
Positief nieuws: Mitsubishi heeft bekend gemaakt Nedcar voor het symbolische bedrag van 1 euro aan de VDL Groep over te willen dragen. Hierover hebben beide partijen een principeakkoord gesloten.
Gisteren zoemde er al veel nieuws rond over Nedcar en de MINI-productie die er waarschijnlijk plaats gaat vinden. Het personeel zou tot 2015 gegarandeerd zijn van 100% salaris, en er zou geen banenverlies plaatsvinden. De deal met BMW is nog niet rond, maar vanaf vandaag beweegt de productiefaciliteit in Born wel een stap dichter naar een nieuwe eigenaar toe.
VDL wil van Nedcar een fabriek maken die niet exclusief voor één fabrikant bouwt, maar zijn capaciteit op de vrije markt beschikbaar stelt. Het zou dus kunnen dat de MINI-deal (als deze doorgaat), na afloop gevolgd wordt door de productie van een totaal ander model van een andere fabrikant.
Met de verkoopprijs van 1 euro (een prijs die al eerder genoemd werd in verband met een andere geïnteresseerde) is Mitsubishi bereid zijn verlies over het lopende boekjaar te pakken. Dit komt uit op een slordige 290 miljoen euro. In augustus wordt de deal afgerond, en aan het einde van december worden de aandelen overgedragen aan VDL.
Geweldig nieuws voor de 1.500 werknemers natuurlijk, die met hun nieuwe baas een beter toekomstperspectief krijgen dan onder het kwakkelende Mitsubishi. En, voor de chauvinisten onder ons: het is wordt weer een Nederlands bedrijf. Als het goed is dan: want de deal ligt er nu nog als intentieverklaring: hij moet nog door een Japans deel van het Mitsubishi-management bekrachtigd worden.
Update – VDL tempert het enthousiasme enigszins. Ook al is er een principeakkoord, er staan nog geen handtekeningen onder een definitieve deal.





Goed nieuws. Nu nog een beetje innovatieve auto’s zoals de i lijn van BMW gaan bouwen.
@j00rs: nu nog een beetje hopen dat die i lijn van bmw er komt en een beetje gaat verkopen..
@j00rs: Dat hele i-project van BMW is toch zo goed als van de baan? http://www.autoblog.nl/de-vlag-kan-uit-fabrikanten-twijfelen-aan-hybride-en-ev
Hoorde ook dat -als- de MINI-deal doorgaat, dat het personeel (1500 verwende NL’ers) opgeleid moeten worden in DLD/GB?? Benieuwd of ze dat leuk vinden, niet dat ze dan veel keus zouden hebben.
@kaasboerin: Hoe kom je daar nou bij, met Mitsubishi gingen ze ook niet op les in Japan!
@kaasboerin: Het is toch juist een prachtige deal voor die mensen? Van totaal geen uitzicht na het bericht van Mitsubishi, naar een baangarantie tot minimaal 2015 met vol salaris en ook nog worden opgeleid om voor een van de beste merken van de wereld auto’s te mogen bouwen!
@kaasboerin: Je moet wel een hele linkse geitenwollensok zijn als je daar over gaat klagen.
Grappig, VDL heeft ooit DAF bus overgenomen en in de jaren 1970 waren er gesprekken tussen DAF personenauto’s en BMW voor een overname. Zo klopt het allemaal wel.
Hmmm, hopelijk loopt alles goed af… Ook Mitsubishi doet een goede zaak; boekhoudkundig (!) is het verlies van 290 miljoen dat ze opnemen best een goede zaak (minder belasting te betalen).
Hopelijk is de bedoeling van Mitsubishi niet om door het doorschuiven van de fabriek eventuele sluitingspremies / terugbetalen subsidies niet te moeten betalen in geval van sluiting… In hoeverre is VDL Groep solvabel om dit na te komen in dit geval?
@upstream: + je start van vandaag op morgen ook geen MINI productie op, er zijn aanpassingen nodig aan de productielijnen/opleiding personeel/overbrugging van de periode zonder productie (want lonen moeten blijven betaald worden)…
Ik denk dat Mitsubishi er heel goed vanaf komt…
1 euro?
