Vanaf volgend jaar ‘lichtplicht’ in Zwitserland

Auteur: , 28 Reacties

Wie vanaf 2014 door Zwitserland rijdt is verplicht hier ook overdag verlichting te voeren. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete van 40 CHF (32 euro). Ook de alcoholregels worden er aangescherpt.

Cayennes zonder ogen hebben een probleem in CH

De nieuwe regels zijn onderdeel van het programma «Via sicura», dat het aantal ongevallen in de Zwitserse Confederatie moet terugdringen. Voertuigen van voor 1970 zijn uitgezonderd, zo meldt het Zwitserse verkeersdepartement UVEK.

Daarnaast wordt een nultolerantie voor alcohol ingevoerd voor beroepschauffeurs en nieuwe bestuurders, wat de facto neerkomt op een limiet van 0,1 promille. In Nederland is deze limiet voor de laatste groep 0,2 promille.

Drankrijders die met meer dan 1,6 promille worden gepakt moeten hun rijvaardigheid door een arts laten beoordelen. Het alcoholslot blijft vooralsnog onbekend in Zwitserland.

Zelf voer ik altijd overdag licht, en ik heb dan ook weinig moeite met deze verplichting. Behalve in Scandinavië heb je ook in de volgende Europese landen lichtplicht.



28 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Goeie zaak, zou overal zo moeten gaan!
@MARS:

en waarom zouden ze dat in bijv. Peru of Vietnam dan moeten doen ??
@lincoln: daarom!
is die 32 euro lichtuit-belasting met of zonder administratiekosten ??
“Voertuigen van voor 1970 zijn uitgezonderd”……Want die hebben geen verlichting? Of mogen niet gezien worden?…… Merkwaardig.
@rob68:

zeker raar ..
want tenslotte zijn de meeste voertuigen die s,winters door Zwitserland rijden ouder dan 45 jaar ..
Maar een auto van voor 1970 hoeft geen licht te voeren.
Vreemde jongens die Zwitsers.

Polen heeft de meest logische regelgeving : van November tot Maart verplicht dimlicht overdag.
@desjonnies: Nee hier is de meest logische, altijd licht aan.
@rob68:

logischer is dan nog om blinde mensen geen rijbewijs te verstrekken ..
@lincoln: Dan ook de mensen die denken dat ze alles kunnen zien geen rijbewijs…
@rob68:

idd .. alleen maar van die losers op de weg die te dom zijn om een voertuig te herkennen zonder lampjes aan ..
die geen snelheid kunnen inschatten en niet kunnen anticiperen ..

6jes cultuur uber alles ..
@lincoln:
Zou logisch zijn, ik rij altijd met m’n licht aan en ik vraag het mij regelmatig af wat die blinden hier op de weg doen.
@desjonnies: dit is inmiddels aangepast, sinds een paar jaar moet je altijd je licht aan hebben in Polen. 12 maanden
Geen probleem, heb standaard kop- en mistlampen aan overdag.
@alcantara: hopelijk wel icm met slecht afgestelde aftermarket xenon toch?
@escort77: Klopt. En ook een motorkap bh.
@alcantara: Erg irritant altijd, van die mensen met beslagen brilglazen die denken dat het mistig is buiten en dan maar hun mistlichten aangooien.
Gaat het dan om dimlicht of geldt dagrijverlichting ook?
@c-ad: goede vraag; ik woon in dat land, volg het nieuws; maar die vraag kan ik je ook niet beantwoorden. Natuurlijk heb je ook hier op AB van die wijsneuzen die het dan gaan googlen en een stomme opmerking maken dat het makkelijk te googlen is. Kom maar op :)
@c-ad: Ik zou denken dimlicht ? omdag dagrijverlichting bij de meeste merken aleen aan de voorkant brand ? Zie dikwijls mensen s’avons rijden denkende ”och ik heb dagrijverlichting” om dan langs de achterkant volledig ”onzichtbaar” te zijn voor het overige verkeer..
Ik heb hier een dubbel gevoel bij. Ik vraag me af of dat het verkeer onveiliger maakt voor motor-rijders. Aangezien dat licht aan iets is dat ons iets extra doet opvallen.

Het zou ook grappig zijn eens uit te rekenen hoeveel extra ton CO2 hierdoor in zwitserland word uitgestoten :p
@Hupke: zal niet zoveel zijn. Een gemiddelde auto heeft een 15000(15kw) 20000(20kw) watt nodig om 120 te blijven rijden. Denk je dan dat 2x 55watt en 2x 10watt echt iets uitmaakt?
@nickelb:

Vele kleintjes maken 1 groot. Uiteraard is zo’n berekening onzin maar ik garandeer je dat er een hele hoeveelheid tonnen CO2 uit komt.
Goeie zaak dit. Met licht aan ben je altijd beter zichtbaar, ook (of juist) op een zonovergoten dag. Overigens valt me op dat in Nederland ook al veel mensen met licht aan rijden.
Ik rijd altijd met licht aan. Of het nu 35 graden strakblauw overdag is, of -10 met mist, sneeuw en storm, heb áltijd licht aan. Soort van automatisme. Toen ik rijles had, is me dat geleerd, dus tjah. Net als het knipperlicht aandoen naar links als je de rotonde oprijdt wanneer je de linkerafslag nodig hebt.
Slecht idee.. Gaan lampen sneller stuk,proberen mensen die zelf te vervangen (ivm crisis) wat 9 van de 10 niet goed gaat. En ik kom ze dan s’avonds tegen zwaar irritant.
@driver28:

hoeveel Zwitsers zijn er nodig om 1 lampje in te draaien ??
Losers rijden met H7.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).