Veiling begaat pijnlijke misser met allereerste Porsche

Auteur: , 34 Reacties

Ouch. Very, very ouch.

Porsche Typ 64

Het is de week van de peperdure veilingauto’s die een beetje tegen gaan vallen. Als eerste was er gisteren de McLaren F1 ‘LM’. Volgens RM Sotheby’s (die de auto veilde), moest de auto 21 tot 23 miljoen opleveren. Op internet waren er al geluiden op te vangen van een mooie ronde 25 of meer. Dat beloofde wat.

McLaren F1’s komen al nauwelijks aan bod en als dat gebeurd, wordt er doorgaans behoorlijk tegen elkaar opgeboden. Er zijn slechts 67 straatauto’s gebouwd, dus voor veel verzamelaars is het de kroon van hun collectie. Het mocht niet baten, want het bedrag bleef steken op een amechtige 19.805.000 dollar. Meh.

Maar zo’n McLaren is in vergelijking met de Porsche Typ 64 natuurlijk totaal niet bijzonder. Het is namelijk de allereerste Porsche ooit gebouwd. Of eigenlijk, de allereerste auto die Ferdinand Porsche bouwde, zonder dat het een opdracht was voor een andere fabrikant. Met deze Porsche begon het allemaal: de Cayenne Hybrid, de Panamera Diesel en natuurlijk de Macan met viercilinder. Allemaal danken ze hun bestaan aan deze Typ 64.

Klassieke Porschefan Magnus Walker was bij de veiling van RM Sotheby’s aanwezig. In tegenstelling tot de McLaren begon het bieden al bij 30 miljoen (dollar). Volgens de flink bebaarde Porsche veredelaar liep het bedrag op tot 70 miljoen dollar (!). Vervolgens scheen er een fout op het scherm te zijn met de getallen. Het publiek was not amused. Waarschijnlijk was er onduidelijkheid over de prijzen. De telefonische bieders dachten dat het om 13, 14 en 15 miljoen ging, dat je uitspreekt als thirteen, fourteen en fifteen. Het lijkt erg veel op thirty, forty en fifty. Pas bij seventy million scheen het belletje te rinkelen.

De Porsche Typ 64 is de laatste auto waar Ferdinand Porsche nog in gereden heeft. Overigens is het Porsche gehalte van de ’64’ niet heel erg hoog. Er staat weliswaar Porsche op, maar het automerk werd pas 10 jaar later opgericht. De Typ 64 bestaat voornamelijk uit Fiat en Volkswagen onderdelen. Uiteindelijk is de Porsche Typ 64 níet verkocht.



34 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
datkomtervanwanneerjeallesheelsnelachterelkaaruitspreektzoalszebijdatsoortveilingenvaakdoen.
Dus er ging iets mis tijdens de veiling. In het hele artikel is daar 1 alinea over geschreven en dan nog niet eens wat er mis was of enige duidelijkheid. Beetje jammer dit. Clickbait daar gelaten vertel in ieder geval wat er mis ging.
@isn1981: Het is toch een pijnlijke misser om de getallen niet goed uit te spreken? Staat vermeld in de tekst ;-). Dus de titel lijkt mij geen clickbait. Sterker nog: het is letterlijk wat er gebeurd is ;-)
@willeme: volgens de tweet er onder staat anders dat de getallen wel verschenen, maar er nog helemaal niet geboden werd. Toch wel een wezenlijk verschil.
@ronnys: wat er volgens mij aan de hand lijkt te zijn is dat er “$13” geboden werd aan de telefoon en dat dat als “€30M” op het bord gezet is. Die spraakverwarring lijkt zich te hebben voortgezet tot €70M (of 17M). Dan is er dus nog niet geboden of in ieder geval nog niet voor dat bedrag.

Beetje een raar verhaal voor een professioneel veilingbedrijf op zo’n kavel.
@willeme: het staat er nu in het begin was die alinea 4 regels korten en wel die laatste 4 regels. Waar je nu dus uit kunt halen wat er eigenlijk mis ging.
@isn1981: voor de duidelijkheid is het met een paar zinnen uitgebreid idd. Echter, zowel daarvoor als daarna was er mij inziens geen sprake van clickbait.
Is het ding nog verkocht?
@galverink: Goede vraag! Nee, dat is uiteindelijk niet gebeurd. Staat inmiddels erbij vermeld. Thanks ;-)
@galverink: nee, staat no sale in het Twitter bericht.
@galverink:
– What did the ‘Porsche’ typ 64 sell for?
– Nein million.
Is overnieuw beginnen geen optie? Oke t hele spel is minder spannend maar als iemand er 20 miljoen voor wil geven en iemand anders 23 miljoen….
@maferick74: Natuurlijk is dat een optie; maar dat stijve bovenlip veilinghuis is gewoon een groep overbetaalde amateurs ….
Chris Harris heeft vorige week een filmpje gepubliceerd over deze auto, aanrader. En voor mensen die de type 64 in het echt willen zien, er staat een fraai gerestaureerde in het Prototyp Museum in Hamburg. Een van de drie. En ook dat museum is trouwens een aanrader.
Ik ging vroeger naar koeien veilingen , als het een beetje duur spul was ( +10000€) werdt er wel eens een Amerikaanse veilingmeester ingevlogen
Zo eentje die ratelde met een zwaar accent
Nou dan moest je verdomd goed opletten voordat je je hand opstak
Wat een foeilelijk ding! En wanneer werd deze miskleun gebouwd? Staat niet in het artikel.
@alfalfa: idd.. eigenlijk gewoon een ordi kitcar… geloof dat we moeten gaan investeren in tot ferrari omgebouwde fiero’s,.. je weet nooit of de knutselaar later beroemd word met zijn creaties..
Nog zo’n pijnlijke misser, de aangeboden F1 was geen LM. Het was een F1 die door de eigenaar is omgebouwd met een high downforce kit..
@lexb: Dat was van te voren toch al bekend? Het enige waarin RM zich had vergist was de prijs, die iets lager uitviel. Overigens heeft McLaren zelf de auto aangepast naar een andere specificatie, waardoor de waarde evenredig hoog blijft ;-)
@willeme: klopt, alleen staat de F1 in kwestie in dit artikel wel omschreven als een LM terwijl het geen echte LM is. ;-)
@lexb: als je klikt op de link zie je het artikel waarin het keurig wordt uitgelegd ;). Heb LM speciaal tussen haakjes gezet, idd duidelijker :-€
@lexb: zijn er meer van. Net zoals er meerdere GTR’s op kenteken zijn gezet.
En zo kon Magnus op de terugweg van de veiling naar huis alsnog zijn achternaam eer aan doen…
@jpsienen: de wandeling terug samen met zijn “broer” Johnny zeker…
@mashell: dat zou een kleine goedmaker zijn :)
Trouwens over spraakverwarringen aan de telefoon, dat heeft laatst iemand nog 5 Fenyrs gekost dus dan zijn de bieders hier nog goed er mee weg gekomen.