Dat had ik ook nog wel gehad…
@bozewolf: Voor een sociale werkplaats?!
@kaasboerin: gniffel..
@kaasboerin:
Gna
Plus een paar euro om 1.500 man op de loonlijst te houden?
Als je de pariteit (0,0124) tussen de valuta’s vergelijkt, dan zijn de relatieve kosten (vanuit oogpunt Japan) 351 miljoen euro (28,3 mrd yen). Kortom, het is dus iets duurder dan wij veronderstellen, maar alsnog een prima deal dunkt me. Temeer omdat alle risico’s (personeel, vastgoed, distributie, debiteuren) hiermee afgekocht zijn.
@Megakix: Yup, een goede deal, alle aansprakelijkheid; eventuele aansprakelijkheid bij faling; eventueel terugbetalen van subsidies bij stopzetting activiteit (zie Opel Antwerpen), opzegvergoeding personeel, schulden op lange termijn, lopende afnamecontracten alles gaat zo weg uit mitsubishi bedrijfsvoering…
En VDL zal wel een zusterbedrijfje stichten met minimum kapitaal los van VDL zelf opdat in geval van mislukking VDL zelf niet hoeft te betalen/in te staan voor de gevolgen
@upstream: lijkt me inderdaad de situatie bij VDL (zie jouw laatste zin); want deze risico’s zijn veel te groot voor hun. Overigens zal dáár ook wel weer een subsidie onder liggen (?)…ik bedoel, welk bedrijf kan de lonen voor 2,5 tot 3,5 jaar doorbetalen tegen 100%, terwijl er nog geen officiele handtekening van BMW ligt !?! Kijk, banken doen al helemaal niet meer aan de financiering van zulke ongein. En VDL is nou niet zó kapitaalkrachtig dat je 1500 x 30K x (zegge) factor 3 = 135 miljoen op voorhand toezegd. We wachten verder maar af hoe dit zich ontwikkelt.
Matsumitsu is hier de lachende derde: eindelijk van dat verwende personeel en die t*fusvakbonden af zonder dat ze nog jarenlang sociale premies moeten betalen voor luierende ex-werknemers..
@flipper: matsumitsu? Dat is toch een automerk in GTA IV? :P
Dus dan krijgen we straks Mini’s met de “fabelachtige” kwaliteit van de Spacestar en Carisma? OMG ….
@norge: Of, nog erger, het ‘charisma’ van de Carisma…
@benzinehoofd:
Gaan ze de Countryman daar bouwen dan?
Wat kan je doen met 1 euro…. Mmm of een kleffe hamburger bij de big M of NedCar kopen.
Ik zou hem lekker op de bank houden dan krijg je er nog (een minimale) rente op :P
Echt niet:
http://www.youtube.com/watch?v=gy5YyNZtpGA
@sir_smokalot: LOL!!!!!
Wen wel blij dat de deal is doorgegaan. vind het toch mooi dat NL nog ene autofabriek heeft staan. nu alleen nog ene goed lopend automerk.
Vin het een heel goed idee dat VDL van Nedcar een bedrijf maakt waar meerdere autos(van verschillende merken ) kunnen worden gebouwd.
Merken die bevoorbeeld niet genog geld hebben om ene fabriek te starten kunnen dna bijv mooi productie facilieteit soort van huren/leasen voor productie
Ben wel blij dat de deal is doorgegaan. vind het toch mooi dat NL nog een autofabriek heeft staan. nu alleen nog een goed lopend automerk.
Vind het een heel goed idee dat VDL van Nedcar een bedrijf maakt waar meerdere autos(van verschillende merken ) kunnen worden gebouwd.
Merken die bevoorbeeld niet genog geld hebben om een fabriek te starten kunnen dna bijv mooi productie facilieteit huren/leasen van nedcar
@mellie:
Dat was met Mitsubishi een tijdje ook, tot Mercedes met de staart tussen de benen de deur uitrende en de stekker uit de 4four trok.
Nu werden er de colt en de outlander gebouwd, ok beide Mitsubischi maar 2 totaal verschillende concepten dus met diversiteit hebben ze enige ervaring.