accu. Ook in deze post: “De Toyota’s die stil kwamen staan, hadden grotendeels hetzelfde probleem: de accu.”
Het heeft NIETS te maken met de betrouwbaarheid van de soort aandrijflijn en NIETS met de betrouwbaarheid van Toyota. Helemaal niets. Echt treurnis dit soort “statistiek”.
Clickbait-titel. “Click” -> advertentie. De pijp moet roken. Er moet brood op de plank komen. Allemaal begrijpelijk maar daar mag ook wel voor gewerkt worden. Er komen ook mooie artiesten voor op dit blog, maar helaas ook dit soort spul. Hou ik niet zo van. Maar ik heb toch geklikt. Deze keer.
Heeft helemaal niks te maken met EV of ICE. Is gewoon een slechte accu. En dat probleem speelt bij de Yaris al jaren. Ook bij een Yaris uit 2014. Heeft Toyota bijna een decennium en 2 modellen niks aan gedaan.
Er zijn voldoende EVs die problemen hebben/hadden met het laden van hun 12V accu, bijvoorbeeld bij Tesla en Hyundai. Die worden daar ook keihard op afgerekend in de statistieken. Waarom daarin voor ICE een uitzondering maken?
Vreemde reactie ninelevenheaven. Ik denk dat als gemiddelde autorijder ergens op wil kunnen vertrouwen dan is het wel dat de auto sochtends start. Niet starten is niet betrouwbaar.
Dat Toyota daar op reageert en (hopelijk zonder kosten) de accus tegen betere en sterkere exemplaren vervangt is te loven.
Bij EV vs ICE trek je een conclusie die er niet staat. Dat bij beide de accu het meeste voorkomt, zegt niet dat de accu het enige probleem is waarop beide afwijken van elkaar. En helemaal bizar als dat wel zo was, met bekende problemen die Tesla’s en Kia/Hyundai hadden met hun laadsystemen van EVs, dat zouden ICE fabrikanten dan toch beter moeten doen.
Toyota vs andere merken: het zegt niets over de motor, distributie, koppeling, versnellingsbak of zo, maar stilstaan is stilstaan. Als midden in de nacht je auto niet start op een verlaten parkeerplek boeit dat geen moer of dat komt door een lege accu of een fikse motorschade, je staat gewoon stil. Dat maakt een Toyota niet direct een slechte auto, maar wel eentje waar je minder van op aan kan dat je er altijd mee thuis komt dan soortgenoten van andere merken. Als Toyota dan netjes oplost met betere accu’s en of laadsystemen niets aan de hand, tot die tijd is de accu wel een minpuntje.
Daarnaast: Duits onderzoek, een beetje chauvinisme is ze niet vreemd, dus dat het niet zou gaan om VW was al op voorhand duidelijk. 😉
Hadden alle merken maar problemen die eenvoudig met het vervangen van de startaccu te vervangen verholpen was.
Artikel is gebakken lucht, voor de rest blijven het prima en betrouwbare auto’s.
Hier al decennia een tevreden rijder van diverse Toyota producten.
Ik ken alle achtergronden niet maar als een merk vaker stil staat vanwege slechte accus dan is dat toch ook een reden om lager te scoren? Als ik stil kom te staan langs de snelweg maakt het mij niet of dat door de accu, de aandrijflijn of de ruitewissers is? Natuurlijk is een accuprobleem (vaak) wel eenvoudiger op te lossen.
Eens, gelukkig lost Toyota dit ook grondig op door een sterkere accu te installeren. Laten we voor ze hopen dat deze foutieve keuze voor een zwakke accu zo over tijd niet meer terugkomt, zodat Toyota in het volgende onderzoek weer sterk uit de bus komt.
De statistiek rammelt aan alle kanten: eerst noemenze accuproblemen problemen met de verbrandingsmotor, daarnaast mis ik een staatje met de verkoopcijfers: wat als driekwart van de auto’s van ADAC leden (dus niet Duitse autobezitters, daar gaat het ook al mis) een Toyota is? Dan wordt je uiteraard vaker gebeld door een Toyota eigenaar.
Lies, Damned Lies and Statistics
Het gaat steeds om het aantal pechgevallen per 1000 autos. Hoeveel duizenden dat er in absolute getallen zijn maakt daarmee niet uit.
Goed lezen is ook een kunst
Misschien eh, is de accu prima voor de auto. Maar zijn er nogal veel mensen op leeftijd die deze auto rijden. En die rijden dan enkel even naar de supermarkt.
Tja, die informatie hoe een auto gebruikt wordt hebben ze volgens mij wel. Eigenlijk moet je de klant niet de schuld geven, had dan als optie het “korte ritten pakket” aangeboden met een sterkere accu die beter tegen lang stilstaan kan. Zo’n app die waarschuwt, lijkt mij bij die oudjes ook niet echt de oplossing.
Mee eens, een auto moet normaal gebruik gewoon aan kunnen, al kan geen enkele auto tegen alleen maar heel korte ritjes, vooral in de winter. Maar je mag ervan uitgaan dat de eigenaren met problemen niet net hun eerste auto hadden gekocht en hun rijgedrag bij vorige auto’s geen probleem was.
Ik snap alleen niet waarom EV’s en hybrides de 12V accu niet opladen direct vanaf de grote accu… Is een omvormer van 400V naar 12V niet net zo handig als en betrouwbaarder dan een dynamo? Wellicht zelfs goedkoper?
Gewoon een te krappe accu wat capaciteit betreft.
En dan met alle hedendaagse smartfuncties op afstand wat ook stroom slurpt dan ben je een keer aan de beurt als je weinig rijdt.
Ik werk veel met Toyota’s en ze hebben al heel wat jaren een matige 12v accu architectuur. Met name als de auto’s een paar weken hebben stilgestaan zijn ze vaak leeg. Mensen die een klein beetje met regelmaat rijden hebben nooit problemen, maar de pensionado die weinig rijdt, veel fietst heeft wel eens last of die mensen die 3 weken op Schiphol parkeren zijn ook wel eens de klos. Het is met een boostertje in de kofferbak zo op te lossen, maar het zal niet zo moeten.
Geen idee wat jij krom wilt praten wat recht is. De ADAC doet niets meer of minder dan het helpen van automobilisten die door pech niet weg of verder kunnen. Dit leggen ze jaarlijks in rapportages vast.
Ach. Toyota heeft die betrouwbaarheidsreputatie ook van de ADAC cadeau gekregen. Die maten in het verleden hoeveel van welke wagens ze met pech op de vlucht strook aantroffen en daar zat bijna nooit een Toyota bij. Dat in Duitsland niemand een Japanse auto koopt voor de lange afstand maakt die statistiek ietwat onbruikbaar.
Onzin, ze tellen pechgevallen per 1000 verkochte auto’s. Het is echt onzin dat Toyota’s niet op de snelweg te vinden zijn, althans, ik zie ze toch echt rijden, ook met Duitse kentekens.
Misschien heb je de klok horen luiden, maar… Het is juist een heel aantal jaren geleden uitgekomen dat de Duitse betrouwbaarheidscijfers juist Duitse merken mooier weergaven in de statistieken, wat veel logischer is natuurlijk. Waarom zou de Duitse ADAC in hemelsnaam juist Japanese merken in het zonnetje zetten? Makes no sense at all!