Had ze anders 50M extra kunnen kosten.
Dus zo zie je maar: onderhandelen doe je niet via de telefoon.
Jammer maar helaas.
Ik bied 7 meijer voor dat hondenhokje die in elkaar is geflanst met VW- en Fiatonderdeeltjes
Beste Willeme, excuseer dat ik je moet corrigeren, maar de 1ste Porsche is de 356 Roadster Nr. 1 ! Dit exemplaar vind je in het Porsche museum terug ! Ik raad je aan dit museum eens te bezoeken.Deze type 64 op kever basis van 1939 wordt ook wel de Berlin-Rome wagen genoemd daar deze als doel had aan bovenstaande race ( 1.500 km ) deel te nemen. Door het uitbreken van WW II ging het evenement niet door. Specificaties : 4 takt boxermotor – 32 pk – top 160.
@dwfc: Exact dit!
Er is een groot verschil tussen “door Meneer Porsche gebouwd” en “door het merk ‘Porsche’ gebouwd”. Het vervelende is alleen dat “het merk” Porsche naar believen shopt in beide categorieën. Daardoor krijg je verwarring en hypes zoals deze.

Porsche lijkt niks van doen te willen hebben met deze Nazi-auto die bedoeld was om de rally tussen Berlijn (Hitler) en Rome (Mussolini) te rijden en te winnen voor het Duitse Volk, met als doel de vriendschap tussen Duitsland en Italië te vieren. Er wordt daarom uit allerlei hoeken benadrukt dat dit géén Porsche van het merk is.

Meneer Porsche heeft ‘m daadwerkelijk gebouwd, de rally werd afgelast omdat Adolf liever wilde vechten. Uiteindelijk werd deze auto Ferdinand’s Daily Driver. Pas na de oorlog, toen F. Porsche zijn gevangenisstraf erop had zitten wegens oorlogsmisdaden en SS-lidmaatschap, kreeg hij de auto weer in bezit. Inmiddels was de familie doorgegaan met het bouwen van 356’s in Oostenrijk. Ferdinand Porsche heeft -ik geloof in de jaren ’50- achteraf het merk Porsche op de typ 64 gezet met 356 letters.

Het merk wil er niets mee van doen hebben, Ferdinand heeft achteraf z’n naam er alsnog opgezet.

Hoe anders is het met de Lohner-Porsche (https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-eerste-porsche-ooit-en-hij-is-elektrisch-64646). Die komt de marketingbroeken uit Zuffenhausen pérféct uit met de Hybrid en Taycan hype. Aangekocht, volledig gerestaureerd en in het Porsche-Museum neergezet als “Allereerste Porsche – En nog elektrisch ook!” Terwijl het niets van doen heeft met het merk Porsche, het is een “Egger-Lohner”. Dit is zoveel verder weg dan de Typ 64 van Porsche zelf. Ferdinand heeft hier nooit achteraf z’n naam op gezet.

Het blijft een aardige discussie om langs de zijlijn te volgen. De Typ 64 is wat mij betreft de eerste merk-Porsche. , het concept is er, de design-taal is er en meneer Porsche was er zelf trots op.

Dan nog het stukje marketing-geschied-vervalsing met de Porsche 356 No. 1: Als de Typ 64 werkelijk de eerste is, is de 356 No. 1 dit sowieso al niet. Over het algemeen wordt gesteld dat de 356/2 de “Gmünd Coupé” de allereerste merk-Porsche is. De No. 1 was een rijdend prototype, de 356/2 het eerste, officiële productiemodel voor klant nummer 1. Vanaf dat moment bestaat Porsche als voor klanten aan te schaffen merk.

Ferdinand Porsche zou zich waarschijnlijk kapotlachen om deze discussie en verwijzen naar de Wanderer die hij als eerste project van “Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau” in 1931 maakte en dat de geboorte van het merk ‘Porsche’ noemen.

Het houdt ons petrol- en hybridheads van de straat ;-)
Duidelijk is dat deze auto tot stand kwam dankzij de Nazi’s. Het is mij daarom een raadsel waarom iemand zo’n fout wangedrocht met zo’n twijfelachtige historie wil kopen, 1 euro lijkt mij al teveel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).